2018-07-23, 11:52
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
Frågan kanske har varit uppe redan, men hur tror ni att skogsbränderna kommer påverka SD:s opinionssiffror? Jag ser två motsatta utfall:

1. Folket sluter upp bakom regeringen pga krisen, de vill ha stabilitet och röstar på Löfven/sossarna.

2. Folket blir missnöjda med den bristande krisberedskapen (vi måste t.ex ta hjälp utifrån) och straffar regeringen genom att rösta på SD och Alliansen.

Följer man kommentarerna och ilskan mot politikerna som råder på sociala medier (samtidigt som brandpersonal, utländsk hjälp och frivillighjälpen hyllas till skyarna) så skulle jag nog utan tvekan säga nr 2. Inte mycket tyder just nu på att Löfven och regeringen kommer att kunna ta åt sig någon ära och få stå i rampljuset och hyllas under eller efter den pågående brandkatastrofen. Till och med tidningarna sågar ju hela sjuklövern, Reinfeldts nedmontering av krisberedskapen och Löfven-regeringens fortsatta nedskärningar på området kritiseras stenhård. SD kommer snarare att gynnas av artiklar som dessa:

https://www.expressen.se/nyheter/svidande-kritiken-mot-svensk-krisberedskap/
2018-07-23, 11:56
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
”Skojig” definition på vetenskap! Med eller utan fortsatta framgångar fö SD... Kanske saknar du kontakt med någon vetenskap?
Du fattar inte.

Vetenskap söker beskriva (och formulera) lagar hur naturen fungerar och är beskaffad. Högst av alla vetenskaper är således fysik, och övriga vetenskaper deriverade från denna. För att bedriva vetenskap används den vetenskapliga metoden. Du känner förmodligen inte till falsifierbarhetsrekvisitet för vetenskapliga teorier men kanske ett annat självklart krav för vetenskaplig teori: logik. Logik är några accepterade axiom som måste följas. Matematiken (inklusive statistiken) är baserad på logik och således en del av den vetenskapliga metoden.
2018-07-23, 12:03
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jepp, inget direkt att fördjupa oss i. Om vi istället säger att statistik är ett hantverk, så får man säga att en skillnad i resultat på 12 procentenheter indikerar att någon av hantverkarna använder fel verktyg eller metoder.
Statistik är ingenting annat än matematik, lika mycket som t.ex. geometri är det. De som tror annat begriper inte de antaganden som olika statistiska metoder gör. Har man koll på dem så är det bara ren matematik. Ren logik som kan BEVISA saker, t.s. från den vetenskapliga metoden som bara kan falsifiera saker. Underskattar man t.ex. SD i varenda OU, så har man räknat fel eller gjort antaganden som inte överensstämmer med verkligheten. Allt är glasklart om kalkylen bara redovisas fullständigt.
2018-07-23, 12:05
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Den här sortens spekulationer gör mig lite nervös. Min tolkning av opinionsundersökningarna är att SD inte har någon rimlig chans att nå ett reslutat över 30%.

Vi ska väl inte behöva känna oss besvikna när SD ökar kraftigt igen (för vilket val i ordningen, är det det femte?) och uppnår 20 eller drygt 20%?

Under 25 % är en besvikelse. Då blir det bara fortsatt DÖ som om inget har hänt. Etablissemanget är redan inställt på drygt 20 % ungefär som de var inställda på 10 % vid förra valet. SD måste överträffa alla förväntningar. Nej en fördubbling är en rimlig målsättning.
2018-07-23, 12:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Följer man kommentarerna och ilskan mot politikerna som råder på sociala medier (samtidigt som brandpersonal, utländsk hjälp och frivillighjälpen hyllas till skyarna) så skulle jag nog utan tvekan säga nr 2. Inte mycket tyder just nu på att Löfven och regeringen kommer att kunna ta åt sig någon ära och få stå i rampljuset och hyllas under eller efter den pågående brandkatastrofen. Till och med tidningarna sågar ju hela sjuklövern, Reinfeldts nedmontering av krisberedskapen och Löfven-regeringens fortsatta nedskärningar på området kritiseras stenhård. SD kommer snarare att gynnas av artiklar som dessa:

https://www.expressen.se/nyheter/svidande-kritiken-mot-svensk-krisberedskap/
I normala fall så brukar sittande regering gynnas av kriser. Men detta är inte normala tider & Löfven är ingen landsfader. Så detta kommer bara att spä på misstron mot den politiska klass som visat sig allt mer oförmögen att styra landet.

Att man dessutom har oturen att bränderna inträffar just när man tillsatt serie-oduglingen Dan Eliasson som chef för MSB är givetvis ytterligare en black om foten.

SD kommer att gynnas av detta. Inte för sin politik i första hand, utan för att man betraktas stå utanför etablissemanget.
2018-07-23, 12:21
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Du fattar inte.

Tror knappast att du är rätt man att ge mig lektioner i vetenskap!

Matematiken torde vara den mest överlägsna vetenskapen av alla, attt beskriva universums alla fenomen och företeelser!

Inklusive tillförlitliga opinionsundersökningar om SD, under förutsättning att dessa utförs statistiskt vetenskapligt korrekt...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-07-23 kl. 12:24.
2018-07-23, 12:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag förstår att det är svårt med humöret i värmen. Men vi kanske kan avstå från personangrepp i just den här tråden.
2018-07-23, 12:29
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Under 25 % är en besvikelse. Då blir det bara fortsatt DÖ som om inget har hänt. Etablissemanget är redan inställt på drygt 20 % ungefär som de var inställda på 10 % vid förra valet. SD måste överträffa alla förväntningar. Nej en fördubbling är en rimlig målsättning.
Mmmmm...och då kommer SD att få egen majoritet 2022
2018-07-23, 13:12
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Du verkar väldigt obildad. Synd då du är en återkommande skribent här men nu vet vi alla vad för kunskaper du besitter och inte besitter här framöver.

Är du inte kommunist eller nazist har jag ett visst överseende med var som är ”obildat”!

Särskilt som det också går mycket bra för SD inför valet...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-07-23 kl. 13:19.
2018-07-23, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
I min omgivning uppskattar jag stödet till SD till 75-80%.
I ditt fall är det tydligen 0%.
Jag skulle tippa att verkligheten ligger någonstans mitt emellan.
Jag tror också att SD ökar något. Fast det beror på många faktorer, inte minst valdeltagandet. På kyrkovalet gjorde SD en stor satsning men ökade bara med 3 procent. Detta trots att SD skulle "ta över Svenska Kyrkan". Som jag tidigare nämnt finns det inga SD-anhängare i min umgängeskrets. Omgivningen är iofs en annan sak. Jag har grannar som jag tror kommer att rösta på SD om de orkar gå till röstlokalen vilket inte är helt säkert då de är mer intresserade av sprit än politik. Men i min umgängeskrets finns människor, särskilt unga människor, som funderar på att överhuvudtaget inte rösta i valet. De röstade för första gången 2014, på MP, FI, V eller C. De flesta röstade på på MP. Många av dem kommer inte att göra det igen och funderar nu på att låta bli att rösta. Det kommer SD att vinna på.
2018-07-23, 13:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men i min umgängeskrets finns människor, särskilt unga människor, som funderar på att överhuvudtaget inte rösta i valet. De röstade för första gången 2014, på MP, FI, V eller C. De flesta röstade på på MP. Många av dem kommer inte att göra det igen och funderar nu på att låta bli att rösta. Det kommer SD att vinna på.
Jag känner igen detta från andra nätforum jag är aktiv i. Väldigt många som tidigare var helt hysteriska med mångkultur, feminism, identitetspolitik, Refugees Welcome & liknande verkar helt ha resignerat & har helt tappat sugen nu när verkligheten kommit ifatt.

Många av dessa verkar det senaste året helt ha försvunnit in i veganism, klimathysteri & mental ohälsa.

Det allra viktigaste är att MP åker ut, det tjänar alla på, inte bara SD.
2018-07-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror också att SD ökar något. Fast det beror på många faktorer, inte minst valdeltagandet. På kyrkovalet gjorde SD en stor satsning men ökade bara med 3 procent. Detta trots att SD skulle "ta över Svenska Kyrkan". Som jag tidigare nämnt finns det inga SD-anhängare i min umgängeskrets. Omgivningen är iofs en annan sak. Jag har grannar som jag tror kommer att rösta på SD om de orkar gå till röstlokalen vilket inte är helt säkert då de är mer intresserade av sprit än politik. Men i min umgängeskrets finns människor, särskilt unga människor, som funderar på att överhuvudtaget inte rösta i valet. De röstade för första gången 2014, på MP, FI, V eller C. De flesta röstade på på MP. Många av dem kommer inte att göra det igen och funderar nu på att låta bli att rösta. Det kommer SD att vinna på.

Helt rätt som du skriver. Det blir ett lägre valdeltagande. Orsaken är att så många är besvikna. Dom som istället är "arga" kommer att rösta och bland dessa ligger SD väl till.

Jag gillar det låga valdeltagandet...varför skulle folk gå och vanerösta helt meningslöst och menlöst där Vänster, Sossar och Liberaler inte har någon förändring att komma med, inga som helst visioner. SD har dock visioner om nationalism och viss Svenskhet.

Sossarnas valarbetare är trötta, att dela ut rosor och knacka dörr, det lurar bara ett fåtal enligt min mening.
I min bubbla känner jag många som ser fram emot att rösta SD och utanför bubblan ser jag också positiva saker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in