2007-11-21, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Normalt sett så är CO2 halten ett självreglerande system. Om halten stiger ökar växtligheten både på land och i havet(plankton). Vad som händer är ju att vi hugger ner skogen ock då finns inget som kan absorbera all CO2.
Genom historien så har halten varierat i takt med seismisk aktivitet och det vi gör är att vi späder på halten samtidigt som vi förstör det som ska reglera nivåerna. Finns det någon som vet om haven kan öka sin förmåga att absorbera CO2?

http://news.yahoo.com/s/afp/20071111/sc_afp/scienceclimatewarmingocean_071111222653

Måste iväg direkt igen, så jag hinner inte stanna. Sorry about that.
Citera
2007-11-21, 14:45
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
http://news.yahoo.com/s/afp/20071111/sc_afp/scienceclimatewarmingocean_071111222653

Måste iväg direkt igen, så jag hinner inte stanna. Sorry about that.

Japp läste den! Alltså måste vi sluta hugga ner skogen på det sätt man gör i U-länderna!
Citera
2007-11-21, 16:22
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Japp läste den! Alltså måste vi sluta hugga ner skogen på det sätt man gör i U-länderna!

Nja, det beror på vad du menar. Om man tror på antropogen uppvärmning bör man avverka gamla träd i urskog, och växter i allmänhet, innan de dör och börjar förmultna. Råvaran bör användas till att ersätta fossila bränslen, samt för varuproduktion som binder upp koldioxid under lång tid (möbler, byggnader, båtar, etc).
Citera
2007-11-22, 12:21
Medlem
Quantilhos avatar
Fjäderfä och svin är värre än nötkreatur för miljön!

En professor, Paul *Holtenius, från Svenska Landbruks Universitetet skriver följande i en debattartikel. "Nötkreaturen får ofta skulden för *skador som orsakas av andra *djurslag. Gödsel från fjäderfä och svin ger mycket högre växthus*effekt"

Artikeln finns här:
http://www2.unt.se/article/1,1786,MC=2-AV_ID=686202,00.html
Citera
2007-11-22, 14:50
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Nja, det beror på vad du menar. Om man tror på antropogen uppvärmning bör man avverka gamla träd i urskog, och växter i allmänhet, innan de dör och börjar förmultna. Råvaran bör användas till att ersätta fossila bränslen, samt för varuproduktion som binder upp koldioxid under lång tid (möbler, byggnader, båtar, etc).

Jo men jag menade att man kalhygger istället för att gallra ut gamla träd. Det som sker är utarming av jorden och att djurlivet försvinner. Man borde ha samma system som i nordiska länder med lag på återplantering.
Citera
2007-11-22, 14:51
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
En professor, Paul *Holtenius, från Svenska Landbruks Universitetet skriver följande i en debattartikel. "Nötkreaturen får ofta skulden för *skador som orsakas av andra *djurslag. Gödsel från fjäderfä och svin ger mycket högre växthus*effekt"

Artikeln finns här:
http://www2.unt.se/article/1,1786,MC=2-AV_ID=686202,00.html

Hur mycket släpper en männniska ut Quantilho? Eftersom vi är så många, sex miljarder, borde det påverka CO2 halten eller?
Citera
2007-11-22, 15:00
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Hur mycket släpper en männniska ut Quantilho? Eftersom vi är så många, sex miljarder, borde det påverka CO2 halten eller?

USDA (Amerikanska myndigheten för jordbruksfrågor) beräknade att man producerar ungefär 450 liter CO2 per dag, vilket motsvarar knappt ett kilo i massa. Med 6,5 miljarder människor på jorden så skulle man kunna spara in en miljard ton CO2 per år om alla andades häften så mycket

Fast jag höjer ett varningens finger för att sluta andas. Om man slutar andas så kommer man att producera metangas när man förmultnar och det är mycket värre för miljön om man nu ska tro AGW-teorin. Så befolkningsreduktion är väl därmed uteslutet
Citera
2007-11-22, 16:31
Medlem
Starvids avatar
365 kg CO2 per år (1 kg per dag) är i sammanhanget inte så mycket. En typisk kines släpper ut 5000 kg per år, en svensk 6000 kg, en tysk 9000 kg och en amerikan 20 000 kg.
Citera
2007-11-22, 23:23
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
USDA (Amerikanska myndigheten för jordbruksfrågor) beräknade att man producerar ungefär 450 liter CO2 per dag, vilket motsvarar knappt ett kilo i massa. Med 6,5 miljarder människor på jorden så skulle man kunna spara in en miljard ton CO2 per år om alla andades häften så mycket

Fast jag höjer ett varningens finger för att sluta andas. Om man slutar andas så kommer man att producera metangas när man förmultnar och det är mycket värre för miljön om man nu ska tro AGW-teorin. Så befolkningsreduktion är väl därmed uteslutet

Tackar för svaret!
Citera
2007-11-23, 01:11
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Jo men jag menade att man kalhygger istället för att gallra ut gamla träd. Det som sker är utarming av jorden och att djurlivet försvinner. Man borde ha samma system som i nordiska länder med lag på återplantering.

Det behövs inga sådana lagar om man har fungerande äganderätter. Det är en självklarhet att plantera på en fastighet man äger, anars förstör man sin egen egendom. Det är allmänningens tragedi och statlig korruption som gör att man kan se skövling utan återplantering i vissa outvecklade länder.
Citera
2007-11-24, 10:51
Medlem
Försöksdjurs avatar
Hur mycket utsläpp av CO2 står vi för? Jag har för mig att vi bidrar med cirka 4% av all årlig CO2 som släpps ut, resten är av naturen.

Stämmer det?
Citera
2007-11-24, 20:08
Medlem
Erk Swedes avatar
Intressant

Citat:

Lite intressant att det var på det sättet man avverkade skog förr här i landet.
men stordrift och maskiner försvårar ju det.
fast nu börjar det gå tillbaks lit med mindre avverkningsmaskiner.
Fast givetvis skulle det krävas återplantering iuländrna också,och då kunde man få smartare skogstillväxt med mindre förrruttnelse.
Fast då skulle kanske någon skalbagge dö ut istället..,fast nu dör ju allt och det blir i bland någor liknade öken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in