2015-08-20, 07:04
  #35821
Medlem
Jag undrar om inte denna undersökning kan göra underverk för folk som inte vill svara SD till telefoninstituten. Hur farligt kan det vara att uppge Sveriges största parti liksom?

Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Skrev en hel radda och sedan råka jag radera, så blir kortare nu....

Jag tror vi är en väldigt speciell situation. Folket är självfallet frustrerade, men tror ändå att när folk står där på valdagen så är det större chans att man fegar ur och röstar på det man brukade än håller kvar sin opinion röst på SD.

Visst brukar SD underskattas, men i nuläget är det ju en enorm skillnad mellan opinionerna. Är väl nästan 8-10% mellan lägsta och högsta? Då får man fråga sig om det är Sentio/Yougov som sprungit iväg eller om de övriga
Skulle man kolla på de andra opinionerna, och ta i beaktning underskattningen, så hamnar de runt 18-19%.
Jag tror fortfarande att förr eller senare kommer underskattningen av SD ta slut, kanske även överskattas på en del ställen. Om det har hänt eller inte hos en del opinioner vet man inte förrän valdagen.

Missförstå mig inte, jag hoppas SD är kring 25%. Men tror det är alldeles för mycket, alldeles för snabbt. Och att det är nu väldigt lätt att visa sig missnöjd i opinioner. Men att vara det på valdagen är jag inte lika säker på. Men jag har gärna fel!

Fast just nu vet vi ju inte vad skillnaden är? Detta är ju den första mätningen som publiceras efter sommaren.
2015-08-20, 07:08
  #35822
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Novus har ju begått snilledraget att sätta en värdering på resultaten innan dom tagit fram dom.


Nästa naturliga 7K+MSM steg torde vara att låta Novus, SCB och Sifo bestämma fördelningen av riksdagsledamöter. Då slipper vi ha kostsamma val och kan gå all in med bygget av en värdegrundsdemokrati!
2015-08-20, 07:09
  #35823
Medlem
zorzes avatar
SVT 0700 nyheter, Sverigenyhet handlade om Björnjakt.

Inget om undersökningen på textTV......

Hur är det med värdefrågorna på SVT?
2015-08-20, 07:23
  #35824
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Expressen menar att dessa frågor måste övriga partier besvara för att SD ska börja sjunka i opinionen:

Hur skakar vi på kort tid fram tiotusentals nya bostäder? Hur kan vi få in lågt utbildade personer med svaga språkkunskaper på en höglönemarknad? Och var hittar vi alla de nya SFI-lärare, arbetsförmedlare och socialsekreterare som nu behöver anställas?

http://bloggar.expressen.se/opinionsbloggen/2015/08/fokusera-pa-sakpolitiken-inte-pa-sd/

Låter lite komiskt, för det är ju tämligen omöjliga frågor att lösa.
2015-08-20, 07:29
  #35825
Medlem
Yougov och Sentio har varit närmast SDs verkliga siffror tidigare, jag litar mest på dom.
2015-08-20, 07:31
  #35826
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Just nu pågår en närmast total damage control i samtliga massmedia. Det heter att YouGov inte är pålitliga, att mätningen ska tas med en stor skopa salt, att webbpaneler inte är att lita på osv.

Man ska inte vara förvånad över detta. Givetvis vet skribenterna att det inte är så, och att YouGov är en av de bästa på att pricka in svensk opinion. Givetvis vet man att bra/viktade webbpaneler numera är bland det bästa som finns för att mäta.

Men man måste säga så. Man skiter helt i sitt eventuella "rykte". Det är ren propaganda. Målet att stopppa SD är överordnat allt annat, och man vet ju att risken är stor att proppen går ur fullständigt efter en sådan här mätning. Därför gör man precis allt för att svärta ner den.

Alltså denna....

https://pbs.twimg.com/media/CM1CXaAU8AA6kql.jpg

"I kritiserad mätning"
2015-08-20, 07:31
  #35827
Medlem
RadioDDR1s avatar
Det börjar bli trendigt att vara politisk inkorrekt vilket gynnar partier som SD eller figurer som Donald Trump. Hela västvärlden håller på att svänga och Sverige är inte på något sätt immun mot detta trots etablissemangets förnekelse av verkligheten.
2015-08-20, 07:33
  #35828
Medlem
Hogdals avatar
Resultatet nämndes på ekot i p1, som satsar stort på damage control genom ett inslag om metodens tillförlitlighet 08.15.

Blev nästan samtidigt som jag hörde detta omkörd av en bil som pumpade vad som lät som ultima thules version av nationalsången. Hur ska man tolka detta
2015-08-20, 07:38
  #35829
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Skrev en hel radda och sedan råka jag radera, så blir kortare nu....

Jag tror vi är en väldigt speciell situation. Folket är självfallet frustrerade, men tror ändå att när folk står där på valdagen så är det större chans att man fegar ur och röstar på det man brukade än håller kvar sin opinion röst på SD.

Visst brukar SD underskattas, men i nuläget är det ju en enorm skillnad mellan opinionerna. Är väl nästan 8-10% mellan lägsta och högsta? Då får man fråga sig om det är Sentio/Yougov som sprungit iväg eller om de övriga
Skulle man kolla på de andra opinionerna, och ta i beaktning underskattningen, så hamnar de runt 18-19%.
Jag tror fortfarande att förr eller senare kommer underskattningen av SD ta slut, kanske även överskattas på en del ställen. Om det har hänt eller inte hos en del opinioner vet man inte förrän valdagen.

Missförstå mig inte, jag hoppas SD är kring 25%. Men tror det är alldeles för mycket, alldeles för snabbt. Och att det är nu väldigt lätt att visa sig missnöjd i opinioner. Men att vara det på valdagen är jag inte lika säker på. Men jag har gärna fel!
Fast..statistiken och dom flestas erfarenheter säger att SD är ett högst medvetet val eller steg att ta. Mer än övriga partier..Man går knappast till SD för att sedan hoppa tillbaks som läget är nu.
2015-08-20, 07:44
  #35830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Skrev en hel radda och sedan råka jag radera, så blir kortare nu....

Jag tror vi är en väldigt speciell situation. Folket är självfallet frustrerade, men tror ändå att när folk står där på valdagen så är det större chans att man fegar ur och röstar på det man brukade än håller kvar sin opinion röst på SD.

Visst brukar SD underskattas, men i nuläget är det ju en enorm skillnad mellan opinionerna. Är väl nästan 8-10% mellan lägsta och högsta? Då får man fråga sig om det är Sentio/Yougov som sprungit iväg eller om de övriga
Skulle man kolla på de andra opinionerna, och ta i beaktning underskattningen, så hamnar de runt 18-19%.
Jag tror fortfarande att förr eller senare kommer underskattningen av SD ta slut, kanske även överskattas på en del ställen. Om det har hänt eller inte hos en del opinioner vet man inte förrän valdagen.

Missförstå mig inte, jag hoppas SD är kring 25%. Men tror det är alldeles för mycket, alldeles för snabbt. Och att det är nu väldigt lätt att visa sig missnöjd i opinioner. Men att vara det på valdagen är jag inte lika säker på. Men jag har gärna fel!

Aldrig fel med att inte vara för optimistisk men uppgången hos SD och desperationen hos 7-klövern kommer att ge ännu fler röster till SD. Jag tror att 25.2% bara är början
2015-08-20, 07:44
  #35831
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Expressen menar att dessa frågor måste övriga partier besvara för att SD ska börja sjunka i opinionen:

Hur skakar vi på kort tid fram tiotusentals nya bostäder? Hur kan vi få in lågt utbildade personer med svaga språkkunskaper på en höglönemarknad? Och var hittar vi alla de nya SFI-lärare, arbetsförmedlare och socialsekreterare som nu behöver anställas?

http://bloggar.expressen.se/opinionsbloggen/2015/08/fokusera-pa-sakpolitiken-inte-pa-sd/

Låter lite komiskt, för det är ju tämligen omöjliga frågor att lösa.
Det är möjligt att SD ökat lite i oppionionen - i så fall är det väl missnöjda såssar som strömmat till - de är för dumma för att rösta på alliansen - men det viktiga är att det spelar ingen som helst roll t.o.m. om SD skulle bli största parti. Alliansen kommer inte att ta med SD i regeringen. Alliansen kommer inte att förhandla med SD. Alliansen kommer inte att låta SD på något sätt på verka politiken. Och Åkesson kan inte göra något åt det. SD kan inte bli annat är ett passivt stödparti åt en alliansregering!
2015-08-20, 07:45
  #35832
Medlem
hallonyoghurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Det börjar bli trendigt att vara politisk inkorrekt vilket gynnar partier som SD eller figurer som Donald Trump. Hela västvärlden håller på att svänga och Sverige är inte på något sätt immun mot detta trots etablissemangets förnekelse av verkligheten.

Jag tror att det är precis tvärtom. Sverige står idag i fronten när det gäller omsvängningen som sker i västvärlden. Vi är inte de som tar efter, utan vi leder utvecklingen. Jag läste kommentarer till en artikel i brittisk media (kommer inte ihåg vilken artikel det var eller vilken tidning), men den handlade om Sverigedemokraternas framgångar i Sverige. En läsare skrev nämligen på ett ungefär:

Den politiska eliten i Sverige tog det för långt. Jag tror att det är där den verkliga motreaktionen startar.

Sverigedemokraterna har idag ett STÖRRE stöd i opinionsundersökningar än Front Nationals andel i det franska EU-valet. Smaka på det. Sverigedemokraterna är eventuellt STÖRRE rent procentuellt sett i Sverige än vad Front National är i Frankrike.

Tiden då media kunde peka på alla de rasistiska länderna på kontinenten är över, för vi är ännu värre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in