2018-07-06, 09:38
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
[...]
Jag tror på strax över 16 % för sd.
[...]
Detta ger drygt tre gånger insatsen:
https://se.unibet.com/betting?mktid=1:81748700:944454-24211#event/1002890330

Hur mycket har du vågat satsa på att det som du tror kommer att inträffa också inträffar?
Denna summa är ett mått på hur mycket du tror på dig själv.
2018-07-06, 09:51
Medlem
Det kokar ute i landet ,nästan varenda en man pratar med,kommer in på SD o invandringen ,det kan vara folk i ica-kön eller bilägaren som lämnar in sin bil på service eller nån som har varit på ett sjukhus
En bekant var på det stora sjukhuset o blev berikad-han klev in i entren o möttes av 2-300 somalier o mena-med hukler o allt -satt o stod överallt(Svetsarn måste ha flygit in dom direkt från mogadishu).
O sen undrar man varför SD ökar i raketfart?

SD 36% 9/9
2018-07-06, 09:54
Medlem
TheKhurgans avatar
Jag tror SD bara kommer fortsätta öka. För ungdomar som röstar första gången i år eller 2022, ser spelplanen helt annorlunda ut än vad den gjorde för oss som är lite äldre.

Vi är uppväxta med sossar och moderater, höger och vänster. Men det politiska klimatet är inte lika enkelt uppdelat längre.
SD har ju samma ståndpunkt som kommunisterna i många frågor, av den anledningen att "extrem" vänster och "extrem" höger möts på i mitten. Den där cirkeln ni vet.

Anledningen till att kommunisterna får typ 3 röster är att de är så förlegade att det inte går att ta dem på allvar.

Men som sagt, förstagångsröstare ser ju partierna med andra ögon än vi gjort. Vi såg SD komma från ingenstans och bli kallade allt möjligt trams längs vägen, för att sedan landa som Sveriges näst största och kanske största parti.
För dem är SD redan ett etablerat parti och jag tror inte de kommer påverkas av vad som sagt om SD i tidigare val, i lika stor utsträckning.

Sedan försvinner alla pensionärer som röstar på S snart. Det är ju en stor grupp. Men de röstar på S för att det känns tryggt och har fungerat innan.

Min granne, tant på snart 90 år, är tokrasist och hatar negrer och araber. Men hon ska ändå rösta på Socialdemokraterna!

Varför det, frågar jag. För det har jag alltid gjort svarar hon då.

Så i takt med att pensionärerna byts ut (låter lite elakt, men vet inte hur jag ska uttrycka det för att inte vara en douchbag) och att förstagångsväljarna väljer parti med oförstörda ögon, kommer SD med största sannolikhet bli Sveriges absolut största parti.
2018-07-06, 09:56
Medlem
Flash-999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Det är denna stora grupp sd-medlemmar som gnäller högst över invandrarnas integrationssträvanden som borde vara svårare än deras egna. Själva har dom aldrig funnit sin plats i samhället fast dom är svenska och således haft de bästa utgångspunkter.

Nu är ju det där larvet en myt som är spräckt:

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/varfor-inte-behandla-sd-valjarna-som-folk

Däremot tjänar myten väl till att belysa vilket elitistiskt förakt som trots finns mot folket och som blottar sig så fort massan misstänks rösta felaktigt. Det skulle inte fungera att håna till exempel vänsterpartiets väljare för att de är fattiga och sjuka, då är samma grupp den "förtryckta kämpande arbetarklassen", medan om de röstar på ett dåligt sätt så dryper samma kulturröster av hat och förakt för att de är "lågutbildade", "förtidspensionärer", "landsbygdsbor" o.s.v.

"Omsorgen" om arbetarklassen från ovan gäller enbart så länge folket uppför sig. Det egentliga föraktet från storstadseliten kommer omedelbart fram när de tror pöbeln inte röstar som de borde.

Detta är intressant i sig, att observera hyckleriet i omsorgen. Sedan är som sagt myten om vilka SD-väljarna är numera debunkad, se artikel ovan i Expressen om den senaste forskningen i frågan.
2018-07-06, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Klart 30% för SD är helt osannolikt. Runt 15% är mer sannolikt.Tr3 skäl till det;
1. SD har "lånat" väljare från S M och KD som garanterat kommer återgå till sina tidigare partier lagom till valet
2. Sverige har inte tillräckligt många SD sympatisörer för att ge dom så mycket röster.
3. En röst på SD är i princip en bortslängd röst. Vill en tredjedel av befolkningen verkligen vaska sina röster?

Du är förstås medveten om att SD fick knappt 13% i valet 2014. Tror du verkligen att den extrema flyktingströmmen år 2015 och sjuklöverns hjälplösa valhänthet i att hantera alla följdverkningar inte kommer att ge mer än lite drygt två procentenheters tillskott till SD i valet nu i höst?
2018-07-06, 09:58
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Den är historiken är vad? 2 val? Inte mycket att stå på.
Nja, om vi ska vara petiga så är det dels tre val, där det var såhär

2006: OU 1.8% Val 2.9%
2010: OU 5.1% Val 5.7%
2014: OU 10.5% Val 12.9%

och dels var det ju så att många OU inte tog med SD tidigare eftersom de trodde att de var så små. I valet 2002 fick de 1.44% vilket är mer än F!, som de ju mäter.

Källa: http://status.st
2018-07-06, 10:12
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
SD har ju samma ståndpunkt som kommunisterna i många frågor, av den anledningen att "extrem" vänster och "extrem" höger möts på i mitten. Den där cirkeln ni vet.

Jag håller med om att höger-vänster skalan inte fungerar helt bra på SD. Men i vilka frågor tycker du SD tycker som kommunisterna?

Jag roade mig med Expressens valkompasstest idag och jag fick högre poäng på SD än några av SD riksdagsmännen. Näst närmast låg M. Lägst fick jag på FI tätt följt av V. Så där jättemycket kommunism tycker jag inte SD har i sitt valprogram.

Jag skulle absolut klassa SD som ett högerparti jämfört med vad de svenska "högerpartierna" står för och givet vad vänstern står för idag. Men det är klart, i ett internationellt perspektiv så är SD nog ett normalt mittenparti.
Senast redigerad av FruLibertas 2018-07-06 kl. 10:19.
2018-07-06, 10:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Klart SD max får runt 15% SÅ Jag är inte orolig.
Skall du & jag göra en deal?

Du säger att SD får max "runt 15%" , skall man tolka "runt 15%" som absolut inte över 18% ?

Vad sägs om en överenskommelse där du säger "18% eller under", jag säger "19% eller över"? Då är jag ändå rätt generös med gränsen, till din fördel.

Den som förlorar lägger upp en länk till en bild där en femhundring eldas upp framför bildskärmen där man tydligt ser ett inlägg i denna tråd med ordalydelsen "Jag hade fel" ?

bilden kan läggas upp på tinypic.com eller liknande site.

Deal?
2018-07-06, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Du är förstås medveten om att SD fick knappt 13% i valet 2014. Tror du verkligen att den extrema flyktingströmmen år 2015 och sjuklöverns hjälplösa valhänthet i att hantera alla följdverkningar inte kommer att ge mer än lite drygt två procentenheters tillskott till SD i valet nu i höst?
Precis! Runt 15% lär SD hamna på. De flesta yra högerskallar som hakat upp sig på flyktingfrågan röstar ju redan sd och för de flesta andra så finns det självklart viktigare frågor.
2018-07-06, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Skall du & jag göra en deal?

Du säger att SD får max "runt 15%" , skall man tolka "runt 15%" som absolut inte över 18% ?

Vad sägs om en överenskommelse där du säger "18% eller under", jag säger "19% eller över"? Då är jag ändå rätt generös med gränsen, till din fördel.

Den som förlorar lägger upp en länk till en bild där en femhundring eldas upp framför bildskärmen där man tydligt ser ett inlägg i denna tråd med ordalydelsen "Jag hade fel" ?

bilden kan läggas upp på tinypic.com eller liknande site.

Deal?
Jag gör det om du skickar 500 lappen till Amnesty. Du kan göra det nu för SD kommer inte få mer än runt 15% i valet.
2018-07-06, 10:51
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Jag håller med om att höger-vänster skalan inte fungerar helt bra på SD. Men i vilka frågor tycker du SD tycker som kommunisterna?

Jag roade mig med Expressens valkompasstest idag och jag fick högre poäng på SD än några av SD riksdagsmännen. Näst närmast låg M. Lägst fick jag på FI tätt följt av V. Så där jättemycket kommunism tycker jag inte SD har i sitt valprogram.

Jag skulle absolut klassa SD som ett högerparti jämfört med vad de svenska "högerpartierna" står för och givet vad vänstern står för idag. Men det är klart, i ett internationellt perspektiv så är SD nog ett normalt mittenparti.

Jag håller helt med dig. SD är definitivt ett mittenparti om man tittar ut i övriga världen, men här i Sverige anses de vara långt ut på högerkanten. Vilket säger en del.
Som jag skrev innan, så tror jag att begreppen höger och vänster inom politiken håller på att suddas ut. Av väldigt många anledningar som nog är lämpade för en annan tråd.

MEN, att SD och kommunisterna tycker likadant i många frågor:

De vill båda

- ge polisen mer resurser för att knäcka gängkriminalitet.
- förbjuda religiösa friskolor
- återinföra kvarterspoliser
- permanent stärka gränsskyddet (möjligtvis av olika anledningar, men resultatet blir detsamma)
- se till att arbete och bostäder finns till de som redan kommit innan vi kan ta in fler
- bryta segregationen
- förskolor ska vara emot slöjtvång
- lärare ska se till barnens bästa och inte agera moralpolis åt tokiga föräldrar

Sen är det ju mycket som skiljer dom åt väsentligt såklart. Men i vissa frågor möts de. Då har ju SD nästan mindre gemensamt med tex Centerpartiet.
2018-07-06, 10:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag gör det om du skickar 500 lappen till Amnesty. Du kan göra det nu för SD kommer inte få mer än runt 15% i valet.
Ok. Det kan jag absolut göra. Det har du mitt ord på, när vi har valresultatet klart.

Vi har en deal. Vi ses här på valnatten eller dagen efter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in