2015-08-02, 12:49
  #34633
Medlem
Valaskjalfs avatar
Tror att det räcker med att påtala sjuklöverns tidigare politik och dess effekter samt att påvisa nuvara förslag i kontrast mot tidigare politik. Väljarna förstår ialla fall, och de som inte gör det, har redan köpt sitt livslånga medlemskap i MUF eller SSU. Och de som är riktigt illa däran och är helt bortom all hjälp har redan hämtat ut parti-kepsen.

http://avpixlat.info/wp-content/uploads/2015/03/t-banereklam-d%C3%B6.jpg

Sjuklövern sitter fast med misstagen, SD har verkligheten på sin sida.
Pooooopppa popcorn, Pooooopppa popcorn.

Tycker Fnysington gav en bra och balanserad hållning i detta, en helt klart röstvinnande strategi.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Att DÖ överhuvudtaget existerar är ju pga en en scenarioanalys, till den grad att det kan kallas en öppen konspiration. Man vet att den är skadlig för Sverige, men förhoppningsvis bra för moderaterna. Nu slog detta lyckligtvis fel, blev en baktändning istället. Att invandringspolitiken bevarande är viktigare än Sveriges väl och ve är väl inte heller någots som uttalats, men uppenbart i moderaternas agerande och i tex moderaternas uttalanden. Man behöver inte kalla det en dold konspiration, det räcker med att peka på det som det mest oansvariga och cyniska beteende som någon politiker någonsin utsatt svenskarna för. Detta ska SD naturligtvis påtala så snart de får chansen, dvs i varje debatt.
__________________
Senast redigerad av Valaskjalf 2015-08-02 kl. 13:26.
2015-08-02, 12:54
  #34634
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
En stor anledning till att SD har sådan vind i seglen i opinionsundersökningarna beror på att de har FAKTA på sin sida.

Vad jag väljer att säga och inte säga är upp till mig. Åsikterna är mina, och inte någon annans. Hur eller om det påverkar opinionsläget har jag inga synpunkter på. Det är upp till folk att tillgodogöra sig information och jag litar på att dom som läser tråden är kapabla att göra dra egna slutsatser grundat på den information som står att finna här. Jag kan dock konstatera att dina inlägg idag har en distinkt doft av tafflig damage control. Någon annan kanske drar en annan slutsats. Gott så.
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-08-02 kl. 12:56.
2015-08-02, 13:22
  #34635
Moderator
Tinuviels avatar
Åter till topic, se moderatormeddelande.

// mod
2015-08-02, 15:03
  #34636
Medlem
Ingen nyhet att SD nu är andra största parti i en ou. Ändå är samtidens analys av intresse:http://samtiden.nu/18448/nya-spelplanen-snart-valjer-var-fjarde-sd/

Här framgår att m nu även mister väljare till de andra allianspartierna. Tidigare var det så att oppositionella till invandringspolitiken även gick m. Nu har folk fått upp ögonen för hur m är i verkligheten och väljare strömmar tillbaka till dessa småpartier.

Denna ordning innebär att överströmningen till SD sannolikt kommer att tillta något i styrka.
__________________
Senast redigerad av allagustav 2015-08-02 kl. 15:37.
2015-08-02, 16:47
  #34637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Ingen nyhet att SD nu är andra största parti i en ou. Ändå är samtidens analys av intresse:http://samtiden.nu/18448/nya-spelplanen-snart-valjer-var-fjarde-sd/

Här framgår att m nu även mister väljare till de andra allianspartierna. Tidigare var det så att oppositionella till invandringspolitiken även gick m. Nu har folk fått upp ögonen för hur m är i verkligheten och väljare strömmar tillbaka till dessa småpartier.

Denna ordning innebär att överströmningen till SD sannolikt kommer att tillta något i styrka.

Den slutsatsen går inte att dra av denna OU då förändringarna du hänvisar till är på tok för små och lika gärna kan vara brus. Däremot kan man nog med säkerhet påstå att M-väljare går över till SD ökar i stor utsträckning vilket förstås är trevligt!
2015-08-02, 17:01
  #34638
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Nu kommer väljarna börja backa från SD tillbaka till M när AKB ställt sig upp för HIV+ rätt att smitta andra? Ja kära någon. Det går bra för SD. Vad kan gå fel egentligen?

Kommer Sentio att bomba på med en OU i veckan eller missminner jag mig?

Jag läser lite debattartiklar på ETC och nervositeten märks när man läser mellan raderna.
2015-08-02, 19:39
  #34639
Medlem
Arthass avatar
2 undersökningar på 1 månad. För att gör Alliansen och De rödgröna glada krävs det nog att 0 undersökningar görs fram till valet 2018 dock

En liten reflektion från senaste månaden dock värt att tänka på:

Varje gång gammelmedia dragit upp Sentios 23.3 rekordmätning, så säger det att den är "ifrågasatt" eller "omdiskuterad" - vilket i mediaprat är "underkänd". Min fråga gäller hur mycket kritik som givits till SKOP som borde kritiseras för sina usla facit som inte alls träffat rätt, framförallt mot SD. Har någon koll om SKOP möts med skeptis eller välkomnas den som en god agendasättare av gammelmedia?
2015-08-02, 20:15
  #34640
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
2 undersökningar på 1 månad. För att gör Alliansen och De rödgröna glada krävs det nog att 0 undersökningar görs fram till valet 2018 dock



Samtidigt är det nog lika bra att resultaten från de nya opinionsundersökningarna presenteras när folk hunnit komma tillbaka utvilade från sina sommarnöjen - segelbåtarna, sommarstugorna och exotiska besök i främmande land. Det är på så vis de kan titta på SD:s helt sensationella framgångar med helt nya ögon.

Det är nånting som säger mig att SD:s väg nu går spikrakt uppåt, men jag kan inte riktigt sätta fingret på det.
2015-08-02, 20:41
  #34641
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Varje gång gammelmedia dragit upp Sentios 23.3 rekordmätning, så säger det att den är "ifrågasatt" eller "omdiskuterad"

Det där gamla medietricket börjar bli uttjatat.

En undersökning/rapport/studie vars resultat inte gillas av självhatarna ska efterföljas av...

"Men rapporten har starkt ifrågasatts", "men X som arbetar som X vid Södertörns universitet är skarpt kritisk till underlaget", "men kritiker hävdar".

(Nya Tider hade en rolig blänkare i något nummer där en självhatare hade glömt ringa upp den obligatoriska kritikern vid Södertörn. I självhatarens artikel stod de gamla vanliga fraserna om ifrågasatt innehåll, men det var luckor där namn, titel och arbetsplats skulle fyllas i.)

En annan klassiker är Expressens Nicklas Orenius i en intervju med Åkesson angående deras rapport om invandringens kostnader.

"Vad är din kommentar till att FLERA LEDANDE EKONOMER SÅGAR er rapport", dundrade Orenius med emfas.

"Vilka ekonomer", frågade Åkesson till Orenius som glömt bort att han liveintervjuade och inte skrev en artikel där ingen risk för motfrågor finns.

Orenius suckade skamset och medgav att han inte visste några. Vare sig LEDANDE ekonomer eller vanliga.

Omvänt när det är en undersökning/rapport/studie vars resultat gillas av självhatarna ska istället slutsatsen föregås av någon gliring till alla dumma som någonsin trott annorlunda.

"Det har ofta hävdats att invandringen är kostsam, men nu visar forskning att...", "det förekommer många gånger påståenden om att invandre begår mer brott, men detta avfärdas nu i en studie som".

Att Sentio benämns som "ifrågasatt" säger alltså inget om Sentio. Bara att media följer sin sedvanliga mall när de ska omskriva resultat de inte gillar. Hade SD störtdykit i Sentio hade samma självhatare istället föregått presentationen av resultatet med meningen "det är en vanlig uppfattning att Sverigedemokraterna vinner allt fler väljare, men nu visar en omfattande studio av ett av Norges LEDANDE opinionsinstitut att..."
__________________
Senast redigerad av Pung 2015-08-02 kl. 20:44.
2015-08-02, 22:15
  #34642
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Det där gamla medietricket börjar bli uttjatat.

En undersökning/rapport/studie vars resultat inte gillas av självhatarna ska efterföljas av...



En annan klassiker är Expressens Nicklas Orenius i en intervju med Åkesson angående deras rapport om invandringens kostnader.

"Vad är din kommentar till att FLERA LEDANDE EKONOMER SÅGAR er rapport", dundrade Orenius med emfas.

"Vilka ekonomer", frågade Åkesson till Orenius som glömt bort att han liveintervjuade och inte skrev en artikel där ingen risk för motfrågor finns.

Orenius suckade skamset och medgav att han inte visste några. Vare sig LEDANDE ekonomer eller vanliga.

"

Det var Expressens Niklas Svensson: 1 minut och 54 sekunder in i klippet: https://www.youtube.com/watch?v=g-i4xASS0lI
2015-08-02, 23:45
  #34643
Medlem
Qwertyzs avatar
Tänkte bara så här på kvällskvisten flika in med ett tacktal till alla skribenter i denna tråd. Många av er gör ett fantastiskt jobb genom ert engagemang och kommer med intressanta analyser. Även om jag själv inte är så aktiv med mitt skrivande så brukar jag titta in i tråden någon gång varje dag (och har gjort så sedan den startade, även föregångaren).

Har ni tänk på att det här vi opinionsnördar sysslar med går att jämföra med ett sportintresse? Om vi ska dra en parallell till fotboll så ser jag opinionsundersökningar som en seriematch, kyrkovalet som svenska cupen, EU-valet som EM och riksdagsvalet som VM. Nå, kanske inte helt jämförbart men ni förstår säkert poängen. Poängen är känslan vid en förlust/vinst i respektive tävling. Det är kul när det lag man hejar på vinner en seriematch men ännu roligare om Sverige vinner VM.
__________________
Senast redigerad av Qwertyz 2015-08-02 kl. 23:57.
2015-08-03, 01:32
  #34644
Medlem
http://www.svd.se/darfor-blir-sd-storsta-parti/om/ledare

Intressant artikel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in