Citat:
Jag tror aldrig vi kommer dit ner du önskar. Det krävs att vi aktivt väljer att konsumera mindre än vi kan.
Tittar vi på vad vi gjort så är det mycket: LED-lampor, värmepumpar, avancerad styrning av asynkronmotorer.... vad är effekten? Vi har haft konstant förbrukning i 20 år.
Det är på el, tittar vi på fordonsflottan så är det samma, effektiviseringarna har ätits upp av ökad konsumtion.
Ja, hur gjorde Japan. Jag antar de minskade sin konsumtion när det var kris? Eller rättare, de minskade sin produktion.
Tittar vi på vad vi gjort så är det mycket: LED-lampor, värmepumpar, avancerad styrning av asynkronmotorer.... vad är effekten? Vi har haft konstant förbrukning i 20 år.
Det är på el, tittar vi på fordonsflottan så är det samma, effektiviseringarna har ätits upp av ökad konsumtion.
Ja, hur gjorde Japan. Jag antar de minskade sin konsumtion när det var kris? Eller rättare, de minskade sin produktion.
Visst finns det många utmaningar. SUV-andelen i försäljning av bilar och därmed bränsleförbrukningen ökar. Speglar det transportbehov eller livsstil?
I Sverige har den totala energiförbrukningen varit i stort sett konstant, sedan slutet av 1980-talet.
(sök på energy use sweden history och klicka på länken till energimyndigheten.a-w2m.se)
Från 1990 till nu har befolkningen ökat från 8,59 till 10,32 miljoner, en ökning med ca 20% (enligt SCB). Per capita kan man säga att förbrukningen minskat med ca 20%. Otillräckligt, tycker jag, men alltid något.
Titta på grafen jag länkade till för japan. Under och omedelbart efter Fukushima var speciellt på flera sätt, men det intressanta IMO är att när det värsta var över kan man se en stabil tillväxt av GDP och samtidigt en stabil minskning av energikonsumtionen.
Det finns många sätt att minska energianvändningen betydligt mer än vad som gjorts hittills. Kanske kan man säga att marknaden inte fungerar bra nog när det gäller en långsiktig omställning till minskad förbrukning och övergång till förnybara energikällor? Jag tänker globalt och inte bara på Sverige, som i många avseenden har en särställning.
Eftersom jag skulle föredra om den här tråden fokuserade på vetenskap och teknik så ska jag inte gå in för mycket på politik. Jag kan ändå säga att jag tycker att politiken, här och annorstädes, lämnar en hel del övrigt att önska. Säkra cykelvägar har IMO högre prioritet än elcyklar, som ett av många exempel.
–