Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Temperaturen har alltid varierat men under vår levnad inom vissa gränser. Livet på jorden idag är inte anpassat till flera graders förändring. En del arter dör redan av uppvärmningen, t ex koraller, som är livsviktiga för livet i havet och vårt fiske.

Nu går uppvärmningen dessutom väldigt fort, vilket ytterligare försvårar anpassning.
https://mobile.twitter.com/KARLBERG_H/status/1121744561942990849/photo/1

Påståendena om temperaturökningar kommer ifrån klimatmodeller, det är teorier inte fakta. Temperaturökningen går betydligt långsammare än vad som har hävdats.
Citera
2019-04-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Påståendena om temperaturökningar kommer ifrån klimatmodeller, det är teorier inte fakta. Temperaturökningen går betydligt långsammare än vad som har hävdats.
Temperaturökningen stämmer så väl som man kan vänta med prognoser:
http://www.realclimate.org/index.php/climate-model-projections-compared-to-observations/

Kan du sen beskriva vad du anser vara fel med den grundläggande förklaring till hur växthuseffekten fungerar som gör att du inte tror på temperaturökningen från CO2?
Citera
2019-04-27, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Temperaturökningen stämmer så väl som man kan vänta med prognoser:
http://www.realclimate.org/index.php/climate-model-projections-compared-to-observations/

Kan du sen beskriva vad du anser vara fel med den grundläggande förklaring till hur växthuseffekten fungerar som gör att du inte tror på temperaturökningen från CO2?
Hur kommer det sig att det varit varmare tidigare trots att CO2 halten påstås vara rekordhög idag? Förklara!
Citera
2019-04-27, 13:55
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att det varit varmare tidigare trots att CO2 halten påstås vara rekordhög idag? Förklara!
Det finns andra faktorer än CO2 som påverkar och som man måste ta med om man skall beskriva klimatet under geologiska perioder. Du kanske kan säga vilken period du syftar på till en början med? tänker du på bronsåldern så beror värmen där på variationer i jordbanan, samma som styr istidscyklerna. Dessa är för långsamma för att förklara uppvärmningen under senaste seklet, men är betydelsefulla för längre perioder. Går du än längre tillbaka får man ta hänsyn till att kontinenterna flyttar på sig vilket öppnar och stänger passage för havsströmmar, solintensiteten ökar långsamt osv.
Citera
2019-04-27, 13:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Tack för att du hoppar över precis 100% av kritiken och ger mig rätt.
Vilket? Känn på den här då: Det blir x grader varmare om y år. Det är inte en vetenskapligt formulerad hypotes då den helt enkelt inte är falsifierbar. Vi har inga instrument eller metoder för att svara på en sådan problemformulering. Det gör att vi kan direkt avfärda alla undergångsscenarier som att vi bara har sju år på oss innan vi sätter igång klimatarmageddon.
Citera
2019-04-27, 13:56
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Nej, temperaturökningen ser man utifrån mätdata, det är fakta. Sett i historiskt perspektiv är en grad på hundra år en väldigt snabb ökning, som bara kan jämföras med följderna av vulkanutbrott.
Övriga klimatförändringar har skett betydligt långsammare.

Vi har en anmärkningsvärd nivå av koldioxid, 410 ppm är troligen den högsta på flera miljoner år. Före industrialiseringen låg den på 280 ppm. Det är alltså en väldigt stor ökning av koldioxidhalten och att den har orsakats av utsläppen ser man på kolatomerna, de är förhistoriska. Tydligare än så kan det inte bli att ökningen av koldioxid kommer från användningen av fossila bränslen.
Vetenskapen har länge vetat att koldioxid värmer jorden, det är därför den kallas växthusgas. Mer koldioxid i atmosfären betyder mer värme på jorden.
Citera
2019-04-27, 13:56
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

"Reconstructed global temperature from Antarctica ... Petit et al 2001"
Ser du inget konstigt med denna mening? (jag fetade för att underlätta för dig).

Tittar man istället på petit et al, den vetenskapliga artikeln som grafen ändå menar grunda sig på står bl. a att läsa
Citat:
The temporal evolution and duration of stages5.5 and 9.3 are indeed remarkably similar för all properties recorded in Vostok ice and entrapped gases.As judged from the Vostok record, the long, stable Holocene is a unique feature of climate during the past 420kyr, with possible profound implications för evolution and the development of civilizations. Finally, CO2 and CH4 concentrations are strongly correlated with Antarctic temperatures; this is because, overall, our results support the idea that greenhouse gases have contribute signicantly to the glacial interglacial change. This correlation, together with the uniquely elevated concentrations of these gases today, is of relevance with respect to the continuing debate on the future of Earth's climate.
http://www.jerome-chappellaz.com/files/publications/climate-and-atmospheric-history-of-the-past-420-000-years-from-the-vostok-ice-core-antarctica-38.pdf

Inte undra på att desinformation är så effektivt när alla är så förbannat lättlurade.
Senast redigerad av MrArtur 2019-04-27 kl. 14:02.
Citera
2019-04-27, 13:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Å andra sidan är ju du inte mycket för att komma med några referenser alls. Det här är inte den akademiska världen utan en blogg dessutom, och inlägg här skrivs lite snabbare än vetenskapliga artiklar.

Är du förresten bekant med Edward Wegman? Apropå att använda wikipedia som källa eller i hans fall rentav bara kopiera text därifrån i artiklar.
Nej, jag vet bara att det är ett big no-no att referera till Wikipedia och att formulera icke-prövningsbara hypoteser i den akademiska världen.
Citera
2019-04-27, 14:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
I din värld behandlas fångar väl i Nordkorea och Warmbier hängde sig utan att amerikanska läkare såg spår av det. Din fantasivärld vill nog ingen leva i. Alltså jag är personligen emot klimathysteri och enveten kärnkraftförespråkare men jag vägrar stå bredvid dig. Du är fan inte frisk nånstans
När sa jag det? Kom inte med några Wikipediautdrag. Warmbiers öde känner ingen till då hans föräldrar vägrade att låta honom obduceras. De som inte befinner sig hopplöst fast i känslosås ser nog som jag det mindre sannolika i att NK torterade honom till döds. Den övriga behandlingen var för den skull inte speciellt bra om man säger så. Finns ingen motsättning i att se det så.
Senast redigerad av arbetet 2019-04-27 kl. 14:03.
Citera
2019-04-27, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Har du kollat upp det? Igen, försöker lära dig att bli källkritisk här. Anledningen till att jag ö.h.t. skriver här är därför. Inte för att jag får orgasm varje gång jag ser någon skriva något konstigt om klimatet och får möjlighet att "sätta dit dem". Du behöver inte publicera dina resultat här på forumet, men gör gärna ett försök.

I slutändan handlar det mesta om att väga olika källor och fakta gentemot varandra och dra slutsatser. Bara för att många av forskarna tycker somliga saker betyder inte att det är rätt eller korrekt.
Citera
2019-04-27, 14:25
Medlem
Citat:
Kan du med egna ord motivera hur du menar att vulkaner skulle kunna ligga bakom nuvarande uppvärmning? Kan du ge stöd för att solen skulle göra det? Inte komma med länkar som säger motsatsen i hopp om att ingen skall kolla.

Precis samma typ av klimatmodeller som används för att beskriva jordens klimat kan även förklara temperaturen på dessa planeter, vilket som jag ser det är ett bra tecken på att forskarna nog vet vad de talar om. James Hansen inledde t ex sin karriär med att studera klimatet på Venus. F.ö. reflekterar Venus moln så mycket solljus att trots att planeten är närmare solen tar den emot mindre energi därifrån.

Jag säger inte att solen och vulkaner i dagsläget påverkar klimatet så att det har blivit varmare, dock inverkar dessa ständigt på klimatet. Det är ganska så uppenbart och du hittar stöd för detta i nästan all akademisk forskning.

Forskare säger mycket och om man inte säger rätt saker så får man inga anslag och blir utfryst...
Citera
2019-04-27, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Jag säger inte att solen och vulkaner i dagsläget påverkar klimatet så att det har blivit varmare, dock inverkar dessa ständigt på klimatet. Det är ganska så uppenbart och du 'hittar stöd för detta i nästan all akademisk forskning.
Men du håller alltså med om att idag är det våra CO2-utsläpp som ger ökningen i temperatur?
Citat:
Forskare säger mycket och om man inte säger rätt saker så får man inga anslag och blir utfryst...
Forskare gör karriär på att säga "fel" saker, det är så man blir känd, att man kommer på något nytt som går emot vad som tidigare var känt. Det är bara det att man måste ha tillräckligt bra argument för att övertyga andra forskare också, inte bara köra web-tv och bloggar för att lura amatörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in