Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-31, 22:20
  #1
Medlem
Läste följande på Aftonbladet:

Enligt Odell så står han tryggt i naturvetenskapen.

– Men jag tror också på en gud som har medverkat på ett avgörande sätt till att vi i dag har den fina värld som vi har. Jag skäms inte alls över min tro, men det är ingenting som jag försöker pracka på andra människor. Man behöver inte ha en gudstro för att vara aktiv i KD, säger han.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13722279.ab

Någon som kan förklara vad det är för avgörande sätt som Odell menar??
Är han kreationist iaf???
Citera
2011-10-31, 22:30
  #2
Avstängd
Zahra83s avatar
Uppenbarligen är han en kreationist eftersom han sammarbetar med en grupp kreationister enligt artikeln.

Men är man kristen tror man ju på det som står i bibeln och därav är det väl inte så konstigt att ett kristet parti kan få en ordförande som följer bibelns ord. Däremot är det ju fel enligt logiken men det är en annan sak.
Citera
2011-11-01, 22:05
  #3
Medlem
Tycker ofta man får svaret av kristna att de tror på vetenskapen och evolutionen men att gud har varit med på ett hörn.

Exakt vad gud har gjort har jag inte kunnat hitta något svar på...
Citera
2011-11-02, 10:55
  #4
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusteng
Tycker ofta man får svaret av kristna att de tror på vetenskapen och evolutionen men att gud har varit med på ett hörn.

Exakt vad gud har gjort har jag inte kunnat hitta något svar på...
Man kan ju tänka sig att alla de naturlagar vi har är metod men där Gud är den som ser till att det blir. Jmf. bröd blir till av kemiska processer mellan gluten och jäst och grejjer, men man kan också beskriva det som att det blir genom att en människa bakar det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Four_causes
Citera
2011-11-02, 11:05
  #5
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Man kan ju tänka sig att alla de naturlagar vi har är metod men där Gud är den som ser till att det blir. Jmf. bröd blir till av kemiska processer mellan gluten och jäst och grejjer, men man kan också beskriva det som att det blir genom att en människa bakar det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Four_causes

Isåfall är gud en jävligt dålig bagare. Din liknelse blir faktiskt en form av bevis för att Gud inte är allsmäktig. Om så fallet, skulle bakandet vara perfekt.
Citera
2011-11-02, 11:59
  #6
Medlem
Carlstads avatar
Problemet med Odell och hans välmående kollegor uppe i det blå, är att de inte ser verkligheten som den är, utan enbart sin egen luddiga navel och plånbok/bankkonton.

Vad har den kristne Odell åstadkommit under alla år som makthavare?
Har han gått runt som sin läromästare (inte pastor Affe i Bryssel) och gett de fattigaste och sjukaste hopp om en bättre tillvaro? T.ex gratisslavarna inom Fas-3, jakten på cancersjuka etc

För mig är det totalt obegripligt hur man kalla sig kristen och inte utföra ens den enklaste kristna handlingen när man har så mycket inflytande som herr Odell. Snacka om överbetald karriärsnobb.

Mvh Carlstad
Citera
2011-11-02, 13:18
  #7
Medlem
Mortiss avatar
Trots att Odell förnekar det i intervjuer så är det nog rimligt att katalogisera honom som värdekonservativ. Naturvetenskapen och evolutionsläran kanske han ser som Guds verk. Egentligen är jag inte tillräckligt insatt för att förså varför han ställer upp som partiledare för KD. Om han står för mer värdekonservativa ideal har jag svårt att tro att de klarar 4% spärren nästa val. Han vänder sig till em alltför snäv krets av väljare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback