2018-07-23, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Opinionsundersökningarna kan man inte lita på. Det säger även Åkesson.
Det stämmer.
Det ska bli mycket intressant att se om Flashbacks "inkompetensfaktor" prickar valresultatet bättre än opinionsundersökningarna.
Snart vet vi.
2018-07-23, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Statistik är inte vetenskapligt bara så du vet.
Det låter konstigt.
Det har man nämligen alltid fått lära sig.
2018-07-23, 11:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Statistik är inte vetenskapligt bara så du vet. Det är inte som matte där det finns fel och rätt svar utan det är mer flytande.
Öhh, nähä inte det?
Citat:
Statistik är en gren inom tillämpad matematik som sysslar med insamling, utvärdering, analys och presentation av data eller information. I arbetet används också element från kognition, psykologi, data- och systemvetenskap, numeriska beräkningar samt bidrag från andra ämnen som befattar sig med matematik, data och datorintensiva metoder.

Resultatet, som också kallas statistik, presenteras ofta i numerisk form i absoluta tal, frekvenstal, proportionerade tal, medeltal, i tabeller med tidsserier eller med andra jämförelsetal och illustreras ofta även i diagram eller figurer. Resultatet används dels för att visa hur något är befattat för tillfället, dels ibland som ett verktyg för att via induktion förutsäga framtida händelser. Statistik används inom många vetenskapliga discipliner, från naturvetenskap till humaniora, men även inom politik och affärsvärlden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Statistik
2018-07-23, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Människorna i din omgivning är antagligen som du själv - de röstar på SD precis som du gör. Att du därav drar slutsatsen att SD blir det största partiet kan jag inte förstå. Ingen som jag känner kommer att rösta på SD.
I min omgivning uppskattar jag stödet till SD till 75-80%.
I ditt fall är det tydligen 0%.
Jag skulle tippa att verkligheten ligger någonstans mitt emellan.
2018-07-23, 11:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Nej då kan man kalla genusvetenskap vetenskap också eftersom man kan använda vilka formler man vill och räkna ut vad man vill. Du kan inte bevisa något med statistik. Man kan kalla statistik som en del av vetenskap om man vill men det är ingen vetenskap i sig. Visst kan du argumentera för att det är det och ser vad som står på Wikipedia men enligt min lärare i statistik på universitet för många år sedan påstod att det inte var en vetenskap i sig.
Statistik är som sagt en del av den tillämpade matematiken.
2018-07-23, 11:12
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Statistik är som sagt en del av den tillämpade matematiken.
Ja den kan användas där men är ingen vetenskap i sig.
2018-07-23, 11:14
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ja den kan användas där men är ingen vetenskap i sig.
Matematik i sin helhet är ju ingen vetenskap (eftersom den inte beskriver naturen). Men nu kommer ni inte längre.
2018-07-23, 11:15
Medlem
Citat:
Man kan kalla statistik som en del av vetenskap om man vill men det är ingen vetenskap i sig.
Jag kan hålla med dig till viss del.
I sådana fall är det nog en hel del "vetenskap" som skulle vara diskade.
2018-07-23, 11:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Matematik i sin helhet är ju ingen vetenskap (eftersom den inte beskriver naturen). Men nu kommer ni inte längre.
Jepp, inget direkt att fördjupa oss i. Om vi istället säger att statistik är ett hantverk, så får man säga att en skillnad i resultat på 12 procentenheter indikerar att någon av hantverkarna använder fel verktyg eller metoder.
2018-07-23, 11:20
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Helt sant. Jag skulle tagit kemi som exempel istället. Skillnaden på en undersökning med 50% konfidensintervall och ett kemiskt experiment tex.
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag kan hålla med dig till viss del.
I sådana fall är det nog en hel del "vetenskap" som skulle vara diskade.
Exakt.
2018-07-23, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Det finns ingen tvekan längre - SD kommer att bli Sveriges största parti.
Det tror jag också.

I dagens läge använder största parti den anrika andrakammarsalen för sina gruppmöten.
Kommer denna sal att tillfalla SD vid ett sådant valresultat?
Man kan tänka sig paniken inom Socialdemokraterna.
2018-07-23, 11:23
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

”Skojig” definition på vetenskap! Med eller utan fortsatta framgångar fö SD... Kanske saknar du kontakt med någon vetenskap?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in