Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-25, 16:56
  #1969
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razze2314
Hoppas jag har placerat tråden på rätt ställe.

Rent hypotetiskt: Följande har inte skett, utan bara en tanke.
Säg att jag nyss fyllt 18 år. Jag är bosatt i Sverige, och är enligt svensk lag omyndig i inhandling av alkohol (alltså över 2,5%). Jag ska ha ett kalas, och då större delen av min släkt bor i Danmark ska jag ha kalaset hos en kusin där.
Jag åker till Bordershopen i Tyskland och köper alkohol inför detta kalaset (lagligt, då jag bjuder på alkoholen och inte säljer det). Jag fyller i exportdeklarationen att jag är bosatt i Sverige. I exportdeklarationen står det "Jag förklarar härmed på heder och samvete att jag, som anges nedan, är bosatt i ett skandinaviskt land och att jag under loppet av dagen
kommer att utföra de, enligt kassakvittonumret, inköpta dryckesvarorna, oinspel-ade CD- och DVD-skivorna och videobanden till ett skandinaviskt land."
Får jag ta med mig alkoholen till Danmark, där åldersgränsen för inköp av alkohol är lägre? Förstår att jag inte får ta med mig den in i Sverige då åldersgränsen är 20, men vad säger lagen om detta?
Angående exportdeklarationen:
Enda syftet med denna är att du slipper betala en massa tysk pant.
Citera
2017-11-25, 23:16
  #1970
Moderator
Neksnors avatar
Tyskland --> Alkohol och dryck
/Moderator
Citera
2017-11-26, 07:50
  #1971
Medlem
borrizs avatar
Ifall du inte har en farligt överlastad bil, så skall det mycket till innan du blir stoppad i Dk.
Citera
2017-11-26, 09:30
  #1972
Moderator
Gromguttens avatar
Infogat tråd i existerande.

/Mod
Citera
2017-11-26, 09:40
  #1973
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razze2314
Hoppas jag har placerat tråden på rätt ställe.

Rent hypotetiskt: Följande har inte skett, utan bara en tanke.
Säg att jag nyss fyllt 18 år. Jag är bosatt i Sverige, och är enligt svensk lag omyndig i inhandling av alkohol (alltså över 2,5%). Jag ska ha ett kalas, och då större delen av min släkt bor i Danmark ska jag ha kalaset hos en kusin där.
Jag åker till Bordershopen i Tyskland och köper alkohol inför detta kalaset (lagligt, då jag bjuder på alkoholen och inte säljer det). Jag fyller i exportdeklarationen att jag är bosatt i Sverige. I exportdeklarationen står det "Jag förklarar härmed på heder och samvete att jag, som anges nedan, är bosatt i ett skandinaviskt land och att jag under loppet av dagen
kommer att utföra de, enligt kassakvittonumret, inköpta dryckesvarorna, oinspel-ade CD- och DVD-skivorna och videobanden till ett skandinaviskt land."
Får jag ta med mig alkoholen till Danmark, där åldersgränsen för inköp av alkohol är lägre? Förstår att jag inte får ta med mig den in i Sverige då åldersgränsen är 20, men vad säger lagen om detta?

Har du fyllt 18 år får du ta in följande i Danmark:

Spiritus (over 22 procent alkohol samt drikkevarer tilsat spiritus) 10 liter
Hedvin (på eller under 22 procent alkohol, fx portvin og sherry og madeira) 20 liter
Bordvin (fx rød-, hvid- og rosévin og vinbaseret cider - heraf højst 60 liter mousserende vin, som fx champagne) 90 liter
Øl (og ølbaseret cider) 110 liter

http://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2236522

Märk att ransonen inte är lika generöst tilltagen som den svenska.
Citera
2017-11-26, 09:56
  #1974
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har du fyllt 18 år får du ta in följande i Danmark:

Spiritus (over 22 procent alkohol samt drikkevarer tilsat spiritus) 10 liter
Hedvin (på eller under 22 procent alkohol, fx portvin og sherry og madeira) 20 liter
Bordvin (fx rød-, hvid- og rosévin og vinbaseret cider - heraf højst 60 liter mousserende vin, som fx champagne) 90 liter
Øl (og ølbaseret cider) 110 liter

http://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2236522

Märk att ransonen inte är lika generöst tilltagen som den svenska.

Tänker du på champagnen då eller? Tycker det är märkligt att göra skillnad på stilla vin och mousserande vin tullmässigt/skattemässigt. Vad jag vet gör vi inte så i Sverige, har dock sett att de har någon extra "lyxskatt" på skumpa nere i Europa, i synnerhet Tyskland. (Cordon Negro kostade fem spänn mer flaskan i Berlin än på bolaget hemma....). Här i Sverige tänker både folk och myndigheter bara på alkoholhalten...
Citera
2017-11-26, 11:34
  #1975
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tänker du på champagnen då eller? Tycker det är märkligt att göra skillnad på stilla vin och mousserande vin tullmässigt/skattemässigt. Vad jag vet gör vi inte så i Sverige, har dock sett att de har någon extra "lyxskatt" på skumpa nere i Europa, i synnerhet Tyskland. (Cordon Negro kostade fem spänn mer flaskan i Berlin än på bolaget hemma....). Här i Sverige tänker både folk och myndigheter bara på alkoholhalten...

"När (svenska) Tullverket gör sin bedömning om alkoholen är för ditt eller din familjs¹ privata bruk, utgår vi bland annat från följande referensnivåer:

10 liter spritdrycker
90 liter vin
20 liter starkvin
110 liter öl
Om mängden alkohol som du tar med dig överstiger dessa referensnivåer, är det du som ska visa att mängden är rimlig för din eller din familjs¹ privata bruk."
http://www.tullverket.se/sv/privat/h...e9e71072d.html

Under förutsättning att du kan motivera detta, så kan du i princip ta in mångdubbla mängder vuxengodis i Sverige.
__________________
Senast redigerad av borriz 2017-11-26 kl. 11:39.
Citera
2017-11-26, 11:52
  #1976
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
"När (svenska) Tullverket gör sin bedömning om alkoholen är för ditt eller din familjs¹ privata bruk, utgår vi bland annat från följande referensnivåer:

10 liter spritdrycker
90 liter vin
20 liter starkvin
110 liter öl
Om mängden alkohol som du tar med dig överstiger dessa referensnivåer, är det du som ska visa att mängden är rimlig för din eller din familjs¹ privata bruk."
http://www.tullverket.se/sv/privat/h...e9e71072d.html

Under förutsättning att du kan motivera detta, så kan du i princip ta in mångdubbla mängder vuxengodis i Sverige.

Jo, just. Men då är reglerna i princip lika både i S och DK? Med det där om att DK av någon anledning "oroar sig" för skumpan, max 60 liter där av "vinransonen". Var det där du menade att de danska reglerna var mindre generösa? Eller syftade du på det fetade?
Citera
2017-11-26, 12:06
  #1977
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jo, just. Men då är reglerna i princip lika både i S och DK? Med det där om att DK av någon anledning "oroar sig" för skumpan, max 60 liter där av "vinransonen". Var det där du menade att de danska reglerna var mindre generösa? Eller syftade du på det fetade?

De danska mängderna är en absolut gräns.
De svenska mängderna är en referens, vill du ta med större mängder till din 50-års fest så må det vara hänt.
Citera
2017-11-26, 12:16
  #1978
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
De danska mängderna är en absolut gräns.
De svenska mängderna är en referens, vill du ta med större mängder till din 50-års fest så må det vara hänt.

Jaha, DK har inte vårt tillägg om stora kalas.. Bra att veta om man åker landvägen hem från Tyskland. Å andra sidan tror jag att min bil blir överlastad nästan på laglig gräns..
Citera
2017-11-26, 12:16
  #1979
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
De danska mängderna är en absolut gräns.
De svenska mängderna är en referens, vill du ta med större mängder till din 50-års fest så må det vara hänt.

Om man har fått med sig extra öl som man vill dumpa av snabbt, finns det någon marknad för det i Malmö?
Citera
2017-11-26, 12:20
  #1980
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puppeteer01
Om man har fått med sig extra öl som man vill dumpa av snabbt, finns det någon marknad för det i Malmö?
Även malmöbor gillar öl
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback