Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det är enkelt att konkurrera ut "gammelmedierna" idag. - Det är bara att skriva i det vakuum eliten frivilligt lämnat. PI hade dock ett etablerat namn som jag inte förstår att de lämnat bort. Idag är Avpixlat enbart en lite sämre kopia av PI. Man märker att det är nya och ovana skribenter. Varför tog den nya red inte bara över namnet/varumärket och fortsatte? - PI omtalades ju på varenda svensk kultur sida på de alternativa ledarsidorna. Man babblade om PI i radio och TV och så tar man bort det varumärket. (värdet) - Men inget hindrar ju redaktionen i princip att ta tillbaka det. Jag gillar Avpixlat men inte lika mycket som PI.
Att en red tröttnat och vill bytas är full förståeligt, men att spola ett varumärke (värt säkert 10 miljoner) är en gåta jag inte förstår. En logga, typsnitt och färg är inget företag ändrar på. Man måste vara superkonsekvent. Ta tex Coca Cola och deras logga och röda färg. - De har ändrat på allt under histroien, recepten och innehållet men ALDRIG loggan och färgen. Vissa saker ändrar man aldrig på. Dessutom så hade det blivit mer "trovärdighet" om de valt en .se adress istället. .info är lite bonnigt.
Min dröm är att avpixlat.info dyker upp under politisktinkorrekt.se
Bara lite tips.
Har skrivit det tidigare, i vissa sammanhang. PI självdog. P g a grundaren, avdöde 'Gustaf Janson', satt på alla uppgifter kring domän, server, inloggningsdetaljer, samt ekonomin. Precis som hans andra alster, forumet Exilen, upphörde av samma skäl. Ingen annan kunde förlänga abonnemang, 'G.J.' tog uppgifterna med sig i graven. Det finns flera skäl som talar för min teori, tidsaspekter mm, men dessa lämnar jag utanför, av vissa, personliga orsaker.
Därför tvingades de som ingick i PI:s inre krets, att konstatera PI:s upphörande vid ett givet datum. Den officiella hållningen "hög arbetsbelastning, etc" var givetvis en maskhållning. Vilken redaktion för ett så stort projekt som PI vill öppet medge att man inte har full kontroll?
Jag håller med om att namnbytet - från ett varumärke värt mycket - till en nystart under ett helt annat namn utan direkt association till PI, var ett mycket dåligt beslut. Man kunde kört igång som "PI v1.01", "Political Incorrect Swedish" m fl varianter, men valde inte att göra så. Tyvärr svek omdömet bland de som trodde sig enkelt kunna ersätta PI med AP. Det krävs mer fingertoppskänsla än de inblandade demonstrerat.