2015-08-20, 06:14
Medlem
MadScientists avatar
Metro, Aftonblaskan och Expressen toppar sina sidor med detta. DN nämner det i en liten rubrik och SvD hakar säkert på senare. Jobbig morgon för landets journalister
2015-08-20, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadScientist
Metro, Aftonblaskan och Expressen toppar sina sidor med detta. DN nämner det i en liten rubrik och SvD hakar säkert på senare. Jobbig morgon för landets journalister

Japp, men måste väl vara första gången man skriver så mycket om hur "omdiskuterad" eller "opålitlig" den är. För att plantera så många så av tvivel som möjligt.

Dock förstår väl jag också att när det väl kommer till kritan, valdag idag, så skulle SD inte få 25%. Då blir det oftast att man fegar ur och går efter de säkra alternativen. 18% vid val idag är något jag ser som ett troligare resultat.
2015-08-20, 06:37
Medlem
1001PSs avatar
Ni missar ju den bästa nyheten:

Både KD och FP är mycket nära att förpassas till historieböckerna, eller så kommer andra partier att förlora på deras bekostnad.

Då har ändå KD på något sätt initierat en liten form av invandringskritik, dock utan någon form av trovärdighet.

F! Ligger på optimal nivå för att slösa vänsterröster.
2015-08-20, 06:38
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Dock förstår väl jag också att när det väl kommer till kritan, valdag idag, så skulle SD inte få 25%. Då blir det oftast att man fegar ur och går efter de säkra alternativen. 18% vid val idag är något jag ser som ett troligare resultat.

För att SD brukar få högre siffror i OU än i val? Lyckligtvis så kan även Yougov/Sentio ligga under det egentliga stödet.
2015-08-20, 06:44
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Japp, men måste väl vara första gången man skriver så mycket om hur "omdiskuterad" eller "opålitlig" den är. För att plantera så många så av tvivel som möjligt.

Eh? Som att SD varit överskattade alltid innan då??? Snarare kan man anta att verkliga stödet är ännu högre.
2015-08-20, 06:46
Medlem
Månsans avatar
Haha, Expressen försöker desperat att klassa ner Yougov. Institutet är omdiskuterat påstås det. personer som deltar får poäng som kan växlas in mot varor och lotter. Ett tämligen värdelöst institut enligt Expressen.

Jobbigt för Expressen, inom kort måste även Sifo, SCB och Novus beskrivas som pajasinstitut med låg tillförlitlighet.
2015-08-20, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadScientist

Yggeman på TV4: "självrekryterande webpanel som ska tas med en nya salt" Oväntat

Stor humor på tv4, damage control till, vansinnets gräns av Ann tillberg, som dock, överraskande fick motfrågan om inte YouGov varit tillförlitliga historiskt sett - vilket hon motvilligt var tvungen att svara ja på
Senast redigerad av Fnysington 2015-08-20 kl. 06:57.
2015-08-20, 06:55
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jobbigt för Expressen, inom kort måste även Sifo, SCB och Novus beskrivas som pajasinstitut med låg tillförlitlighet.
Novus har ju begått snilledraget att sätta en värdering på resultaten innan dom tagit fram dom.

Deras ledning skrev ju att vi skulle vara lugna, lika omväldigande siffror ser dom inga tecken på. Det innebär att man värderat resultatet - och hur opartiska kan dom då vara, hur kan man lita på att dom tar fram korrekta siffror när dom ger uttryck för att siffrorna är skrämmande?

"Ta det lugnt och andas" - Sjöström.
2015-08-20, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Eh? Som att SD varit överskattade alltid innan då??? Snarare kan man anta att verkliga stödet är ännu högre.

Skrev en hel radda och sedan råka jag radera, så blir kortare nu....

Jag tror vi är en väldigt speciell situation. Folket är självfallet frustrerade, men tror ändå att när folk står där på valdagen så är det större chans att man fegar ur och röstar på det man brukade än håller kvar sin opinion röst på SD.

Visst brukar SD underskattas, men i nuläget är det ju en enorm skillnad mellan opinionerna. Är väl nästan 8-10% mellan lägsta och högsta? Då får man fråga sig om det är Sentio/Yougov som sprungit iväg eller om de övriga
Skulle man kolla på de andra opinionerna, och ta i beaktning underskattningen, så hamnar de runt 18-19%.
Jag tror fortfarande att förr eller senare kommer underskattningen av SD ta slut, kanske även överskattas på en del ställen. Om det har hänt eller inte hos en del opinioner vet man inte förrän valdagen.

Missförstå mig inte, jag hoppas SD är kring 25%. Men tror det är alldeles för mycket, alldeles för snabbt. Och att det är nu väldigt lätt att visa sig missnöjd i opinioner. Men att vara det på valdagen är jag inte lika säker på. Men jag har gärna fel!
2015-08-20, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Haha, Expressen försöker desperat att klassa ner Yougov. Institutet är omdiskuterat påstås det. personer som deltar får poäng som kan växlas in mot varor och lotter. Ett tämligen värdelöst institut enligt Expressen.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Yggeman på TV4: "självrekryterande webpanel som ska tas med en nya salt" Oväntat
Desperationen är m a o fortsatt total hos både regering och regimmedia. Förnekelsen kring problemställningen i Sverige och således även SD's exempellösa tillväxt bara fortsätter. När ska övriga partier börja ta ansvar för landet de är tillsatta att regera?

Ska det behöva gå för de styrande politikerna som för Cersei i sista avsnittet av Game of Thrones (säsong 5)?
2015-08-20, 07:02
Medlem
glimmandes avatar
Undrar hur könsfördelningen bland sdare ser ut idag? Förr så var det ju markant färre kvinnor som var SDare. Gissar att den skillnaden börjat försvinna och att turbon i opinionen mycket beror på det.
2015-08-20, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yogapants
Desperationen är m a o fortsatt total hos både regering och regimmedia. Förnekelsen kring problemställningen i Sverige och således även SD's exempellösa tillväxt bara fortsätter. När ska övriga partier börja ta ansvar för landet de är tillsatta att regera?

Ska det behöva gå för de styrande politikerna som för Cersei i sista avsnittet av Game of Thrones (säsong 5)?
Ja nu försöker man inte ens att dölja mediakonspirationen, det är all in. Men jag tror nog att det har skjutandet på budbäraren kan få personer som Arpi och Gudmundsson att reagera, liksom GP, för man kan inte påstå att det direkt är en mogen reaktion från mediaetablissemanget på en nyhet..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in