2019-12-29, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det var ungefär så jag tänkte också. Samma personer som gärna tog upp senaste åren eller rentav dagarna i Arktis blundade för vad som hänt senaste åren runt Antarktis. Skillnaden är i alla händelser att trenden i Arktis är starkt nedåt medan den i Antarktis inte är statistiskt signifikant.

Precis som alarmisterna brukar göra när det kommer en vindpust, varmt i några dager, eller råka regna mer än vanligt.
Citera
2019-12-29, 16:41
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Du menar nog "sedan 2012". Du måste vara noga vilket år du körsbörsplockar.

Xenonen, Hur du än vrider och vänder på denna är risken stor att den biter dig i rumpan.. du borde vara glad, men du är arg..fråga dig varför.

Isen växer fort på arktis nu.
Se videon: December 2019 Alarmisternas is-argument smälter bort
https://youtu.be/bImmgh3ZEb8
Citera
2019-12-29, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Xenonen, Hur du än vrider och vänder på denna är risken stor att den biter dig i rumpan.. du borde vara glad, men du är arg..fråga dig varför.
Jo, jag har en tendens att bli arg över folk som agerar som idioter.
Citat:
Ja, det är nyår. Solen står under horisonten dygnet runt. Isen växer fort *varje* år. Och kan du sen sluta länka till idiotvideos av denne Heller? Har du fakta, länka till dem direkt, bara ni sektmedlemmar tittar på predikanten Heller.
Citera
2019-12-29, 16:52
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ett förslag på förekommen anledning!

Kan vi inte sluta att posta samma påståenden om och om och om och om och om igen om vi inte har något nytt att tillföra som tex. något som styrker ett tidigare påstående.

Eftersom tråden ligger under vetenskap så kan vi väl försöka vara lite vetenskapliga. Jag förstår att vi inte kan komma hela vägen till att vetenskap är innehåll i vetenskapliga rapporter, men en liten bit kanske.
1. Påståenden underbyggs med något som andra kan ta del av, tex. en länk eller en tydlig hänvisning.
2. Länkar och hänvisar kontrolleras innan vi använder dem så att de verkar troligt att innehållet stämmer.

Det är väl inte för mycket begärt?

Är det ok om alla PM:ar dig information i förhand så du kan kolla av i detalj att du tycker den är vetenskaplig samt att resultatet i denna vetenskap håller den konsensus som finns i FN IPCC ?

Burger King, Madrid Climate Conference 2019
Tänkte lägga ut denna..passerar den nålsögat ?
https://youtu.be/8kIBGKFQCPk
Citera
2019-12-29, 17:06
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Jo, jag har en tendens att bli arg över folk som agerar som idioter.

Ja, det är nyår. Solen står under horisonten dygnet runt. Isen växer fort *varje* år. Och kan du sen sluta länka till idiotvideos av denne Heller? Har du fakta, länka till dem direkt, bara ni sektmedlemmar tittar på predikanten Heller.

Han länkar ju bla till samma data som du, titta på videon! Gör detta dig till en predikant?

Isen på Arktis växer mycket snabbt och är på väg att nå Barings Hav som "as we speak" har -13grader och därmed fryser.

Barings strait is freezing!

Länk till Xenonen. NSIDC
National Snow and Ice Data Center
https://nsidc.org/data/search/#keywords=sea+ice
Senast redigerad av Nixter 2019-12-29 kl. 17:11.
Citera
2019-12-29, 17:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
En riktigt skön hjärnskadad, partiell hjärndöd, vetenskapsförnekare är årets nobelpristagare i fysik James Peebles.

Lyssna i Snillen spekulerar efter 50 min.

https://www.svtplay.se/video/24868250/nobel-2019-snillen-spekulerar/nobel-2019-snillen-spekulerar-avsnitt-1?info=visa

"Kättare" har en funktiona att fylla, men låt dom inte bestämma!
Min kortversion av det som Peebles m.fl. säger.

VI behöver "kättare" som ifrågasätter etablerad forskning och vetenskap, men om vi utgår från det som kättarna säger när vi utformar politik och hur vi agerar så är vi inne på en väldigt farlig väg.

Senast redigerad av lasternassumma 2019-12-29 kl. 17:21.
Citera
2019-12-29, 17:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Skitbra förslag! Vill gärna slippa att se la**********mas Walls of Svammel en gång för alla.

På tal om bränderna i Australien:

50 döda i långvarig köldvåg i Sydasien
I Bangladesh, där temperaturen var drygt fyra grader på söndagen, har minst 50 människor frusit ihjäl de senaste dagarna enligt landets hälsomyndighet, rapporterar Reuters.

Den vanligaste dödsorsaken är luftvägsinfektion och sjukhusen är överfulla av människor som sökt vård för influensa, uttorkning och lunginflammation. I Bangladesh bor tiotals miljoner människor i bostäder som inte är anpassade för låga temperaturer.

I Indiens huvudstad New Delhi, som har 20 miljoner invånare, har låga temperaturer i kombination med dimma lett till att avgångar med tåg och flyg har ställts in. Som lägst har temperaturen varit nere på 1,4 grader i delar av staden, skriver Indian Express.

Många Delhibor upplevde den kyligaste natten på sex år. Låga temperaturer har uppmätts sedan den 14 december och det är första gången på 25 år som det är kallt så många dagar i sträck, skriver Times of India. Köldrekordet i Delhi är 90 år gammalt. 1930 uppmättes noll grader. Vid enstaka tillfällen har det snöat i den indiska huvudstaden.

Det kyliga vädret väntas fortsätta de kommande dagarna och möjligen kan rekordnoteringen i Delhi vara hotad.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/50-dodade-i-langvarig-koldvag-i-sydasien/

Brrr...
Ja, vädret norra Bangladesh kan bli riktigt kallt. Man tänker inte på att landet gränsar till Nepal i norr.
Samma med Indien och Pakistan.

Vädret i Delhi varierar normalt mycket, temperatur på vintern ligger mellan 4 till 20°C. Det är riktigt hemskt när allt är byggt för varmt väder.
Citera
2019-12-29, 17:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Bra förslag! Din optimism är uppfriskande, men jag tvivlar på att den är realistisk.
Det kan vara värt ett försök, tänkte jag, att få flera att tänka själva och inte bara länka till olika sidor utan att först faktakolla dessa.

Jag tror tråden skulle kunna bli mera intressant om det inte går ut på att vinna en debatt utan istället vinna gehör för sina åsikter med väl underbyggda resonemang och fakta.

Det finns säkert både rätt och fel bland såväl alarmister som förnekare och alla där emellan, så jag tror mer seriösa diskussioner skulle vara lite roligare för alla.
Citera
2019-12-29, 17:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Är det ok om alla PM:ar dig information i förhand så du kan kolla av i detalj att du tycker den är vetenskaplig samt att resultatet i denna vetenskap håller den konsensus som finns i FN IPCC ?

Burger King, Madrid Climate Conference 2019
Tänkte lägga ut denna..passerar den nålsögat ?
https://youtu.be/8kIBGKFQCPk
Du förstår nog att jag menar att man själv ska underbygga sina påståenden och själv bedöma om det man länkar till verkar innehålla trovärdig information.
Citera
2019-12-29, 17:51
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du förstår nog att jag menar att man själv ska underbygga sina påståenden och själv bedöma om det man länkar till verkar innehålla trovärdig information.

Din syn på detta nu. Isen på arktis växer snabbt 2019. Vi kan med viss sannolikhet inom bara några veckor se att isen kan gå över median 1981-2010 vilket om det händer är visar att isen växer sig historiskt stor trots +400ppm.

Är det ok att diskutera ett sådant scenario nu eller får sådant enbart göras i efterhand ?

Se videon:
December 2019 Alarmisternas is-argument smälter bort

Källa:
NSIDC
National Snow and Ice Data Center
https://nsidc.org/data/search/#keywords=sea+ice
Senast redigerad av Nixter 2019-12-29 kl. 17:56.
Citera
2019-12-29, 18:05
Medlem
Citat:
Du menar nog "sedan 2012". Du måste vara noga vilket år du körsbörsplockar.
Om du laddar ner databladet från NSIDC som har postats här i tråden så ser du att en linjär anpassning sedan 2010 lutar uppåt. Det här var första årtiondet sedan mätningarna började som isen växte i det avseendet.
Citera
2019-12-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Om du laddar ner databladet från NSIDC som har postats här i tråden så ser du att en linjär anpassning sedan 2010 lutar uppåt. Det här var första årtiondet sedan mätningarna började som isen växte i det avseendet.
Det är möjligt att det extrema minimat 2012 ger den effekten, det är ungefär som när somliga hävdade att temperaturökningen avstannat genom att börja trendlinjen precis före den starka El Ninon 1998 och sluta precis före nästa. Det är grovt statistikmissbruk att körsbärsplocka intervall på så sätt. För det är ju inte som om minskningen av isen avtagit sätt i ett längre intervall, det är just minimat 2012 som påverkar trenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in