2018-07-22, 22:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Problemet är främst att vi inte får någon inblick i hur deras studier går till eller hur de räknar ut sina resultat. Det är de stora problemet. Men jag kan lova dig att de sitter folk och försöker komma så nära "verkligheten" så bra som möjligt på samtliga dessa institut.

Har du bevis för det?
2018-07-22, 23:07
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Sd-svansen hävdar alltid att Sentio och Yougov skulle vara bäst på att prognostisera valresultatet, bara för att de råkade lyckas väl på just Sd 2014. En gång är ingen gång för dessa nykomlingar, och för att avgöra om de är bra måste en se till det samlade resultatet. De lyckades inte särskilt väl med de övriga partiernas resultat om jag minns rätt. Jag har för mig att SCB och Demoskop lyckades bäst.

I SCB:s senaste ”Om det vore val idag” , maj 2018, fick Sd 18,5 %.

Sentio har lyckats pricka väldigt rätt för SD vid två riksdagsval: valet 2010 och valet 2014.

Strax innan riksdagsvalet 2010 spådde Sentio att SD skulle få 5,6 % vid riksdagsvalet. SD fick 5,7 %. (källa)

Strax innan riksdagsvalet 2014 spådde Sentio att SD skulle 12,7%. SD fick 12,86 %. (källa)

Jag citerar även Dagens Opinion:

Citat:
"Trots det har Sentio under de två senaste valen lyckats pricka bäst när det gäller Sverigedemokraterna. Till exempel avvek Sentios sista mätning i september med knappt två tiondelar, jämfört med SDs valresultat, medan de andra instituten hade mycket större skillnader."

http://www.dagensopinion.se/s%C3%A5-tr%C3%A4ffs%C3%A4kert-sentio

Visst är Sentio träffsäkra? Deras prognoser har ju varit nästan helt identiskt med valresultatet - vid två riksdagsval i rad.

En gång är ingen gång, skriver du. Så kan det vara. Men två gånger?

Du påstår också att stödet för SD har minskat under de senaste månaderna eftersom folk tröttnat på tjatet om att "det går dåligt för Sverige". Men även även om vi ignorerar Sentio och YouGov för ett ögonblick, så visar ju även andra opinionsinstitut att stödet för SD har ökat kraftigt under de senaste månaderna. Här några exempel på andra opinionsinstituts siffror under de senaste månaderna:

Kod:
4 Opionionsinstitut. Utveckling. Månaderna april, maj och juni.

April : Maj  : Juni
IPSOS:    17,2  : 19,6 : 20,5
Novus:    18,2  : 19,2 : 22,2
Demoskop: 18,8  : 19,4 : 21,0
Inizio:   15,9  : 18,2 : 20,5

SCB är lite svårt att utgå ifrån eftersom de bara mäter varje halvår. Men dock visar även de en ökning för SD. Från 14,8 % till 18,5 %. Fast vem tror att SD bara hade 14,8 % ett halvår innan? Men oavsett, de visar på en ökning i alla fall.

Även SIFO visar att SD ökat från april 2018 till juni 2018. Från 14,8 % till 18,5 %. Dock är inte stigningen lika jämn jämfört med de övriga opinionsinstituten då de gav SD 18,7 % under maj. Men ökningen från april till juni är dock ungefär i nivå med de andra opinionsinstituten.

Nivåerna för SD är naturligtvis alldeles för låga hos SCB och SIFO. Däremot visar de att stödet för SD ökat med flera procentenheter, även hos dem.
2018-07-22, 23:45
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Sentio har lyckats pricka väldigt rätt för SD vid två riksdagsval: valet 2010 och valet 2014.

Nivåerna för SD är naturligtvis alldeles för låga hos SCB och SIFO. Däremot visar de att stödet för SD ökat med flera procentenheter, även hos dem.

Differensen mellan skojarinstitutens redovisning för SD och de seriösa mätningarna är givetvis alldeles för stora för att endast orsakas av enkel inkompetens för SD!

Inkompetensen måste rimligtvis därför kompletteras med agendor för att verka trovärdiga, för oss som föjt med några år och har lite inslkter i ämnet...
2018-07-22, 23:54
Medlem
Fris avatar
Citat:
Min poäng är att de inte har misslyckats kapitalt med detta utan att de snarare mäter för tidigt för att de skall säga nåt om valet. Det är fem månaders differens. Och folk väljer sent. Svårare än så är det inte.
Men varenda OU har ju underskattat SDs efterföljande valresultat. Menar du verkligen att de bara haft otur att deras fel alltid har hamnat på samma sida om det verkliga resultatet? Sannolikheten för det i de senaste 100 OU i rad är 2^100, vilket är en på tusen miljarders miljarders miljarder. Man tycker att statistiker borde skruva på sig litegrann inför detta faktum som betyg på deras prestation, det är ju inte precis astronomi de sysslar med. Detta resultat räknas som bevis inom all vetenskap.
Senast redigerad av Fri 2018-07-22 kl. 23:58.
2018-07-22, 23:57
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Bevisbördan ligger hos dig. Visa den stora konspirationen nu!

Sanningen och beviset är att SCB:s sista mätning innan valet 2014 visade 8,1% för SD. Valresultatet blev 12,9%.

Sedan kan du (och andra) dryfta sida upp och sida ned att det beror på underskattning, att SD ökade 3, 4 eller 4,8 procentenheter under tiden mellan den mätningen och fram till valdagen, men faktum är att skillnaden var 59%. Detta är ingen konspiration utan ett rent faktum.

Och nu visar SCB 18,5% i den sista mätningen inför valet 2018 (med stor sannolikhet en rätt rejäl underskattning). Novus och Demoskop ligger 2-4 PE högre. T o m Inizio ligger 2 PE högre. Sentio och Yougov ca 7 PE.

Så frågan blir då: när vi kompenserar för den underskattning som SCB tidigare har uppvisat för SD samt lägger till den naturliga ökning - vilket du själv varit inne på i tidigare inlägg - som sker från majmätningen till valet i september, var kommer SD då att hamna i riksdagsvalet 2018?

Eftersom "felet" var gigantiska 59% vid förra valet, borde det inte vara speciellt svårt att åtminstone kunna föreställa sig ungefär var SD kan komma att hamna i höstens val. 18,5 + 59% blir ett skrämmande högt valresultat. Så kan vi inte ha det, det skulle skrämma skiten ur alla - t o m Åkesson själv. Om vi därför är mycket, mycket snälla och utgår från att SCB lärt sig något och numera endast underskattar SD med låga 35% i årets val då hamnar SD ändå på höga och respektabla 25%.

Din gissning på ett SD kring 23% kan alltså visa sig bli riktigt träffsäker - men då utgår vi från att SCB, som varit rent bedrövliga på att mäta SD, helt plötsligt och från ingenstans skulle vara bland de bättre instituten. Hur troligt är det? Inte sannolikt för fem öre om vi tittar tillbaka på deras fullkomligt urusla track record.

Hursomhelst, med dina 23% ligger du definitivt inte "sämst" till i alla fall. Nibiru2011, RosaRosa... Powergirl, Greta75 och en räcka andra pendlar mellan 12 och 18%... dessutom tror många av dessa att SD kommer att backa, rasa, implodera, upplösas och helt gå under som politisk kraft i Sverige. Om drygt en månad vet vi. Det är långt större "risk" att det blir S som kommer att rasa, inte SD. Många kommer att överraskas stort i detta valet.
Senast redigerad av Smoothman 2018-07-23 kl. 00:29. Anledning: Tillägg
2018-07-23, 00:17
Medlem
SD 36% 9/9 2018

"skrattar hela vägen till vallokalen"
2018-07-23, 00:42
Avstängd
Jag har tidigare trott på 25-30 % för SD i valet.

Efter att ha gjort efterforskningar reviderar jag upp siffrorna. Det blir över 30 %.
2018-07-23, 01:23
Medlem
Centauris avatar
Det finns ingen tvekan längre - SD kommer att bli Sveriges största parti. Majoriteten av människorna i min omgivning kommer att rösta på SD, likaså visar OU att SD nu ligger stabilt omkring 25%. Som andra skribenter påpekat så kan SD komma att få över 30 %.
2018-07-23, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Det finns ingen tvekan längre - SD kommer att bli Sveriges största parti. Majoriteten av människorna i min omgivning kommer att rösta på SD, likaså visar OU att SD nu ligger stabilt omkring 25%. Som andra skribenter påpekat så kan SD komma att få över 30 %.

Opinionsundersökningarna kan man inte lita på. Det säger även Åkesson. Det är valresultatet som räknas. Men det är förstås lite märkligt att den första tråden på Flashback om "partier och partipolitik" alltid handlar om SD i opinionsundersökningarna. Och att alla de andra tråden handlar om hur bra SD är.

Människorna i din omgivning är antagligen som du själv - de röstar på SD precis som du gör. Att du därav drar slutsatsen att SD blir det största partiet kan jag inte förstå. Ingen som jag känner kommer att rösta på SD. Men kanske är din omgivning mycket större än min.

För att bryta dödläget i svensk politik skulle det iofs vara bra om SD vann valet och fick bilda en egen regering och skapa kaos. Då skulle kanske även du vakna upp och ångra ditt stöd till SD.
Senast redigerad av nantale 2018-07-23 kl. 03:27.
2018-07-23, 07:47
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri

Jag tror på och satsar på omkring 25% och skulle vara väldigt nöjd med det. Det kommer förmodligen räcka till att bli största parti. Dessutom ytterligare en fördubbling mellan valen, även mellan dessa höga nivåer. Det är ju helt fantastiskt bra
2018-07-23, 09:03
Medlem
Motacilla.albas avatar
Rädslan att överskattar SD har varit större än att felskatta SD. Att opinionsundersökningar kan vara självuppfyllande gör också att egna och beställarens politiska åsikter kan spela in samt att de statistiska modellerna bygger på att man svarar rätt och de traditionella institutet har svårt att ändra gamla beprövade metoder.

Det tror jag är det viktigaste orsakerna till den kroniska underskattningen.
2018-07-23, 09:28
Medlem
flashbacktrolls avatar
Frågan kanske har varit uppe redan, men hur tror ni att skogsbränderna kommer påverka SD:s opinionssiffror? Jag ser två motsatta utfall:

1. Folket sluter upp bakom regeringen pga krisen, de vill ha stabilitet och röstar på Löfven/sossarna.

2. Folket blir missnöjda med den bristande krisberedskapen (vi måste t.ex ta hjälp utifrån) och straffar regeringen genom att rösta på SD och Alliansen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in