Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2004-12-21, 14:27
Medlem
Vampyros Lesboss avatar
Två frågor till alla bilexperter där ute:

1. Helsyntet, delsyntet eller mineralolja? Har en Volvo 745 från 90 och jag har alltid hört att man ska ge fan i att använda helsyntet i en gammal motor. Pga att den är för tunn. Myt eller sanning?

2. Olja från Biltema? Är det ngt att ha? Kan det vara så att Mobile och Biltema är samma skit i olika förpackningar? Jag har alltid kört med märkesoljor men nu när jag skaffat en äldre bil så tänkte jag faktiskt prova biltemas olja
Citera
2004-12-21, 15:12
Medlem
groovesnuss avatar
1. Struntprat! Helsyntet är alltid att rekommendera. Hjälper upp oljetrycket i en gammal motor. Jag körde min 245:a med B23A på Mobil1. Funkade perfekt.

2. Vet ej.
Citera
2004-12-21, 15:36
Bannlyst
1. Är motorn i bra skick så bör du nog köra på helsyntet, min 745 86 var tyvär undantaget och började knacka rejält från det främre ramlagret efter byte till halvsyntet. Fast de årsmodellerna(b230e 85-88a tror jag det var) ska ju ha varit felande från fabrik, åtminstonde enligt volvomekanikern jag frågade.

2. Jag gissar på att det är ren skit, du har så pass "ny" och fin bil, så kör på lite dyrare istället för biltemas. Olja kostar ju bara några hundralappar per år endå, vilket är småpengar jämfört med vad resten kostar.
Citera
2004-12-21, 16:22
Medlem
det har inte så stor betydelse då den enda skilnaden på syntet och mineral är visksiteten,
nu när det gäller slitna motorer så finns det spesial oljor som bygger uppolje filmen men det är tveksamt om det är bra för en tjockare olje film tål mindre tryck men några mil mer kan man få med stp men det är så dyrt att det är frågan om det inte är bättre att bytta motor
Citera
2004-12-21, 20:57
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vampyros Lesbos
Två frågor till alla bilexperter där ute:

1. Helsyntet, delsyntet eller mineralolja? Har en Volvo 745 från 90 och jag har alltid hört att man ska ge fan i att använda helsyntet i en gammal motor. Pga att den är för tunn. Myt eller sanning?

Myt. Helsyntet är bättre.

Citat:
2. Olja från Biltema? Är det ngt att ha? Kan det vara så att Mobile och Biltema är samma skit i olika förpackningar? Jag har alltid kört med märkesoljor men nu när jag skaffat en äldre bil så tänkte jag faktiskt prova biltemas olja

Finns både bra och dålig olja på Biltema. Det är tydligen statoil som förser dem med olja (därmed inte sagt att det är samma olja som på Statoil). Deras delsyntetolja ska tydligen ha bra klassning (API SJ) medan deras helsyntet ska vara sämre.

Köp en olja som är klassad enligt API SJ så är den bättre än i stort sett alla oljor som fanns när din bil var ny.
Citera
2004-12-21, 21:12
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Myt. Helsyntet är bättre.

Finns både bra och dålig olja på Biltema. Det är tydligen statoil som förser dem med olja (därmed inte sagt att det är samma olja som på Statoil). Deras delsyntetolja ska tydligen ha bra klassning (API SJ) medan deras helsyntet ska vara sämre.

Köp en olja som är klassad enligt API SJ så är den bättre än i stort sett alla oljor som fanns när din bil var ny.
Biltemas 5w40 helsyntet har hög klassning (API SJ/ACEA A3/B3). En av de mest prisvärda oljorna idag. Och köp dubbel uppsättning, häll in en omgång, denna får gå 300 mil eller så. Dennna "bättre olja" kan som du säger få gammal sot och skit att lossa, så efter 300 byter du olja en gång till. Och filter då.

Tunnheten är en myt. Moderna oljor hat så tunn fästhinna att du inte kan se olja på de rörliga delarna. Av ca 4 liter i en modern motor, så är det en tesked (SIC!) som är på dessa rörliga delar.. Helsyntet är ALLTID bättre än del- eller mineralolja. Detta för att att oljemolekyler är identiska och tar mycket längre tid att "krossas/gå sönder"..

EDIT. Slänger in lite fakta från ett bilforum jag brukar frekventera.
Antingen är en motorolja mineralisk, delsyntetisk eller helsyntetisk!
Sedan finns det sammanlagt sex olika basoljetyper (den sjätte klassen tillkom för inte så länge sedan!). Det finns några basoljor som klassas som mineraliska och några typer som klassas som syntetiska.
Bland de syntetiska smörjmedlena finns det basoljor som skiljer sig en hel del åt. Vanligaste huvudsakliga basoljan i en helsyntetisk olja är PAO-olja, som enkelt uttryckt är en olja som man bygger ihop från de kortaste kolvätekedjorna som man får ut vid raffineringen av en råolja (den som pumpas upp ur jorden/havsbotten)

En olja kan inte samtidigt vara syntetisk och mineralisk, för då är det en delsyntetisk olja (semisynthetic)!

Menar du viskositeten (SAE) när du skriver 65W?

Viskositeten (dvs, oljans flytbarhet) mäts vid två temperaturer. Dessa är 40 grader C och 100 grader C.
Viskosieten mäts i en enhet som heter "Centistoke", dessa mätvärden sätts sedan in i en tabell och man får därigenom fram ett SAE-värde, som anges på oljeförpackningen. (enheten Watt har ingenting med oljans egenskaper att göra!)

Mätvärdena vid 40 grader anges i viskositetsklassningens första siffra (innan W:et).
Desto lägre första siffra/siffror, desto mer lättflytande olja vid 40 grader C.
Mätvärdena vid 100 grader C, anges i viskositetsklassningens andra siffror (efter W:et).
Desto högre siffror, desto mer "tjockflytande" olja vid 100 grader C.

W:et anger att oljan är tillräckligt tunnflytande vid "låga temperaturer" (är olika temperaturkrav beroende på vilka viskositetsklassningar oljan har), för att kunna användas under vintern ("W"=winter!).

En olja kan ha ett brett eller ett smalt viskositetsområde.
Gamla "raka" singlegradeoljor har ett så smalt viskositetsområde att de bara klarar en klass. t ex 30, 40 eller 50.
En rak 50-olja är mycket tjockflytande i rumstemperatur, men den är också relativt tjockflytande när den är varm (100 grader C).

En helsyntetisk 5W50-olja har ett mycket brett viskositetsområde.
Den är lättflytande vid rumstemperatur, men samtidigt är den i lika tjock vid 100 grader C, som den raka 50-oljan!

Sedan säger inte viskositetsklassningen någonting om oljans smörjande egenskaper!
Det finns alltså ingen direkt koppling mellan ett brett viskositetsområde eller ett högt varmviskositetsvärde och en hög smörjkvalitet.
(det kan man å andra sidan läsa ut i API- och ACEA-klassningarna!)

Mig veterligen finns det inga motoroljor som har viskositet 65W, på marknaden. En sådan olja skulle nog nästan ha samma konsistens som smörjfett vid rumstemperatur!

En relativt vanlig viskositet för "racingolja" är 10W60, vilket även Castrols TWS har (TWS = Ten, Winter, Sixty)

TWS är en helsyntetisk olja!

En tjockare olja är inte nödvändigtvis bättre ens vid extrem hårdkörning!

Som ett litet talande exempel på det kan man nämna att F1-bilarna använder en olja som har ungefär 15W30 som viskositet!
Dvs den oljan är lika tunn som de tunnaste syntetoljorna som säljs till vanliga bilister (och som t ex används av BMW vid service - Castrols SLX 0W30), vid 100 grader C!
Citera
2004-12-21, 21:35
Medlem
Vampyros Lesboss avatar
Oj där ser man. Slog i syntet olja i min gamla BMW för ett antal år sedan och det slutade med att ett oljerör slaggade igen och kamaxelknack som följd.

Har sedan också hört att när man byter till helsyntet så ska man "rensa" ut sotet som lossnar i ett par hundra mil och sedan byta olja/filter igen. Det är nog så det får bli...
Citera
2004-12-21, 21:45
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vampyros Lesbos

Har sedan också hört att när man byter till helsyntet så ska man "rensa" ut sotet som lossnar i ett par hundra mil och sedan byta olja/filter igen. Det är nog så det får bli...

Som jag skrev då..:-)
Citera
2004-12-21, 21:59
Medlem
Vampyros Lesboss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Som jag skrev då..:-)

Ja precis, jag orkade inte citera dig bara, det var så mycket text, dock läsvärt då det där med oljor hit och dit snackas det mycket om.
Citera
2004-12-21, 23:48
Medlem
Azraels avatar
FetFulElak har helt rätt. Helsyntet (av god kvalitet) är alltid bättre än en halvsyntet eller mineralolja. I alla bilar, under alla förhållanden. Basta.

De två vanligaste myterna om helsyntet är:

1. Att den löser upp gammal skit som kan klägga igen motorn.
2. Att äldre eller slitna motorer skulle ta skada "eftersom helsynteten är så tunn".

Båda myterna är givetvis helt felaktiga. ALLA oljor innehåller rengöringsmedel som löser upp beläggningar. Ryktet härstammar från femtiotalet då de första oljorna med "tvättmedel" kom och motorer faktiskt havererade pga upplösta avlagringar. Att helsynteten är tunnare än mineralen stämmer vid låga temperaturer (där helsynteten snabbare börjar smörja motorn till skillnad från den skadliga mineralen). Vid arbetstemperatur är de lika "lättflytande".

Jag repeterar: helsyntet är alltid bättre. Alltid.
Citera
2004-12-22, 21:38
Medlem
Kör alltid med helsyntet när jag servar brorsans BMW, Många tror att bara för att det heter "syntet" så är det inte "riktig" olja men om jag inte är helt ute och cyklar så är det en förfinad mineralolja där man delat upp molekylkedjan
Citera
2007-09-09, 23:03
Medlem
Bil-d-rulles avatar
Biltema & ÖB -oljor

Länge sedan någon skrev något i denna tråd.
Jag Tänkte ta upp ämnet oljor -från biltema & ÖB,
-Vad vet ni andra om dem?

De ska enligt något test (minns inte av vem/vilka) var exakt lika bra som de oljor som kostar 4 - 5 ggr mer.
-Någon som vet detaljer?
...och om de är lika bra?

Varifrån får biltema & ÖB sina oljor?
-Har hört att Castrol leverar ojla till Biltema, -sant?
-Var får ÖB sin olja från?

Hur kommer det sej att dessa oljor är så billiga?
...och att olja från OK-Q8, Mekonomen, Statoil, m.fl. är så dyra?

Jag tycker att det vore interesant att veta om det finns någon skillnad i kemisk sammansättning i de billiga mot de dyra oljorna.
-Och om det finns, -exakt vilken?
-Någon som vet om det gjorts någon sådan analys / undersökning?
-När? -av vem/vilka?
-Resultat?

Någon som har egna erfarenheter -positiva som negativa -av Biltema's & ÖB's oljor?
-Berätta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in