Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Jag tror också att SD ökar något. Fast det beror på många faktorer, inte minst valdeltagandet. På kyrkovalet gjorde SD en stor satsning men ökade bara med 3 procent. Detta trots att SD skulle "ta över Svenska Kyrkan". Som jag tidigare nämnt finns det inga SD-anhängare i min umgängeskrets. Omgivningen är iofs en annan sak. Jag har grannar som jag tror kommer att rösta på SD om de orkar gå till röstlokalen vilket inte är helt säkert då de är mer intresserade av sprit än politik. Men i min umgängeskrets finns människor, särskilt unga människor, som funderar på att överhuvudtaget inte rösta i valet. De röstade för första gången 2014, på MP, FI, V eller C. De flesta röstade på på MP. Många av dem kommer inte att göra det igen och funderar nu på att låta bli att rösta. Det kommer SD att vinna på.
Helt rätt som du skriver. Det blir ett lägre valdeltagande. Orsaken är att så många är besvikna. Dom som istället är "arga" kommer att rösta och bland dessa ligger SD väl till.
Jag gillar det låga valdeltagandet...varför skulle folk gå och vanerösta helt meningslöst och menlöst där Vänster, Sossar och Liberaler inte har någon förändring att komma med, inga som helst visioner. SD har dock visioner om nationalism och viss Svenskhet.
Sossarnas valarbetare är trötta, att dela ut rosor och knacka dörr, det lurar bara ett fåtal enligt min mening.
I min bubbla känner jag många som ser fram emot att rösta SD och utanför bubblan ser jag också positiva saker.