2015-07-25, 17:24
  #34021
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nu är du ute och cyklar. Ett parti kan inte ta ansvar för vad dess medlemmar gör på egen hand. Att SD skulle kanske lida skada i opinionen är en annan sak. SD som parti förespråkar enbart demokratiska metoder och kan inte straffas.
Många sverigevänner är oroliga för vad som skulle hända med SD i olika scenarier. De senaste två tillfällena då jag har tänkt i samma banor var dels i samband med Breivik, dels i samband med järnrören.

När de första OU efter järnrören släpptes så trillade den berömda polletten äntligen ner hos mig. Min slutsats blev helt enkelt att media saknar förmåga att påverka de människor som redan röstar på SD. Jag säger inte att media saknar förmåga att påverka alla människor, men deras makt sträcker sig idag till att röra om inom 7K. Drevet mot Håkan Juholt är ett ganska bra exempel på detta.

När Dynamitharry och hans mor hamnade i blåsväder för några dagar sedan så tog jag det hela med ro. Det är möjligt att media lyckas påverka någon som röstar på FI eller MP att hata SD ännu mer, men vad spelar det för roll?

Det som krävs för att SD skall minska i OU är att de går emot sina egna väljare, precis som 7K gör. Jag kan tänka mig att SD hade minskat om JÅ accepterade en minsterpost i utbyte mot ingenting.
2015-07-25, 17:28
  #34022
Medlem
Menveds avatar
KD:s problem är samma som Moderaternas och det handlar om regeringsfrågan. Så länge de inte fäller regeringen och bildar regering med stöd av SD så spelar det inte någon roll hur mycket de förändrar politiken i populistisk riktning för då är det alltid mer bang for the buck att lägga rösten på SD. När Ebba Busch Thor sa att hon föredrog V framför SD så raserade hon allt hon byggt upp med sitt "landsförrädartal".

Det enda effektiva sättet att stoppa flödet till SD är att fälla regeringen och bilda en ny alliansregering med SD:s migrationspolitik. Då tror jag att trenden inte bara stoppas utan också vänder. Anledningen är att SD har en del osympatiska personer i toppen som i normala fall hade stött bort väljare.
2015-07-25, 17:30
  #34023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Många sverigevänner är oroliga för vad som skulle hända med SD i olika scenarier. De senaste två tillfällena då jag har tänkt i samma banor var dels i samband med Breivik, dels i samband med järnrören.

När de första OU efter järnrören släpptes så trillade den berömda polletten äntligen ner hos mig. Min slutsats blev helt enkelt att media saknar förmåga att påverka de människor som redan röstar på SD. Jag säger inte att media saknar förmåga att påverka alla människor, men deras makt sträcker sig idag till att röra om inom 7K. Drevet mot Håkan Juholt är ett ganska bra exempel på detta.

När Dynamitharry och hans mor hamnade i blåsväder för några dagar sedan så tog jag det hela med ro. Det är möjligt att media lyckas påverka någon som röstar på FI eller MP att hata SD ännu mer, men vad spelar det för roll?

Det som krävs för att SD skall minska i OU är att de går emot sina egna väljare, precis som 7K gör. Jag kan tänka mig att SD hade minskat om JÅ accepterade en minsterpost i utbyte mot ingenting.

Ja, även om MSM vaskar fram idioter inom SD, så minskar ju inte problemen med massinvandringen, ett obefintligt försvar, genusvansinnet etc etc ett skvatt. Och för den som är oroad över utvecklingen inom dessa områden, finns inget annat alternativ. SD kommer kunna klara många "skandaler" utan att bli påverkade.
2015-07-25, 18:09
  #34024
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
När de första OU efter järnrören släpptes så trillade den berömda polletten äntligen ner hos mig. Min slutsats blev helt enkelt att media saknar förmåga att påverka de människor som redan röstar på SD. Jag säger inte att media saknar förmåga att påverka alla människor, men deras makt sträcker sig idag till att röra om inom 7K. Drevet mot Håkan Juholt är ett ganska bra exempel på detta.

Ja, du har rätt i att medias tafatta försök att utmåla skandaler hittills har haft motsatt verkan. Det gäller järnrören, jakten på näthatare och nu senast säkert den berusade gamla tanten och slöjtjejerna. Effekten har antingen blivit att folk tycker synd om SD, eller att de har fått upp ögonen för SD och själva läst på i partiprogrammet. Båda sakerna gynnar SD.

Det ska till något alldeles oerhört extremt för att på allvar sänka SD. Låt oss säga så här: Om Jomshof skulle ikläda sig en falsk polisuniform och gå in i plenisalen och meja ner si sådär 50 riksdagsledamöter. Då tror jag inte SD skulle bli största parti 2018..
2015-07-25, 18:33
  #34025
Medlem
På kort sikt finns det bara en åtgärd att stoppa fortsatt uppgång för SD!
Det vore att man med hänvisning till det katastrofala läget med asylmottagning, helt enkelt återinför pass och gränskontroller.
De som kommer från Danmark, Tyskland, Polen o.s.v skickar man tillbaka med hänvisning till Dublinförordningen om "första asylland".
Det finns inom Schengen-reglerna möjlighet vid extrema situationer återinföra pass och gränskontroller.
Allt annat snack är bara önsketänkande, som i allra bästa fall kan märkas resultat på 2 - 4 års sikt!
2015-07-25, 18:37
  #34026
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det ska till något alldeles oerhört extremt för att på allvar sänka SD. Låt oss säga så här: Om Jomshof skulle ikläda sig en falsk polisuniform och gå in i plenisalen och meja ner si sådär 50 riksdagsledamöter. Då tror jag inte SD skulle bli största parti 2018..
Ett mer realistiskt scenario är att 7K använder den brända jordens taktik och sedan lämnar över till SD så att de får försöka reda upp eländet. Tänk dig när regeringen Bildt skulle ta ansvar för 80-talets ekonomiska politik och multiplicera det med 1000.

I ett sådant scenario så tror jag att SD kan minska om de inte är extremt tydliga med att det dels är 7K som ligger bakom vansinnet, dels att det tar lång tid att få Sverige på rätt köl.
2015-07-25, 18:46
  #34027
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, du har rätt i att medias tafatta försök att utmåla skandaler hittills har haft motsatt verkan. Det gäller järnrören, jakten på näthatare och nu senast säkert den berusade gamla tanten och slöjtjejerna. Effekten har antingen blivit att folk tycker synd om SD, eller att de har fått upp ögonen för SD och själva läst på i partiprogrammet. Båda sakerna gynnar SD.

Det ska till något alldeles oerhört extremt för att på allvar sänka SD. Låt oss säga så här: Om Jomshof skulle ikläda sig en falsk polisuniform och gå in i plenisalen och meja ner si sådär 50 riksdagsledamöter. Då tror jag inte SD skulle bli största parti 2018..


Resonemanget förutsätter att Jomshof skriker " jag hatar negrer!!" när han låter blyet slungas.
Skriker han istället "IS lever, AllahuAKHBAR!!" så har SD fortfarande en chans. Och Jomshof
kommer bli tilldelad samtalsterapi och jobb istället för kumlabunker..
2015-07-25, 18:53
  #34028
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Samma socialpsykologiska förutsättningar torde gälla för SD, som för övriga partier. Emotser med spänning resultatet.

Nej det gör inte det. Jag har påtalat detta faktum för dig förrut i tråden varför "inget biter på SD" för vår media; om du läser och förstår vad som står i denna text av Marika Formgren, så faller bitarna på plats även för dig. Den beskriver precis vad som är skillnaden på SD och alla andra. Så en torde hit och en torde dit. Och en torde ner i diket.
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-07-25 kl. 18:59.
2015-07-25, 18:54
  #34029
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
KD:s problem är samma som Moderaternas och det handlar om regeringsfrågan. Så länge de inte fäller regeringen och bildar regering med stöd av SD så spelar det inte någon roll hur mycket de förändrar politiken i populistisk riktning för då är det alltid mer bang for the buck att lägga rösten på SD. När Ebba Busch Thor sa att hon föredrog V framför SD så raserade hon allt hon byggt upp med sitt "landsförrädartal".

Detta. Flashback, ni måste bli mer ifrågasättande. Bara för att EBT pratade om hårdare tag mot jihadkrigare, vilket inte alls är så kontroversiellt som ni tror, betyder inte detta att KD är något parti som förespråkar icke-generös invandringspolitik.

KD kommer aldrig vilja samarbeta med SD. Varför skulle KD, med starka kopplingar till pingströrelsen som alltid tagit ställning för en generös flyktingpolitik, inte hellre välja att fortsätta samarbeta med övriga Alliansen, som står för öppenhet, och som de haft ett framgångsrikt samarbete med i över 1 decennium?
2015-07-25, 19:00
  #34030
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Undrar vad som skulle hända ifall regeringen gav order till Migrationsverket, "i år skall ni spara 20 % i förhållande till föregående år"?

Regeringen kan ju över dagen sparka generaldirektören & tillsätta en annan, mig till exempel.



Du verkar mer än kvalificerad!

Tillstyrkes.
2015-07-25, 19:08
  #34031
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
23.3% ???

Som sagt, det är osannolikt att det skulle stämma med så höga siffror.

Det kanske är så osannolikt att det inte har hänt, egentligen.
2015-07-25, 19:17
  #34032
Medlem
Storus Pittuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Många sverigevänner är oroliga för vad som skulle hända med SD i olika scenarier. De senaste två tillfällena då jag har tänkt i samma banor var dels i samband med Breivik, dels i samband med järnrören.

När de första OU efter järnrören släpptes så trillade den berömda polletten äntligen ner hos mig. Min slutsats blev helt enkelt att media saknar förmåga att påverka de människor som redan röstar på SD. Jag säger inte att media saknar förmåga att påverka alla människor, men deras makt sträcker sig idag till att röra om inom 7K. Drevet mot Håkan Juholt är ett ganska bra exempel på detta.

När Dynamitharry och hans mor hamnade i blåsväder för några dagar sedan så tog jag det hela med ro. Det är möjligt att media lyckas påverka någon som röstar på FI eller MP att hata SD ännu mer, men vad spelar det för roll?

Det som krävs för att SD skall minska i OU är att de går emot sina egna väljare, precis som 7K gör. Jag kan tänka mig att SD hade minskat om JÅ accepterade en minsterpost i utbyte mot ingenting.
Juholt är inte heller ett exempel på medias makt. Han hade inte rykt om det inte varit för att många av hans sk partikamrater ville sticka kniven i ryggen på honom. Jag skulle vilja hävda att media kan, kortsiktigt, lyfta ett parti genom okritiskt hyllande. F! i EU-valet är det bästa exemplet. Men sådana framgångar blåser bort lika fort som de kommer. Makten att sänka ett parti är inte deras. Sd är praktexemplet på det. Åratal av exempellösa hatkampanjer som resulterat i att sd är näst största parti.

/SP

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in