Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Problemet här är att vi inte längre har ett konsensus. De flesta trodde tidigare att klimatkänsligheten låg kring 3 grader, även om IPCC för säkerhets skull slängde på rejäla osäkerhetsmarginaler, men nu har kommit flera nya förbättrade klimatmodeller som, i alla fall i teorin oberoende av varandra, fått en betydligt högre klimatkänslighet. Man behöver inte vara expert på ett område för att anse att när olika metoder ger motsägelsefulla resultat finns anledning att jobba vidare. (I alla fall i frågor där man tycker det är intressant att veta svaret).
Det kan vara det, men i det här fallet förefaller det som forskarna står inför ett reellt problem. (Dessutom är ofta just klimatforskare lite försiktiga med uttalanden om att det krävs mer forskning eftersom "skeptiker" tenderar använda sådana som ursäkt för att vi inget vet och därför inget behöver göra)
Då måste vi begära konsensus.
Till syvende og sidst är vi beroende av disputerade forskare att ge oss information.
Jag är iofs disputerad... men har jävlar i mig ingen aning, och verkligen inte tid. Man kan jun inte begära av medborgarna att lägga 100-tals, ja tusentals timmar.. och de har ju ändå inte kompetensen, eller hur?
Frågan är för viktig att avgöras av gut feeling.
Nu argumenterar jag ju inte mot klimatåtgärder.
Men vad vill ni nu vi skall ta till då, som vi inte redan gör??
Det vi måste göra är att elektrifiera transportsektorn och få processindustrin att hitta andra vägar.
Skall EU smälla till en klimat-tull mot USA, Australien och Kina?? ja kanske... de måste skärpa sig betänkligt båda två. Framförallt Kinas klimatavtryck per producerat BNP är ju bedrövligt.