Citat:
Ursprungligen postat av
FruLibertas
Jag håller med om att höger-vänster skalan inte fungerar helt bra på SD. Men i vilka frågor tycker du SD tycker som kommunisterna?
Jag roade mig med Expressens valkompasstest idag och jag fick högre poäng på SD än några av SD riksdagsmännen. Näst närmast låg M. Lägst fick jag på FI tätt följt av V. Så där jättemycket kommunism tycker jag inte SD har i sitt valprogram.
Jag skulle absolut klassa SD som ett högerparti jämfört med vad de svenska "högerpartierna" står för och givet vad vänstern står för idag. Men det är klart, i ett internationellt perspektiv så är SD nog ett normalt mittenparti.
Jag håller helt med dig. SD är definitivt ett mittenparti om man tittar ut i övriga världen, men här i Sverige anses de vara långt ut på högerkanten. Vilket säger en del.
Som jag skrev innan, så tror jag att begreppen höger och vänster inom politiken håller på att suddas ut. Av väldigt många anledningar som nog är lämpade för en annan tråd.
MEN, att SD och kommunisterna tycker likadant i många frågor:
De vill båda
- ge polisen mer resurser för att knäcka gängkriminalitet.
- förbjuda religiösa friskolor
- återinföra kvarterspoliser
- permanent stärka gränsskyddet (möjligtvis av olika anledningar, men resultatet blir detsamma)
- se till att arbete och bostäder finns till de som redan kommit innan vi kan ta in fler
- bryta segregationen
- förskolor ska vara emot slöjtvång
- lärare ska se till barnens bästa och inte agera moralpolis åt tokiga föräldrar
Sen är det ju mycket som skiljer dom åt väsentligt såklart. Men i vissa frågor möts de. Då har ju SD nästan mindre gemensamt med tex Centerpartiet.