Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Särskilt som SD kommit ut som ett borgerligt stödparti in spe och alltså frivilligt och i onödan gjort en insats för att aktualisera höger-vänster-dynamiken i svensk politik.
Detta bör locka SD-sossar att gå tillbaka till ett S som ju faktiskt, praktiskt gjort mest av alla partier för att styra upp situationen.
Men är inte höger-vänsterskalan överspelad? En intressant artikel här:
http://www.vox.com/2016/3/1/11127424/trump-authoritarianism
menar att Trumps framgångar är resultatet av en auktoritär socialkonservativ trend i USA. Eftersom Sverige är det närmaste USA vi har på denna sidan Atlanten dristar jag mig till att använda den förklaringsmodellen. Den nygamla axeln är konservatism mot liberalism vars reaktion satts i rörelse av den radikala progressiva liberalisms hegemoni över den politiska agendan. Resultatet är väljarnas efterfrågan på en minst lika radikal värdekonservativ förd politik. En polarisering av politiken om man så vill uttrycka det.
Och vad är mer konservativt än Socialdemokraterna egentligen? Rosornas krig har hela tiden handlat om de förment progressiva, men nästan mer rent ut sagt revolutionära krafternas, kamp mot det egna partiets uppenbart socialkonservativa majoritet. Ett parti som är både radikalt och konservativt kan antingen attrahera många eller få.
Nu väljer S att gå mot en mer socialkonservativ politik igen, genom att lansera "Försvaret av den svenska modellen".
Vad SD gjorde klokt tidigare var att placera sig som socialkonservativa i opposition mot etablissemangets vänster, center och högerradikala rörelserna. Inte utifrån en höger-vänster blockmodell.
Visst, SD s program känns väl radikalt för en del men i grund och botten är SD ett socialkonservativt parti. Så radikalt socialkonservativt i sin politik att det bara känns radikalt för en del. Men det är deras problem inte SD:s.
Att som SD lämna den egna definierade positionen och inlemma sig i den traditionella höger-vänster politiken är ett grovt misstag. Givetvis tappar man röstande till S om dessa uppfattar S som ett säkrare kort. Dvs mer socialkonservativt än SD. Moderaterna positionerar sig ett tag som progressiva nya liberaler, f´låt moderater, men nu som konservativa igen och vips får de tillbaka de mest konservativa för SD kan ju uppfattas som radikala av dem.
Balansgången för SD som man lyckats så bra med tidigare måste vara att själva definiera motståndarna. Och inte inlemma sig i motståndarnas politiska spel.
Artikeln som jag länkade till ovan visar just hur kraftig trenden är i västvärlden för en mer socialkonservativ politik som reaktion på många års "liberalism". Artikel försöker kleta på en massa andra egenskaper på denna snabbt växande grupp väljare men det låter jag passera i den större bilden.
Väljarnas söker en mer socialkonservativ politik och tidigare var SD ensam om det är. En restriktiv invandringspolitik var konsekvensen av den grundläggande politiska inriktningen.
Opinionen sökande efter lämpligt parti att bevara, förvalta och utveckla en socialkonservativ politik förklarar både SD snabba uppgång men också nuvarande tillbakagång.
Tydligaste exemplet på denna trend är att de två andra stora partierna båda anammat samma trend att gå i en mer värdekonservativ riktning i sin argumentation. Utåt spelar de på höger-vänster-dynamiken men i realiteten agerar de efter en annan mer tidlös axel, Liberalism - konservatism.
Att då SD lämnar sin position som de andra eftersträvar och spelar på motståndarnas övergivna höger-vänster planhalva är för mig en gåta.