2013-11-06, 18:31
Medlem
DjPuttes avatar
Kan någon förklara åt mig en liten sak och det är att (S) börjar mer och mer acceptera (sd) som parti samt börjar mer och mer kännas som troligare än (V) att finnas i en regering om man vinner valet...

Lövén har ett helt annat språk mot han i debatterna än vad tex (V) har!
2013-11-06, 18:32
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
http://www.svt.se/gomorron-sverige/akesson-tartad

Björn Söder om tårtattacken på Åkesson. Sköter det hela riktigt bra, lugn och sansad men ändå kritisk mot medias beskrivning av partiet som legitimerar hatet.

På den insinuanta frågan om det inte istället är partiets politik som skapar ilskan påpekar Söder förtjänstfullt att SD är "mainstream" i ett europeiskt perspektiv vad gäller politiken och att det är övriga partier som är extrema.

Mycket bra budskap som nog slår an rätt ton för många tittare. Det känns som att tårtattacken blivit en vändpunkt mot ett "SD ska ha rätt att framföra sina åsikter" som skiljer sig radikalt från "man ska inte bli förvånad" från 2010 och hetsen under Breivik-drevet.

Om det blir accepterat bland vanligt folk att "SD ska få framföra sina åsikter ostört" är steget till "SD:s åsikter är ju okontroversiella" och "SD:s åsikter är korrekta", inte långt.

Bra av Söder, bra att få TV-tid, måste vara bra för opinionen. Kan det vara dags för ett till skutt nu? Till nivåer där agendainstitut får vikta ned till 10,5% istället för 8,5%?
Extremt märkligt att SR journalisten som svar på Söders uttalande att det är odemokratiskt att demonstrera utan tillstånd för att störa ren boksignering säger rent ut, " det är din åsikt"?
Vad i helvete? Så SR stöder antidemokratiska aktioner?? Märkligt!
2013-11-06, 18:33
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Var det inte någon SD-talesman som igår var snabb med repliken om att det var lika fel att säga att Åkesson "bad om det" som att säga att en lättklädd kvinna ber om att bli våldtagen?

Båda infallsvinklarna är bra, men att kunna referera till SD som ett alldeles normalt europeiskt parti omgivet av extremister i riksdagen var alldeles utmärkt av Söder.
Det var Linus Bilund, partisekreterare SD, som lade fram den underbara och klockrena analogin med våldtagna flickor.
2013-11-06, 18:34
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Kan någon förklara åt mig en liten sak och det är att (S) börjar mer och mer acceptera (sd) som parti samt börjar mer och mer kännas som troligare än (V) att finnas i en regering om man vinner valet...

Lövén har ett helt annat språk mot han i debatterna än vad tex (V) har!
Knappast! Det är inte tiden mogen för! Passivt stöd möjligen av en S regering som stryper invandringen.
2013-11-06, 18:42
Medlem
Rasseltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteW
Blir lika förvånad varje gång en kvinna med näbbar och klor bekämpar sd, hon som attackerade med tårtan.

Att de, kvinnorna, inte förstår att det är för deras framtid sd kämpar.
Skulle de, kvinnorna, komma i beroendeställning från någon av den extremt kvinnoförtryckande nya kultur som växer kraftigt i vårt land, då skulle hon förstå vad undergiven betyder och bestraffas hårt om hon inte underkastar sig mannen.

De är många invandrade som ler brett när de ser våra naiva kvinnor/tjejer desperat kämpa för något som i framtiden kommer att få deras, kvinnornas, egna framtida barn hamna i många obehagliga, hotfulla situationer.
Min sambo är vagt anti-SD (själv har jag röstat SD i de senaste tre riksdagsvalen men det vet hon inte om). Vi pratar så gott som aldrig politik men jag märker att hon är starkt påverkad av TV-personligheter, populära författare etc. när det kommer till den SD-fientliga hållningen.

Vid ett tillfälle gick i alla fall ett kritiskt inlägg mot anti-SD linjen fram till henne och det var när Jens Stoltenberg läxade upp Özz Nûjen i Skavlan.

Förmodligen är det den typen av händelser som på allvar kan börja röra på den kvinnliga opinionen i Sverige.
2013-11-06, 19:03
Medlem
Kan inte SD bara rätt och slätt säga:

"Vad vi vill ha tillbaka är den invandringspolitik som Ingvar Carlsson och socialdemokraterna stod för i slutet av 80-talet och början av 90-talet. Inte kallades sossarna för rasister då."

Det ger lite perspektiv: Vad som var normalt (och sunt) på den tiden (inte längesen), har på ett mystiskt vis blivit främlingsfientlig nu.
2013-11-06, 20:39
Avslutad
De allra flesta samhällsförändringar har skett av unga män genom historien. Kvinnorna reflekterar väll inte lika mycket och är inte ute efter bättre jaktmarker på samma sätt.

SD:s nätkrigare är som ett gäng med lejonhanar som kryssar mellan krokodiler för att komma till bättre jaktmarker. Lejonhonorna simmar efter när hanarna nedlagt bytet.
2013-11-06, 21:14
Medlem
shogun-rs avatar
Nästa OU? Tror jag börjar lära mig.

Demoskop på Måndag?
2013-11-06, 21:46
Medlem
Krikkitrobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r

Demoskop på Måndag?

Troligtvis, men med lite tur så kommer den redan på fredag.
2013-11-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r

Demoskop på Måndag?
Nix! På fredag.
Demoskop = fredagar början av månaden
Ipsos = söndagar slutet av månaden el. början av nästa
YouGov = måndagar mitten av månaden
UM = onsdagar mitten av månaden
Sifo = söndagar mitten av månaden
Novus = torsdagar slutet av månaden
2013-11-06, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
De allra flesta samhällsförändringar har skett av unga män genom historien. Kvinnorna reflekterar väll inte lika mycket och är inte ute efter bättre jaktmarker på samma sätt.

SD:s nätkrigare är som ett gäng med lejonhanar som kryssar mellan krokodiler för att komma till bättre jaktmarker. Lejonhonorna simmar efter när hanarna nedlagt bytet.

Fast i lejonens värld är det dock honorna som står för den mesta jakten, och hannarna kommer lunkandes när bytet är nedlagt

Kvinnorna kommer komma efter de svenska männen också. Bara svenska män går först och visar vägen så kommer det ofrånkomligt följas av kvinnor. Ge opinionen tid.
2013-11-06, 23:04
Medlem
Pastmasters avatar
SD fick igenom sitt förslag med total förbud mot halalslaktat kött i skolor i Trelleborg.
Det visar att SD har ett inflytande i vissa kommuner och att de verkligen kan påverka politiken, men på riksplanet lär det dröja tills de har nått över 15-16%, t.o.m. 25% för att påverka.

Men SD har visat i Trelleborg att det går att samarbeta med ett parti som M i sina hjärtefrågor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in