2007-11-17, 18:13
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Miljöbluffen odlas flitigt:

Citat:
"FN-chefen: Klimatkatastrof hotar"

Den globala uppvärmningen är ett
faktum, men snabba motåtgärder kan
begränsa skadeverkningarna. Det
skriver FN:s klimatpanel IPCC i sin
slutrapport inför klimattoppmötet på
Bali i december.

FN-chefen Ban Ki-Moon varnade för att
världen står på randen till en kata-
strof när rapporten presenterades i
Valencia i dag. Han beskrev bl.a. hur
han själv sett smältande glaciärer
.

texttv källa

Lämpligt nog släpar miljömaffian ut denne asiat
- till en miljö han knappt läst om antagligen -
som förfäras av att lite is dimper ner i havet.
Och genast blir 'expert' inom området.

Från Kurt Lundgrens blogg:

Citat:
Om klimatbluffen.

Alldeles särdeles festligt var den typiska basstation varifrån alla väderfakta samlas in i USA och på vilka alla väderprognoser/klimatprognoser baseras.

Det visar sig ju att det är nån sorts freakar som bemannar väderstationer - en av dem hade fäst sin klimatapparatur på en skorsten, inte undra på att det blev hett.

Hur ser det ut i Sverige, lite undersökande journalistik, det skulle sitta fint.

Här omkullkastas klimatbluffen på ett kul sätt:

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=FOLkze-9GcI
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=vN06JSi-SW8
Del 3: http://www.youtube.com/watch?v=iCXDISLXTaY
Del 4: http://www.youtube.com/watch?v=bpQQGFZHSno

Och lite till:

Citat:
HÖSTSTORM, norra Öland. Orsak till blåsten:
klimatuppvärmningen.

I bakgrunden blånar Blå Jungfrun som på grund av
klimatuppvärmningen är en kal klippa i havet.
Inga häxkärringar kan flyga dit längre och sitta
där oskyddade på en blåsig bergtopp.

Det regnar för mycket - klimatuppvärmningen.

Det regnar för lite - klimatuppvärmningen.

Det blåser 15 sekundmeter -klimatuppvärmningen.

Det är köldrekord på Nordpolen - klimatuppvärmningen.

Isarna smälter - samma sak.

Isarna tilltar - klimatuppvärmningen.

Räntan går upp - klimatuppvärmningen för det förhåller sig så här: Klimatuppvärmningen kan lägga stora delar av jorden under vatten, då minskar ytan att bygga på, med mindre yta att bygga på stiger efterfrågan på bostadsmark, då blir det dyrare att bygga, därmed stiger värdet på alla hus som inte är dränkta och som står på fast mark, då lurar överhettning också i ekonomin, därav följer att FED i USA måste höja styrräntan, då följer Svenska riksbanken efter, så man kan säga att när du startar din bil höjer du samtidigt din egen låneränta - så hänger allt ihop på den globaliserade globen. Och när räntan går upp blir jag på dåligt humör för då blir det dyrare för mig att bo, mitt dåliga humör avsätter sig i det jag skriver för jag blir allt ilsknare och då kanske jag skriver nåt vasst och elakt, så det finns både goda och onda sidor i klimatuppvärmningen. Man får ta det ena med det andra och ge faen i alltihop.

I går varnade alla kvällstidningar i enorma rubriker för att halva England skulle sättas under vatten på grund av en storm - det hände ingenting.

12 sekundmeter och du har en MÖRDARSTORM, rubrikmakarna får klimatfrossa.
Citera
2007-11-17, 18:53
Bannlyst
Å där kom den ja!

Vi får väl se om det är klimatbluff eller inte, ganska snart skulle jag kunna att tänka mig, du kommer knappast missa det i vilket fall som helst.

Sen kommer jag att säga.

Vad var det jag sa..............

Men särskilt glad kommer jag nog inte vara ändå.
Citera
2007-11-17, 20:05
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Miljöbluffen odlas flitigt:

Lämpligt nog släpar miljömaffian ut denne asiat
- till en miljö han knappt läst om antagligen -
som förfäras av att lite is dimper ner i havet.
Och genast blir 'expert' inom området.

Från Kurt Lundgrens blogg:

Och lite till:

Hm, Kurt Lundgren versus IPCC!
Hur skall det gå för kurtan, har han ingen självinsikt alls?!
Sorry, man ! ....( Inte kul att bli pulvriserad )
Citera
2007-11-17, 20:19
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Hm, Kurt Lundgren versus IPCC!
Hur skall det gå för kurtan, har han ingen självinsikt alls?!
Sorry, man ! ....( Inte kul att bli pulvriserad )

Jo, men du vet ju hur det är, har man läst en artikel i dagspressen eller de större populärvetenskapliga tidskrifterna (New Scientist osv) så är man lurad och saknar källkritik, däremot så är det fullständigt ok att komma dragande med Kurt Lundgrens blogg eller en Youtube-film som bevis.
Citera
2007-11-17, 21:24
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Jag förmodar att ni i övrigt är utrustade med normal intelligens och läser tidningar ibland och följer nyhetsprogram i tv osv.
Vad skall man säga då?

Det är väl om man tror blint på SVT/TV4/SR etc som man riskerar att bli lurad. Där får man intrycket att den vetenskapliga debatten är över, och att människan håller på att orsaka en enorm katastrof. Nästan dagligen hör man flosker om klimatet som är rena lögner eller mycket tveksamma förenklingar. Det finns inga seriösa forskare (inte ens bland alarmister) som är så extrema och så ensidiga i sina uttalanden. Det intryck man får av journalistkåren är att de är väldigt omedvetna om de verkliga forskningsresultaten, men att de gärna hakar på de värsta domedagsprofeterna de kan hitta. Det är logiskt i kvällspressens logik (att skrämmas för att sälja lösnummer). Övriga medier borde dock vara lite mer seriösa och mer opartiska. De borde ha lärt sig från tiden då de varnade för en snabbt annalkande istid. Trovärdigheten borde vara nära noll nu, men folk tror i stället blint på dreven.
Citera
2007-11-17, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Det är väl om man tror blint på SVT/TV4/SR etc som man riskerar att bli lurad. Där får man intrycket att den vetenskapliga debatten är över, och att människan håller på att orsaka en enorm katastrof. Nästan dagligen hör man flosker om klimatet som är rena lögner eller mycket tveksamma förenklingar. Det finns inga seriösa forskare (inte ens bland alarmister) som är så extrema och så ensidiga i sina uttalanden. Det intryck man får av journalistkåren är att de är väldigt omedvetna om de verkliga forskningsresultaten, men att de gärna hakar på de värsta domedagsprofeterna de kan hitta. Det är logiskt i kvällspressens logik (att skrämmas för att sälja lösnummer). Övriga medier borde dock vara lite mer seriösa och mer opartiska. De borde ha lärt sig från tiden då de varnade för en snabbt annalkande istid. Trovärdigheten borde vara nära noll nu, men folk tror i stället blint på dreven.

Tja, ett annat sätt är att titta på vad planeten själv säger.

Arktis ismassa

2006 - 5.9 milj kvadratkilometer
2007 - 4.2 milj kvadratkilometer

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6993612.stm
Citera
2007-11-17, 21:41
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det är väl om man tror blint på SVT/TV4/SR etc som man riskerar att bli lurad.

De ger en korrekt bild av läget.
Citat:
Där får man intrycket att den vetenskapliga debatten är över,

Debatten har pågått i flera decennier i forskarvärlden.

Citat:
och att människan håller på att orsaka en enorm katastrof.

Det är precis så det är. Och det är inget medialt påhitt utan forskarnas slutsats.

Citat:
Nästan dagligen hör man flosker om klimatet som är rena lögner eller mycket tveksamma förenklingar.

Du kan förstås med din kunskap hävda att de har fel.
Citat:
Det finns inga seriösa forskare (inte ens bland alarmister) som är så extrema och så ensidiga i sina uttalanden.

Massor av mycket seriösa forskare är ytterst oroliga!

Citat:
Det intryck man får av journalistkåren är att de är väldigt omedvetna om de verkliga forskningsresultaten, men att de gärna hakar på de värsta domedagsprofeterna de kan hitta. Det är logiskt i kvällspressens logik (att skrämmas för att sälja lösnummer). Övriga medier borde dock vara lite mer seriösa och mer opartiska. De borde ha lärt sig från tiden då de varnade för en snabbt annalkande istid. Trovärdigheten borde vara nära noll nu, men folk tror i stället blint på dreven.

Journalister/media har, som alltid, sina egna intressen. Icke desto mindre kan vi lita på forskarna och jag tycker nog att åtminstone tv ger en korrekt bild av läget.
Citera
2007-11-17, 22:07
Medlem
Försöksdjurs avatar
Verkar vara old news men jag har inte sett det förut:
http://www.nasa.gov/vision/earth/lookingatearth/quikscat-20071001.html

Enligt NASA så beror den låga ismassan pga vindar.
Citera
2007-11-17, 22:11
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Arktis ismassa

2006 - 5.9 milj kvadratkilometer
2007 - 4.2 milj kvadratkilometer

Det finns ingen som vet exakt vad orsaken till det är.
Citera
2007-11-17, 22:20
Bannlyst
Citat:
Det finns ingen som vet exakt vad orsaken till det är.

Men, det händer?

Då händer alltså något som i alla fall talar för att jorden värms upp.

Och det är ju det som vi argumenterar för.
Citera
2007-11-17, 22:21
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
De ger en korrekt bild av läget.

Inte enligt forskare. Det finns till och med alarmister som är upprörda över att medierna överdriver.

Citat:
Debatten har pågått i flera decennier i forskarvärlden.

Precis, och den lär fortsätta länge, även om Gore och TV4 försöker tysta sina motståndare.

Citat:
Det är precis så det är. Och det är inget medialt påhitt utan forskarnas slutsats.

Va? Vilka forskare menar du? De är ju inte överens, och även alarmister är ofta så seriösa att de ekänner att det inte är en katastrof.

Var får du dina fakta ifrån? Gore-dokumentärer och korta nyhetsinslag i SVT?

Citat:
Massor av mycket seriösa forskare är ytterst oroliga!

Massor av mycket seriösa forskare är inte så oroliga.

Citat:
Journalister/media har, som alltid, sina egna intressen. Icke desto mindre kan vi lita på forskarna och jag tycker nog att åtminstone tv ger en korrekt bild av läget.

Hur kan du bilda dig en uppfattning om det om det är TV du använder som informationskälla. Både TV4 och SVT har ju i princip släpp alla interna krav på saklighet och opartiskhet i den här frågan. Det räcker ju att gräva lite i källor och lyssna på andra källor för att inse att de driver en alarmistkampanj.
Citera
2007-11-17, 22:26
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Då händer alltså något som i alla fall talar för att jorden värms upp.

Nej, det tyder på att isen i slutet på sommaren är mindre i en del av arktis. Det kan t.ex ha med vindar eller strömmar från Atlanten att göra. En så lokal och tillfällig observation säger inget om globala trender i temperatur. En forskare som uttalade sig i radio idag antydde att det mycket väl kunde vara en tillfällig variation.

Faktum är att det blivit kallare sedan 1998 och att 1934 var ännu varmare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in