2019-11-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det gäller att hålla fast vid formuleringar, så det blir något att anklaga någon för. Så vitt jag vet har ingen påstått att Maldiverna skulle sjunka.

För Maldivernas del är det illa nog, det som har hänt, och som du ser är de väl medvetna om läget och hotet. Detta visar ju att vetenskapen och IPCC har haft rätt om stigande havsnivåer och mer extrema väder. DET är det väsentliga här. Sedan kan ju ni klimatförnekare förneka både vetenskap och verklighet hur mycket ni vill, du verkar vara en av dessa urblåsta individer.

Ja det är ju inte mitt fel att du är obildad och inte känner till Maldivernas påstådda öde. Vilket gör det ännu mer märkligt att DU väljer svara på en fråga i ämnet, trots att nu erkänner att du saknar kunskap om frågan. Det är nog symptomatiskt . Over and out.
Citera
2019-11-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Experimentet CLOUD på CERN som tester kosmiska strålningens effekt hade senast jag tittat kommit fram till att effekten på aerosolbildning var verklig men för liten för att ha praktisk betydelse.

Stod det verkligen så, eller försöker du slingra dig?

CERN experiment sheds new light on cloud formation

Citat:
The new result shows that oxidised biogenic vapours derived from alpha-pinene emitted by trees rapidly form new particles with sulphuric acid. Ions produced in the atmosphere by galactic cosmic rays are found to enhance the formation rate of these particles significantly
Citera
2019-11-13, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Stod det verkligen så, eller försöker du slingra dig?
" The results also show that ionisation of the atmosphere by cosmic rays accounts for nearly one-third of all particles formed, although small changes in cosmic rays over the solar cycle do not affect aerosols enough to influence today’s polluted climate significantly."
https://home.cern/news/news/experiments/cloud-experiment-sharpens-climate-predictions
(Inlägg från två år senare)
Citera
2019-11-13, 15:16
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Ja det är ju inte mitt fel att du är obildad och inte känner till Maldivernas påstådda öde. Vilket gör det ännu mer märkligt att DU väljer svara på en fråga i ämnet, trots att nu erkänner att du saknar kunskap om frågan. Det är nog symptomatiskt . Over and out.
Dina löjliga anklagelser gick inte hem, fakta talar emot dig. Här är det fakta och vetenskap som vi intresserar oss för.
Havsnivåhöjningen pågår och det kommer att bli allvarliga problem på många håll. Häromdagen kom en nyhet att Karlskronas kommun skulle vidta åtgärder för att skydda de ca 2000 byggnader som hotas av stigande hav.
Senast redigerad av humanlife 2019-11-13 kl. 15:20.
Citera
2019-11-13, 15:17
Medlem
Citat:
" The results also show that ionisation of the atmosphere by cosmic rays accounts for nearly one-third of all particles formed, although small changes in cosmic rays over the solar cycle do not affect aerosols enough to influence today’s polluted climate significantly."
https://home.cern/news/news/experiments/cloud-experiment-sharpens-climate-predictions
(Inlägg från två år senare)

Okej, då vill jag se klimatprognoser som visar helt korrekta värden på tusendels graden.
Citera
2019-11-13, 15:30
Medlem
Jag hittade en helt färsk artikel från CERN om kosmisk strålning och moln. Ett experiment körs fram till slutet av månaden.

A new run of the CLOUD experiment examines the direct effect of cosmic rays on clouds

Citat:
In its 10 years of operation, CLOUD has made several important discoveries on the vapours that form aerosol particles in the atmosphere and can seed clouds. Although most aerosol particle formation requires sulphuric acid, CLOUD has shown that aerosols can form purely from biogenic vapours emitted by trees, and that their formation rate is enhanced by cosmic rays by up to a factor 100.
Citera
2019-11-13, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jag hittade en helt färsk artikel från CERN om kosmisk strålning och moln. Ett experiment körs fram till slutet av månaden.

A new run of the CLOUD experiment examines the direct effect of cosmic rays on clouds

Sambandet Svensmark funnit ser så tydligt ut att det måste ligga något i det. Ska bli intressant att se resultet.
Citera
2019-11-13, 16:55
Medlem
Citat:
Experimentet CLOUD på CERN som tester kosmiska strålningens effekt hade senast jag tittat kommit fram till att effekten på aerosolbildning var verklig men för liten för att ha praktisk betydelse.

Lyckades dom skapa rätt miljö/förutsättningar i det experimentet?

Citat:
Vad som däremot verkar finnas är ett samband mellan solens UV-strålning som också varierar med dess aktivitet och jetströmmarnas position. Det påverkar inte jordens medeltemperatur men flyttar på vädersystem vilket gör att lokala proxies kan se en signal.

Sen finns otaliga olika proxies att välja på. Åtskilliga varianter på hur man kan mäta solaktivitet. Man kan filtrera, slänga in fördröjningar osv. Den som vill kan hitta korrelationer, det har man gjort sedan 1800-talet.

Men det verkar ju även finnas ett samband mellan satellituppmätt temperatur och solaktivitet. Svårare att fejka sånt tänker jag.

Sen det som tas upp i filmen, att det finns ett samband mellan jordens rörelser i galaxen, istider, och interglacialer. Ett spännande samband!

Jag tänker även på de där 60års-cyklerna som jag var inne på förut. Skulle inte de kunna förklaras med att någon himlakropp som sänder eller skärmar kosmisk strålning rör sig med en cykeltid på 60 år?
Citera
2019-11-13, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Lyckades dom skapa rätt miljö/förutsättningar i det experimentet?
Hur skall jag kunna avgöra det?
Citat:
Men det verkar ju även finnas ett samband mellan satellituppmätt temperatur och solaktivitet. Svårare att fejka sånt tänker jag.
Kan du visa på detta?
Citat:
Sen det som tas upp i filmen, att det finns ett samband mellan jordens rörelser i galaxen, istider, och interglacialer. Ett spännande samband!
Eller snarare gissning, men som så mycket sådant här låter det bra när en forskare får ge sin syn med sina selekterade fakta.
Citat:
Jag tänker även på de där 60års-cyklerna som jag var inne på förut. Skulle inte de kunna förklaras med att någon himlakropp som sänder eller skärmar kosmisk strålning rör sig med en cykeltid på 60 år?
Det finns folk som roat sig med alla möjliga försök att hitta cykler. Det finns ingen planet med en rotationstid av 60 år, men du kan alltid försöka hitta kombinationer av flera planeter som står i någon speciell relation med den periodiciteten. Det finns nästan obegränsat med möjliga val, och det finns folk som testat dem alla. Nicola Scafetta är kanske den mest kända bland "skeptiker" idag.
Citera
2019-11-13, 20:03
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nu har du skämt ut dig rejält, Xenonen är en av de bästa klimat- och fysikexperterna här. Kamma dig, vet jag och bete dig som en vuxen.
Jo så är det säkert!
Men med tanke på hans sällskap säger det inte så mkt.
Han har har ju visat ett antal grundläggande brister i fysik.
Och det har du inte ens märkt?😂
Citera
2019-11-13, 20:27
Medlem
Citat:
Kan du visa på detta?

Det var visst havsnivån som uppmätts med satellit. Som sedan indirekt användes som ett mått på temperatur genom havets expansion. Kurvan över globala temperaturen som används är HadCRUT.

Citat:
Eller snarare gissning, men som så mycket sådant här låter det bra när en forskare får ge sin syn med sina selekterade fakta.

Rätt bra överensstämmelse ändå får man ju säga:
Fig 8
https://academic.oup.com/view-large/figure/2475039/48-1-1.18-fig008.jpeg
Från:
https://academic.oup.com/astrogeo/article/48/1/1.18/220765

Citat:
Det finns folk som roat sig med alla möjliga försök att hitta cykler. Det finns ingen planet med en rotationstid av 60 år, men du kan alltid försöka hitta kombinationer av flera planeter som står i någon speciell relation med den periodiciteten. Det finns nästan obegränsat med möjliga val, och det finns folk som testat dem alla. Nicola Scafetta är kanske den mest kända bland "skeptiker" idag.

Jag satt och funderade här ett tag, och nu hittade jag ett intressant samband!
Saturnus cirkulerar på 29,5 år. Jupiter på 11,9 år. Förhållandet är 2,5:1. Detta betyder att varannat Saturniskt år (ca 60 jordår) kommer Jupiter ha cirkulerat 5 varv, så att båda dom här planeterna samtidigt skuggar jorden från kosmisk strålning med en viss riktning.
Senast redigerad av suppose 2019-11-13 kl. 20:30.
Citera
2019-11-14, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Rätt bra överensstämmelse ändå får man ju säga:
Visst, när de får välja själva vilka data de använder. Börja rota lite mer i de temperaturrekonstruktioner så långt tillbaka och vår rörelse genom galaxen kommer du finna att osäkerheten är enorm.
Citat:
Jag satt och funderade här ett tag, och nu hittade jag ett intressant samband!
Saturnus cirkulerar på 29,5 år. Jupiter på 11,9 år. Förhållandet är 2,5:1. Detta betyder att varannat Saturniskt år (ca 60 jordår) kommer Jupiter ha cirkulerat 5 varv, så att båda dom här planeterna samtidigt skuggar jorden från kosmisk strålning med en viss riktning.
Och varför skulle det ha betydelse? Planeterna täcker en försumbar del av himlen, och varför skulle det ens betyda något att de maskar av en minimal mängd kosmisk strålning från samma håll snarare än olika?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in