2018-09-01, 12:31
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så kan det absolut vara. Man slipper gå genom ett hav av politiker som delar ut valsedlar & vara rädd för att skämsfaktorn hos den nytillkomne skall synas.

Någon jävla anledning måste det finnas till den kraftigt ökande förtidsröstningen. För det är knappast så att folk plötsligt det här året är upptagna med annat just på söndagarna.

De som inte brukar rösta har bråttom att rösta den här gången. Valdeltagandet går upp.
2018-09-01, 12:32
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det kan också vara en indikator på att folk försöker "smussla" mer med vad dom ska rösta på. Vissa "förstagångsröstare" på SD tycker nog det är lugnare att förtidsrösta än att stå i stressen i vallokalen, det kan även gälla de som "gått vidare" när SD liberaliserats.

Proffsröstarna i den här tråden förser sig naturligtvis med fickorna fulla av röstsedlar så man slipper exponera sitt val av röstsedlar i vallokalen, men går dit och röstar på valdagen.
Det är en indikator på att systemet håller på att brytas upp. Folk röstar i större utsträckning på av etablissemanget icke godkända partier som Alternativ för Sverige och SD.

Varför kallar man det ens för förtidsröstning? Det borde heta att röstningen pågår mellan 22 augusti till 9 september. Om man inte vill att så många som möjligt ska stirra när man tar sina SD och Afs lappar. Dock är det exakt vad man vill.
Senast redigerad av ricardo22 2018-09-01 kl. 12:36.
2018-09-01, 12:41
Medlem
Nostradumbasss avatar
Jag tror dom senaste fem eller så inläggen är kombinerat sanningen:

1. Valdeltagandet går upp.
2. Vissa är ivriga att rösta nu när det igen finns nåt att rösta på
3. 7K-migranterna vill inte utsättas för politikerhav och press att ta "rätt" valsedel.

Av det kan härledas att dom som legat på soffan och nationalistiska SD-väljare mobiliserar i förtidsröster tillsammans med nytillkomna nyvakna SD-röstare.

Det kommer således att fucka upp VALU.
2018-09-01, 12:43
Medlem
Någon som har plus och kan berätta vad som står?

https://nyheteridag.se/plus/makalosa-tokrusningen-sd-okar-rejalt-i-sentio-med-bara-dagar-kvar-till-valet/

Edit: Läste någonstans att SD skulle ha över 30 procent men jag förstår inte vad för OI detta är

Edit igen: Det är ju SENTIO, står ju till och med
Senast redigerad av micks 2018-09-01 kl. 12:53.
2018-09-01, 12:44
Medlem
Ah well, jag går ut o röjjer lite i trädgårn medans dom släpper nya OU, tippar på 17,8% till SD i denna.
2018-09-01, 12:48
Medlem
Citat:
Det här med förtidsröstande verkar ha ökat ordentligt. Som någon var inne på så kan detta fucka upp VALU ännu mer än vid förra valet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/fler-an-nagonsin-fortidsrostar-i-sormland

Har också märkt detta. I de två förtidsröstlokaler jag har besökt så var det full fart på röstandet.
2018-09-01, 12:59
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Det var en TT artikel, så den publicerades på många sidor. Även i Svenska Dagbladet kan man läsa om detta, fast den artikeln är låst för prenumeranter.

https://www.svd.se/-underskattas-i-opinionen

Ja, det såg jag, men Aftonhoran bestämmer själv vilka nyheter de väljer att publicera, och nu är det tydligen dags för att erkänna ett och annat.
2018-09-01, 13:01
Medlem
CylonToasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
VALU är så jävla sjukt ändå. Vem berättar för SVT av alla korrupta institutioner vad man har röstat på? Det kan lika gärna lägga ner.

Jag
Valu är ett papper man fyller i avsides och slänger ner i en låda. SVT medarbetaren ställde inga frågor till mig direkt.
Lite basic frågor om vilka man röstat på idag, vilka man röstat på i tidigare, man/kvinna osv.
Jag skulle lätt göra ytterligare en valu om den finns utanför min vallokal.
2018-09-01, 13:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CylonToaster
Jag
Valu är ett papper man fyller i avsides och slänger ner i en låda. SVT medarbetaren ställde inga frågor till mig direkt.
Lite basic frågor om vilka man röstat på idag, vilka man röstat på i tidigare, man/kvinna osv.
Svara MP för att få en mer spännande valvaka.
2018-09-01, 13:07
Medlem
CylonToasters avatar
Citat:
Svara MP för att få en mer spännande valvaka.

Haha, sant

Ansvariga för valvakorna hos 7k partierna får se till att blanda generösa mängder valium i bålen.
Det kommer bli en fantastisk kväll för oss andra.
Tur man tagit ledigt på måndagen, ska bli en fröjd att glida upp till frukost den 10e och lyssna på "expert" analyser och övrigt.
2018-09-01, 13:15
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Så kan det absolut vara. Man slipper gå genom ett hav av politiker som delar ut valsedlar & vara rädd för att skämsfaktorn hos den nytillkomne skall synas.

Någon jävla anledning måste det finnas till den kraftigt ökande förtidsröstningen. För det är knappast så att folk plötsligt det här året är upptagna med annat just på söndagarna.

Jag finner det personligen obehagligt och mycket olustigt att man ska behöva gå och tänka på vilken typ av valförättare det finns i lokalen eller t ex undra om valsedlar finns kvar eller om någon 'god' människa bestämt sig för att kasta vissa osv. Detta dessutom i en sk demokrati ... Upplever det hela som en typ av åsiktskontroll som jag, som frisk människa, givetvis inte vill deltaga i. Tycker hela skiten stinker 'stasi' och angiveri.

Kan nästan garantera att det ökande förtidsröstandet har med SD:s ökning att göra men också att vi lever i en värld där saker är mer 'on-demand' och där folk i större utsträckning gör som de vill istället för att rätta sig efter andra.
2018-09-01, 13:23
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CylonToaster
Jag

Berätta då inte vilket parti du röstade på utan gör som SVT...leverera en lögn. Påstå att du röstat på MP eller S för att sen rösta på nåt parti på den andra planhalvan.

Påstå att du är kvinna trots att du uppenbarligen inte är det samt indignerat leverera någon politiskt korrekt HBTQ-floskel på köpet som får dem att backa med dåligt samvete.

Ibland frågar de om vilket parti du röstade på under förra valet och då kan du nämna SD eller M.
Allt för att de ska få sina pannor i veck och senare få champagnen i fel strupe.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in