2018-09-01, 10:56
Medlem
8711s avatar
Någon som kan få fram den exakta siffran?

Citat:
SD starkt framåt i ny väljarundersökning

Stödet för Sverigedemokraterna ser ut att öka kraftigt och Socialdemokraterna kan bli de stora förlorarna i valet till kommunfullmäktige. Det visar Kristianstadsbladets opinionsundersökning.

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/sd-starkt-framat-i-ny-valjarundersokning/

”Vi kommer att få mer” säger Niclas Nilsson

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/vi-kommer-att-fa-mer-sager-niclas-nilsson/
2018-09-01, 10:58
Medlem
8711s avatar
Citat:
SD underskattas i opinionen

Sverigedemokraterna underskattas ofta i opinionsmätningar medan stödet för småpartier överskattas. Mätinstituten har också ofta fel tillsammans, visar en ny analys av de senaste valens opinionsundersökningar.

Sverigedemokraterna är svårast att skatta, enligt en analys som gjorts av tillförlitligheten i de åtta opinionsinstitutens sista mätningar inför de fyra senaste valen.

2014 underskattades Sverigedemokraterna av samtliga mätinstitut och störst var missen hos Skop som bommade det faktiska valresultatet med nästan fem procentenheter. Sex av åtta institut underskattade partiet med 1,8 till 3,5 procentenheter.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/sd-underskattas-i-opinionen/ar-BBMIvxA?li=AAb2bl2&ocid=spartanntp
2018-09-01, 11:13
Medlem
docentdisciplins avatar
Det finns en poll på twitter som är intressant. Den har delats över 600 gånger, både till höger och vänster, med ett svarsunderlag på nästan 10000 röstande.

https://twitter.com/Mista_lobaloba/status/1034406245422260230

I denna poll får SD 28% av rösterna, det borgerliga blocket 34% och de rödgröna 26% (övriga 12%).

Automatiserade botar kan mig veterligen inte rösta, inte heller om man ej är med på twitter själv. Vidare tror jag personligen att det finns folk med mer än ett konto, men personer med multipla konton finns nog både till höger och till vänster. Skulle tro att mitten är något underrepresenterad.

Ska bli intressant att se hur denna undersökning står sig....
2018-09-01, 11:27
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Det finns en poll på twitter som är intressant. Den har delats över 600 gånger, både till höger och vänster, med ett svarsunderlag på nästan 10000 röstande.

https://twitter.com/Mista_lobaloba/status/1034406245422260230

I denna poll får SD 28% av rösterna, det borgerliga blocket 34% och de rödgröna 26% (övriga 12%).

Automatiserade botar kan mig veterligen inte rösta, inte heller om man ej är med på twitter själv. Vidare tror jag personligen att det finns folk med mer än ett konto, men personer med multipla konton finns nog både till höger och till vänster. Skulle tro att mitten är något underrepresenterad.

Ska bli intressant att se hur denna undersökning står sig....

Verkar fånga verkligheten bättre än samtliga OU.

Iallafall enligt hur jag känner att läget ser ut.

I blocket övriga dock får man nog räkna med att en liten del är vänsterextremister som kommer rösta F!, en del MED och den större parten AfS. Är väl dessa som har störst närvaro på Twitter.

Har dock svårt att se att MED skulle dra någon större del av de 12% i pollen. Större delarna är nog F! och AfS.

Svårt att sia om hur mycket man delar på då vänsterextremisterna älskar Twitter men sprunget ur mitt eget bias och mina förhoppningar väljer jag att tro att den större delen tillhör AfS.

Och tycker 28% för SD känns fullt möjligt och skulle inte bli förvånad om man lyckas göra ett sådant kanonval. Allt under 20 kan nog avfärdas totalt, 20-25 är mycket troligt. 28% börjar väl nosa på taket för SD för tillfället men, som sagt, fullt möjligt.
2018-09-01, 11:42
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Verkar fånga verkligheten bättre än samtliga OU.

Iallafall enligt hur jag känner att läget ser ut.

I blocket övriga dock får man nog räkna med att en liten del är vänsterextremister som kommer rösta F!, en del MED och den större parten AfS. Är väl dessa som har störst närvaro på Twitter.

Har dock svårt att se att MED skulle dra någon större del av de 12% i pollen. Större delarna är nog F! och AfS.

Svårt att sia om hur mycket man delar på då vänsterextremisterna älskar Twitter men sprunget ur mitt eget bias och mina förhoppningar väljer jag att tro att den större delen tillhör AfS.

Och tycker 28% för SD känns fullt möjligt och skulle inte bli förvånad om man lyckas göra ett sådant kanonval. Allt under 20 kan nog avfärdas totalt, 20-25 är mycket troligt. 28% börjar väl nosa på taket för SD för tillfället men, som sagt, fullt möjligt.

SD är överrepresenterade av memespojkar på Twitter med hjälp av s.k bottar, en siffra på 28% tyder på lägre i valet. Ni överskattar SD.
2018-09-01, 11:42
Medlem
docentdisciplins avatar
@ .SMOrcimus.PriME jo, som du säger, skulle gissa på att det finns en stor överrepresentation AFS samt MED bland dessa 12% , men även kanske blankröstare, soffliggare...
2018-09-01, 11:54
Medlem
trailblasers avatar
Hur ser ni på Expressens drev då, kommer det påverka SD negativt?
2018-09-01, 12:05
Medlem
När kommer dagens OU från Sifo? Dom skulle ju släppa en varje dag.

SD har nu över 220.000 gilla på Facebook, vi ökar o ökar, segertåget rusar fram.

SD2018
2018-09-01, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser

Om man tänker på sina barn, barnbarn o vilken framtid som man vill att dom ska ha så är Expressens tidning ickefråga. Dom finns inte helt enkelt, skriver bara massa strunt.

Nej, dreven kommer inte göra skillnad.
2018-09-01, 12:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Det som framkommit hittills påverkar inget. Alla vet att detta kommer vid varje val, ungefär som rapporterna om sjunkande grundvatten varje sommar. En del av mediebruset helt enkelt.
2018-09-01, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
När kommer dagens OU från Sifo? Dom skulle ju släppa en varje dag.

SD har nu över 220.000 gilla på Facebook, vi ökar o ökar, segertåget rusar fram.

SD2018

Den har alltid kommit strax före 13.00. Det skall bli extra intressant idag och i morgon faktiskt eftersom de inte ringer i telefon på helgerna. Alltså hela uppdateringen under helgen sker med hjälp av webbenkäter. Undrar om det kommer att synas någon skillnad i siffrorna?
2018-09-01, 12:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
SD är överrepresenterade av memespojkar på Twitter med hjälp av s.k bottar, en siffra på 28% tyder på lägre i valet. Ni överskattar SD.
Varför ljuger du? Twitter har länge varit vänsterdominerat även om en viss balansering har skett på senare tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in