2017-03-27, 19:23
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Var nere för några veckor sedan och blev för första gången stoppad i Rödby av en beredskapspolis som ville se mitt pass, nu hade jag inget pass och inga böter fick jag, men en grinig polis kanske kan skriva ut böter.

Teoretiskt är det möjligt, men det är ganska osannolikt. Svenskar har gott rykte i Tyskland. Det är sällan tyska myndigheter jävlas med svenskar, såvida de inte misstänker brott.
Citera
2017-03-27, 19:43
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Teoretiskt är det möjligt, men det är ganska osannolikt. Svenskar har gott rykte i Tyskland. Det är sällan tyska myndigheter jävlas med svenskar, såvida de inte misstänker brott.
Ja, att resa in i Tyskland från Danmark är ju inga problem, men frågan gällde gränskontrollen i Rödby när du kommer från Tyskland.
Citera
2017-03-27, 19:57
Medlem
Citat:
1-dags T/R (ut- & hemresa samma dag) 1215:-. Vid incheckning i i Puttgarden inom 3 timmar efter avgång från Rödby, får du DKK 250:-. tillbaka .

calles, nielsen, och boardershop tar svenska kontanter, hur det är med aldi vet jag inte.
Ok tack!

Och svenska kontanter är det mest lönsamma?
Citera
2017-03-27, 22:40
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ukrrysov
Ok tack!

Och svenska kontanter är det mest lönsamma?

Betalar du med kort får du räkna med en avgift på 2-3%. Butikerna har alla olika kurser, sist jag var nere hade calles € 9.70 och nielsen tror jag låg på €9.89, men då är nielsen i regel billigare än calles. I det stora hela spelar väl några kronor hit eller dit ingen större roll, då du ändå tjänar tusentals kronor på en “spritresa” till Tyskland mot vad du skulle betala på bolaget.
Citera
2017-03-27, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Sa dom varför du skulle skatta i Danmark, du var ju bara på genomresa och om jag har förstått det hela rätt så verkar ju du vara skriven i Sverige och bilen varit svenskregistrerad?

Jag får känslan av att danskarna du pratade med inte hade en jävla aning om vad dom sysslade med.

Jag fick skatta för delen som inte var för eget bruk. Det är i kryssat på kvittot. Ej för eget bruk ( på danska då så klart ) men efter jag betala "skatten, avgift eller böter " å fick jag åka vidare med ALLT... det är det som känns så jävla fel, vadå inte för eget bruk? i min värld är det då smuggling, men dom låter mig åka vidare med allt bara jag betalar skatt i Danmark? Som sagt jag skulle vara åka på genomresa.. jag fick två alternativ, lämna allt på plats eller betala och åka vidare med allt. Nu har jag släppt det där skiten och tänkte åka ner igen, denna gång ska jag fan förbereda mig på allt.
Citera
2017-03-28, 18:02
Medlem
koxlzs avatar
Någon som vet hur mycket pant det är i dagsläget på tysk öl i glasflaskor om man inte har vägarna förbi en bordershop? Vill mimnas att det är rätt mycket mindre pant än på burkarna.
Citera
2017-03-28, 18:36
Medlem
mrdoktors avatar
Ska hänga med på firmans bussresa till Tyskland för första gången, men är inte 20 än.

Men jag tänker om hela bussen är fylld med sprit och öl vet väl ingen om jag köpt något? Kollar dom pass på alla? Hört att det är hårdare nu efter terrorattacker osv, främst på svenska sidan.

Vill helst inte att tullen ska bli grinig på mig, lite pinsamt eftersom jag inte varit anställd så länge. Uppskattar ifall någon vet hur det ligger till.
Citera
2017-03-28, 19:43
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdoktor
Ska hänga med på firmans bussresa till Tyskland för första gången, men är inte 20 än.

Men jag tänker om hela bussen är fylld med sprit och öl vet väl ingen om jag köpt något? Kollar dom pass på alla? Hört att det är hårdare nu efter terrorattacker osv, främst på svenska sidan.

Vill helst inte att tullen ska bli grinig på mig, lite pinsamt eftersom jag inte varit anställd så länge. Uppskattar ifall någon vet hur det ligger till.

Det är väl lite olika förhållanden om du åker bron eller färja, men du är väl äldre än 20 år?
Citera
2017-03-28, 19:48
Medlem
mrdoktors avatar
Citat:
Det är väl lite olika förhållanden om du åker bron eller färja, men du är väl äldre än 20 år?
19

Hur är det på bro respektive färja då?
Citera
2017-03-28, 20:02
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdoktor
19

Hur är det på bro respektive färja då?

Okej, lånat konto.

Nu har jag aldrig åkt buss från Danmark, men den största skillnaden är väl att på bron kollar svenska polisen id och i Helsingör är det Scandlines.
Citera
2017-03-28, 20:26
Medlem
mrdoktors avatar
Citat:
Okej, lånat konto.

Nu har jag aldrig åkt buss från Danmark, men den största skillnaden är väl att på bron kollar svenska polisen id och i Helsingör är det Scandlines.
Lånat konto?

Då antar jag att dom går igenom bussen och kollar pass, men bagaget? Dom kan ju inte veta ifall jag köpt något, hörde något om att man måste märka vems som är vems på bussresor. Dom kanske bara bli förbannade, det är väl inte heller särskilt kul
Citera
2017-03-28, 22:13
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ukrrysov
Vad är att rekommendera?

Rödby - Puttgarden T/R och vad kostar det? Hittar väldigt spridda priser.

Finns det någon form av paketpris för att köpa rutten enligt nedan T/R?
Helsingborg - Helsingör
Rödby - Puttgarden

Betala med kort, euro eller svenska - vilket lönar sig bäst? Tar calles, nielsen, aldi och boardershop svenska kontanter?

Bordershopparna tar euro, danska, svenska o norska. Avgift för kortköp läggs på. 2%?
Cash bra kurs, betalar du med t.ex svenska så får du växel i euro. Med euro går du till Lidl, Aldi och de andra för de tar bara euro där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in