Citat:
OK, nja där är jag nog betydligt mer pessimistisk, av ett speciellt svenskt skäl som ofta glöms bort i debatten: Den smygdecentralisering av makten som skett under decennier där myndigheter och domstolar successivt har tagit över så mycket makt att riksdagen snart är ungefär som kungahuset, finns där för syns och traditions skull och att klippa rosetter, men utan reell makt. Den kompakta vägg av institutionaliserad aktivism som SD kommer att möta är ungefär som Afghanistan, tusen gånger under tusen år har diverse fältherrar och arméer försökt invadera och erövra landet men alla ger upp till slut. Forget it Jake, it’s Chinatown.Förvisso, men det handlar ju bara om att 7-klövern försöker få tillbaka kvart-i-3-ragg från Den Mörka Sidan, absolut inte att de tänker genomföra sina (under galgen) "nyvunna insikter".
Jag ger SD min röst i september, igen, vilket är sista chansen. Därefter ger jag helt enkelt upp, ty sedan återstår bara rykande ruiner av det Sverige jag en gång kände.
"Pyrrhus-seger" sa Bull. Yeey!
Jag ger SD min röst i september, igen, vilket är sista chansen. Därefter ger jag helt enkelt upp, ty sedan återstår bara rykande ruiner av det Sverige jag en gång kände.
"Pyrrhus-seger" sa Bull. Yeey!
Du kan fylla riksdagshuset med 349 st Åkesson, fråga hur mycket domstolsväsendet bryr sig. Fråga hur många de kommer att döma till utvisning och längre straff för att 349 Åkesson vill det. Sverige är inte USA, regeringen kan inte göra som Trump och använda nån jäkla exekutiv abrovink för köra över aktivistiska myndigheter som försöker utmana och trotsa. I Sverige är det riggat för att de ska kunna hånskratta dig i ansiktet utan att du som boss kan göra ett skit med mindre än att göra grundlagsändringar som måste spikas två mandatperioder i rad för att gälla. Vill man styra upp Sverige på allvar får man gå full Erdogan och riva upp hälften av samhällsordningen. Annars kan SD göra ungefär lika mycket åt situationen på 4 år som Sverige kan göra skillnad i världen genom att förbjuda plastpåsar...
Samma mekanismer, beslut och styrmedel som gav Sverige västvärldens mest liberala invandringspolitik kan förstås med enkla medel (dvs finnes politisk majoritet - och det gjorde det, enligt Krispan), utnyttjas för att reversera och skärpa politiken precis så hårt som den politiska majoriteten vill.