Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-09-18, 12:30
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas23
biltemas olja.

rengörings förmågan är sämre i billigare oljor, med andra ord du måste göra tätare oljebyten, vilket i alla fall vad jag räknat ut blir dyrare i längden. brukar oftast ha sämre smörjegenskaper oxo.
Om det du nu skriver är sant kan du då förklara vad som skiljer mellan exempelvis statoil's olja och biltemas olja ?
Citera
2007-09-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
nu återger du oljekvaliten som den som levererades med bilen och det är riktigt.
Man ska använda den kvalitet som står i instruktionsboken.
20w50 är lite grovt att åka i på vintern och senhösten.
Men en jänk med motor i hyfsat skick klarar sig med 10/30.
Att gå upp till 50 är lite grovt i sverige,vi har inte så mycket öken,och 20 är inget kul utan motorvärmare mitti vintern.

vet inte hur det är där du bor men jag ser inte många jänkare ute på vinterhalvåret..
anledning till att jag skulle rekomendera en 50 olja i en jänkare är påfrestningarna som blir när man kör den typ av motor.
Citera
2007-09-18, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Om det du nu skriver är sant kan du då förklara vad som skiljer mellan exempelvis statoil's olja och biltemas olja ?

statoils olja har jag tyvärr ingen erfarenhet av. är tyvärr inte så insatt i var dom får sin olja ifrån o vad det är för kvallitet på den..
men en grov gissning så tror jag det finns bättre oljor än statoils, som alla vet så e allt dyrt på en mack.
Citera
2007-09-18, 13:23
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
...
Förvirrad ???
Först pratar du om att billiga oljor smörjer dåligt sen börjar du prata om att du inte vet, hur ska du ha det ?

Citat:
som alla vet så e allt dyrt på en mack.
Vet du varför, jo en mack kanske köper in en halvpall med olja och då blir frakten svindyr.
Företag som biltema köper in kanske 200gr så mycket per gång och då blir frakten betydligt billigare + att biltema då får mängdrabatt så priset är de sista man ska titta på när man köper olja.
Citera
2007-09-18, 13:34
Medlem
core_s avatar
Citat:
Förvirrad ???
Först pratar du om att billiga oljor smörjer dåligt sen börjar du prata om att du inte vet, hur ska du ha det ?

Vet du varför, jo en mack kanske köper in en halvpall med olja och då blir frakten svindyr.
Företag som biltema köper in kanske 200gr så mycket per gång och då blir frakten betydligt billigare + att biltema då får mängdrabatt så priset är de sista man ska titta på när man köper olja.

En halvpall?

Om det ändå vore så väl! En mack köper nog in en låda eller max tre i taget.
Citera
2007-09-18, 15:39
Medlem
det finns ingen som köper olja på en mack i dag dom har oftast inga bil delar överhuvutaget,, det enda dom har är livsmedel till ett svin pris och snabb mat typ sibyla korv ,,
nästa steg är att macdonalds börjar kursa soppa på sina driv in resturanger
Citera
2007-09-18, 16:16
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
En mack köper nog in en låda eller max tre i taget.
Är de så jäkla illa, då börjar ju frakten överstiga vad produkten kostar
Citera
2007-09-18, 17:08
Medlem
Erk Swedes avatar
tjock olja

Citat:
vet inte hur det är där du bor men jag ser inte många jänkare ute på vinterhalvåret..
anledning till att jag skulle rekomendera en 50 olja i en jänkare är påfrestningarna som blir när man kör den typ av motor.
Nej visst är det så att det sällan körs med äldre jänkare på vinterhalvåret,men jag har själv gjort det flera säsonger.
problemet med typ 20/50 är pumpbarheten som gör att det går tungt tills du kommer upp i drifttemp.
Risken finns att pumpdrivningen pajar eller att man blåser någon packning om man belastar innan man kommit upp i drifttemp.
Men vilka påfrrestningar menar du?.
Nästan aldrig är 50 olja något krav i Sverige.
På en del HD som ska gå långt mitt i sommaren kanske.
Citera
2007-09-18, 21:26
Medlem
core_s avatar
Citat:
Är de så jäkla illa, då börjar ju frakten överstiga vad produkten kostar

Nej frakten är obetydlig i sammahanget. Man köper ju inte bara olja när man köper in varor. Det kommer ju från centrallager (oftast) och då köps det ju i princip in varor till hela tillbehörssektionen på en och samma gång.
Räkna med en leverantör för livs och en leverantör för resten (plus några mindre levernatörer)

Jag har fraktfritt om jag handlar för över 3000, och det är lätt att komma upp i dom siffrorna
Citera
2007-09-19, 21:46
Medlem
Citat:
Förvirrad ???

jag har aldrig sagt att statiol har en kvalitetsolja eller inte.. dock så kika jag på en statoil mack idag.. och dom hade faktiskt dom nya godkännanden från VW på den jag kika på iaf..
Citera
2007-09-19, 21:47
Medlem
Citat:

Frakten blir inte billgare för att du köper mycket.. däremot har du en frakttfrigräns.. handlar jag olja från castrol eller valvoline så har jag en fraktfrigräns på 3000:- och det behövs inte mycket olja för att komma upp i det..
Citera
2007-09-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Nej visst är det så att det sällan körs med äldre jänkare på vinterhalvåret,men jag har själv gjort det flera säsonger.
problemet med typ 20/50 är pumpbarheten som gör att det går tungt tills du kommer upp i drifttemp.
Risken finns att pumpdrivningen pajar eller att man blåser någon packning om man belastar innan man kommit upp i drifttemp.
Men vilka påfrrestningar menar du?.
Nästan aldrig är 50 olja något krav i Sverige.
På en del HD som ska gå långt mitt i sommaren kanske.

med påfrestningar menar jag i detta fall arbetstempraturer.. som vad jag vet oftast e rät så höga i en gammal jänkare..

när du har problem med pumpbarheten brukar du inte klara av att starta motorn ens..

precis som du säger. 50 är vad jag vet inget krav på någon bil. Men dock så finns det med i rekomendationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in