2015-06-03, 14:10
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Här är en unvisit-länk.

Anders Lindberg börjar muta in ett eget hörn i svensk offentlighet. Fortfarande på rätt sida Arnstad-gränsen men ändå så pass nära att man hela tiden fruktar för hans hälsa. Lindberg tror nog fortfarande fullt och fast att skutan kan vändas för vänstern, bara budskapet förs fram med rätt retorik kommer den onda mardrömmen snart vara över och SD sjunka som en sten i opinionsundersökningarna.
Och frälsarna som ska utföra detta underverk är givetvis i första hand Lindberg själv och hans hjärndöda kolleger på Aftonbladet. Dom bör nog istället koncentrera sig på miraklet att inte bli av med jobbet inom en snar framtid.
2015-06-03, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Inte helt korrekt, det bör inte vara "intervallet" utan "av sådana intervall".
Jag ser nu att mitt språkbruk inte var riktigt så precist som man kan förvänta sig av en flashbackare. Jag förstår dock inte riktigt din invändning, kan du förtydliga den?
2015-06-03, 14:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Låt oss säga att jag har den tokiga idén att vilja veta hur stort SD är idag, så gott det går.

Empiriskt gör jag klokast i att lita mest på Sentio, som kommit facit nära i valet. Om andra mätningar stärker Sentios bild, desto bättre.

Detta innebär ju inte att andra källor är värdelösa - inte minst SCB kommer, om jag inte missförstått det hela, den 8:e att redovisa sina "andra" SD-siffror i form av rådata.

Dessa kan man ju korrigera som det tidigare experimenterats med i tråden. Om SCB:s metod är så stabil som du hävdar bör det ge en bra indikation.

Man kan troligen välja en valfri mätning (vilken som helst) som "facit" och sedan korrigera övriga mätningar mot denna. Om det är en bra metod att få fram sanningen vet jag inte. Det är däremot ett bra sätt att få alla mätningar att visa samma. Då hänger allt på att Sentio mäter rätt, givetvis.

Tänker man så behöver man, strängt taget, aldrig titta på annat än Sentio, och (beroende på tillförsikt till mätningarna) kanske också titta på valvakan.
2015-06-03, 15:28
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Jag ser nu att mitt språkbruk inte var riktigt så precist som man kan förvänta sig av en flashbackare. Jag förstår dock inte riktigt din invändning, kan du förtydliga den?
Om vi utgår från ett frekventistisk synsätt, vilket är det vanligaste, så har vi exempelvis att theta = mu. Om vi då skattar mu och konstruerar ett konfidensintervall så kan vi inte säga att detta intervall täcker mu med 1-alfa100% sannolikhet eftersom skattningen redan gjorts och intervallet redan konstruerats, det finns inte längre någon slumpmässighet gällande utfallet. Då blir det lite missvisande att säga "detta intervall täcker mu med 95% sannolikhet" på samma sätt som att det inte är korrekt att säga 50% när din vän singlar en slant, tittar på den och frågar dig vad sannolikheten är att vederbörande fick klave. Därför bör man istället säga "givet att vi upprepar mätningen ett stort antal gånger och konstruerar ett konfidensintervall per mätning så kommer 95% av dessa intervall att innehålla parametern theta". Detta är annorlunda jämfört med "givet att vi upprepar mätningen ett stort antal gånger så kommer konfidensintervallet (här är det implicerat att det handlar om konfidensintervallet vi faktiskt observerar) innehålla theta med 95% sannolikhet". Detta är då ur en frekventisktisk synvinkel, ur en Bayesiansk blir det lite annorlunda.
2015-06-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Om vi utgår från ett frekventistisk synsätt, vilket är det vanligaste, så har vi exempelvis att theta = mu. Om vi då skattar mu och konstruerar ett konfidensintervall så kan vi inte säga att detta intervall täcker mu med 1-alfa100% sannolikhet eftersom skattningen redan gjorts och intervallet redan konstruerats, det finns inte längre någon slumpmässighet gällande utfallet.
Min statistik börjar bli en aning rostig så jag kommer inte riktigt ihåg vilka grekiska bokstäver som brukar användas till vad, men förstår jag dig rätt att theta är utfallet av vår mätning?

Citat:
Därför bör man istället säga "givet att vi upprepar mätningen ett stort antal gånger och konstruerar ett konfidensintervall per mätning så kommer 95% av dessa intervall att innehålla parametern theta".
Menar du inte att 95 % av intervallen kommer att innehålla µ? I så fall tror jag att vi är överens.

Det jag försökte få fram var att konfidensintervallen inte säger något om det systematiska felet. µ är alltså inte den verkliga opinionen, utan opinionen med SCB:s systematiska fel. Det är dock bra att vi reder ut saken ordentligt!
2015-06-03, 16:20
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Min statistik börjar bli en aning rostig så jag kommer inte riktigt ihåg vilka grekiska bokstäver som brukar användas till vad, men förstår jag dig rätt att theta är utfallet av vår mätning?
Theta är en parameter i ett parameterrum stora Theta. I det här fallet är theta = p, proportionen som uppger att de hade röstat SD.
Citat:
Menar du inte att 95 % av intervallen kommer att innehålla µ? I så fall tror jag att vi är överens.

Det jag försökte få fram var att konfidensintervallen inte säger något om det systematiska felet. µ är alltså inte den verkliga opinionen, utan opinionen med SCB:s systematiska fel. Det är dock bra att vi reder ut saken ordentligt!
Ja, det är det vi kan förvänta oss. Tyvärr så observerar vi ju dock endast ett intervall (per parti) per undersökning. Det är dock sant att konfidensintervallet inte säger särskilt mycket om urvalet är snedvridet på grund av bortfall och liknande.
2015-06-03, 17:13
Medlem
JustZlatans avatar
Siffrorna justerade för SCB-fel från förra valet (kompenserat för jämt 100%):

SD 22,4

Om det nu stämmer.
2015-06-03, 18:11
Medlem
Enligt FranzLiszt:s modell var det förväntade värdet för SCB 14.0% (+/- 0.7%-enheter).
https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit?pli=1
Senast uppdaterad 2015-05-30.
Så 14.5% var inom intervallet för modellen.
2015-06-03, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polsk
Det spelar väl ingen roll när deras resultat inte stämmer?
Jag saknar en redogörelse från dig där du visar att det som SCB levererar inte stämmer med det dom beskriver att dom levererar.

Citat:
Fast SCB påstår ju att deras undersökningar skulle visa vad människor har för "Partisympatier", och det gör de ju bevisligen inte.
SCB har beskrivit sin metod. Varför redogör du inte för var dom inte följer den?

Citat:
Påstår en statligmyndighet att man redovisar "Partisympatier" och sedan inte klarar av det så måste man ju antingen sluta påstå att man visar "Partisympatier" eller förändra sina arbetsmetoder så att det är "Partisympatier" som man verkligen visar.
Återigen. SCB har beskrivit sin metod. Varför redogör du inte var dom inte följer den?

Citat:
I dag är det inte nog med att SBC:s undersökningar är grovt felaktiga, SCB ljuger dessutom om resultaten. Det är inte vad en statlig myndighet skall göra eller vad skattepengar skall gå till.
Om du nu menar att metoden är grovt felaktig, varför har du då inte klarat av att peka på var i metoden dom gör felet. Det borde vara väldigt enkelt.

Sedan påstår du att dom ljuger. Skulle det vara att dom förfalskar indata då? Det är en ganska allvarlig anklagelse. Nu är det väldigt konstigt att du inte redogör för hur du kommit fram till lögnerna.

Citat:
Uppenbart vet du inte vad statistiska viktningar är för något, om du tror att det innebär att man "sitter och gissar".
Eftersom avvikelsen är okänd så är det gissningar.

Citat:
Men låt oss för skoj säga att OI (utom SCB då) "gissar", är det inte då konstigt att dessa gissningar ALLTID hamnar närmare sanningen är SCB:s undersökningar?
Nej, nu kan du inte ha tänkt på vad du skrev.
Då OI inte redovisar rådata som sina resultat utan i stället levererar manipulerad data så är det uppenbarligen mer pricksäkert mot ett valresultat än rådatat. Annars skulle dom inte manipulera.

Citat:
Allvarligt talat, du borde läsa på lite innan du skriver mer här.
Det är snarare så att du borde lära dig att ge stöd för dina påståenden. Det är helt tomt på det.
Och när du försöker dig på resonemang går de 180 grader fel.
2015-06-03, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Angående SCb och att utfallet inte reflekterar utfallet i allmänna val och vill försvara SCB är man bra dum.
När du påstår det så hade det varit lämpligt att du förklarat hur du kommit fram till det.

Citat:
SCB och andra myndigheter har inställningen att om kartan och verkligheten inte stämmer överens så gäller kartan och därför dessa återkommande bommar.
SCB redovisar verkligheten. Dom har en metodbeskrivning där dom redogör hur dom gör.

Du verkar varken ha läst den eller förstå vad SCB levererar.

Citat:
SCB anser sig inte göra fel utan får av "okänd" anledning fel input och resultatet av det blir då naturligtvis helt felaktigt. De avser inte korrigerar detta, eftersom utfallet speglar det som de betalande vill ha.
Man redovisar alltså vad folk svarar. Och det är också vad man säger att man gör.
Förstår du, eller förstår du inte det?

Vad sedan gäller korrigeringar så är de okända. Och som jag skriver så är det nog inte en statlig institutions sak att sitta och ändra i uppmätt data enligt någons gissningar.
Kan du förstå det?
2015-06-03, 20:23
Medlem
Cameltotems avatar
Så vad har ni smarta jävlar kommit fram till? Har SD större stöd än SCB undersökning pekar på?
2015-06-03, 20:23
Medlem
VonFanderblads avatar
Viktningar hit och korrigeringar dit, det går väl att enas om att SCB och OI presenterar två olika saker och att de får tolkas var för sig. Det finns dock relativt god teoretisk bas för viktningar, och de är inte godtyckliga om de används på korrekt sätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in