Citat:
Ursprungligen postat av Haz
Tja,inte vet jag, men:
http://www.leifline.com/reptips/Dokument/Varning.htm
gör kanske kopplingen klarare?
Nej, det gjorde det inte. Svammel..
Det går att köra saker ojordade, dock så är det inte rekommenderat, för potentialjordskillnader etc. Jorden är till för skydd mot maskinskador och korslutningar. Inte för personskydd, dära kommer JFB in.
Folk har kört ojordat i 20 år i sina datorer och dom fungerar ändå, hur förklarar du det?
Jag kör ojordat, dels för att det inte finns jord och dels för att jag inte orkar dra in jord, men det ska väll ske så småningom..
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Bara en varning eftersom jag inte är helt säker på att det är lagligt att dra jordade förlängningssladdar genom hela huset för att ex just få en komplett datoranläggning jordad. En jordfelsbrytare kanske skulle hjälpa men det får en elektriker svara på!
Det är inte tillåtet, du får inte dra in en ny jordpunkt i ett rum med andra uttag som inte är jordade. Detta handlar dock om fastinstallation, men eftersom att du inte flyttar din dator så vågar jag anse att den är att klassa som fast?
Det är klart bättre att jorda maskinen istället.. Det finns en hel del fusk som gjorts inom detta dock.. Vissa jordar genom nollan, men när folk vände på stickproppen så blev dom varse detta..