• 1
  • 2
2004-12-20, 20:38
Medlem
The Barrs avatar
Köpte ett nytt vägguttag som jag tänkte sätta upp precis men så upptäcker jag att skiten inte var jordad. Jag vet inte om jag orkar gå och köpa nytt så jag undrar hur pass ointelligent det är att koppla in datorn ojordat. Får jag mig nån stöt nån gång då och då bryr jag mig inte om, jag är väl nästan immun mot sådana vid det här laget, men kan datorn pajja på grund av icke-jordningen vid t.ex. åska? Vill ju inte bli tvungen att köpa nya rambus för 8000...
Citera
2004-12-20, 23:05
Bannlyst
köp en ny kontakt imorgon istället, så jobbigt är det inte.
Citera
2004-12-20, 23:31
Medlem
Magnums avatar
Det enda som händer är ev. att skärmen ger ifrån sig mer strålning.
För övrigt är det väl inte tillåtet att byta vägguttagen på egen hand.
Citera
2004-12-21, 01:39
Medlem
kaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Det enda som händer är ev. att skärmen ger ifrån sig mer strålning.
För övrigt är det väl inte tillåtet att byta vägguttagen på egen hand.
Inte heller tillåtet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum.
Citera
2004-12-21, 01:48
Medlem
The Barrs avatar
Jo, det är fullt tillåtet att byta väggutag för de som har "den kunskapen som krävs för arbetet", liksom strömbrytare och sånt. Att det skulle vara otillåtet att blanda uttag har jag aldrig hört, hursomhelst är det inte aktuellt då det är det enda uttaget jag har i det rummet.

Edit: Som om jag skulle bry mig om vad som är tillåtet och inte...
Citera
2004-12-21, 10:38
Medlem
knassanks avatar
* Det stämmer att man får byta t.ex. ett vägguttag utan speciell behörighet så länge man har tillräckliga kunskaper.

* Det är däremot *inte* tillåtet att göra förändringar så det blir både jordade och ojordade uttag i samma rum.

* Du kan få stötar (ca 115 V) om du tar på metalldelar på en apparat som ska vara jordad men inte är det och samtidigt tar på ett annat föremål som är jordat. Det beror på att det finns avstörningsfilter inne i vissa apparater som börjar fungera som en spänningsdelare mellan fas och nolla så jorden hamnar mitt emellan om den inte är ansluten.

* Har du otur kan apparater gå sönder när du kopplar ihop dom med andra apparater om dom är ojordade och borde ha varit jordade. Jag har sett exempel på det men jag vet ännu fler exempel där det gått bra.

* När det gäller åska borde det inte spela någon större roll vilket skulle jag tro, i alla fall utan att ha tänkt efter närmare.
Citera
2004-12-21, 10:44
Medlem
jobes avatar
Friskt kopplat, hälften brunnet Jag har kört ojordat med min burk i ungefär 100 år och lever fortfarande.
Citera
2004-12-21, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Friskt kopplat, hälften brunnet Jag har kört ojordat med min burk i ungefär 100 år och lever fortfarande.

Samma här. Inga problem.

Däremot är det problem att göra ett ojordat vägguttag jordat. I de flesta fall finns ingen jordledare framdragen (grön-gul, om du inte bor i ett mycket gammalt hus.) Försök dra fram en jordledare från säkringstavlan till väggutaget, så får du se hur kul det är.
Citera
2004-12-21, 11:20
Medlem
BigDukes avatar
Det där med jordat till datorn har jag fattat som att det var viktigare när man körde med crt-skärm. Nu när det är tft som gäller kan du skita i att köra jordat.
Citera
2004-12-28, 22:57
Medlem
Chonkans avatar
Jorda ett uttag

Det är tillåtet att byta uttag om du anser att du har "nödig kunskap" vilket såklart alla anser sig själva ha.
Ett argument till varför du ska ha datorn jordad är att strålningen blir mycket mindre, ett annat kanske bättre argument är att om det skulle bli fel i din dator så kan din dator bli strömförande. Vilket betyder att om du kommer i kontakt med datorn och något jordat föremål t.ex en annan apparat, diskbänk mm så får du 230V växelspänning genom kroppen och kan med sor sannolikhet dö...
Det bör inte alltför svårt att dra en jordkabel till ditt uttag, du måste bara hitta vart kablarna är skarvade, antingen går de direkt till din elcentral (proppskåp) eller så är de skarvadenågonstans på vägen, i ett annat uttag, ett lamputtag eller en kopplingsdosa.
då är det ju bara att lossa tex neutralledaren(blå), sedan fästa en jordkabel och en ny neutralledare i den, smörj in det med tvål försäkerhets skull och dra sedan ut den gammla neutrlledaren så följer ju de nya sladdarna med och sen är det bara att koppla in dem...

OBS! ARBETA ALDRIG MED SPÄNNING PÅ!
Citera
2004-12-29, 03:04
Medlem
The Barrs avatar
Det är med att dö vet jag inte riktigt, jag har fått 240 volt från hand till hand ett flertal gånger och jag lever än.

Jordkabel har jag till uttaget, det är inte det som är problemet, problemet är att själva uttaget, dosan, inte är anpassat för jordning.

Förövrigt lever jag inte längre på existensminimum så jag ska köpa ett riktigt uttag, bara så att ni vet.
Citera
2004-12-29, 05:59
Medlem
x12s avatar
Datorn tar knappast skada av att ensam köras via ojordat uttag. Det är först när flera apparater kopplas ihop som man får problem, t.ex dator + skrivare + monitor. Pga att varje enhet är konstruerad att köras mot jordreferens, kan man få otrevliga jordplansskillnader mellan dem om de körs ojordade. Dessa skillnader kan t.ex innebära att parallellporten ryker, den är väldigt känslig, eller att monitorn ger en svagt ripplig bild eller (ganska sällsynt) att grafikkortet slutar fungera. Monitorn håller, det är datorn som ligger i riskzonen. Det här gäller speciellt om utrustning kopplas i/ur medan datorn är påslagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in