Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-08, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja vad vet jag.
En mini istid skrämmer mig iallf mer än Malena Ernmans hysteri om uppvärmning.
Det känns som mer hysteri att varna för ministid när jorden blir allt varmare måste jag säga. Jag har dock sett värre. I en numera avsomnad tidskrift "Elbranschen" var det rentav någon forskare de hittat som varnade för att hela jorden snart skulle frysa till. Is ned till ekvatorn
Citera
2018-01-08, 16:58
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det känns som mer hysteri att varna för ministid när jorden blir allt varmare måste jag säga. Jag har dock sett värre. I en numera avsomnad tidskrift "Elbranschen" var det rentav någon forskare de hittat som varnade för att hela jorden snart skulle frysa till. Is ned till ekvatorn
Well, vi hade ju Maunder Minimum på 1600-talet och Dalton Minimum på 1800-talet som påverkade skördar väldigt negativt. Och det är ju maten som är det skrämmande om nått sånt händer. Aja, man får väl hoppas att AGW stämmer
Citera
2018-01-08, 17:09
Medlem
Citat:
Well, vi hade ju Maunder Minimum på 1600-talet och Dalton Minimum på 1800-talet som påverkade skördar väldigt negativt. Och det är ju maten som är det skrämmande om nått sånt händer. Aja, man får väl hoppas att AGW stämmer
Om vi tar solfläckar som index hade de max kring 1960, så om teorin om solens stora inverkan var korrekt borde vi märkt något vid det här laget...
Citera
2018-01-08, 18:15
Citat:
Om vi tar solfläckar som index hade de max kring 1960, så om teorin om solens stora inverkan var korrekt borde vi märkt något vid det här laget...
Det var ett utförligt och väldigt övertygande inlägg. Bravo.
Citera
2018-01-09, 04:36
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Det verkar vara ett ovanligt dumt sätt att arbeta jämfört med att använda den normala metoden att basera sig sig på kända naturlagar och räkna från dem.
Du verkar inte ha förstått att natur"lagar" iofs är utgångspunkten för varje teoritisk fysiker, men därefter måsta man göra förenklingar, annars går det inte att räkna. Okontrollerade förenklingar ger fel. Artikeln jag länkade (den som beskriver radiative/convection) hade flertalet okontrollerade förenklaringar, vissa erkändes av författaren.

Glöm inte heller att i slutändan är fysiken som ämne ämnat att beskriva och framförallt förutspå omvärlden.

Experiment eller observationer (likt dimensionsanalys som inte fann ett yttemperaturberoende av växthusgaser) om väl utförda, är "sanningen". Alla förenklingar av naturlagar som ger motstridigt resultat relativt experiment eller observationer är felaktiga.

Som du kanske förstår är följdaktllgen experiment inom fysiken mycket viktiga.
Citat:

För det första förstår du uppenbarligen inte vad jag skrev eftersom det är fullt förenligt med dina texter, för det andra är det helt obegripligt hur du här hänvisar till en text som beskriver den etablerade beskrivningen av växthuseffekten samtidigt som du säger dig förespråka någon sorts alternativ teori.

Vad menar du att jag missförstått? Du får en lapse rate om du har konvektion, men du har precis lika mycket avkylning när luften rör sig uppåt som du har uppvärmning när den sen rör sig nedåt, och det krävs energi för att driva konvektionen.

Eftersom det fortfarande är helt obegripligt vad du egentligen har för alternativ till den etablerade växthusteorin och vad du anser vara fel med denna är svårt att bemöta dig.
Jag kan möjligtvis ha en alternativ teori (som jag oavsett inte tänker presentera nu), men jag tycker snarare den som anser sig ha en hundraårigt etablerad teori ska försvara den. Framförallt eftersom denna teori har lett till att västvärlden (och nästan enbart den) måste på ett revolutionerande sätt ändra sin samhällsmodell enligt teorin.
Citat:
Man kan göra förenklade experiment, men som du just visade godkänner du dem inte, därför att de är förenklade. Jag tror inget mindre än kontrollerade experiment på planetär skala skulle kunna övertyga dig, och även då finns risken att du skulle acceptera resultaten men inte förklaringen till dem.

Men vad menar du att det behövs för att man ska kunne bevisa effekten? Effekten i sig är inte (enligt många) väl beskriven. Så en tydlig beskrivning av vilket minimalt krav som krävs på experimentupställningen för att demonstrera effekten och vilka mätvärden som krävs för att anse att effekten är bevisad är verkligen helt avgörande för trovärdigheten.
Citat:
Kan du som möjligen förstår vad du anser vara oklart med den etablerade teorin och hur din alternativa skulle fungera föreslå något experiment som skulle kunna skilja dem och visa vilken som är korrekt? Det är så man brukar göra när man har konkurrerande teorier.
Jag beskrev ovav vad som är oklart. Ja mig ett minimalt krav på experiment uppställning och vilka mätvärden som anses bevisa effekten.

Avslutningsvis: Du antydde ju att jorden skulle haft medeltemperaturen -18 grader om den inte hade haft atmosfär och att det skulle vara experemintellt bevisat. Står du fast vid det? Om inte: Vad ger då din teori att vi ska jämföra nuvarande 15 grader i jordmedeltemperatur med, om det inte hade varit för växthuseffekten? Hur mycket av en eventuell skillnad kan förklaras av växthuseffekten?

På mobilen.
Senast redigerad av Superlistig 2018-01-09 kl. 05:00.
Citera
2018-01-09, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Du verkar inte ha förstått att natur"lagar" iofs är utgångspunkten för varje teoritisk fysiker, men därefter måsta man göra förenklingar, annars går det inte att räkna. Okontrollerade förenklingar ger fel. Artikeln jag länkade (den som beskriver radiative/convection) hade flertalet okontrollerade förenklaringar, vissa erkändes av författaren.
Du flummar runt med sådana här vaga och diffusa påståenden där du säger att något är fel men inte klart kan säga vad eller vad du har för alternativ. När jag sen ställde ett par konkreta frågor klippte du bara bort dem för att slippa svara. här kommer de för säkerhets skull igen:
1. Antag att jorden eller Venus hade en atmosfär helt genomskinlig för all elektromagnetisk strålning. skulle vi fortfarande ha en växthuseffekt?
2. Vad är det enligt din teori som avgör höjden på tropopausen?

Citat:
Avslutningsvis: Du antydde ju att jorden skulle haft medeltemperaturen -18 grader om den inte hade haft atmosfär och att det skulle vara experemintellt bevisat. Står du fast vid det?
Det är experimentellt bevisat hur mycket strålning jorden sänder ut och att det motsvarar -18 grader, och att det också motsvarar hur mycket energi jorden tar emot från solen. Du har fortfarande att förklara hur jordytan kan vara så mycket varmare om du inte tror på växthuseffekten. Du har också fortfarande att kommentera figuren med jordens energibalans och om du accepterar termerna i den.
Citera
2018-01-09, 13:04
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Du flummar runt med sådana här vaga och diffusa påståenden där du säger att något är fel men inte klart kan säga vad eller vad du har för alternativ. När jag sen ställde ett par konkreta frågor klippte du bara bort dem för att slippa svara. här kommer de för säkerhets skull igen:
1. Antag att jorden eller Venus hade en atmosfär helt genomskinlig för all elektromagnetisk strålning. skulle vi fortfarande ha en växthuseffekt?
2. Vad är det enligt din teori som avgör höjden på tropopausen?
Jag klippte bort för att fokusera på experiment som bevisar växthuseffekten. Men ok ( nu får du lova att inte duckar för frågan vilket minimalt krav som ställs på experimentuppstälningen och vad som ska mätas):

1. Det finns inga sådana gaser. Det kvarstår också för dig att beskriva växthuseffekten, annars kan jag ju inte svara om vi skulle ha växthuseffekt. Du klippte bort följande: Men vad menar du att det behövs för att man ska kunne bevisa effekten? Effekten i sig är inte (enligt många) väl beskriven. Så en tydlig beskrivning av vilket minimalt krav som krävs på experimentupställningen för att demonstrera effekten och vilka mätvärden som krävs för att anse att effekten är bevisad är verkligen helt avgörande för trovärdigheten.
2.
Den verkar styras starkt av trycket (som skapar kollisionsinducerade övergångar i iR spektrat, även för "vanliga" diatomära gaser (icke växthusgaser). För de flesta planeter ligger tropopausen runt 0.1 bar (även de utan växthusgaser). Växthusgaser påverkar lite också, men som det verkar, mer på marginalen. Källa:
https://arxiv.org/pdf/1312.6859.pdf

Citat:
Det är experimentellt bevisat hur mycket strålning jorden sänder ut och att det motsvarar -18 grader, och att det också motsvarar hur mycket energi jorden tar emot från solen. Du har fortfarande att förklara hur jordytan kan vara så mycket varmare om du inte tror på växthuseffekten. Du har också fortfarande att kommentera figuren med jordens energibalans och om du accepterar termerna i den.
Minus 18 i temperatur på jordytan baserar sig på en felräkning.

Oändligt pinsamt att den bästa observation/experiment som bevisar växthuseffekten du kan komma fram med baserar sig på en matematisk felräkning.

Enligt dig och etablerad klimatforskning är det 33 graders skillnad mellan marktemperatur på en hypotetisk jord utan atmosfär och nuvarande jord (från -18 till 15 grader)

Rätt skillnad är c:a 90 grader. Källa:
https://springerplus.springeropen.com/articles/10.1186/2193-1801-3-723

Det enda du nämner som experiment/observation är alltså komplett felaktigt utfört... Inte ens enkla integraler och medelvärdesbildande klarar "ni".

Förutom att växthuseffekten (om vi antar att det är definierat marktempereturhöjning av en planet på grund av växthusgaser) nu enligt era modeller inte längre klarar att förklara mer än en tredjedel av temperaturhöjningen, så kan man också fundera på om modellerna och de komplicerade simuleringarna utförs på ett riktigt vis (när enkla räkningar på extremt centrala begrepp inte klaras av).

På mobilen.
Senast redigerad av Superlistig 2018-01-09 kl. 13:09.
Citera
2018-01-09, 14:36
Medlem
Citat:
1. Det finns inga sådana gaser. Det kvarstår också för dig att beskriva växthuseffekten, annars kan jag ju inte svara om vi skulle ha växthuseffekt.
Du har själv länkat till en artikel som beskriver växthuseffekten, även om du samtidigt sa utan att närmare motivera att du inte tror på den. Men för att vara tydligare:
Antag att jorden eller Venus hade en atmosfär helt genomskinlig för all elektromagnetisk strålning. skulle de fortfarande ha samma yttemperatur? Om du svarar ja är jag väldigt nyfiken hur du får det att gå ihop energimässigt.

Citat:
Du klippte bort följande: Men vad menar du att det behövs för att man ska kunne bevisa effekten?
Det har jag besvarat tidigare: vetenskap fungerar inte så. Man kan inte bevisa något genom experiment, bara säga att en modell man skapat stämmer med de experiment man gör. Detta klarar teorin för växthuseffekten bra. Den har också fördelen att den helt baseras på naturlagar som demonstrerats genom experiment i mindre skala.
Citat:
Den verkar styras starkt av trycket (som skapar kollisionsinducerade övergångar i iR spektrat, även för "vanliga" diatomära gaser (icke växthusgaser).
Tittat på spektrum för O2 och N2 i vanligt atmosfärstryck på jorden? Det är växthusgaser som CO2, H2O, CH4, N2O etc som helt dominerar.
Citat:
För de flesta planeter ligger tropopausen runt 0.1 bar (även de utan växthusgaser). Växthusgaser påverkar lite också, men som det verkar, mer på marginalen. Källa:
https://arxiv.org/pdf/1312.6859.pdf
Tvärtom så baseras den där artikeln just på att man har växthusgaser i planetatmosfärer, den är inte på något sätt i opposition mot etablerade teorier. Författarna är däremot inte intresserade av att göra någon exakt beräkning utan ville ha en extremt enkel, approximativ formel som kan vara användbar för att grovt uppskatta temperaturen på exoplaneter för vilka man har begränsade data, och för det syftet duger den.
Citat:
Nej, men du borde vara lite försiktig med att lita på artiklar av författare som inte ens vågar skriva under med sina riktiga namn. Nikolov och Zeller blir inte mer trovärdiga för att de skriver sina namn baklänges. Här har du data för jorden och månen från NASA, som jag litar mer på:
https://nssdc.gsfc.nasa.gov/planetary/factsheet/moonfact.html
Månen är lite varmare än -18 eftersom den har lägre albedo.
Citera
2018-01-09, 15:40
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:

Ja, det är även uppenbart mot NASAs energibudget. Men inte så låg som de påstår, runt 50 grader mindre än nu.
Citera
2018-01-09, 15:44
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Koldioxid är en gas som absorberar värmestrålning från marken och återsänder delar av den mot marken som jag förklarade ovan. Här har du en bild på energiflöden i jordens atmosfär, vi kanske kan börja där. Vilka pilar anser du vara fel?
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/thermo/Earthebal.html

Nu funkade inte länken för mig, men jag misstänker att det är budgeten från Kiehl och Trenberth? Då är termen återstrålning fel, om man med den menar "växthuseffekten". Jag tror till och med att man (Trenberth) har medgett att den pilen avser all långvågig strålning som når jordytan. Eller..
Citera
2018-01-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Nu funkade inte länken för mig, men jag misstänker att det är budgeten från Kiehl och Trenberth? Då är termen återstrålning fel, om man med den menar "växthuseffekten". Jag tror till och med att man (Trenberth) har medgett att den pilen avser all långvågig strålning som når jordytan. Eller..
Det är Kiehl och Trenberth. Detta fel du påstår de medgett är jag inte medveten om. Någon länk? Hör du till de som inte alls tror på återstrålning, eller har du någon annan hypotes?
Citera
2018-01-09, 17:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det är nog kört nu:

Snow falls in the Sahara Desert

Not even the Sahara can escape January's cold snap

Citat:
A blanket of snow fell in the Sahara Desert on Sunday, delighting locals.

It marks just the fourth time the weather phenomenon has occurred in the area in 37 years.

The town of Ain Sefra in Algeria is known as the gateway to the Sahara—the hottest desert in the world.

A rare bout of icy weather brought the powdered snow but the sight didn't last long, as rising temperatures melted the snow during the day.

TSA Algeria reported that just over 40 cm of snow fell, starting in the early hours of the morning and that it began to thaw after 5 pm local time.

http://www.euronews.com/2018/01/09/snow-falls-in-the-sahara-desert

Well, I told you so! Nu är det försent. Rakt in i fimbulvintern 2.0.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in