2016-03-03, 11:53
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag förstår hur du känner det. Jag är också frustrerad och vill snabbt ha en radikal förändring. Men med tanke på hur kompakt motstånd SD har, och i vilken hjärntvättad miljö de verkar, så är deras strategi riktig. Att de planar ut, (på mycket hög nivå) beror på att deras politik har fått inflytande över hela sjuklövern vilket eventuellt möjliggör för dem att hitta en samarbetspartner när de blir riksdagens största parti. Detta är en politisk seger som kan utnyttjas i nästa valrörelse (som jag hoppas kommer i sommar).

Allt SD gör och säger vänds emot dem, därför är det riktigt att inte TRUMPeta ut alla sina tankar om läget. Varenda olämplig mening uttalad av Sverigedemokrater på Twitter eller Facebook blir till feta rubriker i Aftonbladet.

Det viktiga är att få reellt politiskt inflytande. När de väl har det så kommer de åsikter, de blev valda på, att normaliseras. Sedan kan vi få den Danska utveckling jag önskar.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nja det är ett taktiskt spel. Det Jimmie sa var egentligen att det är naturligt med en paus i framgångs-sagan. SD har tappat högst 2 % och det blir en stabbig stabilisering runt 19--20%. Sedan kommer nästa framgångs-saga när folk verkligen inser att oron i samhället är här för att stanna. Jag tycker att Jimmie är en smart debattör. Karlsson är en skicklig debattör och Jomshof är nog den allra starkaste för han vågar angripa. Sjöstedt gör sig bäst där han är nu.

SD kan inte gå fram så hårt att man skrämmer bort väljare. Det viktiga är nu att man börjar synas med ifrågasättande av gratis välfärd för flyktingar, medborgarskapsfrågor, och sådant som kan reta Vänsterflummarna och ändå där man har stöd av många "riktiga" Svenskar.

Det ser inte ljust ut för Sverige, men SD har en strålande framtid.

Håller helt med er bägge här, snart är det dags att kamma hem vinsterna för SD men det ska inte ske med ett aggressivt sätt utan med ödmjukhet spetsad med ironi, tänk på att inte alla svenskar uppskattar den retorik vissa här förespråkar ska föras, folk i gemen vill ha stabila trovärda ledare som står kvar vid sina värderingar och inte flöjlar runt allteftersom, typ Löven.
2016-03-03, 12:25
Medlem
Att strömlinjeforma en kaross för att öka hastigheten är en sak - det är vad SD varit besatta av. Vad de inte förstått är att detta bara fungerar i en nedförsbacke när gravitationen verkar på bilen. På plan mark eller i uppförsbacke räcker inte friktionsminimering.

krävs tvärtom friktionen mellan däck och mark, då krävs en motor som driver framåt. Då hade en levande folkrörelse varit bättre än en i bästa fall ljummet fientlig MSM.

Det paradoxala med Trump är följande: Istället för att försöka ställa sig in hos grupper som ändå är förlorade, så skapar han ett polariserat klimat som mobiliserar de egna målgrupperna. Vilket faktiskt tycks leda till att både svarta och latinos dras till honom mer än vad t ex Romney lyckades med.

De republikanska primärvalen har konsekvent lockat rekordantal väljare - det är alltså inte "de närmast sörjande" som blir färre och radikalare, utan helt nya grupper som lockas in i tältet.

Det vi ser i USA och Europa är samma stigande tidvatten av populism och ilska mot etablerade partier och media. Det verkar både åt höger och vänster och ställer konventionell visdom på huvudet.

SD lyfts av detta tidvatten, men förstår inte att det är trots alla försök att "normaliseras" inför ett eroderande maktparadigm som väljarna faktiskt avskyr. Inte en enda röst hat man vunnit på att berömma M, dubbla flyktingkvoter eller förneka att det finns etniska svenskar.

Jag har sagt det i åratal: SD växer inte för att det normaliseras till rumsrenhet. Rumsrenheten kommer med växandet.
2016-03-03, 12:45
Medlem
Citat:
Nja det är ett taktiskt spel. Det Jimmie sa var egentligen att det är naturligt med en paus i framgångs-sagan. SD har tappat högst 2 % och det blir en stabbig stabilisering runt 19--20%. Sedan kommer nästa framgångs-saga när folk verkligen inser att oron i samhället är här för att stanna. Jag tycker att Jimmie är en smart debattör. Karlsson är en skicklig debattör och Jomshof är nog den allra starkaste för han vågar angripa. Sjöstedt gör sig bäst där han är nu.

SD kan inte gå fram så hårt att man skrämmer bort väljare. Det viktiga är nu att man börjar synas med ifrågasättande av gratis välfärd för flyktingar, medborgarskapsfrågor, och sådant som kan reta Vänsterflummarna och ändå där man har stöd av många "riktiga" Svenskar.

Hösten 2010 - upp: 4,7 - 5,1 - 5,5 - 6,0 - 6,3 (aug-dec): +1,6
Våren 2011 - ner: 6,7 - 6,3 - 6,0 - 6,3 - 6,2 (jan-maj): -0,5

Hösten 2011 - upp: 6,0 - 5,7 - 6,1 - 6,3 - 6,3: +0,3
Våren 2012 - ner: 6,7 - 6,3 - 5,7 - 6,1 - 6,2: -0,5

Hösten 2012 - upp: 7,0 - 7,2 - 8,4 - 9,0 - 9,5: +2,5
Våren 2013 - ner: 10,5 - 10,6 - 10,0 - 9,1 - 9,2: -1,3

Hösten 2013 - upp: 10,4 - 10,3 - 10,9 - 10,3 - 10,7: +0,3
Våren 2014 - ner: 9,9 - 9,7 - 9,9 - 9,2 - 9,2: -0,7

Hösten 2014 - upp: 10,6 - 10,5 - 13,5 - 12,9 - 14,8: +4,2
Våren 2015 - upp: 14,5 - 15,1 - 15,0 - 16,0 - 16,4: +1,9

Hösten 2015 - upp: 20,7 - 21,4 - 20,0 - 21,1 - 21,3: +0,6
Våren 2016 - ner: 21,5 - 20,4...

Med undantag för våren 2015 (DÖ, pajasregering, avvärjt nyval, ökande strömmar hit) har det alltså alltid varit lite lojt för SD på våren. Peak i dec eller jan, sedan ähhhh. 7K måste jobba jävligt hårt för att 2016 inte ska bli ännu ett pestens år.
Senast redigerad av CrispyKreem 2016-03-03 kl. 12:52.
2016-03-03, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Att strömlinjeforma en kaross för att öka hastigheten är en sak - det är vad SD varit besatta av. Vad de inte förstått är att detta bara fungerar i en nedförsbacke när gravitationen verkar på bilen. På plan mark eller i uppförsbacke räcker inte friktionsminimering.

krävs tvärtom friktionen mellan däck och mark, då krävs en motor som driver framåt. Då hade en levande folkrörelse varit bättre än en i bästa fall ljummet fientlig MSM.

Det paradoxala med Trump är följande: Istället för att försöka ställa sig in hos grupper som ändå är förlorade, så skapar han ett polariserat klimat som mobiliserar de egna målgrupperna. Vilket faktiskt tycks leda till att både svarta och latinos dras till honom mer än vad t ex Romney lyckades med.

De republikanska primärvalen har konsekvent lockat rekordantal väljare - det är alltså inte "de närmast sörjande" som blir färre och radikalare, utan helt nya grupper som lockas in i tältet. Jag hoppas SD hittar en egen svensk mer lagom variant. För just nu är jag dötrött på

Det vi ser i USA och Europa är samma stigande tidvatten av populism och ilska mot etablerade partier och media. Det verkar både åt höger och vänster och ställer konventionell visdom på huvudet.

SD lyfts av detta tidvatten, men förstår inte att det är trots alla försök att "normaliseras" inför ett eroderande maktparadigm som väljarna faktiskt avskyr. Inte en enda röst hat man vunnit på att berömma M, dubbla flyktingkvoter eller förneka att det finns etniska svenskar.

Jag har sagt det i åratal: SD växer inte för att det normaliseras till rumsrenhet. Rumsrenheten kommer med växandet.
Väl talat, jag ska rama in detta. Trump får bli vårt lackmuspapper, vi ser en intressant "europeisering" av amerikansk politik. Jag hoppas SD hittar en egen svensk mer lagom variant och får fart på siffrorna igen. För just nu är jag dötrött på de delar som uttrycker undfallenhet. Varför ska man vara undfallen inför politiska fiender (och där ingår journalistpartiet)?
Senast redigerad av Fnysington 2016-03-03 kl. 13:37.
2016-03-03, 13:58
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Sammanfattningsvis och plausibel uppskattning av SD:s potential!
Senast redigerad av Mac-Arthur 2016-03-03 kl. 14:00.
2016-03-03, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
M är nyliberalister, som förfäktar öppna gränser, men just nu inser att vi måste ha en tillfällig paus i flyktingmottagandet. De är motståndare till nationalstaten.
Det är just detta som är problemet.
Både S och M ser nuvarande migrationspolitik som tillfällig.
Denna måste permanentas och skärpas ytterligare.
2016-03-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

De republikanska primärvalen har konsekvent lockat rekordantal väljare - det är alltså inte "de närmast sörjande" som blir färre och radikalare, utan helt nya grupper som lockas in i tältet.

Att mobilisera nya grupper är en framkomlig väg i USA med sitt valdeltagande på 55%. I Sverige är vi på 86% (botten 80% 2002, toppen 92% 1976) och därför ligger partiernas fokus av uppenbara skäl på att sno marknadsandelar från varandra istället för att fiska på land. Den dalande kurvan sedan 70-talet är till stor del en följd av massinvandring. Valdeltagandet bland inrikes födda 2014 var 89,8%, utrikes 72,2%. Det är alltså inte SD som sitter på mobiliseringspotential bland nya väljare, det är snarare ett hypotetiskt svennehatande populistparti för invandrare som gör det, både bland invandrare och oikofober som saknar ett tillräckligt självutplånande alternativ. SD måste in och slåss i nollsummespelet om de 90% svennar som redan röstar.

Vidare så är taket lägre i Sverige för den typ av kampanj som Trump driver. Han hänger upp allt på en avdammad slogan från Reagan och i övrigt snackar han mest skit och ger vidlyftiga löften om att fixa allt. I Sverige är det inte så lätt att bygga hallelujastämning på det sättet, väljarna vill höra konkreta förslag och utvärdera dem. Media plockar isär alla nya utspel senast nästa dag.
2016-03-03, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att mobilisera nya grupper är en framkomlig väg i USA med sitt valdeltagande på 55%. I Sverige är vi på 86% (botten 80% 2002, toppen 92% 1976) och därför ligger partiernas fokus av uppenbara skäl på att sno marknadsandelar från varandra istället för att fiska på land. Den dalande kurvan sedan 70-talet är till stor del en följd av massinvandring. Valdeltagandet bland inrikes födda 2014 var 89,8%, utrikes 72,2%. Det är alltså inte SD som sitter på mobiliseringspotential bland nya väljare, det är snarare ett hypotetiskt svennehatande populistparti för invandrare som gör det, både bland invandrare och oikofober som saknar ett tillräckligt självutplånande alternativ. SD måste in och slåss i nollsummespelet om de 90% svennar som redan röstar.

Vidare så är taket lägre i Sverige för den typ av kampanj som Trump driver. Han hänger upp allt på en avdammad slogan från Reagan och i övrigt snackar han mest skit och ger vidlyftiga löften om att fixa allt. I Sverige är det inte så lätt att bygga hallelujastämning på det sättet, väljarna vill höra konkreta förslag och utvärdera dem. Media plockar isär alla nya utspel senast nästa dag.
Fast det där med polarisering stämmer nog, något som även sossarna har insett med sina utspel att införa vänster-högerskalan igen (även om det i deras fall bara handlar om demagogiska diversionsmanövrar för att slippa behöva ta debatten med SD om invandringshaveriet).

Politik ska ju engagera. Lyssnar jag på Jimpan får jag inget intryck av att läget är kritiskt eller ens att Jimpan tycker det är så viktigt alla gånger det han säger. Viktigare är att vara "lugn, fin och statsmannalik". Det var kanske inte var helt fel tidigare när menigheten trodde att SDare åt barn, men nu är läget annat. Nu måste man faktiskt både kunna engagera samt passionerat och rationellt tala för sin linje (där det nu finns konkurrens, åtminstone teoretiskt). SD behöver inte kopiera Trump, men SD borde lära sig av honom hur man skaffar sig en egen plattform, på egna villkor, det är inte journalisterna som ska bestämma ramarna och vilka frågor som ska tas upp: Journalisterna ska uppfostras att återigen bli vad de borde vara, rapportörer. Passa på att angripa journalisterna när de får chansen, gör dem osäkra. Kommer då SD inte längre bli inbjudna till agenda för att diskutera invandringspolitik om SD konsekvent genomför en sådan strategi? Blir de ännu mer hatade av journalisterna? Ingen större förlust, för de blir de i alla fall inte, utom vid några få extremt stagade tillfällen där de ska stå till svars för något. Och mindre hatade blir de inte i alla fall.

Och när man debatterar med politiska meningsmotståndare, varför vara lugn och statsmannalik främst? Det är personer som ljugit, hycklat och bedragit som står som motdebattör för varje SDare. Varje påläst SD debattör skulle kunna dra fram flera dussintals exempel ur varje motdebattör. Läs på, se till att få fram det, säg det varje gång.

Jag tror inte att SD saknar passion för sin sak, tvärtom, men de saknar fortfarande personer som är både intellektuellt överlägsna och goda retoriker och debattörer. Jag har sagt det förut, se till att rekrytera de bästa (som är tillgängliga), lär av sossarna på 60-talet. Men en anlednig till den upplevda mesigheten är säkert också den osäkerhet man spridit i partiet om vad man får säga och vad man inte får säga. Kanske finns en del att jobba på där. Och få ordning på opinionssiffrorna igen.

Vad borde då Jimpan sagt när reportrarna frågade om de dalande opinionssiffrorna? Jo han borde självklart sagt att det är åt helvete. Inte för SD självt, men för landet - det här landet är i katastrofalt skick pga av en absurt undermålig politiker- och journalisttkader. Allra mest skuld har de två senaste regeringar som fört en fullständig vettlös politik (Han namnger samtidigt alla med graverande track-record). Han ska säga att han inte är nöjd förrän han har 51% och/eller regeringsmakten, för landet är i en så stor fara att han tvivlar på dess fortbestånd. Allt detta endast på grund av de andra politikerna oförmåga, ovilja, och feghet att hantera situationen, något som dessutom fått fortgå i decennier, trots alla uppenbara varningssignaler. Han avslutar med att säga att han och SD jobbar natt och dag för att rädda vad som räddas kan och att de inte kommer att vara helt nöjda förrän den sista moskén är stängd (det sista kan ju möjligen modereras aningen ).

Jag vill inte ha ett gäng otydliga kamrerstyper att representera mig. Ville jag det, skulle jag rösta på AKB istället.
Senast redigerad av Fnysington 2016-03-03 kl. 18:52.
2016-03-03, 18:34
Medlem
Att få fram karismatiska ledare av världsformat, det är inte enkelt. 7-klövern har absolut inte sådana politiker utan det är grått och torftigt. Kanske bara att man retar sig lite på dom, som exempelvis man gör på Stefan Löfven.

Jag beundrar ändå Jimmie Åkesson för att han bevarar lugnet i debatter och inte börjar stormskälla på sina motståndare. Inför osakliga journalister bevarar han även då lugnet liksom Mattias Karlsson.

Sedan har vi Jomshof, lite mer aggressiv men saklig. Paula Bieler, ja det behövs fler kvinnor, trots allt. Jag tror att SD skall ägna sig nu åt att jobba med fakta. Hela tiden trumma budskapet om vad hela eländet kostar och att absolut inte pensionerna räddas.

Jag tror att SD måste börja bolla med siffror och visa Svenska folket att det inte är så gott ställt, slå hål på motståndarnas propaganda, påvisa att integrationen inte fungerar och aldrig kommer att fungera.

Ett demagogiskt fenomen som Trump skakar man inte fram så lätt i vårt land
2016-03-03, 18:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
SD planar ut under största flyktingkrisen någonsin, det är ju snudd på kriminellt? Jimpan är inte rätt man, en mycket mer TRUMPen offensiv man(eller kvinna) behövs. SDs största problem nu är att de ansträner sig för mycket att vara statsmannamässiga. Det är ett beteende som osäkra losers håller på med.
Nu har SD haft en extrem tillväxt och landsförrädarna i M har snott SD politik rakt av, givetvis ger det invandringskritiska moderater ett hopp om att partiet äntligen vaknat.
Vad väljarna kommer upptäcka är att M inte vill påverka den svenska politiken före valet 2018.
Allahiansen är död då olikheterna i viktiga frågor är för stora vilket kommer visa sig.

SD kommer sätta ny fart när problemen med massinvandringen eskalerar.
2016-03-03, 18:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

USA har dessutom en betydligt mer öppen media som underlättar för personer för Trump att komma fram, i Sverige hade Trump aldrig släppts fram på samma sätt.
Ett SD som behandlats/behandlas normalt av media hade redan nått 25 % i valet 2014.
2016-03-03, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
USA har dessutom en betydligt mer öppen media som underlättar för personer för Trump att komma fram, i Sverige hade Trump aldrig släppts fram på samma sätt.
Ett SD som behandlats/behandlas normalt av media hade redan nått 25 % i valet 2014.
Men just därför ska man ge igen, bli personliga. Bli överlägsna. Tror ni att sympatierna hamnar hos journalisterna? Nää knappast.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in