2015-12-02, 08:59
  #43873
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kanske man kan säga. Men det är i alla fall så landet ligger, och när M valde att inte försöka lappa ihop en ny koalition (med vem, utöver alliansen, Mp?) valde man bort att ha regeringsinitiativet.

Nu händer det ju (alldeles uppenbart) ett och annat. Nya Teflonpartiet (SD) verkar ju få sympatisörer helt ohämmat och oavsett hur de kritiseras (i några fall dessutom befogat), de andra stora partierna byter just nu fot i asyl/invandringsfrågan mer eller mindre under galgen, folket (så som de definieras i en OU) rör sig mellan ståndpunkterna.

Intressanta tider.

Jag är fortfarande förundrad över hur ett utpräglat enfrågeparti kan vinna så mycket sympatier, men det bör ju kunna förklaras med att det finns en stor grupp som ser invandrings/asylfrågan som extremt viktig. Om det tar tid att bli SD-anhängare (och gissningen är ju att man i allmänhet är det pga invandringspolitiken) tar det troligen samma tid att återgå, om man nu bedömer att politiken ändrats på andra håll.


Jag ser inte SD som ett enfrågeparti, tycker bara att det är en påklistrat etikett. Tror att en av anledningarna till att SD växer är att fler och fler bedömmer SD utan ett förvrängade MSM filter.

Många går in för att misstolka och missförstå vad de säger. SD har haft den realistiska problembeskrivningen om massinvandring, försvar, utrikespolitik, kriminalpolitik, feminism och betydelsen av social tillit för ett samhälle.
2015-12-02, 09:00
  #43874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kanske man kan säga. Men det är i alla fall så landet ligger, och när M valde att inte försöka lappa ihop en ny koalition (med vem, utöver alliansen, Mp?) valde man bort att ha regeringsinitiativet.

Nu händer det ju (alldeles uppenbart) ett och annat. Nya Teflonpartiet (SD) verkar ju få sympatisörer helt ohämmat och oavsett hur de kritiseras (i några fall dessutom befogat), de andra stora partierna byter just nu fot i asyl/invandringsfrågan mer eller mindre under galgen, folket (så som de definieras i en OU) rör sig mellan ståndpunkterna.

Intressanta tider.

Jag är fortfarande förundrad över hur ett utpräglat enfrågeparti kan vinna så mycket sympatier, men det bör ju kunna förklaras med att det finns en stor grupp som ser invandrings/asylfrågan som extremt viktig. Om det tar tid att bli SD-anhängare (och gissningen är ju att man i allmänhet är det pga invandringspolitiken) tar det troligen samma tid att återgå, om man nu bedömer att politiken ändrats på andra håll.
Att SD är ett enfrågeparti är något som msm vill att folk ska tro och sen så är ju faktiskt invandringsfrågan också den den stora ödesfrågan eftersom att Sverige står eller faller med den. Får vi inte bukt med invandringen väldigt snart så kvittar liksom resten.
Tycker nog att i stora drag så har övriga partier bara en fråga på dagordningen och det är ökad invandring.
Så att SD växer som de gör är helt naturligt och jag är övertygad om att de "verkliga" siffrorna för SD idag ligger på runt 30%
2015-12-02, 09:18
  #43875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
Att SD är ett enfrågeparti är något som msm vill att folk ska tro och sen så är ju faktiskt invandringsfrågan också den den stora ödesfrågan eftersom att Sverige står eller faller med den. Får vi inte bukt med invandringen väldigt snart så kvittar liksom resten.
Tycker nog att i stora drag så har övriga partier bara en fråga på dagordningen och det är ökad invandring.
Så att SD växer som de gör är helt naturligt och jag är övertygad om att de "verkliga" siffrorna för SD idag ligger på runt 30%

Jag tror snarare att "Bergakungen" kan ha fog för sina farhagor om SD som ett "enfrågeparti". Utanför invandringsfrågan är partiet inte särskilt homogent. Man håller sig med en "nationalkonservativ" ideologi och har uppenbarligen attraherat många moderater som ogillar M:s lite haltande gång mellan nyliberalism och Reinfeldtstidens socialkonservatism.
Men SD attraherar även en hel del s-väljare, som framförallt motsätter sig sossarnas invandringspolitik men knappast är alltför trakterade av en i övrigt konservativ SD-politik.
Här lurar svårigheter. En skicklig SD-ledning kan kanske balansera dessa olika intressen mot varandra. Framtiden får utvisa. Vilket kanske inte blir helt lätt, då betydligt fler av partiets medlemmar är fd högermoderaterr, som i många frågor kräver en konservativ politik, än fd socialdemokrater.
__________________
Senast redigerad av menelik 2015-12-02 kl. 09:21.
2015-12-02, 09:34
  #43876
Medlem
Bergakungens avatar
Jag kan ju kvalificera mig en smula då det gäller "enfrågeparti":

Fram till ungefär nu har det bara varit SD som erbjudit en strikt "stoppa-invandringen"-linje. En fortsatt stor skillnad är att man erbjuder den åsikten på en ideologisk grund, inte en pragmatisk, mer eller mindre påtvingad grund.

I andra frågor har givetvis SD åsikter. Där finns dock ingen (annan) stark unik fråga, utan man har en HPD(*)-politik där man i bästa fall hittar samsyn med andra, i sämsta fall har för mycket som skiljer. Jag har försökt beskriva det som en Nord-Syd-positionering i invandringsfrågan (där SD fram till nu varit ensamma i "Nord") och sedan den vanliga höger-vänster-orienteringen, där SD (tycker jag) är över hela banan.

Så ur den synvinkeln är man förstås inte ett enfrågeparti. Däremot får man svårt att passa in i vare sig S eller Alliansens övriga politik. Jag noterade dock JÅ:s uttalande på landsdagarna. Men han lär ju ha varit vara moderat i ett tidigare liv.

(*) Hop-Plockade Delar
2015-12-02, 09:52
  #43877
Medlem
Jag tror att de som hoppas på ett krympande SD för att 7K har närmat sig deras politik med stormsteg, kommer att få fel.

Anledningen till att jag tror så är att det är väldigt lätt att se mönstret i lokal variation av SD-stöd. I hårt ansatta Ställdalen där man påtvingats mångdubbelt fler asylsökande än det finns bybor, fick SD 35,98% i riksdagsvalet 2014. I granndistriktet fick de 19%. Samma variation går att hitta i hela Sverige.

Det visar att det inte är vad som händer i rikspolitiken som är det primära. En del väljare hänger absolut med i turerna där, men för många andra triggas knuffen till SD av vad som händer lokalt. Egna iakttagelser och erfarenheter samt påverkan från vänner och bekanta som delger sina iakttagelser och erfarenheter.

Den här hösten har 7K genom sin handlingsförlamning inför asyltsunamin låtit den så SD-frön på otaliga nya platser som tidigare varit opåverkade. Den skada som genererar nya SD-väljare är redan skedd i och med de 150.000 som kommit hittills i år. Det spelar ingen roll om Löfven så lägger taggtråd längs hela svenska gränsen. Det hjälper inte en enda översvämmad kommun. Och tillströmningen har inte slutat bara för att den minskat lite grann. 6000 i veckan är fortfarande katastrof. Nu ska dessutom alla kommuner med lag tvingas uppleva det som genererat hundratusentals SD-väljare i mindre lyckligt lottade kommuner. Många nya lokala erfarenheter, många nya SD-väljare.

Därför kommer SD att öka snarare än minska. Och vänstern kommer att skrika att det beror på den nya hårda retoriken från 7K som legitimerar SD, eftersom vänstern inte fattar att verkligheten på gatan styr väljarbeteende, de tror att retorik och propaganda på riksnivå är den allenarådande arena där slaget om väljarna avgörs. Om så hade varit fallet skulle SD-sympatierna ha varit relativt jämnt fördelade över landet.
2015-12-02, 09:55
  #43878
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om man slår ihop alla kvinnor som skulle rösta på MP, V och F! får man max 15,2% (förutsatt att samtliga 2,7% på "övriga partier" är F!-röster, vilket det inte är). SD får 15,4%. Dessa 15,4% kvinnor är nog den mest osynliga väljargrupp Sverige har haft.

Ja, särskilt om man jämför med hur dominerande den första gruppen är i media.
2015-12-02, 09:57
  #43879
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag kan ju kvalificera mig en smula då det gäller "enfrågeparti":

Fram till ungefär nu har det bara varit SD som erbjudit en strikt "stoppa-invandringen"-linje. En fortsatt stor skillnad är att man erbjuder den åsikten på en ideologisk grund, inte en pragmatisk, mer eller mindre påtvingad grund.

I andra frågor har givetvis SD åsikter. Där finns dock ingen (annan) stark unik fråga, utan man har en HPD(*)-politik där man i bästa fall hittar samsyn med andra, i sämsta fall har för mycket som skiljer. Jag har försökt beskriva det som en Nord-Syd-positionering i invandringsfrågan (där SD fram till nu varit ensamma i "Nord") och sedan den vanliga höger-vänster-orienteringen, där SD (tycker jag) är över hela banan.

Så ur den synvinkeln är man förstås inte ett enfrågeparti. Däremot får man svårt att passa in i vare sig S eller Alliansens övriga politik. Jag noterade dock JÅ:s uttalande på landsdagarna. Men han lär ju ha varit vara moderat i ett tidigare liv.

(*) Hop-Plockade Delar

Mycket riktigt så har SD alltid velat stoppa invandringen på "ideologisk grund"; det som är unikt med sverigedemokraterna är att man kan vara 100% säkra på att den politik de bedriver är för Sveriges bästa. De älskar Sverige och svenskarna. (Vilket inte är detsamma som att de hatar någon annan.) Det kan mycket väl uppfattas som att de "plockar delar"; de har utformat sin politik för vad de tror gynnar Sverige och svenskarna bäst och sakområdenas politik kan då likna politiken från flera partier.

Det är just denna "kärleken till Sverige" som gör att jag känner en grundtrygghet med sverigedemokraterna; även om de ibland har lite konstigheter för sig. Denna trygghet känner jag inte med de andra partierna; att man kan vara säker på att de i alla lägen försöker ha Sveriges bästa för ögonen.
2015-12-02, 10:21
  #43880
Medlem
RingRing2014s avatar
SD manglar fram likt en ångvält i media efter SCB-siffrorna.

Några axplock:



Margit "Maggan" Silberstein, SVT

Citat:
"Sverigedemokraternas obrutna ökning är unik i svensk politisk historia."


Pizzabagare i Gnesta, SVT

Citat:
"Jag vill också att invandringen ska ner, stoppa lite. Jag har bott här i tio år och jag har ingen lägenhet ännu."


Mats Knutson, SVT

Citat:
"Den opinionsbild SCB:s mätning ger, den sänder chockvågor ända in i Rosenbad."

"Vi är påväg mot ett system med tre block."


SVT Morgon:

Citat:
"Nu har man nog korkat upp champagnen på Sverigedemokraternas partihögkvarter."


Anders Pihlblad, TV4-nyheterna

Citat:
Sitter på en stol med en tavla! av Åkesson och Karlsson och berättar om SDs raketäventyr. TV4 verkar ha en försmak för att göra lite infotainment av opinionsmätningarna.


Helena Gissén, TV4

Citat:
"Det här är ju en örfil från väljarna, särskilt från dom manliga väljarna."




TV4-nyheterna, dräpande intervju.

Citat:
Här ställs en av de mest dräpande frågorna till Socialdemokraternas Karin Jämtin...


Kämpa Sverige! Heja Sverige! Rädda Sverige!
__________________
Senast redigerad av RingRing2014 2015-12-02 kl. 11:14.
2015-12-02, 10:21
  #43881
Bannlyst
otroligt kul att se gammel media med lena melin och kg bergström i spetsen, de har dissat sd i alla ar som oseriöse rasister faschister mm. de kan inte stiga mer osv. De sitter som fiollador nu och börjar bli oroliga da om sd kommer till makten kommer deras presstöd att avskaffas troligen
2015-12-02, 10:23
  #43882
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tror att de som hoppas på ett krympande SD för att 7K har närmat sig deras politik med stormsteg, kommer att få fel.

Anledningen till att jag tror så är att det är väldigt lätt att se mönstret i lokal variation av SD-stöd. I hårt ansatta Ställdalen där man påtvingats mångdubbelt fler asylsökande än det finns bybor, fick SD 35,98% i riksdagsvalet 2014. I granndistriktet fick de 19%. Samma variation går att hitta i hela Sverige.

Det visar att det inte är vad som händer i rikspolitiken som är det primära. En del väljare hänger absolut med i turerna där, men för många andra triggas knuffen till SD av vad som händer lokalt. Egna iakttagelser och erfarenheter samt påverkan från vänner och bekanta som delger sina iakttagelser och erfarenheter.

Den här hösten har 7K genom sin handlingsförlamning inför asyltsunamin låtit den så SD-frön på otaliga nya platser som tidigare varit opåverkade. Den skada som genererar nya SD-väljare är redan skedd i och med de 150.000 som kommit hittills i år. Det spelar ingen roll om Löfven så lägger taggtråd längs hela svenska gränsen. Det hjälper inte en enda översvämmad kommun. Och tillströmningen har inte slutat bara för att den minskat lite grann. 6000 i veckan är fortfarande katastrof. Nu ska dessutom alla kommuner med lag tvingas uppleva det som genererat hundratusentals SD-väljare i mindre lyckligt lottade kommuner. Många nya lokala erfarenheter, många nya SD-väljare.

Därför kommer SD att öka snarare än minska. Och vänstern kommer att skrika att det beror på den nya hårda retoriken från 7K som legitimerar SD, eftersom vänstern inte fattar att verkligheten på gatan styr väljarbeteende, de tror att retorik och propaganda på riksnivå är den allenarådande arena där slaget om väljarna avgörs. Om så hade varit fallet skulle SD-sympatierna ha varit relativt jämnt fördelade över landet.

Helt korrekt. Så sent som i morse träffade jag en gammal bekant som bor i en svindyr, etniskt svensk förort i en kommun som inte har tagit emot särskilt många flyktingar. I denna svenska förort låg SD långt under riksgenomsnittet i riksdagsvalet 2014. Min bekant berättade att hans fru ringde honom på jobbet häromdagen och berättade att en buss stod utanför huset och att det rann ut utländska män i 20-årsåldern. Mitt i villakvarteret!

Det visade sig att dagiset som stängdes för några månader sedan hade blivit transitboende för ensamkommande flykting"barn". Ingen som helst information hade gått ut till medborgarna; inte ens till de som bor 20 meter från daghemmet. Samma dag som bussen kom lade kommunen (eller om det var Migrationsverket) ned en lapp i brevlådan till de 10-15 mest närliggande bostädernas brevlådor. Min bekant var helt vansinnigt arg. Han menade att hela processen antagligen olaglig (en lokal för dagverksamhet kan knappast passera som dygnet-runt-boende utan att en massa myndighetsbeslut måste föregås (vilket inte hade gjorts)), det djupt omoraliska (om inte olagliga) i att kringboende varken informeras eller får påverka, risken för rejäl prispåverkan på villor (vem betalar 4-5-6-7 miljoner för en villa som ligger 20 meter från ett transitboende för 20-åriga män från mellanöstern?) osv osv osv.

Och det här är ju bara början. Till våren, när campingplatser, vandrarhem och kursanläggningar skall tömmas för att migranterna skall kommunplaceras så kommer det att gå trögt. En del får trängas in i lägenheter och baracker som kommunerna för upp där det finns plats (när de har ruckat på planlagen), men en stor del kommer antagligen inte att kunna lämna sina transitboenden (eller så fylls de på med nya migranter som invandrar). Svensken kommer inte att kunna semestra i Sverige 2016. Konferensanläggningarna inte kunna ta emot gäster.

Skall även tillägga att jag såg hur ledsen min bekant var. Och precis innan vi skulle vilja skiljas åt sade han, och det lät och såg verkligen sorgligt ut: "Vet du vad. Jag känner ingen framtidstro längre. Den är borta." Jag såg i honom, Sveriges själ försvinna. 7K-politikerna håller på att ta ifrån svenskarna livslusten. En hopplöshet breder ut sig. Och vi kan bara hoppas att den tar sig i uttryck som hat mot etablissemanget.

Så ja, du har rätt, jag tror inte heller på ett krympande SD. Sverige håller på att gå in i en ny fas. Jag tror att den blir överjävlig på många sätt, men tror samtidigt att i slutänden så kommer många 7K-partier att ha reducerats till oigenkännlighet.
2015-12-02, 10:25
  #43883
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Från AB-artikeln


Jag tror det där som hände då, var att dom var störst bara i vissa LO-förbund, typ Metall, Byggnads och Transport - men räknar man alla förbund så är S fortfarande störst. Nu tror jag att dom kan vara störst i hela LO-kollektivet, inte bara i enskilda förbund.

Thorwaldsson var ju ute förr och snackade om att LO har en SD-kris. Torskar S majoriteten i LO så är det tack och hejdå S. Socialdemokraterna är ju att betrakta som LOs politiska ben.

LO kan klara sig längre än så. Organisationen är uppbyggd för att S alltid ska ha ett dominerande inflytande.
2015-12-02, 10:38
  #43884
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Ja, det såg bra ut. Cortés var en riktig pingla. Kul att se att sådana personer engagerar sig i SD; det är väl knappast det första man tänker sig att snygga tjejer gör direkt. Hoppas hon är lika begåvad som hon är snygg.

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/sd-har-h%C3%B6gsta-st%C3%B6det-n%C3%A5gonsin-565de9d7fca38ff945000041

Framförallt är det intressant att TV4 väljer att lyfta fram helt normala människor och inte dessa kufar de ibland valt förr. I inslaget, där Cortéz är med, ser vi också en gruppledare i en mindre svensk stad som verkar vara som "vem som helst" och som inte för tankarna till Hitler i bunkern. En annan intressant skillnad är också att båda intervjuer inte har med någon typ av negativ vinkling av SD som parti eller att de går ut på att personerna i fråga på något vis ska försvara något dåligt som någon annan i SD gjort eller sagt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in