2018-05-12, 23:07
  #65605
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
https://mobile.twitter.com/Pernil/status/992807147003138048
https://mobile.twitter.com/Pernil/status/992807401010159616
https://mobile.twitter.com/Pernil/status/992809794481414145

Eh... Så vad är det som är så kontroversiellt och AVSLÖJANDE här?


Att partier beställer mätningar?


Eller missar jag någonting?
2018-05-12, 23:15
  #65606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Eh... Så vad är det som är så kontroversiellt och AVSLÖJANDE här?


Att partier beställer mätningar?


Eller missar jag någonting?
Du får väl följa med lite i tråden eller är du van att bli uppassad som ett barn?

SvDs journalist spekulerar i att Moderaterna bara gissar att SD är större än opinionsmätningarna visar, men länkarna visar att M gör egna mätningar och då är det mest sannolikt att anta att Moderaternas bedömning inte är en spekulation utan grundar sig på riktiga mätningar.
2018-05-12, 23:20
  #65607
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
https://mobile.twitter.com/Pernil/status/992807147003138048
https://mobile.twitter.com/Pernil/status/992807401010159616
https://mobile.twitter.com/Pernil/status/992809794481414145
Oklart hur aktuellt detta är. Efter S omsvängning kan vi ha helt andra siffror.

Apropå denna omsvängning så tror jag dock att SD kommer att ligga väldigt nära att bli största parti i opinionen i de första mätningarna efter nämnda omsvängning. S-väljarna kommer att vara fullständigt perplexa över vad deras parti sysslar/sysslat med. Omedelbart torde de tappa en handfull procent till V/Mp/C. Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om S dunsar ner mot 20%. Den interna kritiken är hård från tunga förbund.

I de mer "SD-optimistiska" institutens mätningar tror jag att S passeras i junimätningarna.
2018-05-12, 23:21
  #65608
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Du får väl följa med lite i tråden eller är du van att bli uppassad som ett barn?

SvDs journalist spekulerar i att Moderaterna bara gissar att SD är större än opinionsmätningarna visar, men länkarna visar att M gör egna mätningar och då är det mest sannolikt att anta att Moderaternas bedömning inte är en spekulation utan grundar sig på riktiga mätningar.
Men han skrev ju senare att det var SCB:s mätningar om näst bästa parti som avsågs?
2018-05-12, 23:27
  #65609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Men han skrev ju senare att det var SCB:s mätningar om näst bästa parti som avsågs?
Nej det skrev han inte. Han skrev att den mätningen (eller de två mätningarna) han syftade på inte var offentlig men att han skulle ”kolla runt lite” och sen kom han tillbaka med SCB mätningen som visade samma sak.
2018-05-12, 23:30
  #65610
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Nej det skrev han inte. Han skrev att den mätningen (eller de två mätningarna) han syftade på inte var offentlig men att han skulle ”kolla runt lite” och sen kom han tillbaka med SCB mätningen som visade samma sak.
Ok, såg det nu i sista tweeten. Tack.
2018-05-12, 23:35
  #65611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Men han skrev ju senare att det var SCB:s mätningar om näst bästa parti som avsågs?
Han kanske gör tolkningen att en stor andel SD som andrahandsval innebär att SD har osynliga väljare där... att andrahand är väljarnas “kod” för förstahand...? Fast om man är beredd att uppge SD öht har man ju inga skam-issues, så det vore konstigt. Typ “Jag har SD som andrahand så jag är bara lite ond”?
2018-05-12, 23:44
  #65612
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Han kanske gör tolkningen att en stor andel SD som andrahandsval innebär att SD har osynliga väljare där... att andrahand är väljarnas “kod” för förstahand...? Fast om man är beredd att uppge SD öht har man ju inga skam-issues, så det vore konstigt. Typ “Jag har SD som andrahand så jag är bara lite ond”?
Jo det är ju absolut möjligt.

När jag har dig på tråden, kommer några av majmätningarna att inkludera svar som inhämtats efter S-giren?

Edit: Nu var jag bra slö, kollade upp själv och vad det verkar så kommer det att synas redan i sifomätningen.
__________________
Senast redigerad av Hogdal 2018-05-12 kl. 23:53.
2018-05-13, 00:06
  #65613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jo det är ju absolut möjligt.

När jag har dig på tråden, kommer några av majmätningarna att inkludera svar som inhämtats efter S-giren?

Edit: Nu var jag bra slö, kollade upp själv och vad det verkar så kommer det att synas redan i sifomätningen.
Så länge den är gjord efter 4 maj är eventuella effekter av Löfvens 14-punktersprogram inkluderade. Inizio, Demoskop och Sentio hann inte med där, de fick med C-beskedet om skäggbarnen men inget mer.

Jag hänger inte med i förväntade släppdatum längre, hade järnkoll på det en gång men de flyttade runt tills jag tröttnade.
2018-05-13, 00:58
  #65614
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Du får väl följa med lite i tråden eller är du van att bli uppassad som ett barn?

SvDs journalist spekulerar i att Moderaterna bara gissar att SD är större än opinionsmätningarna visar, men länkarna visar att M gör egna mätningar och då är det mest sannolikt att anta att Moderaternas bedömning inte är en spekulation utan grundar sig på riktiga mätningar.

'länkarna visar att M gör egna mätningar' - hahaha. Så det var det som förvånade dig?
Haha, alla partier gör egna mätningar. Alla


Sedan tycker du att det är konstigt att han tycker att SD är underskattade?
Citat:
då är det mest sannolikt att anta att Moderaternas bedömning inte är en spekulation utan grundar sig på riktiga mätningar.
LOL. Det räcker att kolla på historisk data. Är det något konstigt?

Well, det händer ju i andra länder.
Shy Tory.
Bradley.
Omvänt Bradley.


https://en.wikipedia.org/wiki/Shy_Tory_Factor
Citat:
The Shy Tory Factor is a name given by British opinion polling companies to a phenomenon first observed by psephologists in the early 1990s. They observed that the share of the electoral vote won by the Conservative Party (known colloquially as the 'Tories') was significantly higher than the equivalent share in opinion polls.

Jävla Wolodarsky och Soros.
Varför hatar han SD och Tories?


Haters gonna hate.
Konspirationsteoretiker gonna se TECKEN överallt
2018-05-13, 01:16
  #65615
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Han kanske gör tolkningen att en stor andel SD som andrahandsval innebär att SD har osynliga väljare där... att andrahand är väljarnas “kod” för förstahand...? Fast om man är beredd att uppge SD öht har man ju inga skam-issues, så det vore konstigt. Typ “Jag har SD som andrahand så jag är bara lite ond”?

Vad fan pratar ni om?? Pratar ni om tweets?


Han pratar ju om S:s potential att ta tillbaka SD:s väljare.

Per börjar med:
Citat:
Per Nilsson

1) Man ska vara glad att folk ö h t tar sig tid att nuförtiden att gå på ett politiskt möte, platsbrist låter rätt osannolikt.

2) Varför skulle SD-väljare gå på ett S möte? Hur ska de ens känna till mötet?


Citat:
Interna S-mejlet: Stanna hemma och låt SD-sympatisörer komma
Expressen

Nästa hans twitter-tråd:
Citat:
Per Nilsson

Sedan är S potential från SD nationellt cirka 1-2 procentenheter i valet 2018. Det visar alla mätningar jag sett. Verkar som denna potential överdrivs internt. Med det sagt: dialog är oftast bra.
Citat:
Eric Rosén

Någon/några aktuella mätningar du kan l
änka till? Vill gärna kika.
Citat:
Per Nilsson

Omfattande undersökningar från feb och mars, två olika institutet, alla visar samma sak. Logiskt också: SD väljarna är i snitt höger samt rejält mer ”TAN” de ligger fel i båda variablerna. Nära val visar forskning att man väljer mellan partier som ligger rätt nära varandra.
Citat:
Per Nilsson

Tyvärr inget offentligt. Ska kika runt liten, återkommer.
Citat:
Per Nilsson

Kom på! SCB andrahandsval, runt 10% av SD:s väljarna uppger S (dvs 1,5-2% enheter beroende på hur stora SD är). Att jämföra med 40% för M...
(link: http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__ME__ME0201__ME0201D/Nastbastaparti19/table/tableViewLayout1/?rxid=019ee113-3c48-448d-b40f-e819344a69a8) statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/S…
Dock går det att mäta potential på andra sätt, men som exempel.
Missar jag något?
2018-05-13, 01:43
  #65616
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag uppfattar det likadant.
Nu bor jag inte i storstad, och pratar inte politik med fruntimmer, så mitt intryck kanske inte är rättvisande.

Angående kvinnors politiska åsikter: De förefaller inte skilja sig nämnvärt från männens beträffande invandringspolitiken. Men trots det röstar kvinnor inte på SD i samma omfattning som män. De tycks i högre omfattning rösta efter vad (de tror) omgivningen anser om partierna. Detta tycks inte heller vara ett typiskt svenskt fenomen, utan gäller i lika hög grad även andra delar av Europa.

Här är en drygt år gammal artikel från Expressen om detta. Skriven av två forskare i statsvetenskap från Gtbg Universitet som genomförts en omfattande undersökning om detta tillsammans med kollegor från Nederländerna. Läs gärna artikeln i sin helhet. Nedan följer några korta uttdrag från artikeln:

Citat:
Könsskillnaden i stödet för SD är inget unikt. I princip samtliga invandringskritiska partier i Europa dras med ett liknande könsgap.

Även andra partier har en skev könsfördelning i sin väljarkår men inte för några partier är könsgapet så stort som för invandringskritiska partier.

[...]

Det visar sig nämligen att män och kvinnor inte alls skiljer sig särskilt mycket åt när det gäller inställning till invandring eller politiskt förtroende. Tvärtom visar undersökningar att kvinnor sympatiserar med invandringskritiska partiers budskap i samma utsträckning som män.

[...]

När kvinnor väljer vilket parti de ska rösta på väger de också in omgivningens inställning till olika partier innan de gör sitt val (eller rättare sagt vad man tror att omgivningen tycker om partierna).

[...]

Ju mer stigmatiserat ett parti uppfattas vara i den allmänna opinionen, desto färre kvinnor röstar på partiet i fråga. Detta gäller inte bara invandringskritiska partier, utan även andra partier som är stigmatiserade, till exempel radikala kommunistiska partier.

Anledningen till att kvinnor avhåller sig från att rösta på SD är således att partiet är starkt ogillat av stora grupper i samhället. Kvinnorna tar hänsyn till detta när de lägger sin röst, medan männen inte gör det i lika hög utsträckning.

Länk: https://www.expressen.se/debatt/sd-kunde-vara-storst--om-kvinnorna-vagat/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in