Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-31, 00:39
  #1
Medlem
Barnflods avatar
Jag har under en tid bott med en person som inte längre vill vara vän med mig. I kväll fick jag ett ultimatum om att lämna lägenheten snarast möjligt. Eftersom jag inte har någon fallskärm i form av vänner eller familj som kan erbjuda tillfällig bostad så är läget synnerligen problematiskt - jag vill ju helst inte leva på gatan, liksom. Således måste jag se efter andra alternativ, men med tanke på jag är ung och oerfaren vet jag inte riktigt hur jag skall gå till väga för att hitta en egen bostad. Här i trakterna kommer mitt sökande förmodligen inte vara särskilt framgångsrikt eftersom köerna är långa, och kring huvudstaden, där mina vänner bor, finns väl knappt en kvadratmeter att tillgå om man inte har väldigt tur.

Förmodligen lär jag behöva uppsöka slumpmässig håla där det finns lediga lägenheter och bo där tills vidare. Men något sådant ställe har jag i nuläget inte koll på, och det är delvis därför jag nu vänder mig till er för att få tips.

Jag kommer leva på aktivitetsstöd och socialbidrag de första månaderna för att klara hyran.

1. Vad tycker ni jag ska göra?
2. Var i Sverige - helst så nära Stockholm som möjligt - skulle jag snabbt kunna hitta en lägenhet att hyra?
__________________
Senast redigerad av Barnflod 2011-10-31 kl. 00:42.
Citera
2011-10-31, 02:41
  #2
Avstängd
SuperGnus avatar
Snacka med Slödder här på FB han verkar sitta på en hel del kontrakt om du kan tänka dig att pendla 1½-2 timmar till Sthlm.

https://www.flashback.org/sp33753967

Dock med tanke på hans beteende så skulle jag inte räkna med att få hyra till annat än ockerpris.
Citera
2011-10-31, 02:43
  #3
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Norrköping och gävle har bostadsbolag som godkänner socialbidrag som inkomst och jag tror att det är ganska lätt att fixa bostad i båda städerna, i varje fall gävle.
Citera
2011-10-31, 07:29
  #4
Moderator
v50s avatar
Ta kontakt med socialen i den kommun där du bor nu de kanske kan hjälpa dig att fixa ett tillfälligt boende om du saknar möjlighet att bo hos anhöriga eller familj, dock brukar de prioritera barnfamiljer i första hand men om inte annat så kanske de kan ge dig några tips/råd om hyresvärdar som kan hyra ut ett tillfälligt boende åt dig.

Annars kan du lägga ut annonser på tex blocket eller någon lokal tidning om att få hyra en bostad alternativt kolla efter bostäder som hyrs ut, dock skall du vara väldigt vaksam här, det florerar mängder med skojare som påstås hyra ut bostäder som i verkligheten ej existerar. Eller där de som påstår sig äga eller stå på hyreskontraktet i själva verket ej är den personen som sedan försöker hyra ut bostaden. Så ska du försöka dig på att hyra en bostad så kolla upp den du hyra av mycket noga tex via ratsit och se att den personen verkligen är skriven på den aktuella adressen samt kolla med bostadsrättsföreningen/hyresvärden att den personen verkligen står på kontraktet innan du ens överväger att betala in någon depositionsavgift. Personligen hade jag även kontaktat den som står på kontraktet och snackat med den personen direkt då det förekommer ganska ofta att folk utger sig för att vara någon det egentligen inte är, alltså att de hyr ut någon annans bostad i dennes namn.

Ett annat alternativ kanske kan vara att bo i en husvagn under en period tills du hittar något mer permanent boende, det borde gå att hyra för en billig penning under vinterhalvåret, alternativt hyra in dig på ett vandrarhem eller internat eller liknande det finns säkert ställen som inte kostar så mycket per månad om man hyr månadsvis, nackdelen är väl att man får dela på kök men det får man väl leva med.
Citera
2011-10-31, 12:18
  #5
Medlem
Barnflods avatar
Tack för tipsen!

Hur/var hyr man en husvagn? Jag har i och för sig ingen bil, så det kan bli svårt. Om du inte menar en "stationär" husvagn någonstans.
Citera
2011-10-31, 13:13
  #6
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod
Tack för tipsen!

Hur/var hyr man en husvagn? Jag har i och för sig ingen bil, så det kan bli svårt. Om du inte menar en "stationär" husvagn någonstans.

Lägg upp en annons på blocket eller en lokal tidning om att du önskar hyra en husvagn, du kan även testa söka efter manskapsbodar / manskapsvagnar eller liknande, där kan du även söka efter folk som hyr ut dessa saker. Det finns även företag som hyr ut manskapsbodar typ cramo och hyrse med flera men det lär bli betydligt dyrare än om du hyr via någon privatperson, sedan är frågan om du kan få något ekonomiskt stöd från socialen om du hyr en sådan typ av bostad.

Det går även att hyra husvagnar av företag men även det lär bli betydligt dyrare än att hyra via en privatperson, nu har du förmodligen inte någon större buffert men ibland kan man få tag på en beboelig husvagn för ganska små pengar, likaså manskapsbodar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback