2018-05-09, 00:03
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindfield
För er som undrar varför det är så svårt att mäta SD har jag sprungit på en ganska bra förklaring. Jag var nyligen på ett möte med Kantar Sifo, som visserligen handlade om någonting helt annat än politik, och diskuterade träffsäkerheten i olika mätmetoder. De skvallrade om att yngre män (ålder ca 18-25 år) är ett "svart hål" och BETYDLIGT mindre benägna att svara i undersökningar än andra målgrupper, oavsett mätmetod.

För mig låter det som en ganska rimlig förklaring till diskrepansen mellan opinionsundersökningar och valresultat. SD-sympatisörer är överrepresenterade i den målgrupp som är svårast att mäta.

Låter inte osannolikt alls, kan definitivt vara en av flera förklaringar till det så kallade mörkertalet. Intressant att Kantar Sifo benämner det som "svart hål". Demoskops Peter Santesson beskrev dessa onåbara väljare som "mörk materia" i en artikel i DN den 30 december. Låter nästan som om de som arbetar med opinionsundersökningar kommer från astrofysikens värld. Frågan är då vilket parti eller vilka partier som kommer att bli en supernova i valet i höst, och vilka som förvandlas till nebulosor?

För övrigt skulle det inte förvåna om gruppen i många fall är 18-35-åringar. Det svarta hålet är stort nu...
2018-05-09, 01:02
Medlem
8711s avatar
Opinionsmätning i Magazin24:

Citat:
Gratistidningen Magazin24 i Köping har gått ut med en opinionsundersökning där man frågar hur folket i Västra Mälardalen skulle rösta om det vore kommunalval i dag.

https://images.mmcloud.se/api/v1/images/d806cc13-5423-4f63-8b5b-0acd8eca52c3/600.jpg
2018-05-09, 01:04
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Skulle den här tråden vara bättre än opinionsinstituten på att förutsäga valresultatet på samtliga partier. Vi kanske skulle testa den tesen i samband med valet. Det skulle vara kul oavsett.
C kan mycket väl nå 12% efter S nya migrationspolitik, vilket gör mig nedstämd eftersom jag satt 200 dollar på att de skall ha under 8.5% i valet.
Jag var inne på centerpartiets facebooksida häromdagen för att frossa i skitstormen och tappade då tron på mänskligheten. 5 procent av mina facebookvänner hade gillat sidan och det var en hel del av dem som är ovanligt förnuftiga individer och som jag inte på en miljon gissningar hade trott var lagda åt det hållet.

SD på 14,8 däremot fattar nog Sifo själva är åt helvete fel.

Nuffrorna var dagsaktuella.
Och vi måste ha OU att utgå ifrån, annars skulle vi vara rätt lost. Men menar att "vi" kan nog vikta ganska bra, bättre än flera institut och framförallt på vissa partier.
SCB och S är väl ett bra exempel. Eller Sifo och SD.
Eller så har jag bara fel.
2018-05-09, 03:02
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

https://images.mmcloud.se/api/v1/images/d806cc13-5423-4f63-8b5b-0acd8eca52c3/600.jpg

https://www.magazin24.se/nyheter/magazin24-svarar-pa-kritiken-kring-opinionsundersokningen/reprcC!eiBGrP05IK83MFJKzewtww/

Direkt när någon undersökning kommer som visar för höga siffror för SD kommer kritiken. Och även fast man redogjorde för hur undersökningen gick till när den redovisades tvingas man ändå pudla.

När det gäller Yougov och Sentio så väljer MSM att inte ens publicera. Vilket visar att OU är satta under tryck via media själva.

Nyligen i tråden påstods det att partierna låter genomföra egna interna undersökningar. Om det stämmer så vet man alltså att OU som publiceras är felaktiga. Men vem/vilka utför då dessa informella undersökningar. Samma institut som ljuger öppet i media. Eller finns det okända.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-05-09 kl. 03:11.
2018-05-09, 05:57
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:

Uj uj uj, är det verkligen lagligt att publicera sådana här siffror?
2018-05-09, 07:58
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Uj uj uj, är det verkligen lagligt att publicera sådana här siffror?

Haha, det blir åtminstone ilsket bland journalisterna och PK-folket Det är ingen mätning att lägga så stor vikt vid då den är gjord på nätet och där Sverigedemokrater sannolikt varit överrepresenterade som svarande. Men ändå roligt att den publicerades i en papperstidning.
2018-05-09, 08:00
Medlem
Citat:

Det är väl helt klart att den undersökningen har rätt begränsad trovärdighet eftersom metoden inte är den bästa. Där har kritikerna helt rätt. Det roliga dock är att de inte bara kan avfärda den som oseriös och gå vidare och läsa annat istället. Det måste gnällas offentligt.

Gissar att styrkan i kritiken kommer ifrån att de innerst inne inser att det kanske inte ligger så långt från sanningen som de skulle vilja. Alla måste ju misstänka att de stora opinionsmätningarna är fel ute. Vad man inte kan veta är hur fel de har.

Själv tror jag ju på över 25% för (SD) i valet och skulle bli förvånad, men inte chockad, om det blir så högt som 30%. Ser man däremot (SD) som ett rent nazistiskt parti och läser SIFO:s 16% och blir förskräckt, samtidigt som man ser Sentio och YouGov ligga på 22%, och misstänker att det egentligen är värre och de har över 20%. Då måste det vara en obehaglig upplevelse att se 40% i en mätning.

Annars vill jag helst att det skall gå bra för (M) i valet (jag är medlem) men det blir mer och mer deprimerande för varje vecka som går...
2018-05-09, 08:10
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Annars vill jag helst att det skall gå bra för (M) i valet (jag är medlem) men det blir mer och mer deprimerande för varje vecka som går...

Ja, det finns få glädjeämnen för Moderater. Får de inte till Vapendirektivet kan de glömma potentialen hos 700 000 vapenägare. Där har SD sitt på det torra.

Tror också det finns viss substans i Magazin24:as siffror.

Vi har den sämsta Regeringen någonsin, enbart slagen av världens sämsta opposition som nu slåss om vilka och hur de ska gå ihop med dSocialdemokraterna som de ska vara emot.
2018-05-09, 08:51
Medlem
Citat:
Haha, det blir åtminstone ilsket bland journalisterna och PK-folket Det är ingen mätning att lägga så stor vikt vid då den är gjord på nätet och där Sverigedemokrater sannolikt varit överrepresenterade som svarande. Men ändå roligt att den publicerades i en papperstidning.

Men hur ska detta tolkas EGENTLIGEN?
Att Sverigedemokrater är klart bättre på att använda "tekniken"?
Att Sverigedemokrater är mer intresserade och engagerade av politik?

Eller handlar det mer om att vänstern hellre tuggar på en svamp och tar sig en braja än att vara aktiv politiskt?
2018-05-09, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Ja, det finns få glädjeämnen för Moderater. Får de inte till Vapendirektivet kan de glömma potentialen hos 700 000 vapenägare. Där har SD sitt på det torra.

Vapendirektivet är helt obegripligt. Lagliga vapen används inte till brott. Vapenägare drabbas av hårda kontroller och är den mest laglydiga gruppen i samhället, och är dessutom är det väl precis den grupp man vill skall vara beväpnad om samhället spårar ur och folk måste börja försvara sig mot brottslighet och terrorism själva.

Det enda skälet jag kan se är att (M) insett att det mångkulturella samhället kommer att göra diktatur nödvändigt (som Singapore kanske) inom en inte allt för avlägsen framtid och då vill man absolut inte att väletablerad medelklass skall ha den minsta möjlighet att slåss för demokratin.

Ett samhälle där makthavarna behållit kontakten med folket har helt enkelt ingen anledning att vara rädd för att laglydig och väletablerad medelklass har jaktvapen. Det stärker snarare samhällets motståndskraft mot vansinniga extremister.
2018-05-09, 08:59
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Men hur ska detta tolkas EGENTLIGEN?
Att Sverigedemokrater är klart bättre på att använda "tekniken"?
Att Sverigedemokrater är mer intresserade och engagerade av politik?

Eller handlar det mer om att vänstern hellre tuggar på en svamp och tar sig en braja än att vara aktiv politiskt?

SD-folk är alltid lite under press. Så fort dom får en chans att välja SD i en undersökning så gör dom det. Alltid på spaning att lansera sitt mobbade parti och klättra några pinnhål från det försmädliga bottenträsket. Kommunister, sossar, liberaler och annat pack behöver inte bete sig så. Dom vet att deras partier sitter i förarstolen, bestämmer allt och kan kvadda landet i lugn och ro så mycket dom vill.
2018-05-09, 09:07
Medlem
SD ligger nog snart bättre till i OU än nu. Detta om man får tro SR:s politiske reporter som ansåg att moderaternas politik förhåller sig till deras stora skräck att bli mindre än SD. För mig är detta ett kvitto på att det finns finare OU än de som visas i media.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in