2018-06-15, 21:18
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om det händer kommer det bli trångt under många stenar.

Du målar upp en sjukt obehaglig bild. Men håller med, då jag själv hoppats på en underskattning. Kanske är jag själv är lite påverkad av den tanken, varför jag själv gissar på 22.8%. En ganska bra, men långt ifrån omöjlig siffra.

Å andra sidan, så ser jag bara valet som ett pitstop för SD. In snabbt, byt lite däck å kör på fort som fan. Den bil SD kör kan inte få motorhaveri. Den drivs av något helt annat än konkurrenternas fossilbränslemotorer som förr eller senare havererar. This is just the beginning...
2018-06-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Det är möjligt att vi missförstår varandra men ordvalet korrigering tyder på att du tror att Sifos siffror för maj är en medveten rättelse/justering. Nej jag ser inte att det stinker korrigering om den övre raden.

Om man medvetet skulle vilja korrigera SD:s siffror för att ligga på en viss nivå så är det precis lika logiskt att använda båda metoderna ovan för en höjning.

Mm medveten korrigering för att man fattar att man ligger för lågt på SD menade jag. Känns väldigt ologiskt för mig att använda 2 mätperioder för att korrigera istället för 1.
2018-06-15, 21:28
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump666
Nu verkar det visst vara M som har kris och tappar till SD och har kris. Kan väljarna bestämma sig? Är det verkligen så att M och S tappar 3%-enheter vardera månad eller vad handlar det här om?

Det roliga är att journalister och PK eliten kommer att dra slutsatsen att M's hårda linje är orsaken och C den goda stjärnan.

Men jag skulle snarare hävda att det är Alliansen med C i spetsen som sänker M - allt färre tror på Alliansen. Att UK i detta läge dessutom rabblar om och om igen att Alliansen skall bilda regering men att man aldrig kommer att prata med SD imponerar inte på M väljarna. Inte heller att man vill behålla världens högsta marginalskatter.

M & S har liknande problem. Deras ledare är så långt borta från deras väljare att det bara kan sluta på ett sätt. SD tackar och bugar.
2018-06-15, 21:37
Medlem
Citat:
Så när 3% (c:a 200.000) går från M till C på en månad är det inga konstigheter men varje gång SD ökar eller minskar i samma omfattning är det en ”korrigering”. Oooo kej...

Jag kommenterar inte C i en SD-tråd. Det intresserar mig inte mr halmgubbe. Men eftersom du frågar..

Det är dock en stor skillnad. Att SD inte har 15% i stöd när dom trovärdigaste instituten i frågan har över 20% inser nog Sifo. Så jag förstår inte varför det skulle vara orimligt att man korrigerar inför valet.

C är de flesta överens ligger runt 10% och där finns det inga incitament att korrigera åt något håll.
Senast redigerad av Djimmie 2018-06-15 kl. 21:41.
2018-06-15, 21:37
Medlem
Låt oss behålla lugnet och analysförmågan....Först, låt oss konstatera att SD aldrig når några riktigt höga siffror i SIFO. Jag har sett på förra året. I juni hade man 18,0% alltså är man nu 0,5% högre. Bäst förra året var augusti med 18,3. Sedan har man rejält tryckt ned och plattat till oppositionen.

M:s siffra i år från april--maj--juni är 23,0%...23,6%...20.6 %

C:s siffra under samma tid är 9,7%...8,1%...10,8%

SD:s siffra under samma tid är 14,8%...18,7%...18,5%

och S:s siffra under denna tid är 28,4%...25,2%...26,1%

Det verkar som om man tryckte ned C och S lite väl mycket och man försöker att korrigera så det ser "bättre" ut och det går ut över M

Det finns väl ingen NYKTER människa här som anser att Annie har utmärkt sig positivt och motiverar att borgerliga går från M till C just nu??

Jag tror att vi får se att det bildas svallvågor när ett parti förlorar för mycket en månad, då sitter tydligen dom som sammanställer och korrigerar månaden efter.

Trots att SD:s siffra alltså är låg är den ändå "hög" om man betraktar "oärlighetsfaktorn". Man har inte rört SD denna gången, inte försökt att vikta upp.
2018-06-15, 21:39
Medlem
Citat:
Jo... På 1950-talet. Då var det bara 11% som bytte parti i varje val. Sedan dess har andelen flytande väljare stigit snabbt. 2006 var det 37%.

Jag hoppas att SD är minst lika underskattade som 2014, för tänk vilken skitkväll 9 september kommer att bli annars?

Tänk dig att sista prognoserna innan valdagen ger SD mellan 23 och 27%. I tråden sitter ”inkompetensfaktor”-räknarna och gnuggar händer och tror på 30%. Och så börjar nedräkningen till VALU. 5... 4... 3... 2... 1... Boom. SD 21,5%.

Va? Fan vad segt. Nåja, det är VALU, dom är som dom är. Nu kommer rösträkningen, då jäklar ska ni få se vem som skrattar sist. Och så börjar första smådistrikten ticka in. Första SD-siffran som visas är 23,4. Hmm, ja, det var ju bättre än 20,5. Men sen börjar det ticka mer och mer neråt. 22. 21. 20,7. 20,4. 20,1. Helvete, det får inte gå under 20! Men det gör det. 19,8... 19,7... MEN VAD FAN...
I studion börjar gästerna diskutera varför SD-succén kom av sig. ”Jag tror väljarna tog sitt förnuft till fånga till slut” spekulerar Pascalidou samtidigt som man i hörnet ser SD ticka neråt... 19,6.... 19,5... ”Sören Holmberg, varför tror du att resultatet för SD ser ut att bli betydligt under förväntningarna?” 19,4... 19,1... ”Jag vet inte, vi felbedömde nog helt enkelt mörkertalet”... nu börjar de stora stockholmsdistrikten ticka in... och när allt är klart, 18,7.

Känner mig rätt trygg att Sentio/yougov/spelmarknaden hamnar närmare än Sifo. Men vi får se.
2018-06-15, 21:42
Medlem
Vedklyvens avatar
SVT bedriver just nu en intensiv kampanj mot SD. "78 tomma stolar i kommunfullmäktige". Reportaget har upprepats och kommenterats många gånger senaste dygnet.

Zlatanfilmen är ett annat exempel på hur SVT väver in anti-SD-propaganda i utbudet.

Undrar om de här intensifiierade kampanjerna kommer att få någon effekt på opinionsmätningarna.
2018-06-15, 21:55
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Så när 3% (c:a 200.000) går från M till C på en månad är det inga konstigheter men varje gång SD ökar eller minskar i samma omfattning är det en ”korrigering”. Oooo kej...

Jo... På 1950-talet. Då var det bara 11% som bytte parti i varje val. Sedan dess har andelen flytande väljare stigit snabbt. 2006 var det 37%.

Jag hoppas att SD är minst lika underskattade som 2014, för tänk vilken skitkväll 9 september kommer att bli annars?

Tänk dig att sista prognoserna innan valdagen ger SD mellan 23 och 27%. I tråden sitter ”inkompetensfaktor”-räknarna och gnuggar händer och tror på 30%. Och så börjar nedräkningen till VALU. 5... 4... 3... 2... 1... Boom. SD 21,5%.

Va? Fan vad segt. Nåja, det är VALU, dom är som dom är. Nu kommer rösträkningen, då jäklar ska ni få se vem som skrattar sist. Och så börjar första smådistrikten ticka in. Första SD-siffran som visas är 23,4. Hmm, ja, det var ju bättre än 20,5. Men sen börjar det ticka mer och mer neråt. 22. 21. 20,7. 20,4. 20,1. Helvete, det får inte gå under 20! Men det gör det. 19,8... 19,7... MEN VAD FAN...
I studion börjar gästerna diskutera varför SD-succén kom av sig. ”Jag tror väljarna tog sitt förnuft till fånga till slut” spekulerar Pascalidou samtidigt som man i hörnet ser SD ticka neråt... 19,6.... 19,5... ”Sören Holmberg, varför tror du att resultatet för SD ser ut att bli betydligt under förväntningarna?” 19,4... 19,1... ”Jag vet inte, vi felbedömde nog helt enkelt mörkertalet”... nu börjar de stora stockholmsdistrikten ticka in... och när allt är klart, 18,7.

Fast under många val var väl ca 40% i vänsterblocket och 40% i högerblocket och 20% bestämde sig senaste dagarna?

Får 7K över 80% kommer jag på allvar överväga att lämna landet. Hittar jag ett alternativ somfungerar för familjen säljer jag av allt och kör de sista 15 eventuellt till och med 20 åren av mitt yrkesliv i ett annat land än Sverige.
2018-06-15, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
SVT bedriver just nu en intensiv kampanj mot SD. "78 tomma stolar i kommunfullmäktige". Reportaget har upprepats och kommenterats många gånger senaste dygnet.

Zlatanfilmen är ett annat exempel på hur SVT väver in anti-SD-propaganda i utbudet.

Undrar om de här intensifiierade kampanjerna kommer att få någon effekt på opinionsmätningarna.
VI har ju faktiskt saknat några fina kampanjer eller drev mot SD denna gång (MSM/PS kör nålsticksprincipen istället). SD går väl annars bäst när de är under attack och polariseringen är synbar?
2018-06-15, 21:59
Medlem
Citat:

Jag tror inte det. För samtidigt har SD nu bra folk i förorterna och det verkar som om man får över många fler röster från utanförskapsområdena. SD märks mycket mer och det ökar intresset, och många "utlänningar" gillar SD:s budskap.
2018-06-15, 22:17
Medlem
PenetreraMeras avatar
Citat:

Jag tänkte samma om alla de dokumentärer om Tredje rikets illgärningar som finns på SVT Play sedan i vintras, åtminstone några av dem är fortfarande kvar, som "Dagarna som skapade Hitler", "Hitlers dödsfabrik", "Hitlers aska".
2018-06-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Jag kommenterar inte C i en SD-tråd. Det intresserar mig inte mr halmgubbe.
Det handlade inte om C utan om stora väljarflöden, vilket du mycket väl vet. Ändå svarar du på något annat. Det brukar kallas... halmgubbe.
Citat:
Det är dock en stor skillnad. Att SD inte har 15% i stöd när dom trovärdigaste instituten i frågan har över 20% inser nog Sifo. Så jag förstår inte varför det skulle vara orimligt att man korrigerar inför valet.
När du säger ”trovärdigaste instituten” menar du Sentio, där ökningen var lika stor. Samtliga inklusive Sentio visade en stor SD-ökning på 3-4%. Alltså finns ingen ”korrigering” utan bara en fucking ÖKNING.

Men låt mig gissa, för att kunna hålla ”uppåtjusterings”-teorin vid liv trots Sentio-korrelansen kommer förstås nåt blaj om att Sentiouppgången är ”brus”. Vad är det med denna sjuka fixering? Varför är det så otroligt viktigt att hålla puckofantasin om ”uppåtjustering” vid liv? Vad är det den ger som är så omistligt att ett halvdussin flashbackkonton hellre dör än släpper det?

En man påträffades i en nedbrunnen villa. Han hade fastnat på väg ut genom fönstret. I händerna höll han i ett hårt grepp det enda han försökt rädda, en liten anteckningsbok med titeln ’min teori om uppåtkorrigering’. Han lät båda familjen och familjebilderna brinna upp, bara han fick med sig den här boken. Det behövdes tre starka brandmän för att slita loss boken ur kadavrets klor.

Det är så jävla bisarrt att se. Det ger ingenting, finns inget att vinna, ingen väljare någonstans fattar ja/nej-beslut angående SD baserat på huruvida opinionsinstitut har hållit SD nere tidigare eller ej. Förklara så jag fattar. Är det prestige? Att när man en gång investerat all sin trovärdighet i tron på att opinionsinstitut försöker styra SD-opinionen med fejkade siffror så måste man för att inte bli stående med brallorna vid fotknölarna hela tiden fortsätta rädda fejkarteorin med allt mer avancerade krumbukter?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in