• 3
  • 4
2010-05-27, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Vad får inte sade du?
Maskiner och annat jordas ofta genom annat än uttag, så jag förstår inte ditt argument hära..

Vad ska du boka in ett möte med en elektriker för om du redan är det själv?
Nu gällde det ju datorer och inte maskiner i industrilokaler

Sen så är det väl fan hans ensak om han väljer att få det utfört av en elektriker. Tror du att alla som läst mediaprogrammet jobbar på tidinginsredaktioner eller på TV
Senast redigerad av Bengt-Martin 2010-05-27 kl. 18:40.
Citera
2010-05-27, 20:41
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Däremot så hör man ju ofta att folk kopplat ihop stereoanläggningen, TV:n och datorn och sedan har det blivit fel på något och då har det i värsta fal börjat brinna i apparaterna.
Jag har själv stereon som står i ett annat rum kopplad till datorn. En 18 kg tung Onkyo stärkare (Onkyo A-809) som är ojordad ihopkopplad med datorn som är jordad. Bra eller dåligt?
Citera
2010-05-28, 16:31
Medlem
arbetarklasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jag har själv stereon som står i ett annat rum kopplad till datorn. En 18 kg tung Onkyo stärkare (Onkyo A-809) som är ojordad ihopkopplad med datorn som är jordad. Bra eller dåligt?

e la skit samma, funkar de så funkar de, har du fullgod isolation i båda leden o inga stora potentialskillnader, vissa stereos är/ska vara enskilt jordade och andra behöver ej det då de leder bort läckström med andra metoder...

Är förövrigt elektriker men jag jobbar mest inom automationsbranschen...
Citera
2010-05-28, 21:20
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Vanligtvis är det just antennjorden som orsakar brum.

Nej, det är potentialskillnaden mellan antennjorden och eljorden som orsakar det. Därför avskiljs inkommande antennkabel med en galvanisk avskiljare och sedan jordas antenn-nätet med jord från fastighetens PUS-skena i alla nya eller nyombyggda antennanläggningar. Comhem och många andra använder även galvaniskt avskilda antennuttag för att förhindra att ett jordfel i en lägenhet ska kunna spridas till andra (intet ont anande) lägenheter.
Citera
2010-05-29, 00:20
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetarklass
e la skit samma, funkar de så funkar de, har du fullgod isolation i båda leden o inga stora potentialskillnader, vissa stereos är/ska vara enskilt jordade och andra behöver ej det då de leder bort läckström med andra metoder...

Är förövrigt elektriker men jag jobbar mest inom automationsbranschen...

Eftersom jag bor i ett trähus så tar jag liksom inga risker. Brand är väl det sista jag vill råka ut för.
Citera
2010-05-29, 01:22
Medlem
arbetarklasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Eftersom jag bor i ett trähus så tar jag liksom inga risker. Brand är väl det sista jag vill råka ut för.

Brand? Så länge du inte har kopplat något knasigt med ledningarna så är det ingen fara, skulle säga lika stor fara att dina vanliga ledningar fattar eld på grund av åldern,vilket är nästan lika med noll när kablarna är i OK skick,ska inte vara någon fara med din setup, hade dock rekommenderat att dra jordkabel i hela huset, det kostar en del men det är det värt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in