2015-12-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det har nog varit en jobbig dag för insikter i Aftonbladetbunkern. Någon har iallafall slagit Mellinskan med the cluebat idag.

Skulle det vara val idag hade SD med största sannolikhet bli största partiet. SCB har underskattat dem ganska mycket innan. 19,9% i SCB betyder troligtvis 23-24% i verkligheten minst.
2015-12-01, 20:17
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Det är ju så, att akademiska vetare spår och gissar urdåligt. De måste ha bevisade fakta. Att som vetare gissa är närmast ett tjänstefel.

Så det får bli vi vanliga ovetande som får ana och gissa mera rätt. Det heter sunt förnuft, och det är ganska ovanligt i vetenskapliga kretsar.

Är ju också journalisterna som egentligen bestämmer vilka statsvetare som tillfrågas.

Blir väl lite att man tar in någon "rättyckande" som bekräftar den egna världssynen?
Hur många tusentals statsvetare finns det som inte intervjuas?
2015-12-01, 20:19
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Så skedde redan i Augusti.

Från AB-artikeln
Citat:
Bland LO:s medlemmar är dock S fortfarande det största partiet, där får Socialdemokraterna 36,6 procent av stödet, skriver Göteborgs-Posten.

Jag tror det där som hände då, var att dom var störst bara i vissa LO-förbund, typ Metall, Byggnads och Transport - men räknar man alla förbund så är S fortfarande störst. Nu tror jag att dom kan vara störst i hela LO-kollektivet, inte bara i enskilda förbund.

Thorwaldsson var ju ute förr och snackade om att LO har en SD-kris. Torskar S majoriteten i LO så är det tack och hejdå S. Socialdemokraterna är ju att betrakta som LOs politiska ben.
2015-12-01, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Såg nu siffrorna hos SCB
Skattning av valresultatet ”om det varit val idag” män (M). November 2015

S= 26,5 %
M= 23 %
SD=24,3 %

Vi är inte riktigt där än i SCB. Att det är så i verkligheten är ju en annan sak.
Ja, se där! Andra störst och inte långt ifrån S. Men i själva verket kan SD mycket väl vara störst - lyssna bara på vad Aftonbladets führer säger:
Citat:
Det är en officiell hemlighet i mätbranschen, även bland Socialdemokrater, att SCB ger S för höga siffror.
Källa
2015-12-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6E303062
Man kan alltid avfärda de andra undersökningarna av div. anledningar, men SCB's undersökningar är svåra att vifta bort. Visst är de i underkant i förhållande till andra institut, men de har av någon anledning större trovärdighet hos presskåren.

Dagens MSM-förträngning stod TV4 för: Man angav att SCB:s siffra på 19,9% var högre än andra ansedda opinionsinstitut. Snart duger väl endast SIFO och när även SIFO drar sig över 20% kommer man säkert att förklara att opinionsundersökningar egentligen är helt opålitliga eftersom resultaten inte är synkrona med det oerhört starka engagemang som finns för flyktingar hos hela svenska folket.
2015-12-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Är ju också journalisterna som egentligen bestämmer vilka statsvetare som tillfrågas.

Blir väl lite att man tar in någon "rättyckande" som bekräftar den egna världssynen?
Hur många tusentals statsvetare finns det som inte intervjuas?

Sören Holmberg och Marcus Oscarsson, Tv4, har bra förnuft.
2015-12-01, 20:40
Medlem
Hegamons avatar
Jag undrar om någon opinionsundersökning gjorts där enbart kvinnor tillfrågats och ökningen där undersökts? Det kan vara så kvinnorna fortfarande är i "förnekelsefasen", men att de kommer gå över till SD i samma utsträckning som männen? Men att det finns en eftersläpningseffekt i hur de röstar?
Senast redigerad av Hegamon 2015-12-01 kl. 20:53.
2015-12-01, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Från AB-artikeln

Jag tror det där som hände då, var att dom var störst bara i vissa LO-förbund, typ Metall, Byggnads och Transport - men räknar man alla förbund så är S fortfarande störst. Nu tror jag att dom kan vara störst i hela LO-kollektivet, inte bara i enskilda förbund.

Thorwaldsson var ju ute förr och snackade om att LO har en SD-kris. Torskar S majoriteten i LO så är det tack och hejdå S. Socialdemokraterna är ju att betrakta som LOs politiska ben.
Ja, det verkar stämma! Hade fel. Fick för mig att det redan skett men det var nog bara bland män ännu så länge.
2015-12-01, 20:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Ja, se där! Andra störst och inte långt ifrån S. Men i själva verket kan SD mycket väl vara störst - lyssna bara på vad Aftonbladets führer säger:
Källa

Ja och det är heller ingen hemlighet att SD får alldeles för låga siffror från SCB. SD är därför med rätt hög säkerhet Sveriges största parti nu, och det förmodligen med klar marginal.
2015-12-01, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Med ökningstakten idag så har SD majoritet vid årsskiftet 2018-2019. Jag trodde "ketchupeffekten" hade avtagit men där hade jag helt fel?

Jag undrar om någon opinionsundersökning gjorts där enbart kvinnor tillfrågats och ökningen där undersökts? Det kan vara så kvinnorna fortfarande är i "förnekelsefasen", men att de kommer gå över till SD i samma utsträckning som männen? Men att det finns en eftersläpningseffekt i hur de röstar?

En ledtråd kan ges när SCB kommer med partisympatimätningen för november om några dagar - det är inte samma sak, utan som de själva säger:

Citat:
”Val idag-skattningen” mäts med frågan ”Vilket parti skulle du rösta på om det vore riksdagsval någon av de närmaste dagarna?”, medan partisympati mäts med frågorna ”Är det något av de politiska partierna som står dig närmare än de andra?” och ”Men vilket parti har du störst sympati för?”.

Det säger ändå något om hur kvinnor tänker. Jag rotade upp deras mätning från maj och där kunde man se en närmast lavinartad ökning av sympati från både kvinnor och invandrare. Det ska bli intressant att se om några dagar ifall den trenden fortsätter eller har stannat av.

Här kan man ladda hem majmätningen och kolla i tabeller tills ögonen går i kors:

http://www.scb.se/Statistik/_Publikationer/ME0201_2015M05P_BR_ME60BR1501.pdf
2015-12-01, 21:02
Medlem
Arthass avatar
19,9 % är det stora lackmustestet för Sverigedemokraterna. Gammelmedia har länge lutat sig åt "seriösa (enligt dem)" institut som Ipsos och Sifo, som givit SD pinsamt låga siffror. Idag gick det upp för hela Sveriges befolkning att SD är ett eget block inom politiken som kommer hota M och S på allvar. Oavsett SCB:s ofta styltiga metoder har SD ett resultat som ger kallsvettningar på Sveavägen 68 och inom alliansen, Vi vet också att SD är underskattat i SCB, vilket stärker Sentio och Yougovs siffror.

Ptja, det finns inte så mycket att säga förutom att SD dominerar.
2015-12-01, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja och det är heller ingen hemlighet att SD får alldeles för låga siffror från SCB. SD är därför med rätt hög säkerhet Sveriges största parti nu, och det förmodligen med klar marginal.
Det är inte helt otänkbart, åtminstone när denna undersökning gjordes. Men (som jag skrivit tidigare i tråden) tror jag vi kommer få se en viss nedgång närmsta tiden på grund av regeringens kovändning. Känns som att de genom att ta ett skamgrepp om invandringsfrågan på ruinens brant lyckas framstå som att de har koll på situationen. Men det kommer snart vända uppåt igen när de hundratusen invandrarna från Mellanöstern vi tog emot under hösten (av vilka en mycket stor del är unga män) kommer börja göra sitt avtryck i samhället..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in