2018-05-09, 09:25
Medlem
FlashyBears avatar
Jag tycker att det är ganska intressant att SD hade 9.2% i april 2014.
April 2018 - 18.1%

http://status.st/

Så om OI är lika bra/dåliga som för 4 år sedan fördubblade SD sitt resultat
2018-05-09, 13:13
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
SD ligger nog snart bättre till i OU än nu. Detta om man får tro SR:s politiske reporter som ansåg att moderaternas politik förhåller sig till deras stora skräck att bli mindre än SD. För mig är detta ett kvitto på att det finns finare OU än de som visas i media.

Jag är helt övertygad om att M kommer att bli mindre än Sd i valet, Just nu hålls humöret upp på moderaterna med felaktiga opinionsmätningar. Men det kanske kan ha sina fördelar de blir mindre aggressiva om de får tro de är riksdagens näst största parti.
2018-05-09, 13:56
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dagens situation känns mer osäker än på länge. Det är allt svårare att se en självklar utveckling.

Vi har ingen aning om vad som väntar, det är ett kaotiskt system där små händelser kan ha stora effekter. Jag minns hur ND förtvinade och försvann på mycket kort tid.
När man håller på med aktier så vet man hur snabbt det kan gå. Ett enkelt uttalande från VD:n kan ge enorma effekter på börskursen. Jag kan tänka mig att Löfvens blamage kan sänka S flera pe eller att Annies blamage kan utplåna Centern för gott.
Hoppas kan man göra, i alla fall, och även tro.
Större delen av SD:s väljarskara är gamla sossar och moderater skulle jag tro. Priset för att "komma ut" har emellertid varit, och är fortfarande, mycket högt. För folk i offentlig sektor är det inte ens möjligt att vara öppen SD sympatisör.
Till och med här i Skåne så är folk inte öppna med sina SD sympatier. Enligt OU skall nästan varannan man i Skåne vara SD. Väldigt få är dock öppna med det. Hur är det då inte i Stockholm och andra ställen där SD är mindre populärt.
En vän till mig döljer för sin familj att han röstat SD i två val.
Jag är inte ens säker på att folk vågar vara öppna med sina SD sympatier för sig själva ens.
Detta stigma gör naturligtvis OU svåra.
2018-05-09, 14:39
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är väl helt klart att den undersökningen har rätt begränsad trovärdighet eftersom metoden inte är den bästa. Där har kritikerna helt rätt.

Vilka metoder har inte begränsad trovärdighet. De med mer än 50 procent i svarsbortfall. Eller vad menar du.
2018-05-09, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
C, V och MP kan också vinna flyktingliberala S och M väljare. Flyktingfrågan polariserar nu, det går inte vara neutral längre. S blir nog den stora förloraren de har för många falanger i sitt parti. Muslimer, Tro och Hopp, kvinnoförbund, LO, ungdomsförbund, gamla gråsossar, socialliberala #JÄH-batikhäxor etc.

Jag håller med om att S kommer att få stora problem, egentligen är det ett mycket splittrat parti. Dock har dom väldigt många vaneröstande äldre som inte kommer att hoppa.

Trots Annies många fadäser kommer troligen C att bli en uppsamlare av missnöjda sossar, som det känns.

Idag har jag funderat om ventilerat. Löfvéns pensionärskort Klöver +600:- verkar inte ge den utdelning jag trodde. Ökande islamisering skrämmer just nu många människor, jag ser det på sociala medier. Dom som godkänner böneupprop gör egentligen SD en tjänst, otroligt goda valarbetare, vad är det frågan om egentligen? Jag ser många sådana saker idag, precis som om någon okänd kraft styr för att göra SD större.

Detta blir intressant. Jag håller med många debattörer här om att det kommer bli mycket svårt att navigera ut Sverige från alla dessa problem som nu tornar upp sig. Minst 20 år men ändå är det befriande om SD växer och att kulturmarxisterna får sitt straff.
2018-05-09, 15:07
Medlem
Jag skrev lite fel och gitter inte redigera. Jag menar böneutrop inte böneupprop.

En sådan stor politiskt splittring som finns nu har jag aldrig upplevt. Luften verkar ha gått ur de "goda" och man orkar inte längre tala "mer fritidsgårdar" eller "socialt fältarbete" längre.

Snart orkar man inte angripa SD och hittar man något skit att skriva om SD verkar även detta bli för svagt.

SD ökar nu i maj.
2018-05-09, 15:45
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag är helt övertygad om att M kommer att bli mindre än Sd i valet, Just nu hålls humöret upp på moderaterna med felaktiga opinionsmätningar. Men det kanske kan ha sina fördelar de blir mindre aggressiva om de får tro de är riksdagens näst största parti.

Proffsen har tillgång till helt andra undersökningar än de Folket får ta del av.

De vet.

Därför är det lite svårt att hålla reda på vad Partierna vill, speciellt M och S, för de vill vara överallt och ingenstans beroende på vilken väljartyp de tror sig vända sig till för stunden.
2018-05-09, 16:15
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

SD ökar nu i maj.

Ingen som kan berätta vad Nyheter idag skriver mer än att SD ökar mest av alla?
2018-05-09, 16:20
Medlem
svenabs avatar
"Valrörelsen kan bli en fajt mellan Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna om platsen som största parti."

https://nyheteridag.se/plus/sd-okar-mest-av-alla-i-sentio-for-maj-manad/

Jag är nyfiken som ett barn. Snälla informera mig!
2018-05-09, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
"Valrörelsen kan bli en fajt mellan Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna om platsen som största parti."

https://nyheteridag.se/plus/sd-okar-mest-av-alla-i-sentio-for-maj-manad/

Jag är nyfiken som ett barn. Snälla informera mig!
Helvete, det här blir en nagelbitare, kanske röstar jag SD bara för att öka på chansen att de enligt praxis ska tillfrågas/erbjudas möjligheten att bilda regering, som största parti
2018-05-09, 17:04
Medlem
happilappis avatar
Någon som har Nyheter idag plus och kan dela med sig om resultatet?
2018-05-09, 17:07
Medlem
Moderaterna 20,4 (20,1)
“Liberalerna” 3,7 (4,4)
Centerpartiet 7,6 (6,4)
Kristdemokraterna 2,1 (2,4)
Socialdemokraterna 25,3 (25,9)
Vänsterpartiet 9,2 (8,3)
Miljöpartiet 4,4 (4,4)
Sverigedemokraterna 23,1 (21,4)
Fi 2,2 (3,1)
Piratpartiet 0,5 (1,0)