Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-13, 16:10
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De får betalt från en massa olika källor för att bedriva forskning, inte för att få fram något speciellt resultat.

Nej, han sa inte att havsnivån kunde stiga 6 meter till 2014. Däremot har lekts en hel massa 'viskleken' om den där filmen där man blandat ihop olika saker han sa och pusslat ihop dem på helt slumpvisa sätt. Det han sa var att enligt somliga forskare kunde sommarisen i Arktis vara borta så tidigt som 2014, även om andra forskare inte alls höll med. Sen sa han vid ett annat tillfälle att havsnivån i någon ej specificerad framtid skulle kunna stigit 6 meter.
De får massor av pengar för att få fram rätt resultat. Bara plastpåseskatten räknar svenska staten att få in 2,9 miljarder. Inga småpengar precis. Kommer man att lägga det på klimat eller miljö? Nej, så klart inte. Det ska in i statskassan för att finansiera deras katastrofala dåliga och korrupta politik.
Övriga länder är nog inte sena med att lägga till klimatskatt och få folk att tacka för att betala mer lol Win - win.

Ja, isen kunde vara borta och vattnet kunde möjligen höjas 6 meter, vilket är mycket och kuststäder skulle försvinna. Sen går han och köper sig en strandtomt. Så ingen fara på taket alltså.
Citera
2020-05-13, 16:11
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Från någon som lägger upp en wiki länk om argumentationsfel

Du ser inte att det är ett argumentationsfel?
Läs också naturelänken.
Citat:

Som sagt, era forskare har sagt i princip samma sak i 120 år att vi bara har 10 år på oss. .
Vill du inte specificera vad det är sagt ska hända om 10 år?
Citera
2020-05-13, 16:12
Medlem
Citat:
Det var som sagt en medioker sommar, att man sen kan leka med statistik och hitta något mått enligt vilken den var kall förändrar inte att det inte var något extremt med medeltemperaturen. Det råkade bara falla sig så att det inte kom in någon riktig värmebölja.

Men 2018 berodde helt på klimatförändringarna? Det råkade inte komma in en lång värmebölja och råkade komma lite regn?

Nu var sommaren 2017 mer än att leka med statistik. De flesta tyckte att det var en kall sommar som inte hade några högre temperaturer att tala om och det backas upp av statistik som säger att det var den kallaste sommaren på 155 år. Men inte i medeltemperatur kanske.
Citera
2020-05-13, 16:12
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Du ser inte att det är ett argumentationsfel?
Läs också naturelänken.

Vill du inte specificera vad det är sagt ska hända om 10 år?
Varför ska jag specificera vad som händer om 10 år när det är ni som är experter på det och sitter och är rädda? Är det inte du som ska upplysa mig och försöka övertyga mig om att undergången är nära?
Citera
2020-05-13, 16:16
Medlem
Citat:
Överallt, i hela världen? Länder som lever på kol och olja betalar forskare för att förfalska siffror som visar att deras produktion måste upphöra? Och aldrig får vi några bevis för dessa konspirationer heller.

För det första är Gore politiker inte forskare, och för det andra sa han inget om 6 meter till 2014.

Men är det inte sant att IPCC endast har forskat efter en mänsklig påverkan av klimatet?

Al Gore fick nobelpriset för denna film där han påstod en massa strunt.
Citera
2020-05-13, 16:31
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Varför ska jag specificera vad som händer om 10 år när det är ni som är experter på det och sitter och är rädda? Är det inte du som ska upplysa mig och försöka övertyga mig om att undergången är nära?
Precis. Det brukar inte kunna specificeras. Ett tomt "argument". Kom in i matchen istället.
Citera
2020-05-13, 16:33
Medlem
Citat:
De får massor av pengar för att få fram rätt resultat.
Struntprat!
Citat:
Bara plastpåseskatten räknar svenska staten att få in 2,9 miljarder. Inga småpengar precis.
Och hur mycket pengar får kol- och oljeindustrin in globalt? Kolmiljardärerna Koch betalade en forskare, Richard Muller, som uttryckt skepsis mot officiella temperaturserier för att han skulle analysera dem på jakt efter fel. Lustigt nog kom han i slutändan fram till samma resultat som alla andra.

Citat:
Ja, isen kunde vara borta och vattnet kunde möjligen höjas 6 meter, vilket är mycket och kuststäder skulle försvinna. Sen går han och köper sig en strandtomt. Så ingen fara på taket alltså.
Gore kommer inte leva för evigt, och havsnivån kommer inte stiga tillräckligt för att dränka hans hus medan han lever. Dessutom har han råd att köpa ett nytt vid behov.
Citera
2020-05-13, 16:33
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Men är det inte sant att IPCC endast har forskat efter en mänsklig påverkan av klimatet?

IPCC har inte forskat alls. Ipcc sammanställer forskning. Ta en titt på "WG1AR5 fig 10.5" . Googla den strängen.
Citera
2020-05-13, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
För det första är IPCC bara ett litet kansli som inte bedriver någon egen forskning. De lånar in forskare från runt om i världen som skriver rapporterna som sammanfattar forskning som bedrivits på universitet och privata institut runt om i världen.

För det andra är visserligen IPCC:s fokus på att avgöra i vilken mån människan påverkar klimatet, men för att kunna göra det måste de också ta med möjliga naturliga processer.

Citat:
Fredspriset, inte något vetenskapligt pris, och det var för mer än just denna film. Sen är det mesta han sa dessutom sant även om det förekom en del misstag.
Citera
2020-05-13, 16:38
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Precis. Det brukar inte kunna specificeras. Ett tomt "argument". Kom in i matchen istället.
Det är tvärtom. Det är du som tror på lögnerna, inte jag. Alltså är det du som ska ha koll på vad som kommer att hända om 10 år ifall vi inte betalar 7kr för en påse. Vet du inte vad du är rädd för?

Citat:
Struntprat!

Och hur mycket pengar får kol- och oljeindustrin in globalt? Kolmiljardärerna Koch betalade en forskare, Richard Muller, som uttryckt skepsis mot officiella temperaturserier för att han skulle analysera dem på jakt efter fel. Lustigt nog kom han i slutändan fram till samma resultat som alla andra.

Gore kommer inte leva för evigt, och havsnivån kommer inte stiga tillräckligt för att dränka hans hus medan han lever. Dessutom har han råd att köpa ett nytt vid behov.
Säger inte att andra inte tjänar pengar. Klart de gör det. Men att betala 7 kr för en påse på ica som för längesen är gjord av sockerrör, och tro att man räddar jordens klimat, är däremot strunt.

Ja, Al Gore skrattar gott i sitt fina hus med strandtomt och han är inte orolig, trots alla varningar han kom med 2006.
Citera
2020-05-13, 17:22
Medlem
Citat:
IPCC har inte forskat alls. Ipcc sammanställer forskning. Ta en titt på "WG1AR5 fig 10.5" . Googla den strängen.
Ja jag vet mycket väl vad IPCC är och gör. Det där är bara att märka ord. Den forskning som IPCC presenterar...
Så den figuren bevisar att all uppvärmning inte kan bero på annat än människans utsläpp av CO2?
Vad orsakade uppvärmning innan 1950?
Enligt denna grafen på denna sida som humanlife postade tidigare så ökade temperaturen med 1C under första delen av 1900-talet för att sedan störtdyka.
https://www.extremetech.com/extreme/295564-climate-scientists-current-warming-trend-is-not-part-of-earths-natural-cycle

Citat:
För det första är IPCC bara ett litet kansli som inte bedriver någon egen forskning. De lånar in forskare från runt om i världen som skriver rapporterna som sammanfattar forskning som bedrivits på universitet och privata institut runt om i världen.

För det andra är visserligen IPCC:s fokus på att avgöra i vilken mån människan påverkar klimatet, men för att kunna göra det måste de också ta med möjliga naturliga processer.

Fredspriset, inte något vetenskapligt pris, och det var för mer än just denna film. Sen är det mesta han sa dessutom sant även om det förekom en del misstag.
Presenterar IPCC möjliga andra orsaker förändringen av temperaturen?

Det var massor av felaktigheter i den domedagsfilmen...
Citera
2020-05-13, 17:23
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Det är tvärtom. Det är du som tror på lögnerna, inte jag. Alltså är det du som ska ha koll på vad som kommer att hända om 10 år ifall vi inte betalar 7kr för en påse. Vet du inte vad du är rädd för?
Jag hänvisar till inlägget du citerade. Är det för mycket begärt med en ärlig diskussion. Jag har tio år på mig att göra saker innan jag blir tio år äldre. Frågan är varför du måste till med konspirationsteorier istället för att acceptera sådana enkla faktum. Jag lämnar med det, diskussionen med dig till du ger mig en god anledning att besvara dig. Ett sådant inlägg behöver innehålla relevanta argument istället för tomma argument, halmgubbar och argumentationsfel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in