2013-11-04, 20:29
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Jag tar mig friheten att citera en gång till, då citat-i-citat riskerar att tappas bort och detta är viktiga grejer serru.

Den process som Kuran beskriver är nästintill 100% identisk med det förlopp som jag har försökt visa på i 100-tals FB-poster. Sverige är, som också nämns ovan, ett av de mest renodlade text book-casen på Kurans modell av en demokrati kidnappad av en liten elit. En orsak till detta är att media, i normala fall en kritiker av makthavare, i Sverige visat sig berett att agera väktare och informatör åt den lilla makteliten. Media går här alltså går direkt mot sitt riktiga uppdrag, och att detta tilläts fortsätta så långt som det gjorde säger oss en del om svenskens invanda förtroende för auktoriteter som t ex mainstream-media; ett naivt drag som nu förlorats och aldrig kommer att återkomma.

En sammanfattning av Kurans beskrivning blir "pure Flashback": MSM har hjälpt en liten makt-elit att sprida och hamra in vissa åsikter och värderingar (=PK-paradigmen), varefter kollektiv skuldbeläggning och individuella drev tvingat medborgarna att ansluta sig till dessa åsikter, åtminstone på ytan. Detta har gjorts så skickligt och kraftfullt att somliga svenskar i offentligheten kan ge uttryck för åsikter som de inte alls har, vilket Kuran också nämner, och som återigen är klassiskt PK-syndrom--när SIFO ringer, säger du "SD" eller bara "S" när partisympatier efterfrågas?

Det finns här två saker att fundera kring. Det ena är hur den tysta kidnappningen av åsiktsfrihet och demokrati faktiskt går till, i termer av en processbeskrivning. Det andra är faktumet, vilket Kuran också nämner, att kidnappningen av demokratin är ett tillfälligt tillstånd, som inte kan bestå, då det saknar eget fundament. Man kan inte lura alla människor hela tiden (Lincoln-citatet passar ovanligt bra i det här sammanhanget), osv.

Vi befinner oss nu vid den ytterst intressanta punkten där kidnapparnas kontroll är way past its peak, och en komplett kollaps kan skönjas vid horisonten. Vägen dit är dock lång, seg och kostsam. Det hela har en sorts hegeliansk självklarhet över sig, och i väntan på nästa stora pendelrörelse får man ägna sig åt att bygga höga murar, byta lås till skafferi och sparbössa, och ha ständig analytisk vaksamhet. Mycket talar för att nästa paradigm kommer att vara sämre materiellt än pågående, men bättre vad gäller grundläggande värderingar och humanism.

Den historiska analysen av hur västvärldens demokratier kidnappades av diverse listiga thinktanks får vi ta en annan gång, även om frågan är vital. Även här i Sverige kan man se en påfallande intelligens i sättet som detta skisserats och genomförts, och graden av infiltration är en smula skrämmande. Lyckligtvis kom man aldrig in i hela vägen, och man kom framför allt inte in i det som är och förblir Sveriges i särklass viktigaste drivhjul, alltså de stora, privata exportföretagen. Så länge deras business snurrar så står svenska samhället pall för många konstigheter, och radikala vänster-idéer blir bara en sorts kladd i marginalen utan betydelse.

- F.G

Jag skulle vilja förklara fenomenet på ett kortare sätt.

Det finns ett starkt drag av självgodhet i Sverige. En del anser att de är bättre än alla andra, så att säga. Då tycker de att eftersom de vet bäst så ska Sverige ta emot fler invandrare än andra länder. Det är detta som förklarar den extrema och havererade svenska invandringspolitiken.

De självgoda har även skaffat sig fiender och hjältar. Fienden är SD och och hjälten är Raul Wallenberg. (De självgoda tänker inte på att katolska kyrkan räddade 800 000 judar och att en tysk marinofficer i Danmark helt utan cred räddade nästan lika många som Raul Wallenberg). För att framhäva sin utsedde hjälte (men absolut inget ont om Raul) har man inte ens dragit sig för att smutskasta en annan god man som också dog för sitt kall - nämligen Folke Bernadotte.

De självgoda är alltså den s k pk-eliten med svans som lever i sin lilla drömbubbla där de anser sig vara bättre än alla andra.
2013-11-04, 20:45
Medlem
shogun-rs avatar
Hoppas det kommer många till boksigneringen. Av yttersta vikt att man visar att det är många som gillar och är intresserade av Sverigedemokraterna och inte bara sitter hemma och gömmer sig.

Tyvärr så blir det svårt för mig att dyka upp då jag anser att Göteborg ligger lite väl långt bort, men kommer ni till Göteborg så kommer jag garanterat att komma

Sen kom ihåg, om vänstern dyker upp och ställer till bråk så håll er i skinnet. Låt vänstern visa vilka fårskallar och antidemokrater dom är, låt dom göra bort sig...

Läste på ett annat ställe att säkerheten skall vara god och att allt är planerat kring den biten...
2013-11-04, 20:45
Medlem
Professor Kurans modell visar hur diktaturer snabbt kan falla sönder.

Fd Moderaten Anne-Marie Pålsson tillämpade Kurans modell
på sjuklöverns åsiktsdiktatur avseende asylinvandring mm.
Anne-Marie Pålsson är docent i nationalekonomi vid Lunds universitet.
Moderat riksdagsledamot 2002-2010
Citat:
MAKTELITEN HAR MISSLYCKATS
Ystads Allehanda, 5 december 2012
http://www.ystadsallehanda.se/opinion/gastkronikor/article1763121/Makteliten-har-misslyckats.html

Vid sönderfallet av sjuklöverns åsiktsdiktatur avseende asylinvandring mm.
sker en snabb ökning av SD, som är de enda motståndarna till asylinvandringen.
Till slut är 90% mot asylinvandringen och bara 10% för.

Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Timur_Kuran
(Min översättning)
Döljande av egna åsikter (Preference falsification) förklarar varför
en diktatur verkade stabil tills strax före sin kollaps.
Medborgare redo att motsätta sig diktaturen offentligt döljer sitt motstånd
tills flera sammanfallande händelser ger dem motivation och mod att föra ut sitt missnöje fritt.
När dessa byter sida, uppmuntrade de andra dolda motståndare att också gå med i oppositionen.
Den resulterande ökningen av motståndet gör att fruktan byter sida. Motståndarna till diktaturen förstår att de inte längre kommer att straffas för att vara uppriktiga. Äkta anhängare av diktaturen börjar dölja sina verkliga åsikter och låtsas i stället välkomna förändringen.
Senast redigerad av amalrik 2013-11-04 kl. 21:16.
2013-11-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Här är klippet: http://www.svtplay.se/klipp/1576523/uppat-for-sd

Du kanske har rätt i att det är ett framsteg, men jag var inte lika imponerad.
Hon ägnar sig fortfarande som hela pk-maffian åt att förneka elefantflocken i studion: Skriande bostadsbrist, lika allvarlig arbetslöshet utom för "etniska svenskar" och majoriteten av socialbidrag till invandrare – samtidigt tar vi som enda land i Europa emot syrier, etiopier och somalier i flock.

Även om man nu tycker att SD borde ha mindre stöd, så måste det för f-n gå att säga att ökningen beror på dessa faktorer och att allt fler normala svenskar anser att invandringspolitiken är gravt misskött och röstar SD för att de ser konsekvenserna. Hon är f-n inte värd namnet som politisk analytiker med den idiotiska analys hon gör.
Man kan ju inte förvänta sig att hon ska göra en analys som hon inte förstår. Hon, i likhet med många andra, förstår ju inte det här, på samma sätt som Orrenius och Wolodarski inte förstår polisens kartläggning. De tror att om en majoritet i en kartläggning består av representanter ur samma etnicitet så måste det vara ett etniskt register, och Silberstein tror att om man är mot invandring så måste man vara mot invandrare som individer. De tror att snacket om bostadsbrist och arbetslöshet är en rökridå för att dölja rasism. Hjärntvätt och dumhet har gjort dem oförmögna att skilja på äpplen och päron. Silberstein kommer inte längre i sin analys förrän de sociala och ekonomiska konsekvenserna är så massiva att Sverige är helt kört i botten. Då menar jag botten: 20-25% arbetslöshet, A-kassa och F-kassa i konkurs, tältläger, öppna inbördeskrig i förorterna. Fram till dess kommer hon att tro att SD-stödet beror på rasism. Förmodligen efteråt också.
2013-11-04, 21:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
En sak som jag finner märklig med artikeln hos SR är att Jonas Hinnfors (professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet) konstaterar följande:

Eftersom artikeln handlar om den senaste mätningen från Novus undrar jag vilka frågor man egentligen ställt, om nu resultaten inte speglar just förstahandsval? Har man frågat vad folk kan tänka sig att rösta på som andrahandsval, eller talar Hinnfors om personer som redovisas i de andra staplarna och hur skulle detta i sådana fall kunna påverka opinionsmätningar som redovisar förstahandsval?

Jag kanske har fått något om bakfoten, men jag får inte resonemanget att gå ihop.
Så det professorn säger är att opinionsmätningar eg är nonsens och bortkastad tid? Eller är det vanliga " hur ska vi bortförklara SD's framgång " ?
2013-11-04, 21:35
Medlem
Lost-Souls avatar
Jag har en härlig känsla i kroppen, att november är månaden det kommer att ske det vi alla väntat på, ketchup-effekten och det stora skuttet framåt för SD, vet inte varför men det känns mer än någonsin nu att det verkligen bubblar under ytan och att någonting håller på att hända. Jag gissar på minst 1,5% upp i månadens opinion.

Bara en sådan sak som att Avpixlat hade över 2000 besökare inne samtidigt ikväll, en helt vanlig måndagkväll liksom.

Känner hopp
2013-11-04, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så det professorn säger är att opinionsmätningar eg är nonsens och bortkastad tid? Eller är det vanliga " hur ska vi bortförklara SD's framgång " ?

Hinnfors syftar på SCB. SCB skiljer mellan vilka man gillar bäst (partisympati)
och vilka man tänker rösta på (partival).
2013-11-04, 21:52
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Jag har en härlig känsla i kroppen, att november är månaden det kommer att ske det vi alla väntat på, ketchup-effekten och det stora skuttet framåt för SD, vet inte varför men det känns mer än någonsin nu att det verkligen bubblar under ytan och att någonting håller på att hända. Jag gissar på minst 1,5% upp i månadens opinion.

Bara en sådan sak som att Avpixlat hade över 2000 besökare inne samtidigt ikväll, en helt vanlig måndagkväll liksom.

Känner hopp

Kanske ingen helt vanlig måndagskväll. Bestialiska massmord utförda av negrer som löper amok i både Sverige och Norge drar nog en del besökare.

Men jag håller med dig, de galna negermorden borde rimligtvis få åtminstone två av hundra väljare att byta parti till SD = upp två procentenheter denna månad.
2013-11-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul

Känner hopp

Medlemsrekord 11 008 31 oktober.

SD Facebook passerade 64 000 igår kväll.
2013-11-04, 22:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagarto
Fast dom försöker. Nu senast fick jag höra att min arbetsgivare var tvungen att redogöra på vilket vis dom anställer invandrare och dylika icke-anställningsbara. Annars fick man inte vara med i en upphandling. Nu händer ju inte det. Vi anställer kompetenta personer, oavsett kön, religon, sexuell läggning eller ras. Fast det kan man ju inte skriva.

Fast konstigt nog har vi bara en ynka procent invandrare hos oss (om ens det). Så var det med kompetenta invandrare...
Det där är inget nytt. Jag har själv varit med & offererat krigsmateriel till Australien. Då var man tvungen att ha med ett helt kapitel om hur detta skulle gynna Aboriginerna. Givetvis fanns det (vita) konsulter att anlita som kunde svänga till en godtagbar text för att komma vidare i anbudsförfarandet.
En ren formalitet
2013-11-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Kanske ingen helt vanlig måndagskväll. Bestialiska massmord utförda av negrer som löper amok i både Sverige och Norge drar nog en del besökare.

Men jag håller med dig, de galna negermorden borde rimligtvis få åtminstone två av hundra väljare att byta parti till SD = upp två procentenheter denna månad.
Fria Tider passerade nu i kväll Sydsvenskan på Alexas ranking. FT har nu plats 75 och Avpixlat 87.

För ett år sedan låg både Avpixlat och Fria Tider bättre till, men enligt åtminstone de senare så var deras siffror alldeles för höga. Så någon korrigering gjorde Alexa som bättre speglar de verkliga besökssiffrorna. Vi kan nog alltså nu med säkerhet säga att Fria Tider är den femte rikstidningen i Sverige.
2013-11-04, 22:08
Medlem
Ostrobothnias avatar
Det beror ju förstås på lite vilka gallupar man räknar med, men om vi räknar med PK-godkända Novus är det alltså nu som SD gått om miljöpartiet, och det är typ 10 månader till val. Vet inte hur relevant parallellen är men det var ju 9 mån före riksdagsvalet i Finland som Sannf gick om De Gröna för första gången och spruttade sedan upp från de dåvarande 10 % till 19,1 % i valet. De hade ju dock stor draghjälp av de dåligt omtyckta Greklandspakten, men om man istället antar att Sentio ligger närmast sanningen är det ju bara ca 5% enheter från samma resultat. I Gallupar låg dock SF aldrig över 17,9 och mestadels i spannet 14-17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in