Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Antalet unika besökare per dag är viktigast, anser jag.
Poängen är väl vad alexa, kia-index mfl räknar in i sina rankningar och där går man åtminstone delvis på antalet pageviews som ett kriterium.
Vilket väl är logiskt? Om man har en sida som människor befinner sig på länge och läser många sidor på så är det ju bra, eller hur?
Att etablerade tidningar bara lockar flyktiga skumläsare är onekligen ett svaghetstecken, tydligen finns inte så mycket läsvärt. Avpixlats läsare tilbringar 20-30 minuter i snitt på sajten medan gp.se ligger kring 5 min.
Självaste aftonbladet.se har under 10 min i snittbesök och kring 4 sidläsningar trots enorma resurser. Avpixlats läsare är mycket mer engagerade och läser en stor del av allt som postas.
Så mitt råd till avpixlat blir återigen: fördubbla antalet poster per dag så kommer ni klättra ännu högre även med den befintliga läsekretsen. Plus att en hög aktivitet antagligen lockar till fler återbesök, ännu längre besökstid osv, större spridning med tiden osv.
Ta in fler brottsnyheter, citera debatterna på SvD, var inte rädda att planka saker som FT och flashback tar upp osv. Antagligen går det att få upp antalet pageviews rejält på det sättet.
Och vad gäller alexas tillförlitlighet: vad finns det överhuvudtaget för belägg att avpixlats läsare laddar ned en toolbar? Vem har uppmanat dem att göra det?