2011-11-01, 19:33
Medlem
Innan folkmordet fanns det 2,5 miljoner greker i nuvarande Turkiet. Över 1 miljon greker, pontiska och anatoliska, beräknas ha mördats under folkmordet. Antalet pontiska dödsoffer uppskattas vara 350 000. 1 104 216 greker flydde till Grekland efter folkmordet.[1] Enligt den grekiska folkräkningen 1926 utvandrade 182 169 greker från Pontosregionen till Grekland under folkutbytet mellan Grekland och Turkiet. Precis som mot armenier och assyrier, vägrar Turkiet att erkänna folkmordet på greker och just den frågan har skapat stora problem i relationen mellan länderna.

Det grekiska folkmordet påbörjades år 1914, men kriget mellan Grekland och Turkiet började under maj månad år 1919, det vill säga fem år efter. Offren var för övrigt obeväpnade civila män, kvinnor och barn.
Citera
2011-11-01, 19:35
Medlem
Ungefär samtidigt dom erkänner folkmordet på Kurderna.
Citera
2011-11-01, 20:20
Bannlyst
Aldrig skulle jag tänka mig. Blev ju ett jävla gnäll på turkarna när någon i riksdagen/regeringen tyckte att dom skulle erkänna det.
Citera
2011-11-01, 21:44
Medlem
Jag tror att greker ska ta och skita i det där, sluta leva i det förgångna och koncentrera sig på mer akuta problem, som att betala av sina skulder till sina europeiska bröder, innan man kör hela EU i fördärvet. Hur känns det som grek att vara ansvarig för att europeiska samarbetet kollapsar?
Citera
2011-11-01, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vicencio
Ungefär samtidigt som de erkänner Kurderna som ett eget folk, just nu är de "bergsturkar".

Och för folk som är helt värdelösa på historia, det var inte Turkarna i dagens Turkiet som utförde folkmorden utan Turkarna i det Osmanska riket, det skulle vara som om svenskar skulle be om ursäkt för alla vikingarna döda eller Syrianerna för judarnas fångeskap i Babylon....
Senast redigerad av Vivicious 2011-11-01 kl. 21:54.
Citera
2011-11-02, 11:43
Medlem
Cilicias avatar
Nu vill jag inte verka fientlig eller någonting, vill heller inte monopolisera folkmordet på något sätt. Men i varje land som har erkänt folkmordet har det varit det armeniska folkmordet, länder som Frankrike, Canada, Holland, Ryssland har sagt det armeniska folkmordet.

Det här är fakta så det är inte så att jag kommer med egna åsikter. Tycker bara det är konstigt eftersom väldigt få assyrier, syrianer, kaldéer, araméer, pontiska greker dog om man jämför med armenier. Vad har ni för åsikter om detta och är det inte komiskt att just Sverige inte skulle erkänna det armeniska folkmordet utan det assyriska , syrianska, kaldéeiska, pontiska grekiska och armeniska. Min erfarenhet av assyrier och syrianer i Sverige har varit väldigt dålig, många beter och ser ut som araber. Sen är det kul att de alltid tror att vi är samma folk och att de har lika rätt till det armenien som finns idag. FYI i armenien fanns det ett par tusen assyrier, nu finns det enbart ett par hundra, efter att Armenian Aryan Union hade hotat de, detta sa min kära vän i ARMYANSKA.

Turkiet kommer aldrig erkänna folkmordet då de måste ge tillbaks mycket land och mycket mycket pengar.
Citera
2011-11-02, 11:43
Medlem
Cilicias avatar
Citat:

Och när ska kurderna erkänna ett folkmord på armenierna? Ni dödade trots allt en del. Ni är lika vidriga som turken.
Citera
2011-11-02, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cilicia
Och när ska kurderna erkänna ett folkmord på armenierna? Ni dödade trots allt en del. Ni är lika vidriga som turken.
När ska Armenierna erkänna att de tog upp striden med mongolerna och dödade miljoner oskyldiga Araber (och en del franker eftersom Charlemagne hade en allians med Araberna) i Baghdad?

Nämn en folkgrupp i historian som inte är skylldiga till folkmord och du får en kaka. Det Assyriska riket var så brutalt att det till och med nämns i bibeln som ett straff för mänskligheten.

"Isaiah is in the process of promising that God can save Israel from the immediate threat of the Assyrians, but that if the Jews continue to sin, the Assyrian empire will be the instrument of God's vengeance."

Från: http://books.google.se/books?id=3QL9...eance.&f=false
Senast redigerad av Vivicious 2011-11-02 kl. 14:23.
Citera
2011-11-02, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cilicia
Nu vill jag inte verka fientlig eller någonting, vill heller inte monopolisera folkmordet på något sätt. Men i varje land som har erkänt folkmordet har det varit det armeniska folkmordet, länder som Frankrike, Canada, Holland, Ryssland har sagt det armeniska folkmordet.

Det här är fakta så det är inte så att jag kommer med egna åsikter. Tycker bara det är konstigt eftersom väldigt få assyrier, syrianer, kaldéer, araméer, pontiska greker dog om man jämför med armenier. Vad har ni för åsikter om detta och är det inte komiskt att just Sverige inte skulle erkänna det armeniska folkmordet utan det assyriska , syrianska, kaldéeiska, pontiska grekiska och armeniska. Min erfarenhet av assyrier och syrianer i Sverige har varit väldigt dålig, många beter och ser ut som araber. Sen är det kul att de alltid tror att vi är samma folk och att de har lika rätt till det armenien som finns idag. FYI i armenien fanns det ett par tusen assyrier, nu finns det enbart ett par hundra, efter att Armenian Aryan Union hade hotat de, detta sa min kära vän i ARMYANSKA.

Turkiet kommer aldrig erkänna folkmordet då de måste ge tillbaks mycket land och mycket mycket pengar.
Okej så du tycker att 500-750 000 döda syrianer/assyrier/kladeer är lite? Sedan är det värt att nämna att Seyfo är det största folkmodet på syrianerna men inte det enda, vi har genomlidit ca 30 folkmord under vår långa historia, och enligt forskare så har vi minskat från 20miljoner i antika tider till dagens 2-3miljoner.
Syrianerna har aldrig krävt eller velat ha en del av Armenien då vi inte har något med era landsområden att göra. Vårt hem är Mesopotamien, främst sydöstra Turkiet.
För övrigt är syrianer Sveriges mest intergrerade invandrargrupp så du kan köra upp dina erfarenheter och påståenden i röven

Sedan borde du också vetat att armenier och syrianer har beblandat sig med varandra då vi var dom enda kristna i sydöstra Turkiet och idag lever de flesta av Sveriges armenier i Södertälje och får man fråga varför? Eftersom dom trivs och kommer bra överens med syrianerna.
Citat:
haha vilket jävla folkmord? Det var kurderna som utförderde det mesta av folkmordet på kristna. Kurderna är födda mördare, dom har dödat kristna i Irak, Syrien och Turkiet.

Om det har skett folkmord mot er så är det inte synd om er utan ett straff från Gud. Lol ni slaktar folk åt turkarna som hundar och när ni själva blir slaktade så gråter ni och vill att alla ska tycka synd om er XD.
Senast redigerad av aramaic 2011-11-02 kl. 15:39.
Citera
2011-11-05, 11:01
Medlem
Många länder har redan erkänt turkiets folkmord på dessa folkslag, det finns uppenbarligen en hel del bevist mot detta. Sökte nämligen lite på det i wikipedia. Visst är det surt att svälja detta som turk men å andra sida är ju bevisningen ganska så uppenbar och ifrån väldigt många oberoende källor ?!
Citera
2011-11-05, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokrates77
Många länder har redan erkänt turkiets folkmord på dessa folkslag, det finns uppenbarligen en hel del bevist mot detta. Sökte nämligen lite på det i wikipedia. Visst är det surt att svälja detta som turk men å andra sida är ju bevisningen ganska så uppenbar och ifrån väldigt många oberoende källor ?!
Ja de oberoende forskarna är överens om att det skett ett folkmord mot de kristna i Turkiet. Det finns en mängd bevismaterial bl.a. den bok som proffessor David Gaunt (Sverige) skrev 2006, där han beskriver tydligt hur turkarna systematisk dödade de kristna.
Citera
2011-11-05, 15:34
Medlem
glocc44s avatar
Tycker det är tragisk med människor som gräver upp antik och medeltida historia och kräver att dessa folk ska be om ursäkt för det. Skillnad:

Turkarnas folkmord på assyrier, turkar, armenier osv har skett inom loppet av hundra år, och turkiska regeringen har fortfarande inte accepterat det. Massa larv, som att jämföra transatlantiska slaveriet med drängar i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in