2015-07-25, 19:26
  #34033
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Nej det gör inte det. Jag har påtalat detta faktum för dig förrut i tråden varför "inget biter på SD" för vår media; om du läser och förstår vad som står i denna text av Marika Formgren, så faller bitarna på plats även för dig. Den beskriver precis vad som är skillnaden på SD och alla andra. Så en torde hit och en torde dit. Och en torde ner i diket.

Tror du håller på att bli lite yr i mössan av ditt favoritpartis storslagna framgångar på opinionsfronten. Varva ner lite!
Marika Formgren, som du särskilt hänvisar till, är en av de SD:s sympatisörer som vill och vågar påtala det toppstyre som skett och sker inom partiet i syfte att göra SD mer parlamentariskt anpassat, eller som det heter på SD-språk - "mer pk".
Det är samma slags förändringar av partiet, som jag emellanåt fört på tal i den här tråden.
2015-07-25, 19:28
  #34034
Medlem
flyer1s avatar
Intressant om Sd har 23% men nästan alla av väljarna är män, betyder det de kan ha 40% av alla mäns röster och 6% av kvinnornas. För sossarna är det tvärt om om de har tex 26 % totalt så är det kanske 30% av alla kvinnornas röster och 22% av männens röster.
Dvs 40% mot 22% för män ! Sverigedemokraterna är med stor marginal det populäraste partiet bland svenska män idag ! Även klart populärast bland LO medlemmar, poliser, militärer.

Vore intressant se en opionsundersökning som visar hur män respektive kvinnor röstar !
2015-07-25, 19:36
  #34035
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storus Pittus
Juholt är inte heller ett exempel på medias makt. Han hade inte rykt om det inte varit för att många av hans sk partikamrater ville sticka kniven i ryggen på honom. Jag skulle vilja hävda att media kan, kortsiktigt, lyfta ett parti genom okritiskt hyllande. F! i EU-valet är det bästa exemplet. Men sådana framgångar blåser bort lika fort som de kommer. Makten att sänka ett parti är inte deras. Sd är praktexemplet på det. Åratal av exempellösa hatkampanjer som resulterat i att sd är näst största parti.

/SP
Det är sant att regimmedia har förmågan att skapa partier, men i så fall så kommer stödet från 7K.

Det är sannolikt även sant att regimmedia har förmågan att sänka partier inom 7K, S 2012 och M 2002 är bra exempel på detta. Det behöver inte handla om skandaler, utan det kan lika gärna handla om att media underblåser interna motsättningar. SD är dock immuna mot detta.

Jag är säker på att media med lätthet skulle kunna få exempelvis MP att trilla ur riksdagen till 2018 om de hade haft den agandan. Partierna inom 7K är sannolikt medvetna om detta och det är en av anledningarna (dock inte den enda) till att de har så svårt att anpassa sin invandringspolitik efter opinionen.
2015-07-25, 19:49
  #34036
Medlem
Pirre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Intressant om Sd har 23% men nästan alla av väljarna är män, betyder det de kan ha 40% av alla mäns röster och 6% av kvinnornas. För sossarna är det tvärt om om de har tex 26 % totalt så är det kanske 30% av alla kvinnornas röster och 22% av männens röster.
Dvs 40% mot 22% för män ! Sverigedemokraterna är med stor marginal det populäraste partiet bland svenska män idag ! Även klart populärast bland LO medlemmar, poliser, militärer.

Vore intressant se en opionsundersökning som visar hur män respektive kvinnor röstar !

Har för mig Richard Jomshof i intervjun "Rakt på" från Almedalen nämnde att de tidigare varit ett 80-20 parti, men att de nu var nere på 70-30 och siktade vidare mot 60-40. Fast han kanske avsåg medlemsfördelningen, det får jag låta vara osagt.

Därefter läste jag i någon tråd (kanske denna?) att SD redan är störst bland männen och att ungefär var tredje svensk man skulle rösta på SD om de var val idag. Kan säkert stämma.
2015-07-25, 19:52
  #34037
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Har för mig Richard Jomshof i intervjun "Rakt på" från Almedalen nämnde att de tidigare varit ett 80-20 parti, men att de nu var nere på 70-30 och siktade vidare mot 60-40. Fast han kanske avsåg medlemsfördelningen, det får jag låta vara osagt.

Ja, han syftade definitivt på medlemsfördelning.
__________________
Senast redigerad av Socialkonservativ 2015-07-25 kl. 19:56.
2015-07-25, 19:55
  #34038
Medlem
Socialkonservativs avatar
Personligen tror jag att Sentios siffror i Juli-mätningen ligger över deras verkliga stöd. Tror inte att 23% hade röstat på SD idag. En verkligare siffra ligger nog någonstans runt 19%. SDs väljarstöd har gått uppåt snabbt men att det skulle ha gått upp SÅ mycket så snabbt ser jag som osannolikt.
2015-07-25, 20:00
  #34039
Medlem
Kausalitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Personligen tror jag att Sentios siffror i Juli-mätningen ligger över deras verkliga stöd. Tror inte att 23% hade röstat på SD idag. En verkligare siffra ligger nog någonstans runt 19%. SDs väljarstöd har gått uppåt snabbt men att det skulle ha gått upp SÅ mycket så snabbt ser jag som osannolikt.

Vad du ser som sannolikt eller osannolikt är inte relevant. Det finns inga som helst belägg för att SDs stöd skulle vara mindre än opinionsundersökningarna - tvärtom ligger SDs valresultat konsekvent över Poll of all Polls.
2015-07-25, 20:15
  #34040
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Personligen tror jag att Sentios siffror i Juli-mätningen ligger över deras verkliga stöd. Tror inte att 23% hade röstat på SD idag. En verkligare siffra ligger nog någonstans runt 19%. SDs väljarstöd har gått uppåt snabbt men att det skulle ha gått upp SÅ mycket så snabbt ser jag som osannolikt.

Oppositionen växer sig ofta större än regeringen under mandatperioden och nu finns det bara ett oppositionsparti.
2015-07-25, 20:27
  #34041
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Personligen tror jag att Sentios siffror i Juli-mätningen ligger över deras verkliga stöd. Tror inte att 23% hade röstat på SD idag. En verkligare siffra ligger nog någonstans runt 19%. SDs väljarstöd har gått uppåt snabbt men att det skulle ha gått upp SÅ mycket så snabbt ser jag som osannolikt.
Användaren FranzLisztblevej75 har en utmärkt partimodell som anger stödet till 21.2 ±1.5 så det kan sannolikt stämma, nån procent i överkant kanske.

Jag tror inte vår egen statistikprofessor har tittat in sedan brakresultatet men jag kan informera om att prediktionen för den aktuella Sentiomätningen var 21.7 ±2.4 så det var inom marginalen.
2015-07-25, 20:51
  #34042
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Användaren FranzLisztblevej75 har en utmärkt partimodell som anger stödet till 21.2 ±1.5 så det kan sannolikt stämma, nån procent i överkant kanske.

Jag tror inte vår egen statistikprofessor har tittat in sedan brakresultatet men jag kan informera om att prediktionen för den aktuella Sentiomätningen var 21.7 ±2.4 så det var inom marginalen.

Ja den är bra men den gör inga som helst försök att mäta trenden och SD har tveklöst en starkt uppåtgående trend nu.
2015-07-25, 21:15
  #34043
Medlem
Som vanligt så är det två sidor som står i en dragkamp och försöker dra åt varsitt håll. De personer som sväljer siffrorna helt är lika fel som de som struntar i de. Jag är väldigt politiskt oberoende då jag tycker att de flesta partier har delar där de har rätt, och andra där de har väldigt fel. Har inget parti som jag stödjer helt, utan finner kärnfrågor som jag sympatiserar med S, M, KD och SD. Därför är jag nog en av de få som faktiskt kollar på detta objektivt utan att ha en agenda.

Sentio har utan tvekan varit den enda opinionsinstitut som mätt SD bra de senaste 2 valen. Samtliga andra institut har alltid underskattat SD stort. Det är därför med all rimlighet att tro att sentios siffror för SD är väldigt nära sanningen. Det finns ingen anledning att tro annat utöver ideologisk blindhet.

Det man däremot också ska komma ihåg är att Sentio har en historia av att underskatta både S och M i undersökningen. Jämför man detta med andra institut så är det rimligt att att slutleda att S och M fortfarande är före SD med ett par procentenhter.

Objektivt så finns inte sanningen i varken SDs läger eller Anti-SD lägret. Det finns en halvsanning i båda. SD är förmodligen uppe i 22-23%. Däremot är det sannolikt att de inte är nästa största partiet då M mest troligt ligger runt 23-24% och S 26-27%.

I slutsats så har SD gått framåt enormt och som det ser ut så blir de tveklöst näst största partiet och kanske till och med största nästa månad.
2015-07-25, 21:19
  #34044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Användaren FranzLisztblevej75 har en utmärkt partimodell som anger stödet till 21.2 ±1.5 så det kan sannolikt stämma, nån procent i överkant kanske.

Jag tror inte vår egen statistikprofessor har tittat in sedan brakresultatet men jag kan informera om att prediktionen för den aktuella Sentiomätningen var 21.7 ±2.4 så det var inom marginalen.

Jag har påpekat det tidigare i tråden, men gör det ännu en gång. Sentio är det institut som bäst visar SDs opinion, men de underskattade SD både 2010 och 2014. Inte med alls särskilt mycket, men trots allt en underskattning.

Det finns alltså inget som tyder på att de nu plötsligt skulle överskatta SD. Tvärtom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in