Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Jag tror inte att det brådskar för dig, men om all is skulle smälta, det mesta finns ju på Antarktis och Grönland, så skulle havsnivån stiga med ungefär 66 meter. Du har troligen gott om tid att hitta ett nytt boende. Jag tror att du lugnt kan bo kvar.
Man är tydligen lite oense om hur mycket vattnet ska stiga. Nåja, jag satsade på 55m mot dagens nivå som säkerhetsmarginal, verkar det inte räcka, får jag skaffa båt som transportmedel, och bo på andra våningen...
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Med normal definition av "naturlig" är det inget naturligt eller oundvikligt med våra enorma utsläpp av CO2 och påföljande snabba klimatförändring. Naturliga klimatförändringar går för det mesta mycket långsammare.
Någon grad över ett århundrade? Forskarna har set större förändringar förr. Men som jag skrev tidigare, det spelar faktiskt ingen roll om det är naturligt eller inte. Spänn bältet, det kommer hända, och ingen låtsad ansträngning i världen kommer få den globala konsumtionen av fossil bränslen att minska innan de faktiskt är slut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Djupet är inte i direkt förbindelse med atmosfären så vad menar du skulle hända där?
Rätt säker på att vatten är kapabelt att transportera både lösliga gaser, och temperaturer. Vad är det som är oklart?
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Vi kommer garanterat inte förbruka alla fossila bränslen, om vi gjorde det skulle jorden bli i det närmaste obeboelig för oss. Det finns helt enorma mängder av låg kvalitet som idag inte är värda att utvinna. Du har troligen rätt i att vi kommer utvinna all lättillgänglig olja, men sen finns det oljesand, oljeskiffrar, olja i Arktis och på större djup under havet. Det finns kol av lägre kvalitet, metanklatrater på havsbottnarna osv. Ju mer vi satsar på att begränsa förbrukningen desto mindre skäl att desperat utveckla teknik för att utvinna allt detta.
Jag tyckte jag ganska tydligt klargjort vad jag menade när jag sa att de fossila bränslena kommer konsumeras till de är slut:
Citat:
Ursprungligen postat av
-=Mr_B=-
Men kanske det viktigaste argumentet för mig, helt oavsett om klimatförändringen är driven av mänskligheten eller inte, eller om den är ett problem... Det finns ingen som på riktigt tror att vi kommer sluta använda fossila bränslen, innan de helt enkelt blivit så svåra att plocka upp ur marken att de inte längre är kommersiellt gångbara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Vad hjälper det dig om civilisationen kollapsar kring dig och beväpnade horder strömmar upp mot beboeliga områden?
Inte ett skit, man jag förutsätter inte att "klimathotet" och civilisationens sammanbrott sammanträffar, speciellt inte här i Skåne, så jag ser inte hur det är ett argument. Världen kommer förlora runt 3-5% av befintliga arealer om jag inte minns fel från någon studie, och då har man inte tagit hänsyn till att arealer som idag är obeboeliga öppnas upp. Sibirien blir åkermark, vilket somliga skulle kunna se som en fördel, majsbältet i USA däremot, kommer behöva massor av vatten, om det inte ska bli öken. Så det beror lite på hur mycket regn de kommer få där...
Citat:
Ursprungligen postat av
Sherlok.Holmes
Då blir det väldigt svårt för klimathotarna att förklara uppvärmningen som skedde före 1970.
Va? Du kan väl inte kräva att teorierna ska gälla hela tiden? Just då bidrog naturligtvis CO2 utsläppen direkt till en temperaturhöjning.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Kan du utgående från graferna ovan förklara vad du har svårt att förstå när det gäller uppvärmningen?
Jag är inte så säker på att graferna faktiskt förklarar någonting. Titta på 50-talet där temperaturökningen kommer av sig, för att ett par år senare vända neråt. 60-talet vänder det igen, och börjar gå uppåt på nytt. Men jag är rätt säker på att man brände av rätt flitigt med fossila bränslen 15-20 år innan det. (Andra världskriget, var en mycket stark motor, och krävde massor med fossila bränslen...) Efter kriget brände man mängder med kol för att få fart på ekonomi och industrier.
Före kriget däremot hade man en ganska häftig global depression. 1928-1932 var inte spännande. Det motsvarar enligt teorin den uppgående kurvan upp till 50-talet, (Vilket borde vara en platå, eller en nedgång, om teorin är korrekt) och de första åren av platån, men förklarar inte dippen efteråt.
Kontentan av det hela är den samma som tidigare dock. Vi kommer bränna av alla fossila bränslen vi kan, för att klara av att fortsätta överleva tills vi har en energiform som kan ersätta dem. Och med tanke på att den bästa kandidaten som finns i dag, är kärnkraft, och den har pissiga 7% av behovet täckt, så är det bara att inse att det som räknas som kommersiellt gångbart, kommer vara jävligt dyrt, innan vi är färdiga med fossila bränslen. Vill man inte vara med om det, tror jag man ska höra av sig till Elron Musk, och köpa en plats på expeditionen till Mars. Där kommer de i alla fall vara tvingade att ta sitt förnuft till fånga, och redan från början satsa huvudsakligen på solceller, fission, och fusion. Jag är rätt säker på att i takt med att befolkningen ökar, och energibehoven stiger så blir andelen solceller mindre, men det ger sig säkert. Rätt övertygad om att jag inte är där när det blir aktuellt i alla fall.