2013-05-18, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markto
Jonas Sjöstedt
Mest en tillgång 36 %
Mest en belastning 12 %
Varken eller, 49 %
Ej svar, 3 %

Stefan Löfven
Mest en tillgång 55 %
Mest en belastning 8 %
Varken eller, 35 %
Ej svar, 2 %

Gustav Fridolin
Mest en tillgång 56 %
Mest en belastning 7 %
Varken eller, 34 %
Ej svar, 3 %

Åsa Romson
Mest en tillgång 27 %
Mest en belastning 13 %
Varken eller, 57 %
Ej svar, 3 %

Jan Björklund
Mest en tillgång 34 %
Mest en belastning 22 %
Varken eller, 41 %
Ej svar, 3 %

Fredrik Reinfeldt
Mest en tillgång 77 %
Mest en belastning 5 %
Varken eller, 16 %
Ej svar, 2 %

Göran Hägglund
Mest en tillgång 29 %
Mest en belastning 22 %
Varken eller, 46 %
Ej svar, 3 %

Jimmie Åkesson
Mest en tillgång 54 %
Mest en belastning 14 %
Varken eller, 29 %
Ej svar,3 %

Självklart borde Sverigedemokraterna ha en partiledare som ligger på ca 70 % för att det skulle vara optimalt, alltså i klass med Reinfeldt. Men med tanke på att de flesta SD-motståndare brukar svara "har du förtroende för Sverigedemokraterna" med 1/5 eller motsvarande så måste siffran 54 % anses vara bra ändå.

Fel analys! Det är fel därför att Reinfeldt har fler egna väljare att luta sig mot. De flesta av väljarna tycker att deras egen partiledare är bäst.

Jämför i stället med jämnstora miljöpartiet. Då ser man att Åkesson är opinionsmässigt mycket, mycket större än sitt parti.
2013-05-18, 09:30
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Fel analys! Det är fel därför att Reinfeldt har fler egna väljare att luta sig mot. De flesta av väljarna tycker att deras egen partiledare är bäst.

Jämför i stället med jämnstora miljöpartiet. Då ser man att Åkesson är opinionsmässigt mycket, mycket större än sitt parti.
Fast lilla pojkvaskern Fridolin får högre siffror än Åkesson om än knappt.
Å andra sidan tror jag Fridolin kommer tappa desto mer valrörelsen pågår och Åkesson växa.
Fridolin har åkt räkmacka fram till partiledarposten, ingen politiker har blivit behandlad med sådana silkesvantar av media som honom.
Senast redigerad av Svithjod 2013-05-18 kl. 09:34.
2013-05-18, 11:25
Medlem
Skattesmitarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav

Nja, jämför istället med nybörjaren Fridolin så ligger de ungefär lika.

Resultatet är väl väntat Åkesson är blek och färglös men har fundamentalisterna i de egna leden att luta sig mot, vilket räddar resultatet. Anmärkningsvärt är väl mest att Jonas Sjöstedt hamnar så lågt - han är ju en skicklig retoriker som bra ifrån sig i debatter.
2013-05-18, 18:14
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn

Resultatet är väl väntat Åkesson är blek och färglös men har fundamentalisterna i de egna leden att luta sig mot, vilket räddar resultatet. Anmärkningsvärt är väl mest att Jonas Sjöstedt hamnar så lågt - han är ju en skicklig retoriker som bra ifrån sig i debatter.
Åkesson hanterade mediastormen i höstas oerhört skickligt, så att han är blek och färglös är inte sant, däremot lugn och behärskad.
Sjöstedts personliga egenskaper väger lätt när det är gallimatias som kommer ur hans mun.
2013-05-18, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn

folk gillar inte kommunister
2013-05-19, 01:43
Medlem
Verkar som SD backar enligt SIFO, och det rejält. Enligt SvD är man tillbaka på förra årets siffror, och om de då menar maj 2012 så hade SD 6,6 procent. Förra månaden fick SD 8,0 av SIFO.

Om SD får så låga siffror så är det ju katastrof och man måste nästan börja tänka på förändringar i toppen.

Edit. Samtidigt så skulle det innebära att SD får hälften så mycket av SIFO som av Sentio. Det är något väldigt ruttet i opinionsundersökningsbranchen. Det är svårt att förneka.
Senast redigerad av Andraandningen 2013-05-19 kl. 01:46.
2013-05-19, 01:43
Medlem
8711s avatar
Citat:
Tuffa tider för Kristdemokraterna

Miljöpartiet ökar med 2,0 procentenheter till 10,9 procent i Sifos majbarometer. Samtidigt backar Socialdemokraterna 1,6 procentenheter och Sverigedemokraterna är tillbaka på samma nivå som för ett år sedan.

De rödgröna oppositionspartierna har nu stöd av 50,7 procent och allianspartierna av 41,6 procent, skriver GP och SvD.

Centern håller näsan över fyraprocentsspärren medan Kristdemokraterna får sin lägsta Sifosiffra någonsin, 2,7 procent.

För 1 år sedan hos Sifo hade SD 6,6%, så omkring det lär det ligga. Vill Sifo utmärka sig så kraftigt när dom flesta andra ger runt eller över 10% så är det deras val att skämma ut sig när valet kommer, precis som vanligt. Varenda val ligger Sifo på tok för lågt, man borde lära sig av läxan någon gång, men inte Sifo, nej nej. Dom skulle behöva ändra sin viktning, det är uppenbart...

Pajasen Hägglund på 2,7%
2013-05-19, 01:49
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Verkar som SD backar enligt SIFO, och det rejält. Enligt SvD är man tillbaka på förra årets siffror, och om de då menar maj 2012 så hade SD 6,6 procent. Förra månaden fick SD 8,0 av SIFO.

Om SD får så låga siffror så är det ju katastrof och man måste nästan börja tänka på förändringar i toppen.

Det är inte ens statistiskt säkerställt om det är den siffran. Runt -1,4 är inte så farligt utan kan förklaras. Kan lika gärna vara en tillfällig effekt plus att vi alla vet att Sifo är ett av instituten som ger SD lägst siffror och alltid ligger långt under valresultaten. Deras mätningar inför valet låg på 3,8-4,0% Deras viktning är felaktig. Det är hur uppenbart som helst.

I alla andra mätningar som kommit hittills ligger SD runt eller över 10% och man ligger på ett rekordsnitt som ser ut att hamna i paritet med rekordmånaden eller något under, så givetvis är det inget som helst bekymmer och det är självklart inte aktuellt att någon ska lämna när man ligger på rekordnivåer 1 lägre mätning än alla andra utmärker sig snarare som pinsam för opinionsinstitutet i fråga.

Månadssnittet just nu är 10,3% om Sifo ger 6,6% vilket vi inte vet helt säkert ännu. Det säger ju mer om hur lågt Sifo ligger när snittet med mätningen inräknad ändå är 10,3%

Nä, Sifo är skit när det gäller SD. Dom har alltid gett bland dom lägre siffrorna av alla instituten. Bara Skop brukar ge lika lågt eller lägre. Sifo har näst lägst rekord för SD av instituten, bara Skop som ligger bakom. Det är uselt av Sifo trots att val efter val visar att dom ligger på tok för lågt. Det kan bara innebära att dom helt enkelt VILL ligga alldeles för lågt på SD. Annars hade man ju rättat till viktningen efter alla val dom visat sig ha brutalt fel. Man kan lätt lägga på 2-3 procentenheter på Sifos siffror utan att känna att det är det minsta konstigt, det är patetiskt och säger allt om Sifo.
Senast redigerad av 8711 2013-05-19 kl. 01:55.
2013-05-19, 02:05
Medlem
Ja, patetiskt av Sifo, finns inte en chans i världen att SDs riktiga stöd är under 7%, 10,3% i snitt stämmer nog ganska så bra.
2013-05-19, 02:06
Medlem
Juleskums avatar
Dock fick SD 10% i Sifo December. Då var det inte så stor skillnad mot de andra instituten.
2013-05-19, 02:18
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juleskum
Dock fick SD 10% i Sifo December. Då var det inte så stor skillnad mot de andra instituten.

Att dom ligger jämnt med snittet enstaka gånger och inte alltid är bland dom som ger lägst är just undantag. Annars är det just så att dom är bland dom som ger lägst och aldrig prickat ett valresultat bra för SD.

Nä, jag säger definitivt att det sitter en skock PK-människor och medvetet har en felaktig viktning och njuter när dom får chanser att visa en lägre siffra. Det är liksom så uppenbart. Ser man gång på gång att man ligger fel och mycket för lågt så rättar man såklart till det om man inte vill fortsätta ha mycket fel och ligga mycket för lågt vid valen.

Senaste 16 månaderna som exempel har dom legat över snittet två gånger, fjorton (14!!!!!) gånger har dom sänkt månadssnittet med sina mätningar, om man räknar in dagens kommande mätning... Ofta långt under. Det säger väl för fan allt? Bara Skop har ett lägre rekord för SD än vad Sifo har. Sifo gav SD 3,8-4,0% inför senaste valet.
Senast redigerad av 8711 2013-05-19 kl. 02:27.
2013-05-19, 03:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vaddå lämnade argument obesvarade? Det var rena floskler Schyman kom med. F! har en enda förklaring till allt och det är manliga maktstrukturer. Hennes talibantal är idag vida känd och uppvisar mot invandrarkvinnor all sorts ledsam cynism som bara tänkas kan. Begreppet struktur tar man till för att slippa leta efter underliggande och mer komplicerade förhållande i ett problem, men framför allt handlar det om att ha bestämt sig i förväg och slippa beakta fakta. Just det senare har du intressekonflikten mellan Åkesson och Schyman. Han kan inte bemöta all slags goddag yxskaft som Schyman levererar.

Sedan bör du studera närmare hur politik fungerar. Orsaken till att SD växer beror på att det finns ett skriande behov av deras politik. Och inte bara det, de är dessutom ensam om den. Om SD plötsligt upphörde att existera idag skulle man av nöd vara tvungen att uppfinna dem igen imorgon. Så pass mycket är de andra partierna medvetna om idag. Exakt av just den anledningen kan sd inte heller ignoreras. Vidare tycker jag att det är märkligt att många klagar på att SD nog inte får mer än 15 till 18 procent. Men herre gud, alla de andra småpartierna skulle nästan kunna döda för att ens närma sig 10 procent.

Sverigedemokraternas stora val är inte 2014, utan 2018. Då har massinvandringen nått sin fulla effekt, tidningsdöden likaså och vi har kunnat se stora förändringar inom sjuklövern. Moderaterna ska efter valet 2014 byta partiledare och då måste man också byta inriktning. Folkpartiet och Kristdemokraterna ska också byta partiledare och inriktning. Centern vet vi inte om de existerar längre efter nästa val. Socialdemokraterna med Vänstern och Miljöpartiet kommer att tillsammans bilda en regering. Då kommer miljöpartiet och vänstern för första gången själva ta ansvar. Jag är inte säker på att Vänstern och Miljöpartiet överlever detta. Saken är den att jag inte är säker på att den rödgröna regeringen består längre än två år. Vad då liksom, två partier som har bidrag till alla som enda lösning på allt ska regera ett land som befinner sig i ett socialt och ekonomiskt kristillstånd. Det är öppet mål för oppositionen. Problemet för oppositionen är dock att de själva försvarar ett incitament som är en stor bidragande orsak till det krisläge landet befinner sig i. Detta gynnar givetvis SD än mer. Precis som det varit hela tiden så är det de andra partiernas galenskap och fulmedias lögner som är sverigedemokraternas bästa valarbetare.

JAg orkar inte gå in på de direkta detaljerna i den debatten, jag upplever det som att Jimmies debatteknik i stort sett går ut på att undvika att svara rakt på argument samt att upprepa sina egna vanligtvis redan bemötta argument. Jag kan inte säga så mycket om hur andra upplever det.

Ja, Gudrun lyckas i min mening iaf bemöta allt "goddag yxskaft" som Jimmie levererar, det samma kan inte sägas åt andra hållet.

Gudrun är för mig ett bra exempel då jag inte sidar med henne heller.. Så jag är neutral mellan dem båda, jag vill inte se något av dem i närheten av makten (även om gudrun hamnar ett litet snäpp över Jimmie efter att ha pissat i biosalongen, det var roligt).

Det är väll klart att dom växer fram för att det finns ett behov. Det gäller dom andra partierna med.. Det bara var längre sedan. Det kommer alltid nya liknande partier med jämna mellanrum, Ny demokrati var innan SD, och efter SD kommer det komma ännu ett parti. Detta är uppenbarligen rena spekulationer.

Jag tycker iofs 15% är imponerande, har svårt att tro att dom får så högt i valet dock, men vi får se. Dock så kan man föra precis samma politik som man fört för att gå runt ca 5% som man kan göra för att gå runt ca 15%. Frågan är var SD:s tak är. För vissa personer, såsom jag själv tex, skulle aldrig rösta SD av ren princip, man kan undra hur många det gäller.

Jag kan inte uttala mig om det faktiskt, tror det kan hända mycket innan 2018..

Är inte så säker på att rödgröna vinner, men vi får se, jag hoppas se blockpolitiken lösas upp helt faktiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in