2010-05-26, 02:36
Medlem
elektronikfreaks avatar
Eftersom jag redan gjort två inlägg i den här tråden som just handlar om att datorn o alla dess tillbehör ska vara jordade så måste jag trots allt komma med en liten VARNING!

Om man inte absolut vet vad man sysslar med så ska man absolut INTE göra som jag gjort. Saken är den att vi har bara jordade uttag i köket o badrummet. Jag har därför dragit en jordad förlängningskabel mellan köket o datorrummet. På det sättet är allt som hör till datorn jordat! MEN - däremot allt annat som är kopplade på de andra fasta ojordade kontakterna i rummet är följdaktligen OJORDADE! Skulle det bli ett fel på något av dessa apparater som är kopplade på de ojordade kontakterna o jag håller i denna apparat med ena handen samtidigt som jag håller i datorns plåtchassie med den andra handen så är det inte frågan om att jag får en stöt utan då går strömmen rakt igenom min kropp o den strömmen är GARANTERAT DÖDANDE!!!

Så därför är det av största vikt att man tänker efter vad det är för apparater man pluggar i de ojordade kontakterna så de inte kan bli strömförande. En lampa av glas eller en hårtork av plast är ju lugnt men man ska ALDRIG ALDRIG ALDRIG hålla i datorn samtidigt som man håller i dessa ojordade apparater.

Bara en varning eftersom jag inte är helt säker på att det är lagligt att dra jordade förlängningssladdar genom hela huset för att ex just få en komplett datoranläggning jordad. En jordfelsbrytare kanske skulle hjälpa men det får en elektriker svara på!
Citera
2010-05-26, 07:54
Medlem
DrBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haz
Tja,inte vet jag, men:
http://www.leifline.com/reptips/Dokument/Varning.htm
gör kanske kopplingen klarare?

Nej, det gjorde det inte. Svammel..

Det går att köra saker ojordade, dock så är det inte rekommenderat, för potentialjordskillnader etc. Jorden är till för skydd mot maskinskador och korslutningar. Inte för personskydd, dära kommer JFB in.

Folk har kört ojordat i 20 år i sina datorer och dom fungerar ändå, hur förklarar du det?
Jag kör ojordat, dels för att det inte finns jord och dels för att jag inte orkar dra in jord, men det ska väll ske så småningom..

Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Bara en varning eftersom jag inte är helt säker på att det är lagligt att dra jordade förlängningssladdar genom hela huset för att ex just få en komplett datoranläggning jordad. En jordfelsbrytare kanske skulle hjälpa men det får en elektriker svara på!

Det är inte tillåtet, du får inte dra in en ny jordpunkt i ett rum med andra uttag som inte är jordade. Detta handlar dock om fastinstallation, men eftersom att du inte flyttar din dator så vågar jag anse att den är att klassa som fast?
Det är klart bättre att jorda maskinen istället.. Det finns en hel del fusk som gjorts inom detta dock.. Vissa jordar genom nollan, men när folk vände på stickproppen så blev dom varse detta..
Senast redigerad av DrBum 2010-05-26 kl. 07:58.
Citera
2010-05-26, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Det är klart bättre att jorda maskinen istället.. Det finns en hel del fusk som gjorts inom detta dock.. Vissa jordar genom nollan, men när folk vände på stickproppen så blev dom varse detta..
Får icke jordas på annat sätt än via jordade vägguttag. Ska boka in en tid med elektrikern som var här tidigare i veckan. Är själv utbildad till elektriker så jag vet. Har nämligen VG i elkompetens A, hade nästan fått VG i elkompetens B och elsäkerhet.
Citera
2010-05-26, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Får icke jordas på annat sätt än via jordade vägguttag. Ska boka in en tid med elektrikern som var här tidigare i veckan. Är själv utbildad till elektriker så jag vet. Har nämligen VG i elkompetens A, hade nästan fått VG i elkompetens B och elsäkerhet.
För mig låter det som om du borde jobba med att inspektera elinstallationer. Finns många hemmapulare som själva ska installera och dom drar kablarna som det vore 1930-40 talet.
Citera
2010-05-26, 10:08
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Det är inte tillåtet, du får inte dra in en ny jordpunkt i ett rum med andra uttag som inte är jordade. Detta handlar dock om fastinstallation, men eftersom att du inte flyttar din dator så vågar jag anse att den är att klassa som fast?
Det var väl ungefär vad jag trodde. Kan du förresten bekräfta eller förneka följande... en ojordad skärm avger mer (farlig) strålning än vad en ojordad gör? Tänker då både på CRT skärmar o de nya LCD skärmarna.

Ska kanske tillägga att jag INTE är elektriker utan hemmapulare med eget hus o vanligtvis ALDRIG gör några egna eldragningar men datoranläggningen körs via en vanlig 25 meters jordad förlängningskabel som ligger på golvet.

Citat:
En jordfelsbrytare är inte till någon hjälp heller i mitt fall eller vad anser du (läs mitt inlägg ovan)? O i så fall... jordfelsbrytaren ska väl naturligtvis kopplas in på den jordade apparaten dvs datorn o det förhindrar ju ändå inte strömmarna från den ojordade att gå genom kroppen på mig!?
Citera
2010-05-26, 10:34
Bannlyst
Citat:
En jordfelsbrytare är inte till någon hjälp heller i mitt fall eller vad anser du (läs mitt inlägg ovan)? O i så fall... jordfelsbrytaren ska väl naturligtvis kopplas in på den jordade apparaten dvs datorn o det förhindrar ju ändå inte strömmarna från den ojordade att gå genom kroppen på mig!?
En jordfelsbrytare är aldrig fel men den bör helst kompletteras med jordade uttag anser jag.
Citera
2010-05-26, 11:17
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
En jordfelsbrytare är aldrig fel men den bör helst kompletteras med jordade uttag anser jag.
Jo, jag är helt med på noterna att jordfelsbrytaren ska sättas i det jordade uttaget eller snarare i den jordade förlängningssladden som hela datoranläggningen är kopplad i. Men frågan är om jordfelsbrytaren verkligen slår till ordentligt om jag står o håller med ena handen i ex en stationär dvd spelare som har plåtchassie med ena handen o datorns plåtchassie med den andra? Vad händer om det blir fel på dvd spelaren? Slår verkligen jordfelsbrytaren till på det sätt den är ämnad att göra? Annars är väl de strömmar som går genom kroppen direkt dödande, eller... ???

Elektrisk ström är inget att leka med!
Citera
2010-05-26, 11:28
Medlem
Hazs avatar
Citat:
Nej, det gjorde det inte. Svammel..

Det går att köra saker ojordade, dock så är det inte rekommenderat, för potentialjordskillnader etc. Jorden är till för skydd mot maskinskador och korslutningar. Inte för personskydd, dära kommer JFB in.

Folk har kört ojordat i 20 år i sina datorer och dom fungerar ändå, hur förklarar du det?
Jag kör ojordat, dels för att det inte finns jord och dels för att jag inte orkar dra in jord, men det ska väll ske så småningom..
Att det skulle vara för personskydd i första hand har i alla fall inte jag påstått. Eller?
Visst det fungerar. Oftast. Så länge inte PSU:et läcker. Här är lite mer svammel, förresten:
http://www.epanorama.net/documents/p...ounded_pc.html
http://www.tomshardware.co.uk/forum/...ck-leak-casing
Senast redigerad av Haz 2010-05-26 kl. 11:40. Anledning: Förtydligande
Citera
2010-05-26, 16:04
Bannlyst
Citat:
Jo, jag är helt med på noterna att jordfelsbrytaren ska sättas i det jordade uttaget eller snarare i den jordade förlängningssladden som hela datoranläggningen är kopplad i. Men frågan är om jordfelsbrytaren verkligen slår till ordentligt om jag står o håller med ena handen i ex en stationär dvd spelare som har plåtchassie med ena handen o datorns plåtchassie med den andra? Vad händer om det blir fel på dvd spelaren? Slår verkligen jordfelsbrytaren till på det sätt den är ämnad att göra? Annars är väl de strömmar som går genom kroppen direkt dödande, eller... ???

Elektrisk ström är inget att leka med!
I stort sett så är all ström farlig även i storleken på några mA. Nu är ju dom flesta DVD-spelare, digitalboxar mm. dubbelisolerade och använder sig utav en Europa kontakt så det borde nog inte vara lika farligt.

HTML-kod:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wall_socket#Type_C

Däremot så hör man ju ofta att folk kopplat ihop stereoanläggningen, TV:n och datorn och sedan har det blivit fel på något och då har det i värsta fal börjat brinna i apparaterna.

Någon annan får gärna fylla på om det finns något mer.
Senast redigerad av PerZerk 2010-05-26 kl. 16:09.
Citera
2010-05-26, 18:45
Medlem
DrBums avatar
Citat:

Vad får inte sade du?
Maskiner och annat jordas ofta genom annat än uttag, så jag förstår inte ditt argument hära..
Bara för att man har vg i en kurs och g i två andra så är man inte elekriker, man är lärling, om ens det.
Jag hade MVG rakt genom alla el-säk och el-lära kurser, men vad spelar det för roll..

Vad ska du boka in ett möte med en elektriker för om du redan är det själv?
Citera
2010-05-26, 18:46
Bannlyst
Citat:
Vad får inte sade du?
Maskiner och annat jordas ofta genom annat än uttag, så jag förstår inte ditt argument hära..
Bara för att man har vg i en kurs och g i två andra så är man inte elekriker, man är lärling, om ens det.
Jag hade MVG rakt genom alla el-säk och el-lära kurser, men vad spelar det för roll..

Vad ska du boka in ett möte med en elektriker för om du redan är det själv?
För att jag är arbetar inte som elektriker. Bara för att man läst till det så betyder det inte att man automatiskt jobbar med det.
Senast redigerad av PerZerk 2010-05-26 kl. 18:51.
Citera
2010-05-26, 19:18
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
I stort sett så är all ström farlig även i storleken på några mA. Nu är ju dom flesta DVD-spelare, digitalboxar mm. dubbelisolerade och använder sig utav en Europa kontakt så det borde nog inte vara lika farligt.

Däremot så hör man ju ofta att folk kopplat ihop stereoanläggningen, TV:n och datorn och sedan har det blivit fel på något och då har det i värsta fal börjat brinna i apparaterna.

Någon annan får gärna fylla på om det finns något mer.

Var med & installerade jordade eluttag i en lgh.
Efter installation av jordade eluttag så började det brumma i stereon
Detta berodde på att stereon som ej var (eller skall) jordas var ansluten till datorns högtalareutgång, jordas stereons chassi med lös jordkabel så upphörde brummet.

HF säkra antennsladdar MÅSTE användas!

Jordavskiljare
Vanligtvis är det just antennjorden som orsakar brum. Det som behövs då är en jordavskiljare. En sådan kan antingen byggas eller köpas färdig.
Principen för jordavskiljaren är enkel; Brummet är lågfrekvent och antennsignalen högfrekvent. För att hindra den lågfrekventa störningen från att ta sig vidare in i systemet skiljs den av, antingen med hjälp av en transformator eller med två kondensatorer som i båda fallen kopplas mellan två antennkontakter för sladdmontage

Man kan också testa med att vrida stickproppen 180 grader ,så att fas och nolla skiftas i anläggningen,kan hjälpa om man har tur.
Senast redigerad av Tystnad 2010-05-26 kl. 19:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in