Citat:
Ursprungligen postat av
Bush1
Den frågan har jag ställt flera gånger i denna tråd men aldrig fått ett svar.
Du har nog missat några svar du fått.
Jag förstår heller inte hur detta kan ha någon relevans för trådämnet.
Argumentet som insinueras är i princip
"Om uppvärmningen var naturlig i början på 1900 - talet, så måste den även ha varit det i slutet av 1900-talet och i början på 2000-talet".
Så specifika är ni ju aldrig, att ni skulle skriva något sådant. Eftersom det då blir mer uppenbart hur dumt det låter. Så jag gjorde denna mer specificerade omskrivningen av er insinuation istället.
Här kommer ett svar på invändningen.
Naturliga orsaker kan ha stått för mycket av uppvärmningen i början av 1900-talet, antropogena orsaker spelade också en roll. Dessutom var uppvärmningen under början av århundradet inte lika stor eller snabb som uppvärmningen i slutet av seklet, till vilka dessa naturliga faktorer inte bidrog till någon betydande storlek.
Men framförallt; vi antar inte att den aktuella och stundande uppvärmningen orsakas av människor eftersom den är "aldrig tidigare skådad" eller snabbare och större än tidigare naturliga uppvärmningshändelser. Vi vet att den aktuella uppvärmningen är antropogen eftersom det är vad vetenskapen och de fysikaliska evidensen visar.
https://journals.ametsoc.org/doi/full/10.1175/1520-0442%282004%29017<3721%3ACONAAF>2.0.CO%3B2
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2000JD000028
Citat:
Our analysis suggests that the early twentieth century warming can best be explained by a combination of warming due to increases in greenhouse gases and natural forcing, some cooling due to other anthropogenic forcings, and a substantial, but not implausible, contribution from internal variability. In the second half of the century we find that the warming is largely caused by changes in greenhouse gases, with changes in sulphates and, perhaps, volcanic aerosol offsetting approximately one third of the warming. Warming in the troposphere, since the 1960s, is probably mainly due to anthropogenic forcings, with a negligible contribution from natural forcings.