Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-08, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Den mycket välmeriterade klimatforskaren Judith Curry som lämnade klimatforskningsvärlden på grund av dess politisering vittnar om följande:
Jag skulle snarare säg att hon lämnade klimatforskningen pga sin egen politisering. Hon var en respektabel men inte speciellt känd klimatforskare, men när hon började uttala "skeptiska" åsikter märkte hon snabbt att det var ett enkelt sätt att bli kändis.

Citat:
Detta är faktiskt mycket värre än vad jag hade kunnat föreställa mig. Att någon enbart väljer ut att anställa forskare som bestämt sig för en sida i ett forskningsuppdrag.... det är så oändligt mycket värre än att någon från början oberoende forskare skulle bli korrumperad av vem som finansierar (inte för att det är bra heller...). Det är bedrägeri.
Du har inte möjligen funderat på att vara aningen skeptisk till vad Curry skriver? Om inte annat skall du komma ihåg att Pachauri fick jobbet som ordförande för IPCC för att USA (George Bush) inte kunde acceptera Robert Watson som annars varit självskriven för en andra period som ordförande. Det hela beskrevs allmänt som en lobbykupp av oljeintressen .
Citera
2019-03-08, 08:28
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag skulle snarare säg att hon lämnade klimatforskningen pga sin egen politisering. Hon var en respektabel men inte speciellt känd klimatforskare, men när hon började uttala "skeptiska" åsikter märkte hon snabbt att det var ett enkelt sätt att bli kändis.

Du har inte möjligen funderat på att vara aningen skeptisk till vad Curry skriver? Om inte annat skall du komma ihåg att Pachauri fick jobbet som ordförande för IPCC för att USA (George Bush) inte kunde acceptera Robert Watson som annars varit självskriven för en andra period som ordförande. Det hela beskrevs allmänt som en lobbykupp av oljeintressen .

Jag är skeptisk till allt.

Men för mig som följer hennes blogg är det uppenbart att hon har en mycket vetenskaplig approach till allt hon gör. Läs exempelvis hennes återkommande sammanställningar av vetenskapliga artiklar. Hon plockar in artiklar av ventenskapligt intresse, okommenterat även från alarmistsidan. https://judithcurry.com

Hon skulle inte ljuga om ett citat. Möjligtvis kan ha missuppfattat, men inte i det här fallet.
Citera
2019-03-08, 09:54
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Nu hävdar artikeln, eller någon annan, som tur är inte att Sverige eller andra delar av jorden kommer att ”gå under” om 10 år. Det som sägs är att vi har 10 år på oss att göra en kraftig kursändring annars finns ingen chans att vi kan hålla den globala temperaturökningen under 1.5 grader. En ökning på 1.5 grader innebär givetvis inte heller att massa nationer automatisk går under men det anses kunna vara en ungefärlig punkt då ett antal allvarliga händelseförlopp tar fart (destabilisering av de stora isarna bland annat) vilket i sin tur kan komma att påverka vårt moderna samhälle kraftigt, dock inte sagt att alla effekter kommer just om 10år, det kan ske mer eller mindre hastigt.

Den här då:
"The world is gonna end in 12 years if we don't address climate change."
https://youtu.be/xU_gNakm9ms?t=16
Citera
2019-03-08, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Jag är skeptisk till allt.
Utom då Curry.
Citat:
Men för mig som följer hennes blogg är det uppenbart att hon har en mycket vetenskaplig approach till allt hon gör.
Och för mig som läser den emellanåt är motsatsen precis lika uppenbar.
Citat:
Hon skulle inte ljuga om ett citat. Möjligtvis kan ha missuppfattat, men inte i det här fallet.
Missuppfattat, tagit ur sitt sammanhang, kommit ihåg fel, förvanskat. Knepet än många.
Citera
2019-03-08, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Den här då:
"The world is gonna end in 12 years if we don't address climate change."
https://youtu.be/xU_gNakm9ms?t=16

Nu var det där ju inte precis något vetenskapligt inlägg eller en prognos utan något som användes i en debatt för att illustrera ett exempel på hur kommande generationer riskerar att se på vårat handlande.
Citera
2019-03-08, 13:35
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Se gärna det här inlägget ovan angående "koncensus" om kärnkraft.

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Jag tror, ungefär som IPCC, att kärnkraften kommer att spela en viss roll. Kanske 20-40 år framåt. Kanske mer. IPCC uppskattar att andelen energi som kommer från kärnkraft kommer att minska, lite beroende på vilket av flera tänkbara scenarier man väljer att se på.

Jag tror att t.ex. Sverige kommer att vara, i viss mån, beroende av kärnkraft flera årtionden framåt.

Jag tror att det är förenat med stora risker om t.ex. Nigeria (nu ca 200 miljoner) och Etiopien (nu ca 105 miljoner) ska bygga upp en energiproduktion baserat på kärnkraft. Av flera orsaker. Dessa länder kan ha fördubblat sina befolkningar till 2050, om utvecklingen fortsätter som nu.

Med consensus avser inte jag vad en institution tror men vad den samlade analysen visar.
Jag håller med dig avseende de stora säkerhetsproblem som en väsentlig ökning av antalet kärnreaktore medför, men det är ju hela tiden avsaknaden av alternativ som kommer att styra.
Jag bedömer risken med att lämna kvar Afrika i materiell missär som större än att förse dem med den energi som krävs för en standardhöjning.
Sen måste man också se kärnkraftens risker i perspektiv med övrig enegiomvandling. Det har till dags dato i västvärlden inte skett ett enda dödsfall som direkt följ av joniserande strålning i samband olyckor i kärnkraftverk, så vitt jag vet. Om man jämför detta med kärnkraften i forna sovjet så visar det att det går att bygga säker kärnkraft. Säker i betydelsen mycket säkrare än alternativen. Inom Kol, gas och olje industrin uppgår antalet dödsfall till 10-tals kanske 100-tals varje vecka. Inte heller vindkraften är i närheten av de siffror kärnkraften uppvisar.
Citera
2019-03-08, 16:41
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Utom då Curry.

Och för mig som läser den emellanåt är motsatsen precis lika uppenbar.

Missuppfattat, tagit ur sitt sammanhang, kommit ihåg fel, förvanskat. Knepet än många.
Jag är skeptisk till Curry också.

Jag säger dock att detta inlägg är balanserat:
https://judithcurry.com/2019/02/23/week-in-review-science-edition-95/

Om du tycker hon är biased i sina vetenskapslänkar får du visa vilken viktig klimatartikel som publicerats under den 4-veckors perioden som inte har tagits upp av henne i ovanstående länk.

De knep du listar används av klimatalarmister väldigt ofta (ett bevis är ”climate gate”, ett annat när Per Holmberg beskrev hur man kan förvilla journalistern/läsarna) Riktiga forskare som Judith Curry använder inte tricks. Du får i sådana fall visa på att hon har gjort det historiskt. Bevis tack! (Likt ”climate gate”)

Däremot kan hon teoretiskt ha upfattat fel, men mycket osannolikt i detta fall.

På mobilen.
Senast redigerad av Superlistig 2019-03-08 kl. 16:43.
Citera
2019-03-09, 14:53
Medlem
arbetets avatar
Så här går det när man tillåter klimathotsskojarna att publicera vilken dynga som helst. Det är dags att sätta ner foten nu!:

Läsarna flippade ur – efter klimatrapporten

I en dramatisk analys av klimatforskningen varnades för samhällskollaps, hungersnöd, krig och sjukdomar.
230 000 har tagit del av texten – som fått läsare att drabbas av depression.
– Jag känner mig överväldigad av hur min artikel har påverkat hundratusentals människor, säger professor Jem Bendell.
"Hållbarhetsforskare" Jo, tjena!
Hållbarhetsforskaren och professorn Jem Bendell på University of Cumbria i Storbritannien beslutade sig 2017 för att gå igenom den senaste forskningen kring klimatförändringarna.

Resultatet blev analysen ”Deep Adaption: A Map for Navigating Climate Tragedy”, som på ett dramatiskt sätt slår fast vad som väntar jordens befolkning och hur världen måste anpassa sig för vad som väntar.

I den skriver han bland annat om sina slutsatser efter att 17 av de 18 varmaste åren på 136 år inträffat sedan 2001:

”Bevisen vi har visar på att vi går mot oroväckande och okontrollerbara nivåer av klimatförändringar, med hunger, förstörelse, migration, sjukdomar och krig som följd
Naturligtvis bara pseudovetenskapligt svammel:
Professorn försökte få sin text publicerad i den akademiska tidskriften SAMPJ, men fick till svar att den behövde arbetas om.
Men det hindrar inte de klimathotstroende att sprida vidare dyngan:

Att hans slutsatser mötts av skepsis från vissa håll betyder dock inte om att han är ensam om sin uppfattning.

I höstas slog FN:s klimatpanel IPCC fast i en rapport att enbart 1,5 graders uppvärmning skulle få konsekvenser som havsnivåhöjningar, mat- och vattenbrist samt en våg av klimatflyktingar.

Vice har talat med andra experter om Jem Bendells dramatiska slutsatser.

Erik Buitenhuis, forskare vid Tyndall Centre for Climate Change Research, säger att en samhällskollaps är oundviklig – men att processen sannolikt kommer att ta årtionden till decennier. Han menar att det är viktigt att inse att vi redan drabbats av klimatförändringarnas negativa effekter.

– Ytterligare gradvis försämring ser ut att vara mer sannolikt än en katastrof inom de närmaste tio åren som kommer att vara så stor att alla kommer är överens om att status quo har uppnåtts, säger han till Vice.
Med ödesdigra konsekvenser för många:
Enligt Vice har skriftens innehåll fått ödesdigra konsekvenser för vissa av läsarna.

31-åriga Nathan Savelli från Hamilton i Canada säger att han drabbades av depression efter att ha tagit del av professorns slutsatser.

– Jag skulle säga att det på vissa sätt kändes som att jag blev diagnostiserad med en obotlig sjukdom. För att vara ärlig, det var en blandning av hjärtskärande sorg och extrem ilska, säger han till Vice.

Nathan Savellis depression blev så allvarlig att han sökte hjälp från en stödgrupp för andra som drabbats av liknande symptom.

– Jag är inte säker på att det lindrade min sorg, men det var absolut skönt att vara runt människor som förstod vad jag kände, säger han till Vice.
Förstår ni hur galna de är och att de måste stoppas med alla till buds stående medel?:
– Efter att tusentals människor har hört av sig har vi lanserat olika supportgrupper för allmänheten men också för professionella och vi har samarbetat med psykologer som börjat med psykoterapitjänster. Vi behöver alla tala om och hjälpa varandra att bearbeta känslor och tankar som uppstår om man förstår att en samhällskollaps snart är antingen sannolik, oundviklig eller pågående.

Han säger också:

– Jag känner mig överväldigad av hur min text har påverkat hundratusentals människor. Men det ger också hopp att se hur majoriteten av läsarna säger att den har bekräftat det de har tänkt på och gett dem mod till förändring.
Visst, vi är på väg mot undergången i full galopp, men det är inte klimatet som är boven utan det är otyglade vänsterliberaler med obegränsat utrymme i media och på våra universitet och högskolor som skrämmer upp befolkningen till vanmakt genom sitt apokalyptiska undergångsevangelium.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/lasarna-flippade-ur-efter-klimatrapporten/
Citera
2019-03-09, 16:45
Medlem
arbetets avatar
Undrar hur det skulle låta från klimathotsskojarna om 1927 års väder upprepade sig:

Floods and Tornadoes make 1927 Worst Dister Year in Red Cross History

https://realclimatescience.com/wp-content/uploads/2018/07/1927-2orst-year-ever_shadow.png

Vad tror ni?
Citera
2019-03-10, 01:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Undrar hur det skulle låta från klimathotsskojarna om 1927 års väder upprepade sig:

Floods and Tornadoes make 1927 Worst Dister Year in Red Cross History

https://realclimatescience.com/wp-content/uploads/2018/07/1927-2orst-year-ever_shadow.png

Vad tror ni?

På den tiden var det bara väder, men nu kommer det vara klimat. Som förra sommaren, det var klimat och inte väder. Och så håller det på, allt för att passa agendan.

Vem, som inte är helt hjärntvättad, bryr sig om det har blivit pyttelite varmare under 2000-talet? Någon gång måste det ju bli både varmare och kallare då klimatet alltid flukturerar något.

Klimatskojare alltså, fy fan.

Ännu mer galenskap:

Citat:
16 miljarder kronor fram till 2023 har regeringen beviljat Klimatklivet, som ger stöd till lokala klimatinvesteringar via Naturvårdsverket. För 2018 utgör det cirka 16 procent av statens utgifter för miljöpolitik, så det är inget skrammel längst ner i jackfickan det handlar om. Kostnaden för försvaret är 50 miljarder och för rättsväsendet 44, bara som en jämförelse.
Citat:
Väldigt många av de 1 560 projekten har finansierat laddstationer, bland annat via Enkla Elbolaget i Kristianstad. Men det finns även udda inslag, som det projekt som gav 21 personer i Norrbotten kunskaper i hur de kunde minska sina koldioxidutsläpp – kanske genom att ”banta på biffen” – men också ”klimatångestterapi”. Studiefrämjandet fick för detta 817 164 skattekronor.
Citat:
I Skurups kommun gick 400 000 kr från Klimatklivet till konsulter och workshops som skulle hantera matsvinn i skolor. Bland annat lärde sig personalen att lägga upp mat på mindre tallrikarna. Det hade jag kunnat berätta för dem för en tia; jag tar Swish! Man behöver inte ens köpa nya tallrikar utan bara lägga upp mindre mat? Det tipset får kommunen av mig – helt gratis.
Källa.
Citera
2019-03-10, 20:52
Medlem
arbetets avatar
Vår tids zeppelinare (video):

https://twitter.com/mattiasreporter/status/1104797969327497217

Nu förordar jag gasdrift men genom att forcera igenom det så händer sådant här. Tänk om bussen hade varit full med passagerare?
Citera
2019-03-11, 08:22
Medlem
arbetets avatar
Goda Nyheter! Jorden blir grönare. Men det visste vi redan iofs:

Världen blir grönare

Precis när växtsäsongen i Skåne tar sats och tjälen lossnar i den frusna Mälardalen kommer en fantastisk nyhet från Nature: hela världens lövmassa växer. Överallt, från Sibirien i öst till Alaska i väst, från Svalbard i norr till Australien i söder breder växtligheten ut sig.

Forskarna har uppmärksammat grön tillväxt förut, men bättre mätinstrument på satelliter dramatiserar nu bilden.

Mänskligheten sår och skördar, planterar och hugger ner i årliga och i många decennier långa cykler. Man kan säga att dessa kretslopp har fått större kraft. Från en satellit syns skördad åkermark och kalhyggen som ”bruna” och växande åkrar och nyplanterad och äldre skog som ”gröna”. Artikeln i Nature visar att 33 procent av världens bevuxna områden blir grönare och fem procent brunare, sett från rymden. Den globala växtlighetens lövyta ökar med 2,3 procent per decennium. Sedan år 2000 har jorden fått en ny grön yta lika stor som tio gånger Sveriges yta.

Effekten syns överallt, på alla kontinenter, men är särskilt stor i Kina och Indien, vilket är intressant eftersom en så stor del av mänskligheten bor där. Särskilt de kinesiska skogarna växer, men även de indiska, och åkerarealen får allt större lövyta i båda länderna. Åkerarealen ökar inte, men har mycket bättre produktivitet. Produktionen av säd, frukt och grönsaker har ökat med 35 procent i Kina och Indien sedan millennieskiftet.

Rapporten pekar ut människan som den starkaste gröna drivkraften. Ökad halt av koldioxid i atmosfären, som är en bristvara för växter, gödslar växtligheten, en effekt som forskarna menar är underskattad. Ett varmare klimat gör att det växer på nya ställen, något man märkt kring Arktis och på tundran där buskvegetationen har fått en tjockare lövmassa.

Den andra stora mänskliga påverkan är ett alltmer effektivt jord- och skogsbruk. Den gröna globala revolutionen beror i hög grad på att man odlat fram nya snabbväxande hybrider, växelbruk, bevattningssystem, gödsel, kontroll på skadeinsekter, bättre utsäde, hårt mekaniserat jordbruk och en finansiell marknad för jord- och skogsbrukare med lånemöjligheter och försäkringar.
https://www.di.se/ledare/jorden-blir-gronare/

Eat your heart out, alla klimathotsskojare! Heja AGW!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in