Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-24, 12:49
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Hur mycket kostar det då inte att bygga vindkraft och tillhörande (ej existerande) energilagring som kan motsvara det kärnkraften levererar? Kommer det bli mindre CO2 utsläpp med den typen av energiframställning? Tänk också på livslängd och markytan som behöver tas i anspråk.
Jag vet inte vad det kostar. Förmodligen mer lönsamt än kk eftersom dessa till skillnad från kk faktiskt expanderar. You tell me. En annan viktig skillnad i denna jämförelse är ju att effekten ökar successivt med antalet installerade vindkraftverk. Då behöver alltså inte smälla upp antalet som motsvarar effekten för ett kk alla på samma gång, som krävs för ett kk där hela måste byggas innan den första producerade kwh. Och alla vindkraftverk behöver ju inte snurra på samma ställe.

Men detta är inte en fråga om tyckanden utan om marknadsekonomiska förutsättningar.
Citera
2020-10-24, 16:14
Medlem
Vindkraften betalar inte sina anslutningskostnader, det har MP ordnat med sossarnas hjälp.. Särskilt vindkraftparker till havs har enorma anslutningskostnader. Allt betalt via nätavgifterna. Varför tror ni nätavgifterna skenat iväg?
Det beror på alla nergrävningar av vindkraftverkens anslutningskablar. Högprioriterat och man gräver även på vintern i norrland. Dyrt blir det och nätavgifterna stiger.
Citera
2020-10-25, 04:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag vet inte vad det kostar. Förmodligen mer lönsamt än kk eftersom dessa till skillnad från kk faktiskt expanderar. You tell me. En annan viktig skillnad i denna jämförelse är ju att effekten ökar successivt med antalet installerade vindkraftverk. Då behöver alltså inte smälla upp antalet som motsvarar effekten för ett kk alla på samma gång, som krävs för ett kk där hela måste byggas innan den första producerade kwh. Och alla vindkraftverk behöver ju inte snurra på samma ställe.

Men detta är inte en fråga om tyckanden utan om marknadsekonomiska förutsättningar.

Är det såhär ni "miljövänner" tänker???

Du har ingen aning om vad vindkraftverk kostar men får för dig att det är marknadsekonomiskt motiverat av den anledningen att kärnkraftverken inte expanderar.

De tillåts ju inte expandera! Det är ju i Sverige herregud och det är politiska beslut bakom. Kärnkraften ska ju avvecklas och vindkraften expandera.
Citera
2020-10-25, 05:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Sverige har idag en betydande export av el, inte minst till Finland, som måste importera för att klara behovet av att täcka upp för sin kraftigt försenade och dyra utbyggnad av kärnkraft. Olkiluoto 3 skulle ha varit klar i maj 2009.

Gäller det där verkligen 2020 och framåt???

Vad hade hänt i somras om inte kolkraftverket i Karlshamn satts igång? Långa strömavbrott väl? Hur blir det inte i vinter utan samma kolkraftverk satt i drift? Måste inte Sverige snarare importera el nu?

Sverige styrs ju av det sk miljöpartiet. Svenskarna är hjärntvättade att tro på klimatförändringar som ska vara av skada för mänskligheten. Ambitionen är ju att svenskarna ska ge upp det mesta av välstånd eftersom välstånd belastar miljön.

Elbrist stoppar Pågen i Malmö. Det blir inget bageri.
Ny rapport. 400,000 jobb i fara när elbrist hotar Stockholm.

Och sådant här kommer det bli mer av i Sverige med en massinvandring till landet på 100,000 om året.
Citera
2020-10-25, 05:40
Bannlyst
Jag har tidigare bett om fakta från miljö-talibanerna men inte fått något av värde.

Modeller med prognoser är inga fakta. Prognoser är bara lösa antaganden. Detta kan man skita i.

Finns det inga fakta som styrker att "klimatförändringar förekommer och dessa är farliga för mänskligheten"? Kan jag inte få mig serverat någonting????
Citera
2020-10-25, 08:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Är det såhär ni "miljövänner" tänker???

Du har ingen aning om vad vindkraftverk kostar men får för dig att det är marknadsekonomiskt motiverat av den anledningen att kärnkraftverken inte expanderar.

De tillåts ju inte expandera! Det är ju i Sverige herregud och det är politiska beslut bakom. Kärnkraften ska ju avvecklas och vindkraften expandera.
Om du ska bemöta något jag skrivit här är det ju detta:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Vindkraftverken var det ju bush-något som tog upp.
I mina ögon är "vindkraft om inte kärnkraft" en falsk dikotomi. Dock kan jag ifråga om vindkraft konstatera att den industrin växer, till skillnad från kärnkraft. Så någon anledning måste det ju finnas att den ena industrin växer och den andra krymper. Och denna anledning misstänker jag starkt är rent marknadsekonomiska.

Men frågan om vindkraft får du naturligtvis käbbla med bush-någonting med eftersom det var hen som kom med invändningen och inte jag. Jävlar så rabiat du är.
Senast redigerad av MrArtur 2020-10-25 kl. 08:09.
Citera
2020-10-25, 08:17
Medlem
Citat:
Världen är större än Sverige. Det är få länder som bygger kärnkraft.
Citera
2020-10-25, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Världen är större än Sverige. Det är få länder som bygger kärnkraft.

Ointressant för svensk del.

Jag skiter egentligen i kärnkraft eller ej. Det jag vill ha är god tillgång på el alla tider om dygnet och över hela landet.

Detta klarar vindkraft inte av att tillgodose.
Citera
2020-10-25, 09:34
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ointressant för svensk del.

Jag skiter egentligen i kärnkraft eller ej. Det jag vill ha är god tillgång på el alla tider om dygnet och över hela landet.

Detta klarar vindkraft inte av att tillgodose.
Knappast ointressant för kärnkrafts del, vilket var vad som diskuterades.

Du gör samma misstag som Bush. Hävdar en massa saker utan att belägga det som hävdas. En gemensam linje som folk utan intresse i sakfrågor har, där intresset istället ligger i för sakfrågor irrelevanta agendor. Som exempelvis politiska. Kallar dessutom ofta sina egna grundlösa påståenden för "fakta".
Senast redigerad av MrArtur 2020-10-25 kl. 09:51.
Citera
2020-10-25, 09:54
Medlem
Citat:
Knappast ointressant för kärnkrafts del, vilket var vad som diskuterades.

Du gör samma misstag som Bush. Hävdar en massa saker utan att belägga det som hävdas. En gemensam linje som folk utan intresse i sakfrågor har, där intresset istället ligger i för sakfrågor irrelevanta agendor. Som exempelvis politiska.

Du har inte kommit med några siffror om att vindkraft+energilagring är billigare än kärnkraft. Man måste tänka på att kärnkraften levererar elen då den behövs och inte bara när det blåser. Vinkraften stressar elnätet då det inte fungerar bra med andra energikällor som kärnkraft och vattenkraft som ständigt måste regleras för att kompensera. Vindkraften gör också att det kan bli minuspriser, vilket företag kommer då gå med vinst?
Kärnkraft tillåts byggas ut i Sverige. Bara det att det motverkas av regeringen, t.ex bara tillåts på befintliga platser. Kan då vilket företag som helst bestämma sig för att bygga på dessa platser? Staten har motverkat kärnkraft under många decennier så företag är osäkra på investeringen.

Precis Mertillen skriver så är det viktigast att vi säkerställer stabil el. Då finns det inget annat alternativ än kärnkraft i dag förutom vattenkraft. I alla fall om vi vill ha ren el.

Detta är intressant för att mer lokalt säkra upp eltillförseln. Tyvärr tillåts det inte av dagens regler i Sverige...
https://www.nyteknik.se/energi/miljardregn-over-amerikansk-mini-reaktor-7003612
Citera
2020-10-25, 10:05
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du har inte kommit med några siffror om att vindkraft+energilagring är billigare än kärnkraft. Man måste tänka på att kärnkraften levererar elen då den behövs och inte bara när det blåser. Vinkraften stressar elnätet då det inte fungerar bra med andra energikällor som kärnkraft och vattenkraft som ständigt måste regleras för att kompensera. Vindkraften gör också att det kan bli minuspriser, vilket företag kommer då gå med vinst?
Kärnkraft tillåts byggas ut i Sverige. Bara det att det motverkas av regeringen, t.ex bara tillåts på befintliga platser. Kan då vilket företag som helst bestämma sig för att bygga på dessa platser? Staten har motverkat kärnkraft under många decennier så företag är osäkra på investeringen.

Precis Mertillen skriver så är det viktigast att vi säkerställer stabil el. Då finns det inget annat alternativ än kärnkraft i dag förutom vattenkraft. I alla fall om vi vill ha ren el.

Detta är intressant för att mer lokalt säkra upp eltillförseln. Tyvärr tillåts det inte av dagens regler i Sverige...
https://www.nyteknik.se/energi/miljardregn-over-amerikansk-mini-reaktor-7003612
Jag har inget emot kärnkraft av principiell anledning. Jag har ju aldrig kommit med något påstående. Den enda som insinuerat en prisjämförelse är du, så då borde ju du komma med dessa siffror och inte någon annan.

Citat:
Hur mycket kostar det då inte att bygga vindkraft och tillhörande (ej existerande) energilagring som kan motsvara det kärnkraften levererar?
How about you answer your own question..
Denna fråga uppkom efter att jag påpekat att kärnkraft inte är marknadsekonomiskt konkurrenskraftig. Och detta bygger jag på en lös observation, att kärnkraft i princip inte byggs ut någonstans i hela världen.

Många tror även att obesvarade frågor utgör något argument. Denna typ av argumentationsfel kallas "ad ignorantiam".
Senast redigerad av MrArtur 2020-10-25 kl. 10:24.
Citera
2020-10-25, 10:53
Medlem
Citat:
Jag har inget emot kärnkraft av principiell anledning. Jag har ju aldrig kommit med något påstående. Den enda som insinuerat en prisjämförelse är du, så då borde ju du komma med dessa siffror och inte någon annan.

How about you answer your own question..
Denna fråga uppkom efter att jag påpekat att kärnkraft inte är marknadsekonomiskt konkurrenskraftig. Och detta bygger jag på en lös observation, att kärnkraft i princip inte byggs ut någonstans i hela världen.

Många tror även att obesvarade frågor utgör något argument. Denna typ av argumentationsfel kallas "ad ignorantiam".
Om man använder lite logiskt tänkande så förstår man att det inte är billigare med vindkraft i längden.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0301421517306377
Citat:
"We show that if wind and photovoltaics replace entire nuclear power while maintaining the current level of dispatchable backup capacity including hydroelectric power and peak gas power, 154 GW of wind power will be required and will generate 427.1 TWh (compared with the actual demand of 143.7 TWh) to reliably meet demand each hour of the year. As a consequence, the annual spending on electricity systems will be five times higher than the status quo."

"In conclusion, our economic and greenhouse-gas emissions analyses demonstrate that replacing nuclear power with renewables will be neither economic nor environmentally-friendly with regards to the climate."

https://4thgeneration.energy/the-true-costs-of-nuclear-and-renewables/
Citat:
Nuclear energy becomes the cheapest option once we put the construction costs in perspective. Even if you consider the most expensive nuclear power station in Europe, Hinkley Point C, and compare it with Wind and Solar power plants. We omit the higher operational costs for the nuclear power plant as they are an economic benefit as well. These costs are recycled back into the economy through wages and taxes. On the renewable side, higher system costs are almost always omitted. Consider for instance, the cost of transmission lines, substations, storage, etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in