2017-04-25, 12:36
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varför jämför du grafitmodererade kärnkraftverk med de svenska? Varför ta upp Tjernobyl i jämförelse med betydligt säkrare och modernare anläggningar typ de finska med utökad säkerhet för härdsmältor? Något som vi skulle kunna implementera i Barsebäck 2.0.

Tjernobyl var ett exempel. Fukushima är ett annat. Här har du fler:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_and_radiation_accidents_and_incidents

28 olyckor finns beskrivna i artikeln ovan. Tjernobyl och Fukushima är kanske dom värsta.

Innan Harrisburg så kunde det inte inträffa.
Efter Harrisburg så var det så osannolikt att det inte kunde inträffa, men det inträffade ändå.
Efter Tjernobyl var ryssarna dumma.
Efter Fukushima var japanerna dumma.

Ryssarna tyckte inte att dom var dumma.
Japanerna tyckte inte heller att dom var dumma.
Ingen av de som driver de reaktorer som nu är i drift tycker att dom är dumma.

Det drivs ungefär 450 reaktorer som producerar el. Sedan finns ett antal på ubåtar, hangarfartyg, forskningsreaktorer, m.m.

De 450 reaktorerna producerar ungefär 10-11% av den el som förbrukas på Jorden.

https://www.nei.org/Knowledge-Center/Nuclear-Statistics/World-Statistics

El är bra, men har vi råd med kärnkraft? Även om vi har råd, har kommande generationer råd att ta hand om det som vi lämnar efter oss? Efter haverier och i form av avfall.

Citera
2017-04-25, 12:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Tjernobyl var ett exempel. Fukushima är ett annat. Här har du fler:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_and_radiation_accidents_and_incidents

28 olyckor finns beskrivna i artikeln ovan. Tjernobyl och Fukushima är kanske dom värsta.

Innan Harrisburg så kunde det inte inträffa.
Efter Harrisburg så var det så osannolikt att det inte kunde inträffa, men det inträffade ändå.
Efter Tjernobyl var ryssarna dumma.
Efter Fukushima var japanerna dumma.

Ryssarna tyckte inte att dom var dumma.
Japanerna tyckte inte heller att dom var dumma.
Ingen av de som driver de reaktorer som nu är i drift tycker att dom är dumma.

Det drivs ungefär 450 reaktorer som producerar el. Sedan finns ett antal på ubåtar, hangarfartyg, forskningsreaktorer, m.m.

De 450 reaktorerna producerar ungefär 10-11% av den el som förbrukas på Jorden.

https://www.nei.org/Knowledge-Center/Nuclear-Statistics/World-Statistics

El är bra, men har vi råd med kärnkraft? Även om vi har råd, har kommande generationer råd att ta hand om det som vi lämnar efter oss? Efter haverier och i form av avfall.

Vi bor på den mest stabila berggrunden i världen och jag litar på svensk ingenjörskonst. När vi sedan är klara med kärnkraften bygger vi bara upp Toriumreaktorer i dess ställe och fyrar på med avfallet.
Citera
2017-04-25, 12:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi bor på den mest stabila berggrunden i världen och jag litar på svensk ingenjörskonst. När vi sedan är klara med kärnkraften bygger vi bara upp Toriumreaktorer i dess ställe och fyrar på med avfallet.

Jag tror att du och många andra har missförstått det där med avfallet.
Det är inte U238 i avfallet som är problemet.

Här kan du se vad som är det verkliga problemet med avfallet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fission_products_(by_element)

Notera att detta 30-tal grundämnen, 100-tal isotoper, som bildas vid fission i sin tur ofta faller sönder i kedjor med olika typer av radioaktivitet och olika halveringstider.

Vid fission bildas avfall som måste förvaras på ett väl inneslutet och säkert sätt i kanske 100 000 år.
Det är ett av de stora problemen med all fission.

Citera
2017-04-25, 20:13
Medlem
lasternassummas avatar
Några av dagens larmrapporter om klimatet:

Arktis isfritt om 20 år?

http://www.aftenposten.no/norge/Arktis-isfritt-om-20-ar-337477b.html

Vintern i Arktis kan bli 6-12 grader varmare

http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/2017/April-2017/Vinteren-i-Arktis-kan-bli-6-12-grader-varmere/

Flera av de rapporter som citeras har presenteras i en internationell konferens som pågår i Washington DC. AMAP arrangerar:

http://www.amap.no

Om det känns tungt att gå igenom allt som presenteras vid konferensen, så finns mycket av den väsentliga informationen i detta dokument:

Snow, Water, Ice and Permafrost in the Arctic
Summary for Policy-makers

http://www.amap.no/documents/doc/Snow-Water-Ice-and-Permafrost.-Summary-for-Policy-makers/1532

I samband med larmrapporterna ovan varnas också för att isen på Grönland kan smälta i en snabbare takt än vi trott tidigare. Kanske kommer strandtomter att sjunka i värde snabbare än vad vi tidigare trott…

Citera
2017-04-25, 21:40
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:

Ibland kan det också handla om bristande läsförståelse.

Det borde gå att förstå vad jag menar med att gå frammarschen, för återigen, vad är det vi diskutera. Sätt saker i sitt sammanhang. Troligtvis pratar jag inte om att gå i frammarschen för kortare kjolar (nu).

Tåg är givetvis en metafor, jag ska nog undvika att skriva metaforer till dej då du verka vara oförmögen att sätta dem i sitt sammanhan. Hade det varit lättare för dej att förstå metaforen om jag hade sagt båt? Så mycket som du missförstår, tror man nästan du är ett troll. Ett typiskt beteende för ett troll är att "missförstå" för dels irritera det den andra men också för undvika att verkligen behöva svara på något.

Du lägger för mycket fokus på det exemplet, det vara bara ett exempel. Jag är inte emot minskade utsläpp eller för ökade utsläpp, snälla citera mej då jag ger intryck av det. Jag vill inte att vi ska eftersträva minskade utsläpp då det är dåligt ekonomiskt att göra det. Är det tydligt nog?

Så vad är då din teori till varför alla är så motvilliga?

Läs och memoera och sätt saker i sitt sammanhang är något du själv borde göra, för du slår rekord i ovilja att förstå, så följ ditt egna förslag.

Nu förstår du inte vad jag menar med att det är usa, kina och indien som ska leda? Seriöst? Ja återigen, läs vad jag skrev innan och sätt saker i sitt sammanhang. Det mesta av vad du skriver kräver betydligt mer förståelse än så, så om jag skulle bete mej som du så skulle jag inte förstå ett dugg av vad du skriver.

Ja sa inte att allt usa och de andra stora nationerna gör är rätt, vad jag menade finns beskrivet innan, nämligen att det är de som ska leda när det gäller minskade utsläpp, för annars kommer vi ingen vart. Vi i sverige kan ha 0 utsläpp, det kommer inte göra så stor skillnad globalt sett.

Det vara bara punchlinen i det stycket, som du sedan plockar ut för sig. Ja det kanske blir lite otydligt om man tar ut den meningen ensamt ifrån allt annat i det stycket, men knappt ens då, för återigen vad är det vi diskutera här?

Sure vi kan göra det.

Nu har jag svarat igen på detta, men du har fortfarande inte kommit med något svar på min fråga. Jag får helt enkelt anta att inte har något svar och för att dölja det så medveten misstolkar du för leda diskussionen någon annanstans.
Senast redigerad av ulvvf 2017-04-25 kl. 22:09.
Citera
2017-04-25, 21:49
Medlem
ulvvfs avatar
Mina intrycket av kärnkraft är det är mycket överdriven rädsla. Vi utsätts för mycket strålning då vi flyger och folk jobbar på flyg, och de verka inte drabbas av så mycket mer hälsoproblem än andra. Men jag har begränsade kunskaper i detta ämne, så det är säkert något jag missar.

Chernobyl

Many thousands of these evacuees would have been "better off staying home".[17] Risk analysis, supported by DNA biomarkers, has determined that the "people still living unofficially in the abandoned lands around Chernobyl" have a lower risk of dying as a result of the elevated doses of radiation in the rural areas than "if they were exposed to the air pollution health risk in a large city such as nearby Kiev"

https://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_disaster
Citera
2017-04-25, 22:27
Medlem
Atlas.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Mina intrycket av kärnkraft är det är mycket överdriven rädsla. Vi utsätts för mycket strålning då vi flyger och folk jobbar på flyg, och de verka inte drabbas av så mycket mer hälsoproblem än andra. Men jag har begränsade kunskaper i detta ämne, så det är säkert något jag missar.

Chernobyl

Many thousands of these evacuees would have been "better off staying home".[17] Risk analysis, supported by DNA biomarkers, has determined that the "people still living unofficially in the abandoned lands around Chernobyl" have a lower risk of dying as a result of the elevated doses of radiation in the rural areas than "if they were exposed to the air pollution health risk in a large city such as nearby Kiev"

https://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_disaster

Du skriver en del udda tolkningar och här inne måste man vara PANG PANG PANG för
annars så blir det personlig åsiktlig skit bara, (scrolltext).
Citera
2017-04-25, 23:26
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlas.
Du skriver en del udda tolkningar och här inne måste man vara PANG PANG PANG för

Kanske är ämnet för den här tråden svårare än vad jag tyckt hittills?

Strålmedicin
Att förstå strålmedicin (nuclear medicine) är ganska få förunnat. Det finns ungefär 50 000 läkare i Sverige. Av dessa har ungefär 170 nukleärmedicin som specialitet. En svårighet som dessa står inför, IMO är att dom har otillräcklig utbildning i kärnfysik.
Jag skriver detta för att belysa att det inte är så lätt att vara kunnig i frågor som har med strålningsrisker att göra. Jag försöker mig på ett litet bidrag om strålning.

Strålning
Radioaktiv strålning kan vara av flera olika typer. De vanligaste är:
– Alfastrålning (heliumkärnor, förekommer t.ex. i radon från mark eller vissa byggmaterial)
– Betastrålning (elektroner eller positroner, ofta med hög hastighet, kommer t.ex. från vissa radioaktiva sönderfall)
– Gammastrålning (elektromagnetisk strålning med hög frekvens, betydligt högre än synligt ljus)
– Neutronstrålning (neutroner, kan vara långsamma eller snabba, förekommer t.ex. vid fission och fussion)
– Protonstrålning (protoner, kan t.ex. finnas i kosmisk strålning)

Källor
Olika strålkällor avger olika typer av strålning, t.ex.
Kosmisk strålning
Acceleratorer
Radioaktiva preparat
Fission (atombomber och kärnkraftverk)
Fusion (vätebomber)

Strålning och hälsa
Strålning kan påverka hälsa på många olika sätt, bl.a. beroende på typ av strålning och intensitet. Illamående, diarré, huvudvärk, feber, yrsel, håravfall, cancer, genetiska förändringar, död är exempel på följder av strålskador.
Chernobyl har uppskattats orsaka ca 4 000 dödsfall bland de 600 000 mest exponerade av FN.
Jag vet inte om det finns statistik om t.ex. frekvens av cancer bland äldre eller pensionerade piloter eller kabinpersonal.
Jag misstänker att den inte är anmärkningsvärt hög och att det beror på att intensiteten av kosmisk strålning inte är så hög i kabinen.

Kan man minska utsläpp av växthusgaser med kärnkraft?
Javisst! Om vi ersätter alla kolkraftverk med fissionreaktorer så minskar stora utsläpp från kolkraftverk av bl.a. växthusgaser. Risker av kärnkraft har en annan karaktär än risker och skadeverkningar från kolkraft. Jag har lite svårt att väga de två mot varandra. Det är ungefär som om någon frågar mig om jag vill dö av en injektion eller av CO-förgiftning. Pest eller kolera…
Följderna av kärnkraft kommer att finnas kvar runt 100 000 år. Det är IMO ett stort minus.
Förnyelsebar energi från t.ex. vattenkraft eller vindkraft har inte någon av de stora nackdelar som kolkraft eller kärnkraft har.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-04-25 kl. 23:32.
Citera
2017-04-25, 23:53
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlas.

Vilka udda tolkningar? Du säger pang pang, vad du nu menar med det vet jag inte, och angående personlig åsikt? Är inte det du skriv just nu en personlig åsikt? Ganska så obegripligt inlägg.
Senast redigerad av ulvvf 2017-04-25 kl. 23:56.
Citera
2017-04-26, 00:59
Medlem
Atlas.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Vilka udda tolkningar? Du säger pang pang, vad du nu menar med det vet jag inte, och angående personlig åsikt? Är inte det du skriv just nu en personlig åsikt? Ganska så obegripligt inlägg.

Jag tycker det är rätt så oväsentligt. Nu lägger vi oss och sover.
Citera
2017-04-26, 09:47
Medlem
Citat:
Kan man minska utsläpp av växthusgaser med kärnkraft?
Javisst! Om vi ersätter alla kolkraftverk med fissionreaktorer så minskar stora utsläpp från kolkraftverk av bl.a. växthusgaser. Risker av kärnkraft har en annan karaktär än risker och skadeverkningar från kolkraft. Jag har lite svårt att väga de två mot varandra. Det är ungefär som om någon frågar mig om jag vill dö av en injektion eller av CO-förgiftning. Pest eller kolera…
Följderna av kärnkraft kommer att finnas kvar runt 100 000 år. Det är IMO ett stort minus.
Förnyelsebar energi från t.ex. vattenkraft eller vindkraft har inte någon av de stora nackdelar som kolkraft eller kärnkraft har.

Vattenkraft och vindkraft har helt andra problem.

Vattenkraften påverkar bland annat jordens rotation. Den påverkar den biologiska mångfalden. Den ökar avdunstningen av vatten (dvs den bidrar till viss del till växthuseffekten, beroende på vart den finns).

Vindkraft kräver reglerkraft, vilket innebär att den kräver fossila bränslen eller vattenkraft. I länder där vattenkraften inte räcker till så blir det alltså fossila bränslen. Det är inte så många länder som har lyxen som vi har med en stor andel vattenkraft. Koldioxidavtrycket på Vindkraften är faktiskt förvånansvärt stort, mycket högre än för exempelvis vattenkraft och solenergi.

BTW, kärnkraftens följder beror helt på vilken process man använder sig av. Det avfall som varar i hundra tusen år skulle kunna användas för att generera mer el, men det har vi bestämt att vi inte skall göra. Använder man sig av avfallet så minskar dess avklingningstid kraftigt.
Citera
2017-04-26, 11:08
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vattenkraft och vindkraft har helt andra problem.

Vattenkraften påverkar bland annat jordens rotation. Den påverkar den biologiska mångfalden. Den ökar avdunstningen av vatten (dvs den bidrar till viss del till växthuseffekten, beroende på vart den finns).

Vindkraft kräver reglerkraft, vilket innebär att den kräver fossila bränslen eller vattenkraft. I länder där vattenkraften inte räcker till så blir det alltså fossila bränslen. Det är inte så många länder som har lyxen som vi har med en stor andel vattenkraft. Koldioxidavtrycket på Vindkraften är faktiskt förvånansvärt stort, mycket högre än för exempelvis vattenkraft och solenergi.

Det går, som du påpekar, inte att lösa en tillförlitlig elförsörjning med enbart vindkraft. Då blir det strömlöst när det inte blåser. Om man har en rimlig mix så kan vindkraft leverera en stor del av den el som konsumeras. Vattenkraft och vindkraft är exempel på kraftslag som kompletterar varandra bra.

Om vi ska ta dina varningar om jordens rotation och biologisk mångfald på allvar så får du nog visa på någon trovärdig källa. Jag vet att ornitologers varningar för vissa placeringar av vindkraftverk inte tagits på allvar. Om det är vad du syftar på så håller jag med.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
BTW, kärnkraftens följder beror helt på vilken process man använder sig av. Det avfall som varar i hundra tusen år skulle kunna användas för att generera mer el, men det har vi bestämt att vi inte skall göra. Använder man sig av avfallet så minskar dess avklingningstid kraftigt.

Du får redovisa en trovärdig källa på det där med att det inte kommer farligt, långlivat avfall från breedreaktorer.

Under tiden:
– Det har, trots upprepade försök, inte byggts någon breedreaktor som kunnat leverera energi kommersiellt.
– Breedreaktorn kan i huvudsak inte "förbränna" (egentligen klyva) den farliga delen av fissionreaktorns avfall. Den kan "förbränna" mycket av den ofarliga delen, t.ex. U238.
– Vid all fission skapas klyvprodukter på ett sätt som beskrivs bra här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fission_products_%28by_element%29

Det handlar om ett trettiotal olika grundämnen och ett flertal olika isotoper av dessa grundämnen. De flesta av dessa grundämnen är radioaktiva, med olika typer av sönderfall. Sönderfallen fortsätter i kedjor eftersom nya radioaktiva kärnor ofta bildas vid sönderfallen. Det är dessa radioaktiva isotoper och kedjor av sönderfall som följer som gör avfallet farligt i 100 000 år. Oberoende av reaktortyp, så länge vi talar om fissionsreaktorer.
Fusion har inte detta problem, men krav på tryck, temperatur och intensitet av neutronstrålning är bland de svårigheter som kan kommer att medföra att vi inte lyckas bygga fusionsreaktorer.

Avfallet från alla fissionsreaktorer måste förvaras på ett säkert sätt i ungefär 100 000 år.
Med säkert menas bl.a.:
– Strålning ska inte läcka ut. Inte ens vid storkrig, istid eller vulkanutbrott.
– Avfallet ska inte komma i orätta händer.

Farliga klyvprodukter vid fission
Den här sidan har jag länkat till tidigare. Högerparanteser i URLer verkar ställa till problem här (på Flashback) om man inte kodar om URLen (till %-hex). Det har jag gjort här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fission_products_%28by_element%29

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in